چگونه یک انسان موفق باشیم؟

تعریف موفقیت ازنظر شما چیست؟؟چگونه در زندگی موفق می‌شویم؟ بعضی‌ها رسیدن به ثروت را نوعی موفقیت می‌دانند و برخی دیگر نیز تصور می‌کنند با تبدیل شدن به یک شخص  تأثیرگذار، فرد موفقی می‌شوند. همه‌ی این نظرات درست است؛ درواقع موفقیت یک مفهوم نسبی است که برای افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی نمود پیدا می‌کند.

صرف‌نظر از نوع موفقیت این پیروزی به‌راحتی به دست نمی‌آید و شما باید برای رسیدن به آن تلاش کنید. امروزه راهنمایی‌ها و کتاب‌های زیادی برای رسیدن به موفقیت چاپ شده است که در هریک از آن‌ها، نویسندگان این پیروزی را از دیدگاه خود شرح داده‌اند. در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم معیارها و  مشخصات افراد موفق را به شما آموزش دهیم؛ درواقع می‌خواهیم یاد بگیریم این افراد، در زندگی خود چگونه موفق شده‌اند.

انسان موفق

برای تبدیل شدن به یک شخص موفق  باید ازنظر جسمی، احساسی، اجتماعی، شناختی، معنوی و اخلاقی به بلوغ کامل برسیم. زندگی سراسر از پستی و بلندی‌ها است، ما به سمت جلو حرکت می‌کنیم، گاهی اوقات پیشرفت کرده یا دچار پس رفت شده و به زمین می‌خوریم. گاهی اوقات موفق می‌شویم و یا شکست می‌خوریم. اما تجربیاتی که به دست می‌آوریم؛ درس‌های مهمی برای ما هستند که برای موفقیت بیشتر باید آن‌ها را به  کار بگیریم و به قول معروف از یک سوراخ دو بار گزیده نشویم.

برای زندگی خود ارزش تعیین کنید

تعریف موفقیت برای افراد مختلف متفاوت است. افراد موفق ممکن است یکی از پولدارترین افراد زمین باشند و یا هیچ ثروت مادی نداشته باشند. برای تبدیل شدن به یک انسان موفق، باید از لحاظ جسمی، احساسی، اجتماعی، شناختی، معنوی و اخلاقی بالغ شویم. اگر شما میزان موفقیت خود را با معیارهای مادی و نه رفتار و تأثیرگذاری خود می‌سنجید؛ یک انسان سطحی‌نگر هستید. همه انسان‌ها برای اهداف و ارزش‌های والاتری آفریده شده‌اند.  تمایل به ارتباط با اطرافیان، کمک به انسان‌ها و جامعه از ارزش‌های مهم زندگی است. مسائل مادی و خودخواهانه تنها یک موفقیت توخالی و گذرا به حساب می‌آیند. بنابراین ارزش‌های  واقعی زندگی خود را بشناسید و عمیق‌تر فکر کنید. برای پیدا کردن ارزش‌های زندگی خود به این سؤالات پاسخ دهید:

  • شما چه جور انسانی هستید؟
  • سه چیزی که شما را بسیار خوشحال می‌کند و به آن به شدت علاقه دارید چیست؟ چرا؟
  • ازنظر شما، خوشحال‌ترین فرد چه کسی است؟ چرا؟
  • دو نفر که آن‌ها را بسیار دوست دارید و به شدت برای آن‌ها احترام قائل هستید نام ببرید؟ چرا این دو نفر؟
۱. بزرگ فکر کنید

بیشتر مردم رؤیاها و آرزوهای خود را کنار می‌گذارند و به سمت اهداف واقعی‌تر می‌روند. رمز موفقیت، بزرگ فکر کردن است. فراتر از آنچه تصور می‌کنید؛  درست همانند رؤیاهایی که در ذهنتان دارید. البته بزرگ فکر کردن با بلندپروازی فرق دارد.

۲. چه چیزی دوست دارید؟ آن را پیدا کنید و انجام دهید

تصور کنید از شغلتان متنفر هستید اما ساعات زیادی آن را انجام می‌دهید و به فرد موفقی در این زمینه تبدیل شده‌اید. موفقیت در شغلی که از آن متنفرید؛ یعنی پر کردن روزها، هفته‌ها و ماه‌ها با کاری که از آن لذت نمی‌برید. این روزها، هفته‌ها و ماه‌ها عمر شما هستند که می‌گذرند. چرا بر روی کارهایی که دوستش دارید؛ تمرکز نمی‌کنید؟ وقتی شما کار موردعلاقه‌تان را آغاز کنید؛ انگیزه و قدرت شما بیشتر می‌شود و به‌سرعت در آن پیشرفت می کنید. موفقیت در شغل مورد علاقه‌تان یعنی تحققِ تمام آرزوهایتان، حتی اگر در آن موفق نشوید. شانس این را داشته‌اید که عمر خود را صرف کار مورد علاقه‌تان کنید. تعداد زیادی از موسیقی‌دان‌های موفق، سال‌ها بر روی موسیقی‌هایی کار کردند که دیده نشد. اما بعد از گذشت زمان، توانستند موفق شوند.

۳. به دنبال دانش باشید، نه نتایج آن

همانطور که در یک سفر از مناظر و مسیر لذت می‌برید و تنها به مقصد فکر نمی‌کنید؛ در راه موفقیت نیز با در نظر گرفتن هدف از مسیر رسیدن به آن لذت ببرید و تنها به نتایج آن فکر نکنید. تجربه، تلاش، هیجان و انگیزه همانند سوختِ ماشین، شما را در راه رسیدن به هدفتان کمک می‌کنند. بنابراین اگر فقط به مقصد فکر کنید هیچ گاه نمی‌توانید به آن برسید. در مورد چیزهایی که در طول راه یاد می‌گیرد؛ فکر کنید و با استفاده از تجربیات یک مسیر زیباتر و کوتاه‌تر برای رسیدن به اهدافتان بیابید.

۴. تعادل در زندگی را یاد بگیرید

اگر فکر می‌کنید شغل شما باعث موفقیت شما می‌شود؛ دلیل نمی‌شود ساعت‌های زیادی در روز را کار کنید. تعادل در زندگی بسیار مهم است. شما به ورزش، تفریح، غذای خوب و یک زندگی لذت‌بخش نیاز دارید. بنابراین به دنبال شغل مورد علاقه‌تان بروید و هرروز در مسیر موفقیت گام بردارید؛ اما دوستان، خانواده و لذت‌های زندگی‌تان را از یاد نبرید.

۵. از شکست نترسید

بی‌شک ادیسون یکی از موفق‌ترین انسان‌ها در طول تاریخ است. او موفقیت خود را مدیون شکست‌هایی می‌داند که از آن درس گرفته است. ادیسون  هر شکست را به‌عنوان یک درس تازه می‌بیند و از آن درس نکات مهمی می‌آموزد؛ یاد می‌گیرد چه کارهایی را تکرار کند و از چه کارهایی اجتناب کند. هر تلاشی که به شکست منجر می‌شود؛ کلیدی به سمت موفقیت است. بنابراین از شکست‌های خود نترسید و به آن‌ها به‌عنوان یک درس نگاه کنید.

۶. فعال باشید

فعال و کوشا بودن یکی از مشخصه‌های یک شخص موفق است. یک فرد موفق برای انجام کارهای خود همیشه کوشا و فعال است.

۷. از درگیری‌ها دوری کنید

سعی کنید در راه رسیدن به موفقیت تنها به منافع خودتان توجه نکنید. خیرخواه مردم باشید و از تعارض‌ها و درگیری‌ها دوری کنید. ویژگی یک فرد موفق یک فرد صلح‌طلب است که به مردم کمک می‌کند.

۸. از حواس‌پرتی‌ها فاصله بگیرید

ممکن است افکار پوچ و بی معنی، حواس‌پرتی‌ها و دل مشغولی‌های نا به جا در مسیر پیشرفت شما وجود داشته باشد. مخصوصاً مسائل ساده و معمولی که وقتِ شما را می‌گیرند و شما نمی‌توانید بر روی پروژه‌های خود تمرکز کنید. یاد بگیرید بر روی مسائل مهم تمرکز کنید. برنامه‌ریزی در این مواقع به کمک شما می‌آید.

۹. از مطرح کردن ایده‌های جدید نترسید

همه ما از بچگی یاد گرفته‌ایم فکر کنیم و از ایده‌های بزرگ در جهان الهام بگیریم. این روش، روش مناسبی است اما نه برای افراد موفق. افراد موفق به‌صورت متفاوت فکر می‌کنند و سعی دارند تا ایده‌های متفاوت و جدید ارائه دهند و از مطرح کردن این ایده‌ها نمی‌ترسند. اگر ایده جدیدی دارید آن را پنهان نکنید، این ایده عجیب‌وغریب ممکن است روزی باعث موفقیتتان شود.

۱۰. به توانایی‌تان برای موفقیت ایمان داشته باشید

ممکن است افرادی در اطراف شما وجود داشته باشند که به شما انرژی منفی بدهند. بهتر است از این اشخاص دور شوید؛ زیرا کم‌کم اعتمادبه‌نفس خود را از دست خواهید داد. به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید؛ همین باور و ایمان باعث می‌شود که رشد کنید و پیروز شوید.

۱۱. مثبت فکر کنید

ایمان داشتن به توانایی‌ها باعث می‌شود نگرش مثبتی در شما به وجود بیاید. افکار منفی خود را دور بریزید و فکرهای مثبت را جایگزین کنید. شما باید به مشکلاتتان توجه کنید؛ اما نه به‌عنوان یک مانع که شما را متوقف می‌کنند، بلکه به‌عنوان زمینه‌ای برای پیروزی و موفقیتتان. اگر مثبت فکر کنید این  ناکامی‌ها  روی شما تأثیر منفی نمی‌گذارند؛ شک و تردید اطرافیان، شما را مأیوس نمی‌کند و بزرگ‌ترین موانع نیز به‌صورت مشکلات جزئی به نظر می‌رسند.

۱۲. دلسرد نشوید

این طبیعت بشر است؛ همه ما ممکن است در کارهایمان تردید کنیم. حال اگر دیگران نیز به توانایی ما ایمان نداشته باشند و  انرژی منفی بدهند این شرایط بدتر می‌شود. بنابراین در مسیر خود به این شک و تردیدها توجه نکنید؛ آن‌ها را نادیده بگیرید تا دلسرد نشوید. وقتی همه‌چیز خوب پیش برود افکار منفی از شما دور می‌شود و شما پر از انرژی می‌شوید.

۱۳. با شور و اشتیاق کار کنید و اراده قوی داشته باشید

 موفقیت واقعی حاصل کار و تلاش است، اگر برای هدف‌های زندگی‌تان سعی و تلاش نکنید؛ هیچ‌وقت به آن‌ها نمی‌رسید.

۱۴. برنامه داشته باشید

موفقیت بدون برنامه‌ریزی امکان ندارد. تقویم هفتگی خود را پر کنید و آن را بر روی دیوار اتاقتان بچسبانید. اینکه در چه زمانی باید چه کاری انجام دهید. داشتن یک برنامه خوب از اضطراب و سردرگمی می‌کاهد و باعث می‌شود ذهنتان آزادتر باشد.

۱۵. منتظر کمک دیگران نباشید

شما نباید از اطرافیانتان انتظار کمک داشته باشید. حتی شریک، دوست یا همسرتان همه این افراد نیازها و اهداف خاصی در زندگی دارند که اولویت آن‌هاست. بنابراین برای موفقیت، باید خودتان به‌تنهایی تصمیم بگیرید و تلاش کنید. همه‌چیز روی شما تمرکز دارد و این شما هستید که باید مسیر موفقیت را برای خود هموار کنید.

بیشتر موارد بالا به‌صورت مکمل هم عمل می‌کنند و یک نکته را در بردارند و آن درست فکر کردن است. کلید دستیابی به موفقیت در ابتدا در ذهن و نوع نگرش ما شکل می‌گیرد. بنابراین طرز فکر خود را تغییر دهید. با طرز فکر مثبت و آزاد کردن ذهن خود، می‌توانید با انرژی مثبت به سمت جلو حرکت کنید و به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنید و  به یک فرد موفق تبدیل شوید.

1 نظر
  1. علی می گوید

    بسیار عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.