رتبه‌بندی زبان‌های برنامه ‌نویسی ۲۰۱۸

از زمان‌های قدیم تا به امروز زبان‌های برنامه ‌نویسی متعددی وارد بازار شده‌اند و انتخاب یکی از آن‌ها برای یادگیری ممکن است بسیار سخت باشد. هر کدام از این زبان‌ها در شرایط خاص و برای مقاصد خاصی طراحی و ارائه شده‌اند؛ برخی جدیدتر هستند و برخی به سال‌های دور باز می‌گردند. بنابراین اگر به دنبال رتبه‌بندی زبان‌های برنامه ‌نویسی ۲۰۱۸ هستید و قصد دارید از روی رتبه‌بندی و محبوبیت این زبان‌ها در دنیای امروز، یک زبان برنامه ‌نویسی را انتخاب کنید با ما همراه باشید. در ابتدا هدف و نوع کارتان را مشخص کنید و در نهایت یکی از این زبان‌های برنامه ‌نویسی محبوب را انتخاب نمایید.

رتبه‌بندی زبان‌های برنامه ‌نویسی از نظر وب سایت‌های مختلف (TIOBE ،PYPL و Github)

در این مطلب قصد داریم محبوب‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه ‌نویسی را به شما ارائه داده و یک مطلب تحت عنوان رتبه‌بندی زبان‌های برنامه ‌نویسی ۲۰۱۸ منتشر کنیم. این بررسی دقیق و علمی از شرایط فعلی، تمایلات و پیش‌بینی هآی آتی صورت گرفته است و رتبه‌بندی زبان برنامه ‌نویسی ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد. در واقع با این رتبه‌بندی می‌توانید در مورد زبان‌های برنامه ‌نویسی در سال ۲۰۱۸ تصمیم گیری کنید و در یکی یا چند تا از این برنامه شروع به فعالیت کرده و موفق شوید.

انتخاب زبان برنامه ‌نویسی تا میزان زیادی به دانش فعلی شما در زمینه وب سایت، هدف از یادگیری زبان برنامه ‌نویسی، زمان آزاد و نوع فعالیت شما به صورت شخصی یا در شرکت‌ها و میزان سرمایه‌گذاری‌تان ربط دارد.

در ابتدا در چند نمودار زیر می‌توانید رتبه‌بندی زبان‌های برنامه ‌نویسی در سال ۲۰۱۸ را مشاهده کنید. این رتبه‌بندی‌ها از سایت‌های مختلفی مانند TIOBE Trendy Skills ،PYPL ،Indeed، Google Trends و بعد از مشورت با بسیاری از متخصصان فعال در این زمینه به دست آمده است و رتبه‌بندی زبان برنامه ‌نویسی ۲۰۱۸ را از نظر کاربرد و محبوبیت نشان می‌دهد. رتبه‌بندی زبان برنامه ‌نویسی در سایت‌های مختلف متفاوت است؛ زیرا هر یک از این سایت‌ها ممکن است از پارامترهای مختلفی برای رتبه‌بندی زبان برنامه ‌نویسی استفاده کنند.

به عنوان مثال، طبق فهرست منتشر شده توسط سایت TIOBE، جاوا محبوب‌ترین زبان در سال ۲۰۱۸ است، به دنبال آن C و سپس C ++ قرار گرفته‌اند. (شاخص TIOBE برای این رتبه‌بندی نتایج حاصل از ۲۵ موتور جستجو و جستجوهای مکرر آن‌ها می‌باشد؛ به غیر از گوگل و یاهو، این جست و جوها شامل eBay،YouTube و Baidu نیز است) که نتایج حاصل از آن را در بازه زمانی چند ساله در نمودار زیر مشاهده می‌کنید.

نمودار رتبه‌بندی زبان برنامه ‌نویسی ۲۰۱۸ از سایت TIOBE

نمودار رتبه‌بندی زبان برنامه ‌نویسی ۲۰۱۸ از سایت PYPL

از نظر وب سایت PYPL، جاوا هنوز رتبه اول را دارد اما به دنبال آن Python و PHP قرار گرفته است. رتبه‌بندی PYPL با تجزیه‌وتحلیل نحوه فراگیری آموزش زبان در Google به دست آمده است.

نمودار رتبه‌بندی زبان برنامه ‌نویسی ۲۰۱۸ از سایت Github

در نمودار بالا محبوب‌ترین زبان برنامه ‌نویسی از نظر Github را مشاهده می‌کنید. در این رتبه‌بندی نیز جاوا هنوز رتبه اول را دارد اما به دنبال آن Python و PHP قرار گرفته است.

حال که با رتبه‌بندی‌های زبان برنامه ‌نویسی سال ۲۰۱۸ آشنا شدید؛ قصد داریم ۱۵ زبان برنامه ‌نویسی محبوب سال ۲۰۱۸ را به شما ارائه داده و توضیحات مختصری در مورد آن‌ها شرح دهیم.

محبوب‌ترین زبان‌های برنامه ‌نویسی سال ۲۰۱۸

۱. زبان برنامه ‌نویسی JavaScript

جاوا اسکریپت به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه ‌نویسی در بیشتر رتبه‌بندی‌ها است؛ جاوا اسکریپت در دهه گذشته رشد بسیار زیادی داشته است؛ کافی است به اطرافتان نگاه کنید تا متوجه شوید چه تعداد سیستم از این زبان برنامه ‌نویسی استفاده می‌کنند. این زبان برنامه ‌نویسی برای ساخت پلاگین‌های تعاملی و وب سایت‌ها استفاده می‌شود و با زبان برنامه ‌نویسی جاوا ارتباط کمی دارد؛ البته این دو زبان یکی نیستند و تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه ‌نویسی سمت وب است که صفحات وب را پویاتر کرده و حرکات بیشتری در آن پشتیبانی می‌کند. این زبان برنامه ‌نویسی از نوع فرانت‌اند (Front End ) است؛ طراحی و کد نویسی هر آنچه کاربر می‌بیند،Front End  نام دارد. شما با استفاده از جاوا اسکریپت می‌توانید کارهای متنوع زیادی انجام دهید؛ مثلاً تصاویر و انیمیشن‌های گرافیکی در صفحات وب خود به کار ببرید؛ رنگ، استایل و تمام خصوصیت کدهای CSS را تغییر دهید؛ IP کاربر را تغییر داده و …

۲. زبان برنامه ‌نویسی جاوا

جاوا یک زبان شی گرا است که توسط Sun Microsystems ایجاد شده است و اکنون متعلق به اوراکل است. شما می‌توانید از این زبان در وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی بسیار زیادی استفاده کنید. از این زبان برنامه ‌نویسی به عنوان یکی از پایدارترین و قابل اعتمادترین راه برای ساخت سیستم‌های بزرگ استفاده می‌شود.

۳. زبان برنامه ‌نویسی Python

پایتون یک زبان برنامه ‌نویسی سطح بالا و شی‌ءگرا و یکی از سریع‌ترین زبان‌های جهان است. این زبان آسان برای شروع است، اما اغلب برای برنامه ‌نویسی سطح بالا برای یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده استفاده می‌شود. یادگیری این زبان بسیار ساده ‌است و عدم پیچیدگی آن باعث شده تا به راحتی درک شود. از این زبان کاربردی می‌توانید برای ایجاد سایت‌های پویا، برنامه‌های دسکتاپ و بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنید.

۴. زبان برنامه ‌نویسی Swift

Swift سوئیفت یک زبان برنامه ‌نویسی نسبتاً جدید است که اپل در سال ۲۰۱۴ منتشر کرده است. این زبان برای توسعه برنامه‌های بومی iOS یا macOS است. این زبان برنامه ‌نویسی در لیست محبوب‌ترین زبان‌ها قرار دارد؛ اگر قصد دارید برنامه‌های گوشی همراه را توسعه دهید؛ باید این برنامه را بیاموزید. به طور کلی برنامه‌های iOS ثابت کرده‌اند که سودآورتر از برنامه‌های آندروید هستند.

۵. زبان برنامه ‌نویسی PHP

PHP مخفف PHP Hypertext Preprocessor یک زبان برنامه ‌نویسی اپن سورس می‌باشد که کاملاً رایگان است. پی اچ پی برای ایجاد صفحات وب پویا و تعاملی استفاده می‌شود. سایت‌های بزرگ مانند فیس بوک و یاهو با استفاده از پی اچ پی ساخته شده‌اند، این زبان برنامه ‌نویسی برای نوشتن برنامه‌های وب نیز استفاده می‌شود.

۶. زبان برنامه ‌نویسی ++C

زبان برنامه ‌نویسی سی پلاس پلاس به دهه ۱۹۷۰ باز می‌گردد اما هنوز یکی از گسترده‌ترین زبان‌ها است، زیرا زبان اصلی آن در بسیاری از سیستم عامل‌ها، مرورگرها و بازی‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که زبان برنامه ‌نویسی سی پلاس پلاس دارای قابلیت‌های زبان سطح پایین و بالا می‌باشد؛ به عنوان یک زبان برنامه ‌نویسی سطح میانی در نظر گرفته می‌شود. از زبان برنامه ‌نویسی سی پلاس پلاس به عنوان یک زبان سطح بالا و شی‌ءگرا یاد می‌شود.

۷. زبان برنامه ‌نویسی # C

زبان برنامه ‌نویسی # توسط مایکروسافت توسعه داده شد و برای ساخت برنامه‌های کاربردی و نرم افزاری سازمانی مورد استفاده شرکت قرار می‌گرفت. این زبان برنامه ‌نویسی شی‌ءگرا و شبیه جاوا است. این زبان یک زبان برنامه ‌نویسی متوسط به حساب می‌آید و در سال ۲۰۰۰ عرضه شده است و بر مبنای زبان‌های برنامه‌نویسی سی و سی پلاس پلاس ساخته شده است.

۸. زبان برنامه ‌نویسی Rust

Rust توسط موزیلا پشتیبانی می‌شود و یک زبان نسبتاً جدید است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ ارائه شد. این زبان برنامه ‌نویسی محبوبیت زیادی دارد و انتظار می‌رود که در آینده نیز بیشتر شود. این زبان به زبان برنامه ‌نویسی C شباهت دارد و تفاوت اصلی آن حافظه امن می‌باشد. این زبان دارای قوانین و اصول مختلف برای دستیابی به امنیت حافظه است و به همین دلیل ممکن است برای مبتدیان اندکی سخت می‌باشد. البته این زبان برنامه ‌نویسی مشکلات زبان برنامه ‌نویسی سی را ندارد.

۹. زبان برنامه ‌نویسی Elixir

Elixir الیکسر یکی دیگر از زبان‌های جدید است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ شد و به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد. الیکسیر عمدتاً برای توسعه وب و ساخت برنامه‌های قابل‌برنامه‌ریزی استفاده می‌شود.

۱۰. زبان برنامه ‌نویسی R

R یک زبان برنامه ‌نویسی و محیطی است که برای آمار، نمایش گرافیکی و تجزیه و تحلیل داده استفاده می‌شود. این زبان یک فریمورک خوب بر پایه کتابخانه‌ها متفاوت و مختلف دارد که به توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشینی کمک می‌کند. اگر در بخش آنالیز داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن علاقه دارید این زبان برنامه نویسی برای شما مفید است.

۱۱. زبان برنامه ‌نویسی Go

زبان برنامه ‌نویسی Go یا Golang  یک زبان برنامه ‌نویسی زیر نظر گوگل است که مورد علاقه بسیاری از شرکت‌ها است. این زبان در سال ۲۰۰۹ معرفی شده و یک زبان کامپایلی و استاتیک تایپ است که توسط راب پایک و کن تامسون و رابرت گریسمر، طراحی شده است.

۱۲. زبان برنامه ‌نویسی TypeScript

TypeScript همانند زبان برنامه ‌نویسی جاوا اسکریپت یک ابر قدرت توصیف شده است. با syntax و semantics مشابه، بسیار به جاوا اسکریپت شباهت دارد و می‌تواند از برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ پشتیبانی می‌کند. این زبان توسط مایکروسافت ایجاد شده است و برای ساخت برنامه‌های پیشرفته آتی بسیار کاربردی است.

۱۳. زبان برنامه ‌نویسی shell

زبان برنامه ‌نویسی shell برای طراحی سیستم عامل و برای اجرای دستورات خاص طراحی شده است. اسکریپت‌های شل می‌توانند فایل‌ها، برنامه‌های اجرا شده و موارد دیگر را دستکاری کنند. این قابلیت به خصوص در سیستم‌های مدیران محبوب است.

۱۴. زبان برنامه ‌نویسی C

C یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه ‌نویسی است، اما خوب است. یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه ‌نویسی، که در دهه ۱۹۷۰ اختراع شد. حتی امروزه، به یکی از گسترده‌ترین زبان‌های برنامه ‌نویسی تمام وقت تبدیل شده است و افراد به دنبال یادگیری آن هستند.

۱۵. زبان برنامه ‌نویسی Ruby

Ruby یک زبان برنامه ‌نویسی منبع باز است که روی سادگی تمرکز دارد. از این زبان در برنامه‌های روزانه و برنامه‌های تحت وب استفاده می‌شود. در واقع، برنامه‌هایی مانند Twitch ،SoundCloud ،Hulu ،Zendesk ،Square و GitHub با استفاده از این زبان نوشته شده است.

منبع: وبسافت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.