خواص سفیده تخم‌مرغ برای پوست

اگر دوست دارید آکنه‌های روی پوستتان، چین‌وچروک‌ها، جوش و سایر مشکلات پوستی خود را حل کنید، کافی است درب یخچال را باز کرده و یک تخم‌مرغ بردارید. بله سفیده تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است و این پروتئین می‌تواند پوست شما را از شر مشکلاتی که دارد خلاص کند، شما می‌توانید ماسک‌های سفیده تخم‌مرغ را در خانه تهیه کرده و پوستتان را درمان کنید. این ماده طبیعی بدون هیچ عوارضی پوستتان را درمان می‌کند، بااین‌حال قبل از اینکه از آن استفاده کنید بهتر است با فواید ماسک سفیده تخم‌مرغ آشنا شده و با توجه به نوع مشکل و جنس پوستتان از این ماسک‌ها استفاده کنید.

سفیده تخم‌مرغ مایعی شفاف و غلیظ است که اطراف زرده را دربر گرفته است. در یک تخم‌مرغ بارور شده، سفیده به عنوان لایه‌ای محافظ در برابر باکتری‌های مضر عمل می‌کند. همچنین، سفیده برخی از مواد مغذی لازم برای رشد را فراهم می‌کند. سفیده تخم‌مرغ حاوی دو ماده مفید برای پوست است، پروتئین و کلاژن. ای دو ماده می‌توانند برای چین‌وچروک صورت، و التهاب به وجود آمده در آن مفید باشند. درواقع کلاژن موجود در سفیده تخم‌مرغ به  رفع چین‌وچروک صورت کمک کرده و آن‌ها را بهبود می‌بخشد، بااین‌حال این نکته را بدانید که کلاژن‌های موجود در سفیده تخم‌مرغ قادر به نفوذ عمیق در پوست نیستند و ممکن است اثر به وجود آمده آن موقت باشد.

برای استفاده از این ماده باید زرده آن را با دقت جدا کنید تا مخلوط نشود، سپس می‌توانید آن را به‌تنهایی یا همراه با ماده دیگر مخلوط کرده و بر روی صورت بزنید و چند دقیقه زمان دهید تا خشک شود. وقتی ماسک خشک شد، بهتر است نخندید و یا حرف نزنید؛ تا پوستتان کِش نیاید. سپس آن را با آب ولرم بشویید، درنهایت می‌بنید که پوستتان نرم‌تر، و بافت آن زیباتر شده است.

در اضافه کردن ماده کمکی به ماسک سفیده تخم‌مرغ دقت کنید و از هر منبع اینترنتی استفاده نکنید، در ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید، مثلاً پوست‌های خشک ممکن است به دلیل اضافه کردن آب لیمو، خشکی پوستشان بیشتر از قبل شود.

فواید ماسک سفیده تخم‌مرغ

  • کاهش موهای صورت

به این منظور شما می‌توانید از ماسک سفیده تخم‌مرغ و دستمال کاغذی استفاده کنید. یک لایه سفیده تخم‌مرغ را با قلمو روی پوست بزنید و سپس بر روی آن دستمال کاغذی قرار دهید و برای چشم و بینی و لب یک سوراخ ایجاد کنید؛ و این لایه‌ها را چند بار تکرار کنید. بعد از چند دقیقه وقتی این ماسک خشک شد به‌آرامی آن را جدا کنید، خواهید دید که این ماسک موهای ریز صورتتان را نیز از بین می‌برد و پوستتان صاف‌تر و نرم‌تر خواهد شد.

  • خاصیت لایه‌برداری

سفیده تخم‌مرغ می‌تواند کثیفی‌ها و مواد اضافی روی پوست را از بین برده و سلول‌های مرده پوست را پاک کند در این صورت با استفاده اصولی و مداوم آن، پوست صورت جوان‌تر و شاداب‌تری خواهید داشت.

  • منافذ پوست را کوچک‌تر می‌کند

سفیده تخم‌مرغ با توجه به موادی که در آن است و خاصیت آب‌رسانی که دارد پوست را سفت کرده و منافذ آن را کوچک‌تر می‌کند. برای کوچک کردن منافذ پوست می‌توانید از ماسک سفیده تخم‌مرغ و آب لیمو استفاده کنید. البته همان‌طور که گفتیم این ماسک برای پوست‌های خشک مناسب نیست و آن را خشک‌تر می‌کند. ماسک را روی پوست خود بزنید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید، سپس آن را با یک حوله نرم خشک کنید و این کار را دو بار در هفته تکرار کنید.

  • لیفت صورت

سفیده تخم‌مرغ پوست را سفت می‌کند و شما می‌توانید از این قابلیت برای لیفت گونه‌ها و اطراف چشمتان استفاده کنید. به‌آرامی مقداری سفیده تخم‌مرغ را با یک برس بر روی پوست خود بزنید و بعد از خشک شدن با آب ولرم، آب‌کشی کنید.

  • مناسب برای کاهش چربی پوست

سفیده تخم‌مرغ برای پوست‌های چرب بسیار مفید است. درصورتی‌که پوست چربی دارید، بهتر است در ابتدا صورت خود را با آب ولرم بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید، سپس یک لایه نازک از سفیده تخم‌مرغ را با برس بر روی صورت قرار دهید و بعد از خشک شدن آن را با ولرم بشویید.

  • چربی اضافه پوست سر را از بین می‌برد

این ماده مفید علاوه بر پوست صورت برای پوست سر نیز بسیار مفید است. البته هیچ وقت سفیده تخم‌مرغ را به‌تنهایی بر روی پوست سرتان نگذارید، زیرا بعد از مدتی خشک شده و به شدت دردناک می‌شود. برای تهیه این ماسک کافی است یک عدد سفیده تخم‌مرغ را با یک قاشق عسل و ۵ قطره اسانس اسطوخدوس مخلوط کرده و بر روی موهایتان ماساژ دهید. سفیده تخم‌مرغ به سلامت و محکم شدن فولیکول‌های موهایتان نیز کمک کرده و باعث کاهش ریزش آن‌ها می‌شود. ماسک را ده دقیقه بر روی موهایتان قرار دهید تا سفیده تخم‌مرغ چربی‌های اضافی مو را بگیرد و فولیکول‌ها را محکم کند، سپس آن را شست‌وشو داده و از شامپو بدون سولفات استفاده کنید.

  • رطوبت رسانی متعادل به پوست

سفیده تخم‌مرغ پوست را تغذیه و مرطوب می‌کند. سفیده تخم‌مرغ حاوی پروتئین است و این ماده یک مرطوب‌کننده طبیعی و فوق‌العاده برای پوست به‌حساب می‌آید و خشکی آن را از بین می‌برد. البته آن را باید ماده دیگر نیز همراه کنید. اگر سفیده تخم‌مرغ را با عسل و روغن زیتون مخلوط کنید یک ماسک سرشار از مواد مغذی و رطوبت رسانی قوی خواهید داشت.

  • از بین برنده و پیشگیری از آکنه

آکنه می‌تواند به علت‌های مختلفی بر روی پوست ظاهر شود. یکی از عوامل بروز و افزایش آکنه‌ها ترشح زیاد سبوم (چربی پوست) روی پوست است. جوش‌های ایجاد شده نیز عفونی شده و نسبت به درمان مقاوم می‌شوند. سفیده تخم‌مرغ علاوه بر کنترل چربی پوست می‌تواند آکنه‌ها را نیز درمان کند و مانع از ایجاد دوباره آن‌ها شود. البته در حین استفاده از سفیده تخم‌مرغ بر روی آکنه دقت کنید و با قلمو این کار را انجام ندهید. زیرا ممکن است التهاب آن را بیشتر کرده و آکنه را تشدید کند، دستتان را بشوید و از نوک انگشتان برای این کار استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید از ماسک سفیده تخم‌مرغ و روغن درخت چای با توجه به قابلیت ضد آکنه بودن آن استفاده کنید.

  • موهایتان درخشان‌تر می‌شود

موهای کدر و وِز و خشک بسیار ناخوشایند است و زمانی که می‌خواهید به آن‌ها حالت دهید به‌سختی درست می‌شوند. اما شما می‌توانید با مقداری سفید تخم‌مرغ و روغن طبیعی و ماساژ آن بر روی موهایتان به آن درخشندگی خاصی دهید. این ماسک را ده دقیقه بر روی موهایتان بگذارید و سپس با آب ولرم آبکشی کنید.

  • سفیده تخم‌مرغ باعث از بین بردن جوش‌های سر سیاه می‌شود

سفیده تخم‌مرغ علاوه بر سفت کردن و بستن منافذ می‌تواند جوش‌های سرسیاه شما را از بین ببرد. این جوش‌ها اصولاً بر روی بینی و اطراف آن مشاهده می‌شوند و بسیار آزار دهنده هستند.

  • کاهش پف زیر چشم

پف زیر چشم یکی دیگر از مشکلاتی است که برخی از انسان‌ها با آن درگیر هستند. برای کاهش این پف می‌توانید از سفیده تخم‌مرغ استفاده کنید، آن را به‌آرامی و با دست به زیر چشم بمالید، و به‌صورت ضربه‌ای و آهسته اعمال کنید. درنهایت بعد از خشک شدن آن را با آب ولرم شسته و با یک حوله نرم خشک کنید و در آخر مقداری روغن نارگیل به زیر چشمانتان بزنید.

  • از بین برنده سیاهی دور چشم

سفیده تخم‌مرغ خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند سیاهی و گودی زیر چشم را درمان کند. سیاهی چشم اصولاً از خستگی، بی‌خوابی و استرس به وجود می‌آید. کافی است سفیده تخم‌مرغ را با نوک انگشتتان به زیر چشمتان بزنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید درنهایت آن را آب‌کشی کرده و خشک کنید و با روغن‌های طبیعی مرطوب نمایید.

  • از بین بردن خط و خطوط و چروک روی صورت

از آنجا که این ماده پوست را سفت می‌کند برای جلوگیری از پیری زودرس مفید بوده و از چین‌وچروک روی صورت جلوگیری می‌کند، اگر در هفته‌ای دو بار از ماسک سفیده تخم‌مرغ استفاده کنید، بعد از چند ماه نتایج شگفت‌انگیز آن را خواهید دید.

با وجود فواید بسیار زیادی که سفیده تخم‌مرغ برای پوست ما دارد، در برخی موارد ممکن است مشکل‌آفرین باشد. درواقع ممکن است سفیده تخم‌مرغ به پوست شما آسیب رسانده و باعث انتقال میکروب به آن شود، سفیده تخم‌مرغ خام می‌تواند فرد مصرف‌کننده را در معرض خطر مسمومیت غذایی ناشی از باکتری سالمونلا قرار دهد. سالمونلا می‌تواند در تخم‌مرغ یا پوسته آن حضور داشته باشد، البته با انتخاب تخم‌مرغ‌های بهداشتی و استاندارد این مشکل بروز نمی‌کند. علاوه بر این در برخی افراد باعث خشکی پوست و سوزش می‌شود به خصوص اگر به ماسکتان آب لیمو اضافه کنید.

نکات مهم
  • از آنجا که سفیده تخم‌مرغ و ماسک‌های تهیه شده از آن مایع هستند، برای استفاده از این ماسک‌ها بهتر است یک لباس قدیمی بپوشید و یا از پیش‌بند استفاده کنید.
  • بهتر است پوستتان را با شوینده‌های مناسب پوست و خفیف بشویید، تا ناخالصی‌های روی صورت برداشته شود و درنتیجه پروتئین بیشتری از طریق این ماسک به پوستتان جذب شود.
  • بهتر است ماسک را به‌محض درست کردن استفاده کنید.
  • ماسک سفیده تخم‌مرغ را بیش از دو تا سه بار در هفته استفاده نکنید.
  • این نکته را در نظر بگیرید؛ اگر پوست حساسی دارید بهتر است از این ماسک استفاده نکنید؛ زیرا ویتامین A موجود در سفیده تخم‌مرغ ممکن است پوست شما را حساس‌تر کند.
  • اگر پوست خشکی دارید؛ در صورت استفاده زیاد از این ماده ممکن است برای پوستتان مضر باشد و آن را خشک‌تر کند. درنتیجه با متخصص پوست مشورت کرده و آن را با روغن یا عسل استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.