علت خالی شدن باتری ماشین

شاید این اتفاق برای شما هم رخ داده باشد؛ وقتی صبح زود قصد دارید با ماشینتان به سرکار بروید ناگهان متوجه می‌شوید خودرو روشن نمی‌شود و چراغ‌های جلو ماشین کم‌نور است. در این شرایط اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید این است که باتری ماشین خالی شده است. اما چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ چه عواملی باعث می‌شود که باتری ماشین خالی شود؟ چطور می‌توان یک باتری معیوب را تعمیر کرد و با چه راهکارهایی می‌توانیم مانع از خالی شدن باتری ماشین شویم؟ باتری ماشین ممکن است بعد از مدتی کارایی خود را از دست بدهد و این امر طبیعی است؛ اما اگر باتری ماشین شما نو است و مرتب خالی می‌شود؛ مطمئن باشید یک جای کار می‌لنگد. در این مطلب قصد داریم در مورد دلایل و علت خالی شدن باتری ماشین حرف بزنیم.

باتری ماشین یک جزء اصلی برای روشن شدن موتور آن است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و آن را از طریق دینام به تمام اجزای خودرو ارسال می‌کند. یک باتری ماشین با کیفیت و در شرایط معمولی، ۲ تا ۵ سال بدون وقفه کار می‌کند؛ البته این عدد بستگی به میزان رانندگی شما نیز دارد. بنابراین اگر متوجه شده‌اید؛ باتری ماشینتان قدرت کمی دارد و زود به زود خالی می‌شود؛ بهتر است به دنبال مشکل و رفع آن باشید. عوامل متعددی می‌تواند باعث خالی شدن باتری خودرو شود؛ اما به طور کلی این عوامل در سه دسته مشکل باتری، مشکل سیستم و خطای انسانی تقسیم می‌شوند. برخی از این مشکلات را می‌توانید به شخصه و در منزل حل کنید؛ اما تعدادی از آنها به تخصص نیاز دارد و بهتر است ماشینتان را به مکانیکی ببرید:

 علائم هشدار دهنده تخلیه باتری ماشین:

در صورتی که علائم زیر را در ماشینتان مشاهده کردید؛ بهتر است هر چه زودتر به تعمیرگاه بروید. این علائم نشان دهنده یک باتری ضعف است که ممکن است به دلایل متعددی تخلیه شده باشد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • در زمان استارت زدن صدای غیر عادی به گوش می‌رسد.
  • چراغ‌های جلو ماشین و یا چراغ‌های پشت آمپر کم نور شده است.
  • در حین استارت زدن موتور دیر روشن می‌شود و این تأخیر برای شما غیر عادی است.

علت خالی شدن باتری ماشین

۱. مشکل در باتری

  • باتری قدیمی

دینام مسئولیت شارژ باتری را بر عهده دارد؛ اما اگر باتری قدیمی و از کار افتاده باشد؛ در صورت سالم بودن دینام، به درستی شارژ نمی‌شود و نمی‌تواند قدرت کافی ارائه دهد. بنابراین به علت شارژ نشدن و ضعف قدرت، مرتب تخلیه می‌شود. بنابراین اگر سه تا ۵ سال از عمر باتری‌تان می‌گذرد و مرتب خالی می‌شود؛ بهتر است به تعمیرکار مراجعه کرده و در صورت نیاز باتری ماشین خود را تعویض کنید. برخی خودروها به دلایل شرایط خاص مانند، ماندن در دمای خیلی گرم یا خیلی سرد زودتر از سایرین خراب می‌شوند و باید زودتر تعویض یا تعمیر شوند.

  • اتصالات باتری

ممکن است مشکل از اتصالات باتری باشد؛ این اتصال خراب شده یا شل شده باشند؛ در صورتی که  در تعمیر خودرو سررشته دارید؛ این اتصالات را بررسی کنید. در غیر این صورت به یک متخصص مراجعه نمایید.

  • خردگی باتری

اسید باتری خورنده است؛ در این شرایط ممکن است خردگی باتری باعث خراب شدن اتصالات باتری شود. این خردگی می‌تواند به شکل یک ماده پودری سفید رنگ نازک باشد که مانند شوره سر بر روی باتری شما ایجاد شده است. اگر چه در حد اعتدال این اتفاق طبیعی است؛ اما میزان زیاد آن می‌تواند به نحوه عملکرد باتری تأثیر بگذارد. اگر خردگی کم است؛ از یک پارچه خشک استفاده کنید و سطح آن را دستمال بکشید و یا می‌توانید از برس‌های ضخیم‌تر و با دقت بیشتر این کار را انجام دهید. این کار را زمانی انجام دهید که ماشین کاملاً خاموش است. در صورت تمیز کردن سطوح احتمال تخلیه باتری شما کاهش می‌یابد.

۲. مشکل در سیستم

  • مشکل در دینام (Alternator)

وقتی ماشین دچار مشکلات الکتریکی می‌شود؛ اغلب آن را به باتری خودرو ربط می‌دهیم؛ اما شاید مشکل از دینام باشد. باتری تنها در زمان استارت زدن و روشن شدن ماشین برق را تهیه می‌کند و این دینام است که برق را به قسمت‌های مختلف ماشین هدایت خواهد کرد. دینام (Alternator) یا ژنراتور، تولیدکننده برق در ماشین است و وظیفه شارژ باتری را بر عهده دارد. بنابراین اگر دینام خراب شود، باتری ماشین در مدت زمان کوتاهی تخلیه خواهد شد. بنابراین در صورت خرابی دینام، باتری قدرت کافی برای ارسال نیروی الکتریکی به قسمت‌های مختلف ماشین را نخواهد داشت؛ در نتیجه سریع تخلیه می‌شود.

  • سیستم شارژ خراب

گاهی اوقات هم دینام و هم باتری سالم هستند؛ اما هنوز هم باتری به درستی شارژ نمی‌شود. این مشکل در داخل سیستم شارژ است و می‌تواند قدرت باتری  شما را تحت تأثیر قرار دهد. این مسئله زمانی بیشتر می‌شود که از کولر، رادیو و یا چراغ جلو استفاده می‌کنید.

  • مشکل الکتریکی

گاهی اوقات راننده، ماشین را خاموش کرده و از آن خارج می‌شود؛ اما به دلیل خرابی و مشکل در ماشین و سیستم الکتریکی آن تمام اجرای ماشین خاموش نخواهد شد. بنابراین اگر بعد از خاموش کردن خودرو قسمت‌هایی مانند صفحه نمایش کامپیوتری یا چراغ‌های جلو روشن بمانند؛ می‌تواند باتری را خالی کند. در این شرایط مشکل از سیستم الکتریکی است و باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

۳. خطای انسانی

  • روشن ماندن چراغ‌ها و سیستم الکتریکی

ماشین‌های جدید و امروزی به طور خودکار با خاموش کردن موتور تمام سیستم را از کار می‌اندازند؛ درواقع زمانی که شما ماشین را خاموش کرده و درب را می‌بندید؛ سیستم به صورت اتوماتیک غیر فعال می‌شود؛ اما در ماشین‌های قدیمی‌تر و یا در صورتی که در ماشین‌های جدید درب بسته نشود و راننده متوجه نباشد؛ چراغ‌های جلو ممکن است روشن بمانند و این اتفاق در طول شب باتری را خالی می‌کند.

  • خاموش بودن ماشین برای مدت زمان طولانی

خاموش بودن ماشین برای مدت زمان طولانی نیز می‌تواند باعث تخلیه باتری شود. این شرایط مانند شرایط آب‌وهوای سرد ممکن است غیر قابل کنترل باشد. اما در هر صورت بهتر است هرچند روز یک بار به ماشینتان سر بزنید.

  • آب و هوای بسیار سرد

آب و هوای خیلی سرد  بر روی یک باتری جدید و باکیفیت تأثیر چندانی ندارد؛ اما یک باتری قدیمی را از دور خارج کرده و باعث تخلیه آن می‌شود. به طور مثال یک باتری در دمای ۲۰ درجه ۳۵ درصد ضعیف‌تر عمل می‌کند؛ در صورتی که دما به صفر درجه برسد باتری شما تا ۶۰ درصد ضعیف‌تر خواهد شد. شما نمی‌توانید شرایط آب و هوایی را تغییر داده و یا ماشینتان را به داخل خانه بیاورید؛ بنابراین اگر باتری‌تان قدیمی است؛ بهتر است هر چند ساعت یک بار ماشین را روشن کنید و بگذارید؛ اندکی کار کند تا باتری آن به کار بیفتد. خاموش بودن باتری برای مدت طولانی در هوای سرد زمستانی می‌تواند باعث تخلیه باتری شما شود.

  • هوای خیلی گرم

دمای بالاتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت باعث تغییرات در بلورهای سولفات سرب می‌شود. اگر ماشین برای مدت طولانی در این دما بماند؛ این شرایط می‌تواند عمر باتری را کاسته و باعث تخلیه باتری شود. در این شرایط مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارید تا ماشین شارژ شود. بنابراین بهتر است ماشین را در پارکینگ‌ها سرپوشیده و به دور از تابش مستقیم آفتاب نگه دارید.

خالی شدن باتری در حین رانندگی

وقتی باتری شما در حین رانندگی تخلیه می‌شود به طور یقین مشکل از باتری نیست؛ باتری قدرت و توان ماشین در حین استارت زدن است؛ بنابراین زمانی که ماشین روشن است و باتری تخلیه می‌شود می‌تواند مشکل را در دینام و سیستم شارژ ماشین جست‌وجو کرد.

چگونه مانع از تخلیه باتری ماشین شویم:

هر باتری عمر محدودی دارد و بعد از مدتی استفاده کارایی خود را از دست می‌دهد؛ اما شما می‌توانید با برخی عملکردها و مراقبت‌ها طول عمر باتری ماشین را بیشتر کرده و مانع از تخلیه آن شوید:

سیستم الکتریکی را کاملاً خاموش کنید

بنابراین بعد از آنکه ماشین را خاموش کردید و قصد خارج شدن از آن را دارید؛ تمام سیستم الکتریکی از صفحه نمایش گرفته تا چراغ‌ها را بررسی کنید تا کاملاً خاموش باشد. زیرا این اتفاق می‌تواند در طول شب باتری شما را تخلیه کند.

باتری را تمیز کنید

به مرور زمان ممکن است روی سطح باتری گرد و خاک و چربی فرابگیرد. در نتیجه باتری زودتر گرم می‌شود و باعث تخلیه آن خواهد شد. بنابراین بهتر است همیشه با استفاده از یک پارچه سطح باتری را تمیز کنید؛ تا علاوه بر گرد و خاک خردگی‌های احتمالی باتری نیز پاک شود.

درست استارت بزنید

بهتر است در حین استارت زدن کلاچ را پایین نگه دارید تا نیروی لازم برای استارت زدن کاسته شده و از مصرف بیش از اندازه باتری خودرو جلوگیری کند. با این کار در طولانی مدت؛ طول عمر باتری شما بیشتر خواهد شد.

هرچند بار یک دفعه به مکانیکی بروید و خودرو را سرویس کنید

در این صورت تعمیرکار می‌تواند باتری و اتصالات باتری، دینام سیستم شارژ و سیستم الکتریکی ماشینتان را بررسی کرده و در صورت مشکل آن را رفع کند.

باتری را تعویض نمایید

اگر از باتری خودرو برای مدت زمان زیادی استفاده می‌کنید و باتری مرتب خالی می‌شود؛ بهتر است به تعمیرکار مراجعه کرده و در صورت نیاز باتری خودروتان را تعویض کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.