راهنمای خرید هارد اینترنال

هارد اینترنال یک حافظه داخلی در سیستم‌های کامپیوتری است که فضای کافی برای سیستم و ذخیره‌سازی اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. هر هارد دیسکی طول عمری دارد و بالاخره از بین می‌رود؛ بنابراین طبیعی است که بعد از چند سال به دنبال یک هارد دیسک جدید باشید؛ تا آن را جایگزین کنید. در این راستا برندها و مدل‌های متنوعی وجود دارند. در میان این همه مدل‌ها، چه هارد دیسکی برای شما مناسب‌تر است؟ خبر خوب این است که خرید سخت‌افزار سخت نیست و شما می‌توانید با استفاده از چند نکته کلیدی یک هارد دیسک خوب بخرید. تا زمانی که دستورالعمل‌های زیر را دنبال می‌کنید لازم نیست نگران خرید هارد دیسک  باشید.

هارددیسک داخلی (هارد اینترنال) چیست؟

هارد دیسک یا همان هارد درایو وسیله‌ای برای ذخیره انواع اطلاعات و داده‌ها به صورت دائمی می‌باشد. در سیستم کامپیوتری، هارد درایو داخلی به صورت درایو سی به نمایش در می‌آید (در ویندوز).  هارد درایوهای داخلی یا اینر در داخل کیس و یا لپ‌تاپ قرار می‌گیرند و بر خلاف هارد درایوهای اکسترنال جابه جا نمی‌شوند. هاردهای اکسترنال و اینترنال از نظر اجرا و ذخیره اطلاعات با هم تفاوت ندارند؛ تنها برای هاردهای اکسترنال یک بدنه محافظ در نظر گرفته شده است و با رابط کاربری یو اس بی به کامپیوتر وصل می‌شود. اما هارد درایوهای اینترنال از رابط SATA درونی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود سرعت آن‌ها بیشتر شود. این هارد درایوها به دو صورت HDD (قیمت کم‌تر، سرعت کمتر و ظرفیت بالا) و هارد درایوهای SSD (قیمت بیشتر، سرعت بیشتر و ظرفیت کمتر) در بازار وجود دارند.

هارد دیسک HDD یا SSD حافظه حالت جامد

هارد درایو SSD جدیدتر هستند و سرعت بیشتری دارند. دلیل سرعت بالای SSD عدم وجود حرکت مکانیکی در آن‌ها است. این عدم حرکت مکانیکی در اس اس دی‌ها باعث می‌شود تا مصرف انرژی کمتری داشته باشند و انرژی در آن به دلیل اصطکاک از بین نرود. بنابراین استفاده از SSD در لپ تاپ باعث می‌شود؛ عمر باتری لپ تاپ بیشتر شود. بنابراین اگر سرعت درایو، اندازه و کاهش مصرف انرژی برای شما مهم است و می‌توانید هزینه بیشتری بپردازید و از SSD استفاده کنید و مطمئن شوید دستگاهتان با آن سازگار است. اما اگر به ظرفیت بالاتری نیاز دارید SSD این ظرفیت را در اختیار شما قرار نمی‌دهند و بهتر است سراغ HDD بروید.

عواملی که در هنگام خرید هارد اینترنال باید به آن توجه کنیم:

۱. اندازه هارد دیسک

هارد درایوها تنها به دو شکل ارائه می‌شوند؛ درایوهای ۳.۵ اینچی و ۲.۵ اینچی. که امروزه لپ تاپ‌ها بیشتر از هارد دیسک‌های ۲.۵ اینچی استفاده می‌کنند. اندازه SSD ها کوچک‌تر است؛ زیرا آن‌ها بخش متحرکی ندارند و در اندازه ۲.۵ اینچی ارائه می‌شوند. البته برخی از برندها SSD های ۳.۵ اینچی نیز تولید می‌کنند. هارد درایوهای داخلی ۳.۵ اینچی در اندازه ۱۹ در ۱۰۱ در ۱۴۶ میلی‌متر و  هارد درایوهای ۲.۵ اینچی دارای اندازه‌ای معادل با ۲۵ در ۱۰۱ در ۱۴۶ میلی‌متر هستند.

۲. رابط هارد دیسک

هارد دیسک‌ها دارای رابط‌هایی هستند که آن‌ها را به مادر بورد متصل می‌کند. در زمینه اتصالات و رابط، بیشتر  این هارد درایوها از اتصالات ساتا استفاده می‌کنند. هاردهای قدیمی‌تر که قبل از استاندارد SATA ایجاد شده بود، به احتمال زیاد از اتصال دهنده‌های IDE استفاده می‌کردند. در صورتی که دستگاه شما قدیمی است؛ می‌توانید با استفاده از رابط‌ها، IDE مادربورد را به SATA و یا برعکس این حالت تبدیل  کنید. در پورت‌های IDE که معمولاً در مدل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌شود؛، کابل‌ها و سیم‌های رابط فضای زیادی را در کیس به خود اختصاص داده‌اند؛ اما در مدل ساتا، کابل‌ها و سیم‌های رابط هارد و مادربرد فشرده‌تر و منظم‌تر شده‌اند که علاوه بر شکل ظاهری مناسب، عملکرد بهتری هم دارند. درایوهای خارجی نیز از طریق پورت یو اس بی متصل می‌شوند.

مشخصات و عملکرد

تا این قسمت شما متوجه  شده‌اید چه نوع هارد درایوی برای سیستم شما مناسب است. از این بعد باید متناسب با بودجه خود یک هارد درایو داخلی مناسب انتخاب کنید.

۳. ظرفیت

یکی از ویژگی‌های مهمی که باید در انتخاب هارددیسک داخلی در نظر گرفته شود؛ ظرفیت آن است که به صورت گیگابایت ارائه می‌شود. درواقع میزان فضایی است که هارد درایو در اختیار شما قرار می‌دهد تا اطلاعات سیستم و داده‌های خود را در آن قرار دهید  شما باید متناسب با نیازتان از یک هارد درایو با ظرفیت مناسب استفاده کنید. مثلاً اگر مصارف شما عادی است و ظرفیت زیادی نیاز ندارید لازم نیست مدل‌های چند ترابایتی آن را انتخاب کنید. این هارد درایوها از ۶۴ گیگابایت به بالا در دسترس هستند و مدل‌های چند ترابایتی آن نیز در بازار وجود دارد. در صورتی که بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهید؛ می‌توانید سراغ هارد درایوهای ۲ ترابایتی بروید؛ در غیر این صورت و در استفاده عادی و معمولی، ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت تا یک ترابایت نیز برای شما مناسب است.

۴. سرعت چرخش

سرعت ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات در هارد درایوها از طریق حرکت مکانیکی و سرعت چرخش آن‌ها به دست می‌یابد. این سرعت در هاردهای مختلف متفاوت است و شما بسته به نیازتان باید به این فاکتور توجه کنید. اگر چند وظیفه را به صورت هم‌زمان انجام می‌دهید؛ بهتر است از هارد درایوها با سرعت چرخش بیشتری استفاده کنید و  این سرعت با واحد دور بر دقیقه RPM اعلام می‌شود و تا ۱ هزار دور دقیقه و یا بیشتر نیز وجود دارد.

۵. حافظه بافر

حافظه بافر در هارد درایو داخلی نوعی حافظه کش و موقت است. در واقع در این حافظه اطلاعات به صورت موقت قرار می‌گیرند و در صورتی که سی پی یو شما در حین عملیات به این اطلاعات نیاز داشته باشد؛ از آن‌ها استفاده می‌کند. شما می‌توانید از مدل‌هایی استفاده کنید که حافظه کش آن بیشتر باشد تا بتوانید عملیات مختلف را به صورت هم‌زمان انجام داده و به اطلاعات آن‌ها دسترسی داشته باشید.

۶. سرعت جست‌وجو

زمانی که هارد دیسک شما به اطلاعاتی نیاز داشته باشد؛ باید به دنبال آن بگردد. در این بین، سرعت دسترسی و پیدا کردن این اطلاعات اهمیت پیدا می‌کند. در واقع سرعت دسترسی هارد درایو به اطلاعات، با واحد میلی ثانیه بیان می‌شود که یک فاکتور مهم در خرید هارد اینترنال است. سرعت یافتن اطلاعات در هارد درایو با سرعت چرخش آن رابطه مستقیمی دارند.

۷. قیمت

قیمت هارد درایوها بسته به مشخصات بالا کم و زیاد می‌شوند؛ اما بیشتر شرکت‌ها در ارائه هارد درایوهای خود با افزایش ظرفیت، قیمت را نیز بالاتر می‌برند. در واقع هر چه ظرفیت هارد درایو بیشتر باشد؛ قیمت آن بیشتر است و این فاکتور بیشترین تأثیر بر قیمت تمام شده آن را دارد. بعد از ظرفیت عواملی دیگری مانند سرعت چرخش و حافظه موقت و برند آن نیز تأثیر می‌گذارد.

۸. برند

بنابراین این شما هستید که متناسب با نیازتان و با توجه به برندها و محصولاتی که در دسترس است یک مدل مناسب انتخاب می‌کنید. شرکت‌های متنوعی در این زمینه فعالیت دارند. علاوه بر این شما می‌توانید از روی نرخ خرابی یا همان Failure rate هر برند به آن اعتماد کنید. منظور از نرخ خرابی عمر مفید یک هارد درایو نیست؛ بلکه نرخ خرابی در واقع تعداد دفعاتی است که در یک سال مجبور می‌شوید هارد دیسک خود را تعویض کنید که در هر شرکتی متفاوت است. در این میان شرکت‌هایی مانند وسترن دیجیتال، سیگیت، هیتاچی، توشیبا یا سامسونگ هارد درایوهای خوب و با کیفت تولید می‌کنند.

 

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    در صورت استفاده چند هارد اینترنال ..
    آیا هادر ها باید ویژگی های مشترکی داشته باشند ؟

  2. پریماه می گوید

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.