راهنمای کامل و جامع برای خرید عینک آفتابی

عینک آفتابی وسیله‌ای است که امروزه بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.  این وسیله می‌تواند تیپ و استایل شما را تکمیل کند  و در عین حال در روزهای آفتابی و برفی از چشمان شما مراقبت نماید. اما برای خرید این وسیله باید نکاتی را مدنظر قرار دهید، شکل ظاهری آن اگرچه اهمیت دارد، اما نکات دیگری در خرید عینک آفتابی دخیل هستند که اهمیت آنها چند برابر شکل ظاهری آن است. اطلاعات زیر به شما کمک می کند که خرید بهتری از یک فروشگاه فیزیکی یا یک فروشگاه اینترنتی عینک داشته باشید.

محافظت در برابر اشعه فرابنفش
در ابتدا باید به این نکته بپردازیم که چرا عینک آفتابی برای بینایی ما اهمیت دارد. عینک آفتابی برای کسانی که در معرض سطح بالایی از نور UV هستند،  بسیار  مهم است.  مخصوصاً اگر در فضای باز و  آفتابی کار می‌کنید بهتر است یک عینک آفتابی برای خود تهیه کنید. عینک آفتابی از چشم و پوست نازک اطراف چشم  در برابر اشعه UV محافظت می‌کند. اشعه ماوراء بنفش که توسط نور خورشید منتشر می‌شود می‌تواند شرایطی  مساعد برای بیماری‌هایی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا  بیماری‌های دیگری از جمله سرطان فراهم کند.

دو نوع اشعه UV وجود دارد : UVB و UVA

اشعه UVB شدیدتر بوده و باعث آفتاب سوختگی و سرطان می‌شود و برای چشم بسیار خطرناک است.  در ماه‌های تابستانی  بین ساعت ۱۰ صیح تا ۴ بعد ظهر  این اشعه بسیار قوی است. اگرچه در ساعات غیر ساعت‌ها ذکر شده چنانچه در طولانی مدت در زیر نور آفتاب باشید ممکن است بعد از مدتی به چشم شما آسیب وارد شود.  از سوی دیگر اشعه UVA نیز برای چشم ضرر دارد اما شدت آن کمتر است ، و ۳۰ تا ۵۰ برابر بیشتر از اشعه UVB رایج هستند.

اکثر عینک‌ها محافظ UV هستند و از چشم در برابر آفتاب و خطرات آن مراقبت می‌کنند. استانداردهای توصیه شده برای UV حداقل  ۶۰ درصد برای UVA و ۷۰ درصد برای UVB است.

پلاریزه بودن عینک
عینک‌های پلاریزه  مزایای بسیار زیادی دارند، بنابراین بهتر است در هنگام خرید  عینک به این مورد نیز دقت کنید.  این عینک‌ها دارای چند لایه و فیلتر هستند  که  باعث می‌شوند نور تنها به صورت عمودی به آنها وارد شود و باعث می‌شوند روشنایی زننده‌ای وجود نداشته باشد.  سطوح مختلف براثر تابش نور خورشید این نور را منعکس می‌کنند اما در عینک‌های پلاریزه این اتفاق نمی‌افتد و شما می‌توانید از این عینک‌ها در هنگام رانندگی استفاده کنید. البته از آنجایی که این عینک‌ها نورهای انعکاسی را حذف می‌کنند و شدت روشنایی نور را کم می‌کنند ممکن است در هنگام نگاه کردن به تلویزیون دچار مشکل شوید، بنابراین افرادی مانند خلبان‌ها نمی‌توانند از این عینک‌ها استفاده کنند. این عینک‌ها تصاویر را کاملاً واضح، شفاف و بدون نور اضافی نشان می دهند.

ابعاد عینک
در هنگام خرید عینک افتابی اولین چیزی که باید نگاه کنید اندازه صورتتان است، صورت های کوچک باید از عینک‌های کوچک‌تر استفاده کنند و بالعکس.

عینک آفتابی

در عینک سه اندازه اهمیت دارد، اندازه لنز، اندازه پل  ارتباطی دو لنز و اندازه دسته عینک. البته همه عینک‌ها این اطلاعات را در اختیار شما قرار نمی دهند و شما باید به صورت ظاهری در مورد آن تصمیم گیری کنید.

– اندازه شیشه یا لنز عینک:  اندازه افقی از لبه خارجی لنز تا لبه داخلی سمت دیگر که در صورت معمول بین ۴۰ تا ۶۲ میلی متر است.

– پل یا فاصله بین دو شیشه که در حالت معمولی ۱۴ تا ۲۴ میلی متر است.

– دسته عینک نیز اندازه و شکل‌های متغیری دارد که طول آن به صورت متوسط ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلی متر است.

جنس فریم عینک
جنس فریم عینک نیز بسیار اهیت دارد.  زیرا نقش مهمی  در راحتی، ایمنی و  عملکرد عینک ایجاد می‌کند.  مواد مختلف دارای قیمت ها و سبک‌های متفاوتی هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

– قاب‌های فلزی به دلیل مقاومت در برابر خردگی، سهولت تنظیم و قالب گیری‌های خاص گران‌ترند، اما پایداری کمتری دارند و برای ورزش‌های اکشن مناسب نیستند.

– قاب الومینیومی سبک و مقاوم است و در برابر خردگی آسیب نمی‌بیند. الومینیوم تجاری با مقداری سیلیکون و آهن ترکیب می‌شود و قدرت بیشتری دارد.

– فریم‌های نایلونی ارزان‌تر، سبک‌تر و پیدارتر از فریم‌های فلزی هستند.  شما می‌توانید در فعالیت‌های ورزشی خود از این عینک‌ها استفاده کنید. این فریم‌ها در نوسانات دمایی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

– قاب های تیتانیومی به طور کلی مقاومت بیشتر نسبت به سایر فریم‌های عینک دارند و در برابر خراش مقاوم هستند.

– پلی کربنات‌ها چند منظوره و سخت و مقاومت بالای در برابر ضربه دارند و می‌توانند به صورت ایمن در بسیاری از فعالیت‌های ورزشی استفاده شوند. اگر برای فرزند کوچک خود عینک آفتابی تهیه می‌کنید  قاب‌های پلی کربیات انتخاب خوبی برای آنها است، زیرا فریم‌ها در بربر ضربه و سقوط مقاوم هستند.

– فریم‌های پلاستیکی ارزان‌ترین فریم‌های موجود در بازار هستند در صورتی که قیمت عینک برای شما اهمیت دارد بهتر است از فریم‌های پلاستیکی انتخاب کنید.

شکل فریم عینک
برای انتخاب شکل فریم عینک انتخاب‌های متعددی وجود دارد. شما می توانید بر اساس مد، و یا شکل صورت و کاربردی که عینک دارد شکل ظاهری و فریم آن را انتخاب نمایید. در این قسمت با انواع عینک‌ها آشنا می‌شویم:

– عینک خلبانی: این عینک‌ها اغلب دارای قاب فلزی بوده که سرتاسر عینک را در بر می‌گیرد، عمدتا بزرگ و پرر نگ هستند و قابلیت حفاظت در برابر اشعه فرابنفش و پلاتریزه را در خود جای داده‌اند. برندهای Ray-Ban، Burberry و Gucci جزو برندهای مطرح تولید کننده عینک‌های خلبانی می باشند.

عینک آفتابی

– عینک پروانه‌ای: این عینک‌ها در اندازه‌های بزرگ طراحی می‌شوند که حفاظت گسترده‌ای از چشم و پوست اطراف آن به عمل می‌آورد.

عینک آفتابی

– گربه‌ای: این عینک‌ها به صورت گرد هستند که در نزدیکی دسته‌ها حالت کشیده پیدا می‌کنند. این عینک‌ها بیشتر زنانه است و جذابیت خاصی به شما می دهند.

عینک آفتابی

– عینک‌های کلاب مستر که قاب نیمه دارند و در قسمت پایین آن فریم حذف شده است.

عینک آفتابی

– عینک‌های هشت ضلعی با شکل منحصر به فرد و زاویه‌های بیشتر تولید می شوند.

– عینک‌های بیضی شکل برای افراد با صورت‌های لوزی و  مربعی مناسب است.

– عینک‌های مستطیلی با هر فرم صوتی متناسب هستند.

عینک آفتابی

– عینک‌های بی فریم در واقع تنها از شیشه تشکیل شده‌اند، وزن آنها کمتر است و ظریف‌تر به نظر می‌رسند.

عینک آفتابی

– فریم‌های گرد برای چهره‌های زاویه دار مناسب اند.

– فریم‌های نصفه نیز در برخی از عینک ها به کار برده می شود که باعث می‌شود وزن کمتری و طراحی شیک‌تری داشته باشد.

عینک آفتابی

– عینک‌های شیلد دارای یک لنز گسترده است که دو لنز را باهم ادغام کرده و پل بین عینک وجود ندارد.

عینک آفتابی

– عینک‌های مربع نیز می‌تواند به صورت شما زاویه می دهد.

عینک آفتابی

نکته۱: صورت های قلبی شکل بهتر است از عینک ها با فریم کشیده تر استفاده کنند، عینک‌هایی به شکل مربعی قدیمی، عینک چشم گربه‌ای برای این افراد مناسب است.

نکته دوم ۲: صورت های گرد بهتر است از عینک‌های مربعی با فرم جدید، عینک چشم گربه‌ای و عینک‌های مربعی شکل قدیمیاستفاد کنند.

نکته ۳: در صورتی که صورت تان بیضی شکل است می توانید از عینک های گرد و مربعی استفاده کنید، عینک های خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک برای شما مناسب نیست.

نکته ۴: صورت های مربعی شکل بهتر است از عینک های خلبانی، شیلد و گرد استفاده کنند.

عینک آفتابی

مواد لنز
– شیشه‌ای: یک لنز شیشه‌ای وضوح نوری فوق العاده ای ایجاد می‌کند. سنگین‌تر و گران‌تر است در صورتی که فعالیت های ورزشی دارید ممکن است خطرناک باشد.

– پلاستیک: سبک‌تر بوده و در برابر ضربه مقاوم‌تر است و قیمت مناسب‌تری دارد.

– لنزهای پلی کربنات نازک‌تر، سبک‌تر و بادوام‌ترند، برای افرادی که دائما در حال حرکت هستند مناسب است، اما ممکن است روی آن خراش ایجاد شود.

رنگ لنز
علاوه بر  موارد ذکر شده، این عینک‌ها در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند، رنگ‌های لنز  باعث می شود عینک در شرایط نوری مختلف، متفاوت عمل کند، اما بر روی میزان حفاظت از اشعه فرابنفش آن تاثیری ندارد.

عینک آفتابی

– لنزهای خاکستری: این رنگ جزو رنگ‌های خنثی است که باعث کاهش شدت نور بدون تغییر رنگ و ارائه کنتراست بالاست، این لنزها در فعالیت‌هایی مانند رانندگی که رنگ‌ها اهمیت دارد مناسب است.

عینک آفتابی

– لنزهای قهوه‌ای: این رنگ ها کیفیت نور را بیشتر می کنند، تن های قهوه‌ای را خنثی می‌کند،  و باعث می‌شود کنتراست و عمق رنگ بیشتر شود.

عینک آفتابی

– زرد و طلایی: این لنزها کنتراست و عمق رنگ خوبی ایجاد می‌کنند، این لنزها به دلیل تقویت نور برای شرایط  کم نور و نور متوسط مناسب‌اند.  بنابراین از آن می‌توانید در هوا برفی و برای اسکی، و ورزش‌های دیگر استفاده کنید.

عینک آفتابی

– لنزها رزگلد: این لنزها رزولوشن پایین و کنتراست بالایی ارائه می‌دهد. برای اکثر فعالیت ها خوب هستند و در صورتی که به صورت طولانی مدتی استفاده شود، باعث خستگی چشم نمی‌شوند.

عینک آفتابی

– آبی و بنفش: این لنزها بیشتر جنبه زیبایی دارد و عملکردی نیستند. البته عینک‌های کروم آبی و بنفش با این دسته متفاوت‌اند و کارایی بالایی از خود نشان داده‌اند.

عینک آفتابی

– لنزهای آینه‌ای: این لنزها تصاویر بیرون را بازتاب داده و نشان می‌دهند. برای افرادی که نسبت به نور شدید حساسیت دارند، بسیار مناسب است. همچنین اگر ترجیح می‌دهید افراد چشم‌های شما را از پشت عینک نبینند می‌توانید از این نوع عینک‌ها استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.