چگونه دوربین دیجیتال را تمیز کنید؟

یک دوربین دیجیتال تمیز، نه تنها زیباتر به نظر می‌رسد، بلکه عکس‌های زیباتری هم خواهد گرفت، این دو دلیل، دلایل قانع کننده‌ای هستند تا دوربین خود را در حالت tip-top نگه دارید.

برای یادگیری نحوه پاک کردن دوربین، چندین نکته مورد نیاز است. برای مثال، با تمیز کردن لنز دوربین دیجیتال، عکس‌های تیز را تضمین می‌کنید و با تمیز کردن ال سی دی، می‌توانید عکس‌های با کیفیتی بگیرید. اگر چه شما نمی‌توانید با یادگیری صحیح پاک کردن دوربین، مشکلات مربوط به دوربین را رفع کنید، اما می‌توانید کیفیت عکس‌ها و کیفیت ظاهر آن را حفظ کنید.

دستورالعمل‌های گام به گامی که در این مطلب ارائه شده است عمدتا در دوربین‌های دیجیتالی Point & Shoot استفاده می‌شود. کسانی که دارای یک دوربین دیجیتال SLR هستند، ممکن است گاهی اوقات حسگر تصویر را تمیز کنند. با دوربین‌های Point & Shoot دوربین را سمت سوژه نشانه میبرید، اگر مایل بودید زوم می‌کنید، سپس دکمه را فشار می‌دهید و عکس می‌گیرید اما در دوربین‌های SLR کنترل بیشتری برای عکاسی خواهید داشت به عنوان مثال با استفاده از این دوربین‌ها میتوانید به صورت مستقل خودتان تنظیمات سرعت شاتر، دیافراگم یا ایزو را هر طور که میخواهید ترتیب دهید. برای پاک کردن صحیح دوربین خواندن این مطلب را ادامه دهید:

۱. لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن دوربین

اولین مورد، یک پارچه میکروفیبر است، پارچه میکروفیبر یکی از مواردی است که بیشتر از موارد دیگر به آن احتیاج خواهید داشت زیرا توانایی بیشتری برای تمیز کردن تمام نقاط دوربین دیجیتال دارد. فروشگاهی که دوربین را از آن خریداری می‌کنید باید قادر به فروش یک پارچه میکرو فیبر ضدآنتی باشد. این پارچه باید از مواد شیمیایی و روغن عاری باشد تا بتواند دوربین شما را تمیز کند.

– پارچه میکروفیبری (برای محافظت از پارچه آن را در یک کیسه پلاستیکی بسته بندی می‌کنند)
– کاغذ تمیز کننده لنز (ممکن است یک پارچه تمیز، نرم و پنبه‌ای جایگزین آن شود)
– مایع تمیز کننده لنز (ممکن است چند قطره آب تمیز را جایگزین آن کنند)
– قلم موی کوچک و نرم

پاک کردن دوربین دیجیتال

۲. لوازم غیر کاربردی برای تمیز کردن دوربین

هنگام تمیز کردن دوربین، از این موارد برای پاک کردن لنز یا صفحه LCD خود در هر شرایطی استفاده نکنید:

– هوای کنسرو شده (هوا را با چنان نیرویی می‌کشد که اگر دوربین غیرقابل نفوذ بوسیله هوا باشد، گرد و غبار را در محفظه دوربین نگه می‌دارد)
– دستمال توالت
– دستمال کاغذی
– هر پارچه خشن
– مایع زیاد
– قلم موی درشت و زبر
– هر نوع تمیزکننده مایع، مگر اینکه فروشگاه دوربین شما یا سازنده دوربین به طور خاص آن را توصیه کند.

۳. تمیز کردن لنز در خانه

در این بخش ما فرض می‌کنیم که زمان زیادی برای تمیز کردن لنز داشته باشید.

۱. دوربین را روشن کنید، در صورت لزوم پوشش لنز را باز کنید.
۲. دوربین را روشن کنید تا لنز روبروی زمین قرار بگیرید. به آرامی بر روی لنز ضربه بزنید تا ذرات معلق درون آن آزاد شود.
۳. اگر هنوز ذراتی را در لبه‌های لنز مشاهده می‌کنید، به آرامی آن‌ها را با یک برس کوچک و نرم بیرون کنید.
۴. لنز را به آرامی با پارچه میکروفیبر پاک کنید، این کار را در یک حرکت دایره‌ای انجام دهید. در وسط لنز شروع کنید و راه خود را به سمت لبه ادامه دهید.
۵. اگر پارچه میکروفیبر تمام کثیفی‌ها یا لکه‌ها را حذف نکرد، از چند قطره مایع تمیز کننده لنز یا آب تمیز استفاده کنید. قطره‌ها را روی پارچه قرار دهید، نه روی لنز. سپس حرکت دایره‌ای پارچه را تکرار کنید. ابتدا از منطقه مرطوب پارچه استفاده کنید و سپس حرکت را با یک منطقه خشک از پارچه تکرار کنید.

پاک کردن دوربین دیجیتال

۴. تمیز کردن لنز بر روی هدف

ممکن است زمان‌هایی باشد که شما در زمین بازی و یا پیست اسکی باشید و بخواهید دوربین خود را تمیز کنید یا لنز شما باید تمیز شود. اگر در بیشتر مواقع از دوربین خود در خارج از منزل استفاده می‌کنید، لوازم تمیز کردن دوربین را در کیف دوربین خود حمل کنید. اگر مواد پاک کننده خود را فراموش کرده‌اید و نمی‌توانید صبر کنید تا لنز را به خانه برسانید، این مراحل جایگزین را امتحان کنید:

۱. دوربین را روشن کنید، در صورت لزوم پوشش لنز را باز کنید.
۲. دوربین را روشن کنید تا لنز روبروی زمین قرار بگیرید. به آرامی بر روی لنز ضربه بزنید تا ذرات معلق درون آن آزاد شود. اگر همچنان ذرات معلق وجود داشتند، با نیروی بیشتری ضربه بزنید. لنز را با پارچه یا انگشت خود پاک نکنید، چون ممکن است با پاک کردن ذره یا شن، لنز خراشیده شود.
۳. زمانی که لنز از شن و ماسه پاک شد، با نرم ترین و تمیزترین پارچه پنبه‌ای موجود مانند دستمال پنبه یا کهنۀ بچه آن را پاک کنید. مطمئن باشید که پارچه عاری از مواد شیمیایی، روغن و عطر است. لنز را به آرامی در یک حرکت دایره‌ای پاک کنید.
۴. اگر پارچه به تنهایی لنز را تمیز نکند، قبل از تمیز کردن لنز، چند قطره آب پاک را به پارچه اضافه کنید. پس از استفاده از قسمت مرطوب پارچه، از قسمت خشک آن استفاده کنید.
۵. اگر هیچ پارچه نرم و پاکی نداشته نباشید، می‌توانید از بافت صورت استفاده کنید، اما این گزینه باید آخرین راه حل باشد. کاملا مطمئن باشید که بافت صورت عاری از روغن و لوسیون است چون ممکن است لنز دوربین را بدتر از قبل لکه‌دار کند. از بافت صورت اجتناب کنید مگر اینکه انتخاب دیگری نداشته باشید و نتوانید صبر کنید تا لنز را بعدا تمیز کنید. می‌توانید از چند قطره آب با بافت صورت استفاده کنید.

۵. تمیز کردن LCD

یکی دیگر از مواردی که باید در تمیز کردن دوربین مورد توجه قرار دهید، این است که صفحه LCD آن را نیز تمیز کنید.

۱. دوربین را خاموش کنید. دیدن لکه‌ها و گرد و غبار در برابر پس زمینه سیاه و سفید در یک LCD خاموش شده آسانتر است.
برای حذف گرد و غبار از ال سی دی از یک برس کوچک و نرم استفاده کنید. اگر هیچ قلم مویی در دسترس نیست، می‌توانید به راحتی بر روی صفحه ضربه بزنید، اگر چه این روش در یک LCD بزرگ به درستی عمل نمی‌کند.
۲. برای تمیز کردن LCD از یک پارچه میکروفیبر خشک استفاده کنید. پارچه را به صورت افقی و در جهت عقب و جلو کنار صفحه حرکت دهید.
۳. اگر پارچه خشک تمام لکه‌ها را پاک نکرد، قبل از پاک کردن صفحه LCD، پارچه را با یک قطره یا دو قطره آب پاک تمیز کنید. با این حال، اگر در خانه یک تلویزیون ال سی دی دارید، می‌توانید از پاک کننده‌های ضد التهابی و ضد الکتریسیته در LCD تلویزیون برای دوربین دیجیتال خود استفاده کنید.
۴. برای تمیز کردن ال سی دی، همانند لنز، از پارچه‌های خشن یا محصولات کاغذی، از جمله حوله‌های کاغذی، بافت صورت و دستمال، اجتناب کنید.

پاک کردن دوربین دیجیتال

۶. پاک کردن بدنه دوربین

همانطور که در حال یادگیری تمیز کردن دوربین می باشید، از مراحل زیر استفاده کنید.

۱. دوربین را خاموش کنید.
۲. اگر در حال عکسبرداری در خارج از منزل هستید و در جایی هستید که باد ممکن است ماسه یا خاک را داخل دوربین ببرد، ابتدا از یک برس کوچک استفاده کنید تا ذرات کوچک و یا شن و ماسه را از دوربین خارج کند. توجه دقیقی به درزها داشته باشید که در آن بدنه دوربین دیجیتال گرد هم می‌آید، اتصال دهنده‌های دوربین، درپوش باتری، درگاه کارت حافظه و مناطقی که در آن شماره گیری و دکمه‌های دوربین از بدنه گسترش می‌یابند نیز مناطق مهمی هستند. وجود شن و ماسه در این مناطق می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در داخل مسیرها شود و با وارد شدن به داخل بدنۀ دوربین، باعث آسیب رساندن به قطعات آن شود.
۳. در صورتی که دوربین دیجیتال حاوی این موارد باشد، منظره یاب و جلوی فلش داخلی را تمیز کنید. از روش مشابهی استفاده کنید که برای شیشه در جلوی لنز استفاده می‌کردید. ابتدا از یک پارچه میکروفیبر خشک استفاده کنید و تنها در صورتی که لازم است برای لکه‌های خفیف پارچه را خیس کنید.
۴. در نهایت بدنه را با یک پارچه خشک تمیز کنید. شما می‌توانید از یک پارچه میکروفیبر استفاده کنید، اما بهتر است پارچۀ میکروفیبر را تنها برای لنز، منظره یاب و ال سی دی استفاده کنید.
۵. هنگام استفاده از پارچه در اطراف دکمه‌های دوربین، شماره گیری‌ها و کانکتورها، مراقب باشید. اگر لنز زوم دوربین از بدنه دوربین گسترش می‌یابد، دوربین را روشن کنید و به آرامی مسواک را روی آن بکشید تا تمیز شود.
۶. اگر پارچه خشک در ناحیه کثیفی از بدنه دوربین کار نمی‌کند، می‌توانید کمی پارچه را خیس کنید. هنگام تمیز کردن بدنه دوربین در مقایسه با تمیز کردن لنز حساس یا LCD، می‌توانید از نیروی بیشتری استفاده کنید.

۷. نکات نهایی تمیز کردن دوربین

برای مراحل نهایی این نکات را امتحان کنید!

۱. هرگز لنز را با پوست خود لمس نکنید، زیرا انگشتان دست شما نمی‌تواند روغن‌های دشوار را بر روی لنز تمیز کند. به همین دلیل سعی کنید از لمس LCD جلوگیری کنید، اگرچه بسته به اندازه دوربین اجتناب از آن می‌تواند دشوار باشد.
۲. برخی از فروشگاه‌های دوربین، قلم مویی برای تمیز کردن لنز ارائه می‌دهند که کثیفی و اثر انگشت را از لنز و LCD پاک می‌کند. برخی از قلم‌های تمیز یک قلم موی نرم در انتهای قلم دارند و آن را یک ابزار مفید برای استفاده از دوربین در خارج از خانه می‌کنند. یک قلم موی تمیز گزینه بسیار بهتری از پارچه یا بافت صورت برای تمیز کردن لنز در خارج از خانه است.
۳. برای راهنمایی و یادگیری پاک کردن دوربین، لنز و LCD میتوانید به وب سایت یا راهنمای تولید کننده دوربین مراجعه کنید.
۴. در نهایت، برخی از مشکلات مربوط به لنز و ال سی دی به تمیزکاری حرفه‌ای از یک فروشگاه تعمیرات نیاز دارند و شما نمی‌توانید دوربین خود را تمیز کنید. البته با توجه به سن دوربین دیجیتالی، یک تمیزکاری حرفه ای ممکن است خیلی گران باشد و بهتر باشد مدل دوربین دیجیتال خود را عوض کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.