تفاوت http و https چیست؟

تفاوت اصلی بین پروتکل HTTP و HTTPS در میزان امنیت آن‌ها است؛ HTTP امن نیست درحالی‌که HTTPS یک پروتکل امن به حساب می‌آید که از گواهی TLS / SSL برای اطمینان از احراز هویت استفاده می‌کند. به طور دقیق‌تر، HTTP و HTTPS برای انتقال اسناد ابرمتن در وب جهانی (www) استفاده می‌شوند. اگر قصد دارید از پروتکل HTTP استفاده  کنید، امنیت اطلاعات شما با پروسه آسان‌تری حفظ خواهد شد، زیرا فرایند داده‌ها و انتقال اطلاعات در متن بسیار  ساده است و این امر ممکن است امنیت اطلاعات شما را به خطر بیندازد. درحالی‌که با استفاده از پروتکل HTTPS، امنیت داده‌ها و اطلاعات ارسال شده در فرم رمزگذاری شده و به راحتی قابل ردیابی نیست. در صورتی که قصد دارید اطلاعات شخصی حساس و محرمانه خود را انتقال دهید؛ بهتر است طبق نظر کارشناسان از پروتکل HTTPS استفاده کنید.

تعریف HTTP

HTTP (پروتکل انتقال ابرمتنی) که خلاصه و نشان دهنده عبارت Hyper Text Transfer Protocol است؛ یک پروتکل انتقال ابر متنی  بر مبنای ارتباطات بین داده در وب است. در واقع این پروتکل همان نحوه کار کردن اینترنت در هنگام ارائه صفحات وب می‌باشد. این پروتکل مبتنی بر TCP / IP است و چیزهایی مانند متن، صدا، فیلم، تصاویر را می‌توان از طریق آن منتقل کرد. HTTP در چرخه درخواست و پاسخ وب کار می‌کند. فرض کنید شما google.com را باز کرده‌اید، در واقع یک صفحه وب را از سرور درخواست می‌کنید و سرور پاسخ شما را ارائه می‌دهد و آن صفحه را باز می‌کند.

HTTPS چیست؟

HTTPS اختصار کلمه Hyper Text Transfer Secure به معنای  پروتکل امن انتقال اَبَر متن است. این نسخه بسیار پیشرفته و امن از HTTP می‌باشد. در واقع تمامی ارتباطات با این پروتکل به صورت کاملاً امن بارگذاری شده است. مرور گرهایی مانند کروم و فایرفاکس در حین استفاده از این پروتکل https ، از آیکون قفل برای امن بودن  استفاده می‌کند که در نوار آدرس قابل مشاهده است.

این پروتکل ترکیبی از پروتکل SSL / TLS و HTTP است. در واقع زمانی که شما قصد دارید یک صفحه وب را باز کنید؛ وب سایت SSL خود را به مرورگر  ارسال می‌کند و در آن یک کلید عمومی برای شروع ارتباط امن قرار می‌گیرد که نشانه آن همان آیکون قفل در نوار آدرس است. در این صورت شما اطمینان دارید که سرور کاملاً امن و خصوصی است و با خیال راحت می‌توانید  عملیات خود را انجام دهید.

در این قسمت می‌توانید با مزایا و محدودیت‌های HTTPS و HTTP آشنا شوید؛ در این صورت تفاوت http و https را بهتر درک خواهید کرد:

مزایای HTTP
  • HTTP را می‌توان با پروتکل دیگر در اینترنت یا شبکه‌های دیگر اجرا کرد.
  • صفحات HTTP در حافظه‌های کامپیوتری و اینترنت ذخیره می‌شوند، بنابراین به سرعت در دسترس هستند.
محدودیت‌های HTTP
  • هیچ حریم خصوصی وجود ندارد زیرا هر کسی می‌تواند محتوا را ببیند.
  • یکپارچگی داده یک مسئله مهم است، زیرا هرکسی می‌تواند محتوا را تغییر دهد. به همین دلیل پروتکل HTTP یک روش ناامن است زیرا از روش‌های رمزنگاری استفاده نمی‌شود.

مزایای HTTPS
  • اگر شما در آدرس مرورگرتان HTTP تایپ کنید: // مرورگر آن را به https و یک اتصال امن هدایت می‌کند.
  • این پروتکل اجازه می‌دهد تا کاربران، معاملات تجارت الکترونیک، مانند بانکداری آنلاین را با خیال آسوده انجام دهند.
  • تکنولوژی SSL از هر کاربر محافظت می‌کند.
  • از نظر سئو برای وب سایت شما بهتر است و در رتبه‌بندی گوگل بالاتر از سایت‌های http قرار می‌گیرد.
  • HTTP از ۸۰ درگاه و https از ۴۴۳ درگاه برای ارتباط بهره می‌برد.
محدودیت‌های HTTPS
  • البته این پروتکل معایبی نیز دارد؛ به طور مثال ممکن است سرعت بارگذاری وب سایت نسبت به قبل کمتر شود.
  • در صورتی که قصد انتقال و جابه‌جایی این پروتکل را دارید کار سختی پیش رو خواهید داشت که در ادامه به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم.
  • هزینه‌های راه‌اندازی سایت با این پروتکل بیشتر است.
  • پروتکل HTTPS T امنیت را به صورت یک محتوای رمزگذاری شده ارائه می‌دهد، اما نمی‌تواند مانع از سرقت اطلاعات محرمانه از صفحات ذخیره شده در مرورگر شود.

انتقال از HTTP به HTTPS

با توجه به توضیحات بالا متوجه می‌شویم که HTTPS مزایا بیشتری داشته و امنیت زیادتری را در اختیار ما قرار می‌دهد. در صورتی که وب سایت دارید می‌توانید از چند طریق از این پروتکل ایمن استفاده کنید که در این قسمت به آن اشاره می‌کنیم.

پیاده‌سازی HTTPS با خرید یک گواهینامه SSL

در این روش در ابتدا باید از ارائه‌دهنده معتبر  یک گواهینامه SSL خریداری کنید. بعد از تأیید آن باید این گواهینامه به وب سایت متصل شود که بسته به نوع وب سایت شما این اتصال متفاوت خواهد بود. در نهایت وب سایت شما از پروتکل امن استفاده خواهد کرد؛ این روش علاوه بر گران بودن، مزایای بسیار زیادی برای شما دارد؛ به طور مثال امنیت آن بسیار بالاتر بوده و امتیاز وب سایت شما را بهبود می‌بخشد.

روش ساده Cloudflare

در این روش Cloudflare نسخه وب سایت شما را بر روی سرورهای خود قرار داده و باعث می‌شود که امنیت آن‌ها بیشتر شده و از طریق حفاظت SSL، ارتباط کاربران را ایمن می‌کند. این روش، پیاده‌سازی بسیار آسانی دارد و رایگان است؛ اما در مورد میزان امنیت آن هنوز هم شبهاتی وجود دارد. این سرور تنها ارتباط بین نسخه ذخیره شده وب سایت و کاربر را رمزگذاری و ایمن می‌کند و در  بین سایت و سرور ارتباط ایمنی وجود نخواهد داشت.

روش Let’s Encrypt

روش انتقال دیگر رمزگذاری Let’s Encrypt است که از یک گواهی SSL رایگان استفاده می‌کند. ایمنی این روش بالا است و یک روش ساده و رایگان به حساب می‌آید؛ با این حال این گواهی‌ها ۹۰ روز اعتبار دارند و امکان سفارشی کردن در آن محدود است.

جمع‌بندی (تفاوت http و https)
  • HTTP مخفف عبارت Hypertext Transfer Protocol به معنای پروتکل انتقال ابر متن است.
  • HTTPS مخفف عبارت Hyper Text Transfer Protocol Secure به معنای پروتکل انتقال ابر متن ایمن است.
  • HTTP از ۸۰ درگاه و https از ۴۴۳ درگاه برای ارتباط بهره می‌برد.
  • HTTP را می‌توان با پروتکل‌های دیگر در اینترنت یا شبکه‌های دیگر اجرا کرد.
  • HTTPS به کاربران اجازه می‌دهد که تراکنش‌هایی در زمینه تجارت الکترونیک ایمن مانند بانکداری آنلاین انجام دهند.
  • پروتکل HTTP حریم خصوصی ارائه نمی‌دهد، زیرا هر کسی می‌تواند محتوای را ببیند.
  • پروتکل HTTPS امنیت را به صورت یک محتوای رمزگذاری شده ارائه می‌دهد، اما نمی‌تواند مانع از سرقت اطلاعات محرمانه از صفحات ذخیره شده در مرورگر شود.
  • وب‌سایت‌هایی که در پروتکل HTTP فعال هستند، گواهینامه SSL ندارند.

منبع: www.guru99.com

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.