علت باد کردن باتری گوشی

باد کردن باتری گوشی یکی از  اتفاقات رایج در گوشی‌های هوشمند و غیر هوشمند است. در این شرایط باتری گوشی ممکن است به حدی  متورم شود که به قاب پشت گوشی نیز فشار وارد کرده؛ آن را جدا کند و یا باعث ترک و شکستگی روی قاب شود. در برخی موارد این تورم بسیار کم و نامحسوس است و به مرور زیادتر می‌شود. باد کردن باتری گوشی به دلایل متعددی رخ می‌دهد و می‌تواند بر روی عملکرد گوشی و میزان شارژ شدن آن تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این در برخی موارد تورم باتری خطرساز است و باعث انفجار و آتش‌سوزی می‌شود. در این میان سؤالات متعددی به ذهن خطور می‌کند؛ اینکه آیا باد کردن باتری گوشی خطرناک است؟ آیا می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت و آیا یک باتری متورم قابلیت تعمیر دارد و به حالت قبل بازمی‌گردد؟

باتری‌های لیتیوم یونی

اکثر لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند، تبلت، ساعت‌ها و ردیاب‌های تناسب اندام از باتری‌های لیتیوم یونی برای به دست آوردن قدرت استفاده می‌کنند. این باتری‌های جمع‌وجور و سبک هستند؛ چگالی انرژی بالایی دارند و شارژ و دشارژ می‌شوند و یک اثر حافظه بسیار کوچک در آن‌ها وجود دارد. درواقع این باتری‌ها تا به امروز مناسب‌ترین گزینه برای تأمین انرژی و قدرت این دستگاه‌های قابل‌حمل به حساب می‌آیند.

البته این باتری‌ها معایبی نیز دارند. این باتری‌ها در گذشت زمان حتی اگر استفاده نشوند؛ دچار فرسودگی خواهند شد. این باتری‌ها دارای طول عمر شارژ/دشارژ  محدودی هستند که بعد از گذراندن آن، طول عمر باتری کم شده و ممکن است دچار مشکل شود. باتری‌های لیتیوم یونی به گرما حساس هستند و دمای بالا سی درجه می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند. بنابراین با قرارگرفتن گوشی در محیط‌های گرم یا قرار دادن طولانی مدت آن در شارژ باعث  می‌شود دمای آن به میزان زیادی بالا برود.

بنابراین بر اثر استفاده طولانی مدت و یا داغ شدن دچار مشکلاتی می‌شوند؛ باد کردن باتری یکی از مشکلاتی است که یک باتری در طول عمر خود ممکن است به آن دچار شود. در این مقاله قصد داریم در مورد علت باد کردن باتری گوشی و همچنین روش‌های رفع و یا جلوگیری از این مشکل رایج حرف بزنیم. با ما همراه باشید.

چرا باتری گوشی باد می‌کند؟

علت تورم و باد کردن باتری در گوشی‌های مختلف متفاوت است؛ در برخی موارد به علت نقص‌های تولیدی باتری، بعد از مدتی استفاده باد می‌کند. استفاده مداوم از باتری و به اصطلاح مستهلک شدن آن نیز دلیل دیگری برای باد کردن گوشی است. در برخی موارد به علت استفاده نادرست از گوشی و شارژ باتری به روش‌های غیر اصولی بعد از مدت زمانی باتری گوشی باد می‌کند. در این قسمت شما را با دلایلی آشنا می‌کنیم که به مرور باعث تورم و باد کردن باتری می‌شود:

۱. نقص فنی در باتری

در برخی موارد نادر باتری از ابتدا دچار مشکل است؛ شما باید خیلی بد شانس باشید که به این دلیل باتری گوشی‌تان باد کند. نقص فنی یکی از نادرترین دلایل باد کردن گوشی‌های همراه است.

۲. تمام شدن طول عمر باتری

هر باتری گوشی دارای طول عمر محدودی است و وقتی شما در مدت زمان مذکور از آن استفاده می‌کنید؛ مستهلک شده و از بین می‌رود. شما نمی‌توانید از یک باتری برای سال‌های سال استفاده کنید و انتظار داشته باشید همانند روز اول کار کند. بنابراین بهتر است؛ بعد از چند سال استفاده از باتری در صورتی که علائم ضعف و خرابی را در آن مشاهده کردید؛ هرچه سریع‌تر باتری را تعویض کنید. نشانه‌هایی مانند داغ شدن گوشی، شارژ نشدن و شارژ نگه نداشتن نشانه‌هایی از خرابی باتری است.

۳. استفاده نادرست از گوشی

یکی از مهم‌ترین دلایل باد کردن باتری گوشی، استفاده نادرست از آن است. درواقع شما با داغ کردن باتری و یا شارژ کردن بیش از اندازه آن باعث تورم باتری گوشی‌تان خواهید شد.

شارژ بیش از اندازه

همه ما عادت داریم گوشی‌های همراه را آخر شب به شارژ وصل کرده و تا صبح به همان حالت رها می‌کنیم. در این شرایط  مشکلی به نام متالیک لیتیوم به وجود می‌آید؛ در حالت شارژ بیش از اندازه، لیتیوم بیش از حدی تولید می‌شود که سرعت تولید آن از سرعت از بین رفتن آن بیشتر خواهد بود. درواقع متالیک لیتیوم به صورت لایه‌های ممتد بر روی آند قرار می‌گیرد و  بخش کاتد ثبات و پایداری خود را از دست خواهد داد و به یک عامل اکسید کننده تبدیل خواهد شد. از آنجایی که در باتری سوراخ و روزنه‌ای برای تهویه وجود ندارد؛ گازهای متصاعد شده در آن باعث تورم باتری می‌شوند. این شرایط به مرور باعث تورم و باد کردن باتری شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

قرار دادن گوشی در محیط‌های گرم و مرطوب

گرما و محیط گرم برای باتری بسیار خطرناک است؛ این گرما می‌تواند به باتری فشار بیاورد و به مرور باعث تخریب و تورم آن شود. اثر مخرب گرما  باعث می‌شود باتری با سرعت بیشتری خراب شود. حتی در برخی موارد این گرمای زیاد می‌تواند منجر به انفجار و آتش‌سوزی باتری و گوشی شود. البته تأثیر گرما بر روی یک باتری سالم بسیار کم می‌باشد؛ اما اگر باتری شما باد کرده؛ تابش نور خورشید و قرار دادن آن در محیط گرم می‌تواند خطرات زیادی به وجود بیاورد.

استفاده زیاد از گوشی و داغ شدن آن

اگر در حین بازی یا مشاهده فیلم با گوشی هستید؛ ممکن است به پردازنده مرکزی و گرافیکی گوشی‌تان فشار وارد شود و جریان برق بیشتری وارد شده و گوشی گرم شود. این گرما باعث داغ شدن گوشی و باتری شده و به مرور باعث می‌شود باتری‌تان آسیب ببیند و باد کند. در این مواقع بهتر است برای چند ساعت از گوشی استفاده نکنید تا دمای آن به حالت قبل باز گردد.

استفاده از شارژر نامناسب

استفاده از شارژرهای با ولتاژهای نامناسب سیستم گوشی می‌تواند به مرور به آن آسیب زده و باعث تورم باتری شود. درواقع گوشی این بار اضافی را نمی‌تواند تحمل کند و در نتیجه متورم می‌شود.

چه کار کنیم که باتری گوشی باد نکند؟

شما می‌توانید با رعایت چند نکته مهم مانع  از تورم باتری گوشی‌تان شوید. این اتفاق ممکن است در هر نوع باتری رخ دهید و شما را دچار مشکل کند. بنابراین با رعایت نکات زیر به هیچ عنوان باتری گوشی شما باد نمی‌کند.

باتری را خنک نگه‌دارید

حرارت و گرما اصلی‌ترین دشمن یک باتری لیتیوم یونی است. بنابراین سعی کنید گوشی‌تان را در محیط‌های گرم نگه ندارید و یا با استفاده طولانی مدت باعث داغ شدن آن نشوید. مثلاً به هیچ عنوان در ماشین خود و در یک روز گرم از گوشی‌تان استفاده نکنید. در صورتی که گوشی‌تان را به شارژ برق وصل می‌کنید آن را برای ساعت‌ها رها نکنید. در صورتی که از گوشی‌تان استفاده نمی‌کنید؛ آن را در یک محیط گرم و مرطوب رها نکنید.

از شارژر با کیفیت و مخصوص گوشی‌تان استفاده کنید

بار اضافی یک تهدید جدی برای سلامتی باتری گوشی است؛ استفاده از شارژرهای بی کیفیت و متفرقه می‌تواند این بار اضافی را به گوشی و باتری وارد کرده و  به مرور باعث تورم باتری گوشی شوند. شارژرهای بی کیفیت و ارزان قیمت که برای گوشی شما طراحی نشده‌اند؛ می‌توانند به باتری آن آسیب وارد کنند.

باتری را تعویض کنید

وقتی متوجه شدید؛ باتری شما گوشی را شارژ نمی‌کند؛ بهتر است آن را تعویض کنید. با این کار باتری به مرحله تورم نمی‌رسد و سلامت گوشی‌تان را تهدید نمی‌کند.

گوشی را در حالت شارژ رها نکنید

اتصال مداوم گوشی به برق و شارژ کردن آن باعث می‌شود به مرور باتری شما آسیب ببیند. این کار باعث گرم شدن باتری و گوشی شده در نتیجه باعث باد کردن باتری خواهد شد.

آیا می‌توان باتری متورم را تعمیر کرد؟

متأسفانه شما با خنک کردن یک باتری و قرار دادن آن در شرایط بهتر  و ایدئال نمی‌توانید یک باتری متورم را تعمیر کنید. عوامل متعددی باعث تورم باتری می‌شود و زمانی که این اتفاق رخ داد؛ دیگر نمی‌توان با تغییر درجه حرارت و شرایط نرمال این کار را اصلاح کرد. تنها راه پیشنهادی ما این است که هرچه سریع‌تر باتری را از بدنه خارج کنید. در صورتی که باتری در بدنه جاسازی شده است به یک مرکز تعمیر گوشی همراه مراجعه کرده و از آن‌ها بخواهید باتری گوشی‌تان را  تعویض کند.

شما با استفاده از برخی نکات ساده و کاربردی می‌توانید مانع آسیب به باتری گوشی‌تان شوید.

نکات مهم در هنگام باد کردن باتری گوشی

با وجود اینکه احتمال آسیب و حادثه در باتری‌های لیتیوم یونی بسیار کم است؛ با این حال بهتر است در صورت تورم و باد کردن باتری گوشی آن را جدا کنید و احتمال بروز حادثه را کاهش دهید.

دستگاه را شارژ نکرده و از آن استفاده نکنید

وقتی متوجه شدید باتری گوشی شما باد کرده است؛ فوراً آن را از دستگاهتان خارج کنید. دستگاه را  خاموش کرده و به هیچ عنوان آن را شارژ نکنید. وقتی باتری به مرحله‌ای می‌رسد که متورم  می‌شود تمام مکانیسم‌های ایمنی در آن دچار اختلال خواهد شد. در این شرایط شارژ  کردن این باتری  ممکن است مانند یک بمب کوچک قابل اشتعال عمل کند.

باتری را از دستگاه خارج کنید

وقتی باتری متورم می‌شود سعی نکنید با فشار و زور آن را در بدنه دستگاه جای دهید. در این میان ممکن است به دلیل زور و فشار وارد شده باتری سوراخ شده و ترکیبات  درون آن با اکسید و رطوبت وجود در هوا واکنش نشان دهند و به شما و بدنه گوشی‌تان آسیب برسانند. بعد از خارج کردن باتری در صورت زخمی شدن آن را با یک نوار پلاستیکی عایق بپوشانید و باتری را در مکان گرم و درکنار مواد قابل اشتعال قرار ندهید. در صورتی که نمی‌توانید باتری را جدا کنید دستگاه را به هیچ عنوان شارژ نکنید و آن را دریک مکان خشک و خنک نگه‌دارید. نور خورشید نیز برای یک باتری بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث واکنش در آن شود.

باتری را به مراکز بازیافت مجاز تحویل دهید

قرار دادن باتری در کنار سایر زباله‌ها و یا نگه داشتن آن در خانه می‌تواند در طول زمان خطرآفرین باشد. بنابراین در صورتی که باتری آسیب دیده را در خانه نگه‌داری می‌کند احتمال آتش‌سوزی  وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.