چگونه یک برند شخصی موفق ایجاد کنیم؟

نام تجاری (برند) شخصی نقش مهمی در موفقیت شما ایفا می‌کند. تا همین اواخر کلمه “brand” تنها به شرکت‌ها اشاره داشت، بااین‌حال در جهان امروز همه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که هر یک از ما دارای نام تجاری شخصی هستیم. هر انسان یک نام تجاری و یا یک تصویر شخصی از خود را نشان می‌دهد که بر روی نحوه دید دیگران در مورد خود تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که نام تجاری و تصویر شخصی شما در تعیین اینکه آیا در زندگی موفق هستید یا خیر مهم است. درواقع برند شخصی، هر حرفی است که شما می‌گویید، لباسی است که می‌پوشید، چهره‌ای که در هنگام صحبت دارید و هر ایمیلی است ارسال می‌کنید.

برند شخصی

مردم در مورد شما چه می‌گویند، اولین چیزی که به‌محض سرچ کردن نام شما، در گوگل پیدا می‌شود چیست؟ درواقع تفکرات مثبتی که اطرافیان شما از شما دارند نقاط قوت شما است و حوزه‌هایی است که می‌توانید در آن بهتر کار کنید. البته بهتر است دایره افراد اطراف خود را وسیع‌تر کرده و به نظرات تعداد محدودی از آن‌ها بسنده نکنیم.

صداقت کلید اصلی برند شخصی شما است. جوهره برند شخصی شما تمام قطعاتی است که خودتان ساخته و در کنار هم قرار می‌دهید. اهداف شما در زندگی شخصی و کاری چیست؟ این همان چیزی است که با آن شناخته می‌شوید، وقتی می‌توانید اهداف خود را درک کرده و تعریف کنید درواقع راه رسیدن به آن را نیز یاد می‌گیرید.

شما می‌توانید از طریق بازاریابی محتوا، نوشتن وبلاگ‌ها و یا مقالات و با اشتراک‌گذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی خود را به یک منبع قابل‌اعتماد در جامعه تبدیل کنید. وقتی مردم می‌خواهند اطلاعاتی در مورد چیزی پیدا کنند، به‌جای اینکه بلافاصله به Google بروند، به سراغ افرادی که به آن‌ها اعتماد دارند و کسانی که درگذشته به آن ها کمک کرده‌اند و تصویر مثبتی از خود نشان داده‌اند، می‌روند.

ساختن نام تجاری شخصی ممکن است سال‌ها طول بکشد؛ اما بی‌نهایت ارزشمند است.

نام تجاری شخصی چیست؟
اجازه بدهید در ابتدا نام تجاری شخصی را تعریف کنیم – نام تجاری اساساً یک وعده و توانایی است. هنگامی‌که شما یک نام تجاری دارید، درواقع توانایی دارید که می‌توانید آن را عملی کنید و این توانایی برای فردی که شما او را می‌شناسید و یا قصد همکاری با او را دارید، شناخته‌شده است. اگر شما نام تجاری خوبی داشته باشید، مردم حاضر می‌شوند برای محصول و یا خدمات شما هزینه بیشتری بپردازند و کمتر چانه بزنند.

نام تجاری شخصی به معنی هویت حرفه‌ای خودتان است که باارزش‌هایتان سازگار می‌باشد. ارزش‌هایی مانند کیفیت؟ تعالی؟ پاسخگویی؟ کار گروهی؟ نوآوری؟ رهبری؟ که درصورتی‌که این ارزش‌ها در کنار هم قرارگرفته و یکپارچه شوند می‌توانید یک نام تجاری شخصی خوبی به وجود آورید. هیچ شهرتی بالاتر از آن نیست که بتوانید در قبال مشتریان و همکاران خود، به وعده‌هایتان عمل کرده و باکیفیت و منظم باشید.
همه کارهایی که انجام می‌دهید نام تجاری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا آن را تقویت کرده و گسترش می‌دهد و یا آن را تضعیف کره و از بین می‌برد.

چند نکته مهم برای تقویت برند شخصی: با راهکارهای زیر بیشتر در ذهن‌ها بمانید و به‌یادماندنی‌تر شوید
تمرکز و تخصص در یک زمینه
بهتراست در یک زمینه و تخصص، فعالیت داشته و برند شخصی خود را در آن موفق کنید. شما نمی‌توانید همه‌چیز را باهم داشته باشید، شما باید مانند یک پرتو لیزر بر یک نقطه تمرکز کنید تا قدرت و نفوذتان بیشتر شود.

تبدیل‌شدن به رهبر در زمینه موردنظر
شما باید به‌عنوان یک فرد شناخته‌شده، محترم و ماهر، خوش‌قول درزمینهٔ خود فعالیت کرده و شناخته شوید. درواقع افرادی که برند شخصی موفقی دارند یک رهبر عالی هستند و ویژگی‌های رهبری را در خود تقویت کرده‌اند.

برند شما شخصیت شما
نام تجاری‌تان و خصوصیت و توانایی‌هایی که با آن به مردم معرفی می‌شوید باید در شخصیت شما وجود داشته باشد. اگر برند شما فعال و پیشرو و نوآور است این ملاک‌ها را باید در شخصیت خود نیز داشته باشید.

واضح و متمایز بودن
کاربران تمایل دارند که محصولات و خدمات منحصربه‌فرد را باشخصیت‌های منحصربه‌فرد به یاد بیاورند. داشتن تمایز باعث می‌شود که همیشه پررنگ‌تر باشید. بر روی برخی از مهارت‌های کلیدی خود تمرکز کنید. انرژی خود را بر روی پروژه‌هایی قرار دهید که به شما امکان می‌دهد تا این مهارت‌ها را به نمایش بگذارید و تخصصی‌تر شوید. شما می‌توانید آنچه سبک‌کار شما را متفاوت از دیگران می‌کند را به‌عنوان شغلی خود اضافه کرده و به اشتراک بگذارید و سپس اطمینان حاصل کنید که کارتان، به‌طور مداوم این سبک را تقویت می‌کند.

داشتن یک برند شخصی مشخص
وقتی برند شخصی خود را ایجاد کرده‌اید آن را باید با طرح و شکل زیبا و منحصربه‌فردی بیان کنید. مثلاً یکی از همکاران من برای تبریک سال نو همیشه یک کارت تبریک را با یک گل خشک می‌فرستاد و این  را درواقع به برند خود تبدیل کرده بود. این چیزی است که اطرافیان او، ماه‌ها و سال‌های بعد او به خاطر می‌آورند. مثلاً می‌توانید امضای خاصی داشته باشید و لباس خاصی بپوشید.

قابل‌مشاهده بودن برند شخصی
یکی از دلایلی که یک نام تجاری مانند اپل تاکنون موفق بوده است این است که نام تجاری آن قابل‌مشاهده است. از چشم‌انداز و طراحی فروشگاه خرده‌فروشی خود گرفته تا ویژگی‌ها محصولات و نقد آن‌ها در ویدئوهای مختلف؛ همگی به‌صورت کاملاً روشن و واضح ارائه می‌شوند. به‌طور مشابه، وقتی‌که شما دارای نام تجاری شخصی هستید، قابل‌مشاهده بودن به شما اجازه می‌دهد تا در شبکه حرفه‌ای خودتان ازلحاظ ذهنی باقی بمانید. شما می‌توانید در این راستا برخی اقدامات کاربردی انجام دهید

در سازمان خود سعی کنید در جلسات مهم شرکت کنید. با همکاران در ارتباط بوده و شناخته شوید. در این صورت و با همکاری و آشنایی با ذینفعان داخلی می‌توانید به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنید.

برند شخصی

در خارج از سازمان نیز بهتر است در کنفرانس‌ها، جلسات، شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین حضور داشته باشید تا از این طریق در ذهن‌ها بمانید و شانس خود را برای افزایش فرصت شغلی بیشتر کنید. در صورتی، برند شخصی شما مؤثر است که بارها و بارها دیده شود. در کسب‌وکار خود همیشه در پشت درب‌های بسته نباشید، بیرون بیایید تا مردم شما را ببیند. وقتی مردم خدماتی از شما دریافت کرده و یا محصول شما را می‌خرند درصورتی‌که شما را ببینند و با شما صحبت کنند رضایتشان بیشتر شده و خرید را تکرار می‌کنند.

پایدار و ماندگار بودن
وقتی برند شخصی خود را به وجود آوردید وقت زیادی برای رشد و پیشرفت آن قرار دهید. این تلاش‌ها و مطالعات می‌تواند شما را بیشتر مشهور کند. از خودتان بپرسید اگر سه سال بعد افرادی بخواهند درباره من مطالعه‌hی انجام دهند، درباره من، شهرتم، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی‌ام، در مورد نوع رفتارم با دیگران و میزان شکست‌ها و موفقیت‌هایم چه چیزی می‌نویسند و چه کلماتی بر زبان می‌آورند.

قابل‌اطمینان و معتبر بودن
امروزه آنچه مهم است میزان اعتماد مصرف‌کنندگان به شما و برند شخصی تان می‌باشد. این روزها هر وقت که من هر محصول غذایی را خریداری می‌کنم، اولین چیزی که به آن دقت می‌کند این است که آیا مواد تشکیل‌دهنده قابل‌تشخیص و معتبری در آن به کار گرفته‌شده است؟

به‌عنوان یک حرفه‌ای، معتبر بودن در واقع نمایش دادن خود واقعی‌تان است نه آنکه تظاهر می‌کنید. درواقع شما باید بر روی کار واقعی‌تان تمرکز کنید. این بدان معنی است که برای یک سازمان با محصول، خدمات، مأموریت یا فرهنگی کار کنید که باارزش‌ها و باورهای خودتان هماهنگ باشد. وقتی کار خود را انجام می‌دهید این اصل مهم است که انرژی و شور و شوق که به آن کار می‌آورید دیگران را تحت تأثیر قرار دهد.

نام تجاری شخصی شما را به‌یادماندنی‌تر می‌کند
برندهای بزرگ رفتارهای خاصی دارند که باعث می‌شود آن‌ها موردتوجه باشند. شما باید سعی کنید شخصیت و برند شخصی‌تان را در ذهن طرف مقابل ثبت کنید. در نهایت به این سؤال‌ها پاسخ دهید:

کجا و چگونه می‌توانم با سهامداران یا مشتریان آشنا شوم؟

چگونه می‌توانم مهارت‌های منحصربه‌فرد خود را به همکاران یا مشتریان ارائه کنم؟

با چه اقدام‌هایی می‌توانم شخصیتی داشته باشم که در خارج از محل کار معتبرتر شوم؟

کدام پروژه‌ها می‌توانند شرایطی فراهم کنند که من به اطرافیان شناخته شوم؟

بنابراین با این سؤال‌ها می‌توانید برند شخصی خود را پربارتر و پررنگ‌تر کنید و در راستا اهداف خود قدم بردارید، معتبرتر شوید و درنهایت درب‌هایی به‌سوی فرصت‌های جدید به روی شما بازخواهند شد و با تقویت نقاط مثبت می‌توانید رشد کنید.

https://www.forbes.com/sites/josephliu/2018/06/04/personal-brand-product-branding/#139d99d919d0

https://www.briantracy.com/blog/business-success/personal-branding/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.