برای از بین بردن لکه ها از آب گرم استفاده کنیم یا آب سرد؟

لکه‌ها ممکن است به دلایل بسیار زیادی بر روی لباس، فرش و مبلمان شما ایجاد شوند و شما را نگران کنند، در هنگام مواجه‌شدن با این لکه‌ها چه باید کنیم؟ آیا لکه‌ها در آب سرد از بین می‌روند و یا آب گرم؟

به‌محض اینکه لکه بر روی پارچه ایجاد شد، شمارش معکوس آغاز می‌شود،  اگر لکه خشک شود کار شما سخت‌تر خواهد شد، بنابراین زمان زیادی برای فکر کردن ندارید. بنابراین خیلی سریع باید لباس را در آب قرار دهید، اما چه آبی؟ و با چه درجه حرارتی؟

ممکن است در پاسخ به این سؤال بین افراد مختلف تعارضاتی وجود داشته باشد، برخی آب گرم را مناسب از بین بردن لکه‌ها می‌دانند و برخی معتقدند تنها آب سرد لکه‌ها را از بین می‌برد.  البته دسته سومی نیز وجود دارد ک ایده خاصی ندارند و از هر دو نوع آب برای از بین بردن لکه‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین اگر به دنبال راه‌حل هستید و متعصبانه به این قضیه نگاه نمی‌کنید بهتر است این مطلب را دنبال کنید تا ازنظر علمی به شما ثابت کنید، شست‌وشو لکه‌ها با آب چند درجه مناسب‌تر است.

از بین بردن لکه ها

آب گرم با لکه‌ها چه‌کار می‌کند؟
اگر بخواهیم بین آب گرم و سرد یکی را انتخاب کنیم،  در بسیاری از موارد آب گرم برای از بین بردن لکه‌ها بهتر عمل می‌کند.  آب گرم علاوه  بر فعال کردن مواد شوینده باعث تمیز شدن لباستان نیز خواهد شد. اما در برخی از لکه‌ها بهتر است از آب سرد استفاده کنید، تعداد لکه‌های رایجی که با آب سرد پاک می‌شوند بیشتر است.

لکه‌هایی که با آب گرم راحت‌تر پاک می‌شوند:

  • رنگ: برای پاک کردن لکه‌های رنگ مقداری سرکه سفید را در آب گرم ریخته و یا آن را به ماشین لباسشویی اضافه کنید.
  • شکلات یا لکه‌های قهوه
  • لکه‌های شراب
  • لکه‌های بر پایه روغن مانند گریس
  • خاک و گل
  • آدامس: سرکه سفید را به قسمتی از لباس خود اعمال کنید، اگر رنگ آن تحت تأثیر قرار نگرفت می‌توانید از سرکه و آب داغ برای پاک کردن لکه آدامس استفاده نمایید.
  • استفراغ

در چه مواقعی از آب سرد برای از بین بردن لکه‌ها استفاده می‌کنید؟
همیشه آب گرم گزینه مناسبی برای از بین بردن لکه‌ها نیست، در برخی موارد آب گرم اوضاع را خراب‌تر می‌کند. البته در استفاده از آب سرد برای از بین بردن لکه‌ها باید درجه حرارت آب را بر روی ۳۰ درجه بگذارید. آب سردی که درجه حرارت آن از ۳۰ درجه پایین‌تر باشد، نمی‌توانند با شوینده‌ها ترکیب‌شده و اثربخشی شوینده‌ها را تحت تأثیر می‌گذارد. لک‌های حاوی پروتئین بهتر است با آب سرد شسته شوند. همچنین  پارچه‌های ظریف (توری و ابریشم) و پارچه‌های تیره و رنگارنگ در آب سرد بسیار بهتر شسته می‌شوند

صرف‌نظر از نوع لکه‌ای که با آن مواجهید، بهتر است لکه‌های روی برخی از لباس را با آب سرد شست‌وشو دهید آب گرم می‌تواند ساختار برخی از پارچه‌ها را تخریب کند لباس‌های زیر را صرف‌نظر از نوع لکه‌ای که دارند در زیرآب سرد شست‌وشو دهید:

  • جلیقه‌های پشمی
  • لباس‌زیر زنانه
  • دامن ساتن
  • شلوار جین
  • کراوات

لکه‌های پروتئینی = آب سرد

از بین بردن لکه ها

لکه‌های پروتئینی همیشه با آب سرد شسته‌ می‌شوند زیرا آب گرم باعث پختن این لکه‌ها شده و  بیشتر جذب الیاف لباس می‌شوند و در این صورت لکه بخشی از لباس شده و دیگر نمی‌توان آن را پاک کرد.

لکه‌های زیر حاوی پروتئین هستند:

  • لکه‌های خون: در پاک کردن لکه‌های خونی باید به سرعت عمل کنید.
  • لکه‌های لبنی (شیر، بستنی، ماست و …)
  • لکه تخم‌مرغ: لکه تخم‌مرغ با آب سرد جدا می‌شود.
  • غذای بچه
  • کافی و چای
  • ژله و مربا
  • نوشیدنی‌های بدون الکل مانند آب‌میوه
  • ادرار
  • لکه‌های چسب
  • لکه‌های اسپری ضد عرق ودئودورانت

مزایای شست‌وشو با آب سرد:
به طور کلی استفاده از آب سرد، علاوه بر مزایای ذکر شده باعث کاهش انرژی شده  و در بلندمدت در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کند. طبق آمار ۷۵ تا ۹۰ درصد انرژی ماشین لباسشویی صرف گرم کردن آب می‌شود، علاوه بر این آب سرد چروک کمتری در لباس ایجاد می‌کند درنتیجه هزینه برق ناشی از اتو کشیدن نیز کاسته خواهد شد. امروزه مواد شوینده به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که در آب با درجه حرارت پایین نیز عمل می‌کند، اما برخی لکه‌ها همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم تنها در آب گرم تمیز می‌شوند.

تکلیف لکه‌های که نمی‌دانیم از کجا آمده است؛ چیست؟
اگر نمی‌دانید با چه نوع لکه‌ای مواجه شدید  و نمی‌دانید باید از آب گرم استفاده کنید یا آب سرد، در این موارد آب گرم گزینه بهتری به نظر می‌رسد. اما ممکن است این لکه‌ها پروتئینی باشد و  اوضاع را بدتر کند و لکه ثابت‌تر شود در این مواقع بهتر است در ابتدا با آب با دمای محیط، آن را بشویید و اگر دیدید لکه کم‌رنگ نمی‌شود درجه آب را زیادتر کرده و از آب گرم استفاده کنید.

روش‌های کلی برای پاک کردن انواع لکه:

از بین بردن لکه ها

درصورتی‌که لکه مایع است ، آن را به‌وسیله یک پارچه سفید از روی لباس بردارید. در هنگام برداشتن لکه آن را بر روی لباس نکشید این کار باعث می‌شود لکه به قسمت‌های دیگر لباس پخش شود. لکه‌های جامد را می‌توانید  با کاردک، لبه کارت اعتباری یا هر وسیله دیگری از روی لباس بردارید، لکه‌هایی مانند خردل و یا سالاد را با مالش از روی لباس برندارید این کار باعث نفوذ بیشتر آن به لباس خواهد شد.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم در صورتی که نوع لکه را می‌شناسید با توجه به لیست بالا آن را در آب سرد یا داغ قرار دهید. در صورتی که نوع لکه برای شما ناشناس است بهتر است آن را در آب با دمای محیط قرار دهید.

قبل از اقدام برچسب بر روی لباس را چک کرده و یا قسمتی از لباس را با آب و شوینده موردنظر تست کنید.

آب داغ باید بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت، آب گرم بین ۸۵ تا ۱۰۵ درجه فارنهایت و آب سرد بین ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت باشد.

در شست‌وشو لکه‌ها هیچ‌وقت از صابون استفاده نکرده و آن را بر روی لکه مالش ندهید. در عوض می‌توانید از مواد شوینده‌ای مانند مایع ظرف‌شویی استفاده نمایید.  در بیشتر مواقع این لکه‌ها با آب ساده از بین می‌روند.

بعد از شست‌وشو لباس آن را بررسی کنید در صورتی که لکه هنوز قابل مشاهده است، آن را در خشک‌کن قرار ندهید زیرا گرما خشک‌کن باعث می‌شود لکه تثبیت شود.

نکته‌ها:

  1. قبل از لکه بری با آب سرد یا گرم و یا هر شوینده‌ای طبیعی و شیمیایی، ابتدا پارچه را تست  رنگ  کنید. تا بر اثر استفاده از این مواد  رنگ و بافت پارچه شما آسیب نبیند.
  2. صرف‌نظر از اینکه چه نوع لکه‌ای است و از آب با چه درجه حرارتی استفاده می‌کنید، اگر پارچه را با دست می‌شویید به‌هیچ‌عنوان آن را چنگ نزنید، تنها پارچه‌های ضخیم مانند جین بر اثر چنگ زدن آسیب نمی‌بیند.
  3. لباس‌های لکه دار و خیلی کثیف را با سایر لباس‌ها در ماشین لباسشویی نیندازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.