در هنگام خرید چکمه و بوت به چه نکاتی توجه کنیم؟

کفش مناسب در سلامت پا بسیار تأثیرگذار است، همان‌طور که حتماً شنیده‌اید پا، قلب دوم انسان بوده و درصورتی‌که تحت‌فشار باشد ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن مانند کمر نیز ناراحتی به وجود آورده و راه رفتن را مشکل‌تر کند. با فرارسیدن زمستان، بازار چکمه و بوت‌های زمستانی داغ می‌شود، این چکمه‌ها پا را گرم‌تر نگه‌داشته و از آنجا که ساق بلند هستند؛ مانع از خیس شدن شلوارتان می‌شوند. برای خرید چکمه‌های زمستانی علاوه بر ظاهر و مد، باید به چند نکته دیگر توجه داشته باشید تا یک خرید خوب را تجربه نمایید، ظاهر یک بوت زمستانی بسیار مهم است و نقش اصلی در روند تصمیم‌گیری ما دارد؛ اما ویژگی‌های این بوت نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

همان‌طور که می‌دانید، زمستان از سایر فصل‌ها سردتر است، و خرید بوت بسته به شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید ضرورت پیدا می‌کند.  بنابراین با شروع زمستان بهتر است به فکر خرید یک بوت و چکمه زمستانی باشید و برای خرید خود از راهنمای زیر کمک بگیرید.

در ابتدا با قسمت‌های مختلف یک بوت و چکمه زمستانی آشنا شوید:

کفه خارجی (Outsole)

کفه کفش، اصلی‌ترین قسمت کفش است که به سه دسته خارجی، میانی و داخلی تقسیم می‌شود. کفه خارجی بسیار اهمیت دارد، زیرا باید در برابر  فرسایش ناشی از اصطکاک با زمین مقاوم باشد، این کفه در چکمه‌های زمستانی بزرگ‌تر و محکم‌تر در نظر گرفته می‌شود که اصولاً از جنس از لاستیک یا TPR است و  در برندهای مختلف به شکل‌های مختلفی طراحی می‌شود؛ چکمه‌هایی که کفه‌های بلندتر دارند، برای زمستان انتخاب مناسب‌تری هستند. کفه خارجی بهتر است از نوع عاج دار و غیر صاف باشد تا در روزهای برفی سر نخورید.

قسمت انتهایی کفه کفش پاشنه است، بهتر است پاشنه چکمه شما بیش از حد بلند نباشد، زیرا در زمستان راه رفتن را دچار مشکل کرده و  به کمرتان نیز فشار می‌آورد.

کفه میانی(Midsole)

کفه میانی بین کفه خارجی و داخلی قرار دارد. نقش کفه میانی در چکمه‌ها، جذب فشار وارد از سطح زمین به پا می‌باشد، درصورتی‌که این کفه از جنس استاندارد نباشد فشار زیادتری به پای شما وارد خواهد شد.

زبانه

این قسمت در زیر بند و یا زیب قرار گرفته و باعث می‌شود رویه حالتی یکپارچه به خود بگیرد.

رویه چکمه

رویه کفش قسمت اصلی و پوشاننده کفش است که ظاهر آن را می‌سازد که ممکن است در مدل‌های مختلفی مانند زیپ دار، بنددار و ساده باشد. در قسمت جلویی آن محافظ انگشتان پا است، جنس رویه بسیار متنوع است که در چکمه‌ها باید از جنس‌های ضد آب باشد، تا مانع از نفوذ آب و برف به داخل پا شود. جنس‌های پلاستیکی مصنوعی سبک‌تر هستند و قیمت پایین‌تری دارند. جنس داخلی چکمه بهتر است از نوع کرک و خز باشد تا پاهایتان را گرم نگه دارد.

جنس رویه چکمه

همان‌طور که اشاره کردیم جنس چکمه بسیار مهم است و تأثیر زیادی در کارایی و زیبایی آن دارد، اکثر چکمه‌های زمستانی از نوع ورنی، چرم و یا پلاستیک است. جنس چرم یک انتخاب خوب و عاقلانه‌تر به حسابی‌ می‌آید. البته نمونه‌هایی نیز از جنس جیر وجود دارد که جاذب آب بوده و برای زمستان مناسب نیست و بیشتر جنبه زیبایی داشته و در مهمانی‌ها استفاده می‌شود.

قابلیت ضد آب رویه چکمه

چکمه‌های زمستانی علاوه بر گرم نگه‌داشتن پاهای شما، آن‌ها را خشک نگه می‌دارند، اغلب این چکمه‌ها از مواد ضد آب درست شده‌اند، اما کفش‌هایی که از جنس نایلون هستند؛ اصولاً ضد آب نیستند، و در برخی موارد با استفاده از یک پوشش پلی‌اتیلن ضد آب می‌شوند.

گرم نگه‌داشتن پا

گرما و حرارتی که پا در این چکمه‌ها احساس می‌کند مانند سیستم درجه‌بندی حرارت در کیسه‌خواب است. بنابراین این فاکتور بسیار اهمیت دارد، بهتر است مدلی انتخاب کنید که پاهای شما را بیشتر گرم نگه می‌دارد، بنابراین با توجه به شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید کفشی انتخاب کنید که پاهای شما را گرم‌تر نگه می‌دارد. آیا شما دنبال یک بوت شیک برای پوشیدن در شهر و مکان‌های شهری هستید و یا از این چکمه در برف و جنگل استفاده می‌کنید؟ پاسخ این سوال می‌تواند انتخاب شما را به کل تغییر دهد.

درجه حرارت مختص چکمه

در برندهای معروف‌تر، چهار درجه حرارت اصلی برای چکمه‌های زمستانی وجود دارد، -۱۰ ° C، -۲۰ ° C، -۳۰ ° C، -۴۰ ° C. در نظر داشته باشید که مانند کیسه‌خواب، درجه حرارت یک راهنما است، بنابراین اگر از این چکمه‌ها در درجه حرارت  منفی ۲۵ استفاده می‌کنید، بهتر است چند دلار اضافه پرداخت کرده و یک کفش در درجه حرارتی منفی ۳۰ بخرید. البته این نوع درجه‌بندی بیشتر مخصوص چکمه‌های زمستانی برای زندگی در مناطق بسیار سرد است.

منافذ روی چکمه و تنفس پا

تنفس  کی دیگر از عواملی است که در خرید چکمه باید آن را در نظر بگیرید، اگر پاهای شما عرق می‌کنند، و مرطوب می‌شوند این رطوبت راه فراری نخواهد داشت، اغلب چکمه‌ها از موادی مانند چرم، نایلون و مواد دیگری ساخته شده‌اند؛ برخی از آن‌ها ضد آب هستند. کسانی که پاهایشان مستعد عرق کردن است، می‌توانند از چکمه‌های ضد آب با ویژگی تنفس و منافذ باز استفاده کنند.

انعطاف‌پذیری چکمه

بهتر است از چکمه‌هایی استفاده کنید که انعطاف‌پذیری بالا دارند. البته این انعطاف‌پذیری باید در کنار مقاومت کفش در نظر گرفته شود.

سایز و راحتی پا

اندازه کفش و راحتی پا در آن یک فاکتور مهم است. یک کفش هر چه قدر هم زیبا باشد؛ اما اگر اندازه پای شما نبوده و پاهایتان در آن احساس راحتی نداشته باشند؛ کنار گذاشته می‌شوند، بوت مناسب باید متناسب با اندازه و قوس و انحناهای پای شما باشد. چکمه‌های زمستانی ممکن است نسبت به کفش‌های معمولی اندکی سنگین‌تر به نظر برسند؛ بنابراین تا حد امکان بهتر است از جنس‌هایی خریداری کنید که وزن آن‌ها سبک‌تر است.

این باور غلط را کنار بگذارید که بهتر است کفش‌های زمستانی را بزرگ‌تر انتخاب کنیم تا جوراب‌های ضخیم نیز مورداستفاده قرار گیرد. بهتر است سایز مناسب پای خود را انتخاب کنید. البته شماره کفش‌ها و اندازه آن‌ها در مارک‌های مختلف متفاوت است.

پاشنه کفش: در قسمت پاشنه کفش، پا باید کمی فضای آزاد داشته باشد، اما این فضای آزاد نباید به حدی باشد که پا در کفش تکان بخورد.

انگشتان پا: انگشت پا نباید تحت‌فشار باشد. بند کفش خود را ببندید و با انگشتان پا بازی کنید، اگر انگشتان در شرایط سختی هستند که به‌هیچ‌وجه تکان نمی‌خورند، این کفش برای شما تنگ است.

قوزک پا: بر روی لبه‌های جانبی کفش بایستید، در این شرایط نباید به قوزک پای شما فشار وارد شود. در بیشتر چکمه‌ها ساق بلند بر روی قوزک پا، فشار وارد می‌شود.

اندازه ساق چکمه

دراین‌بین، انتخاب‌های متعددی وجود دارد. شما می‌توانید از چکمه‌های بلند تا زانو ، یا چکمه‌های کوتاه‌تر و یا نیم بوت استفاده کنید. امروزه نیم بوت‌ها در بین خانم‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، اما اگر در یک منطقه آب و هوایی با زمستان‌های بارانی و برفی زندگی می‌کنید بهتر است سراغ نیم بوت‌ها نروید. اما در شهرهایی که زمستان‌های معمولی دارند، نیم بوت ها انتخاب خوبی هستند و باعث می‌شوند  راحت‌تر راه بروید و خسته نشوید.

رنگ چکمه

رنگ و ظاهر چکمه یک مسئله شخصی است. شما می‌توانید هر رنگ دلخواهی انتخاب کنید. البته رنگ‌هایی مانند مشکی، طوسی، قهوه‌ای با لباس‌ها به‌راحتی هماهنگ شده و انتخاب بهتری هستند. چکمه‌ها با رنگ‌های روشن ممکن است کثیفی را بیشتر نشان داده و نیاز بیشتری به مراقبت و تمیز کردن داشته باشند

کلام آخر…

پیدا کردن یک چکمه که علاوه بر زیبایی ظاهری، ویژگی‌های خوب و کاربردی داشته باشد، یک روند طولانی اما ممکن است، در ابتدا باید میزان بودجه، شرایط آب و هوایی خود را در نظر گرفته و با توجه به علایق خود انتخاب کنید.

نکته‌های مهم در هنگام خرید چکمه:

  • در هنگام خرید چکمه‌‌‌، اندازه آن را بر روی هر دو پای خود تست کنید.
  • اندکی با آن راه بروید و سپس پای خود را بیرون آورده و جورابتان را در بیاورید؛ آیا هیچ نقطه قرمزی، یا التهابی مشاهده نمی‌کنید؟
  • بهتر است از جوراب‌های نخی و الیاف‌های ضد عرق استفاده کنید، تا پاهایتان عرق نکند و بوی بدی نگیرد.
  • به طور کلی برای خرید هر نوع کفشی مانند چکمه، صبح به خرید نروید. زیرا اندازه پا در صبح ممکن است کوچک‌تر از حالت عادی خود باشد.
  • درصورتی‌که چکمه شما از جنس چرم و جیر است، و بر اثر برف و باران خیس شده، آن را در مجاورت مستقیم گرما قرار ندهید، زیرا این کار باعث ایجاد سفیدک بر روی سطح کفش خواهد شد.
  • درصورتی‌که ساق چکمه‌های شما بلند است از قالب‌های موجود در بازار برای نگهداری کفشتان استفاده کنید. زیرا چکمه در زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌شوند، دچار خمیدگی شده و ساق چکمه به یک سمت تمایل پیدا می‌کند که به‌مرور بر روی بافت و جنس آن تأثیر می‌گذارد.
1 نظر
  1. ندا می گوید

    سلام ممنون بابت مقالتون.
    من یه تایمی هست دارم دنبال یه سری معیار برای خرید کفش چرم زنانه می‌گردم که بتونم با این معیار ها یه کفش چرم مناسب تهیه کنم. مقاله شما رو خوندم عالی بود میخواستم ببینم معیارهایی که چرم سورنا برای خرید کفش چرم مشخص کرده رو تائید می‌کنید شما یا خیر؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.