فواید نگهداری کاکتوس

“اگر یک باغچه و کتابخانه داشته باشید؛ به هیچ چیز دیگر نیاز نخواهید داشت”. این جمله معروف یکی از فیلسوف‌های رومی است. در واقع کتاب‌خانه ذهن شما را تغذیه می‌کند و طبیعت روح شما را؛ در این راستا بهتر است در خانه‌های خود از گیاهان استفاده کنید. البته گیاهان کمی وجود دارند که توانایی زندگی و رشد در محیط‌های بسته و خانه را داشته باشند. اما گیاه کاکتوس از جمله گیاهان سازگار با محیط خانه است و فواید بسیار زیادی دارد. گیاه کاکتوس مزایای بهداشتی بسیار زیادی دارد؛ به خصوص در خانه‌های آپارتمانی امروزی، این گیاه می‌تواند هم از نظر زیبایی و هم از نظر سلامتی فواید بسیار زیادی را به شما برساند. در این مطلب با برخی حقایق جالب در مورد کاکتوس‌ها و مزایای نگهداری کاکتوس در خانه آشنا می‌شوید.

گیاه کاکتوس

گیاه کاکتوس از دسته کاکتوسیان است که اغلب خاردار و گوشتی می‌باشد. امروزه بیش از ۲۰۰۰ نوع کاکتوس شناسایی شده است که دارای اندازه و شکل‌های متنوعی هستند؛ این گیاهان در آب و هوای گرم و آفتابی رشد می‌کنند و  برخی از آن‌ها حتی قادر هستند در محیط‌های بسته مانند خانه‌های آپارتمانی زندگی کنند. برخی از این کاکتوس‌ها گل‌های فصلی دارند و در صورتی که شرایط رشد آن‌ها مساعد باشد؛ در اندازه و شکل‌های گوناگونی گل‌دار می‌شوند. شما می‌توانید بسته به نوع کاکتوس، اندازه و شرایط نگهداری آن یک یا چند گیاه کاکتوس مناسب بخرید. در مورد شرایط نگهداری، میزان نور و آبیاری آن از یک کارشناس سؤال بپرسید و یا اطاعات مورد نیازتان را از طریق اینترنت به دست آورید.

فواید نگهداری کاکتوس:

پاکسازی هوای خانه

در مقاله منتشر شده ناسا به نام “Plants Clean Air and Water for Indoor Environments” نشان داده شد که برخی از کاکتوس‌ها می‌توانند ترکیبات آلی فرار (VOCs) را از هوا حذف کنند. گیاهان هوای آلوده را به ریشه‌های خود جذب کرده و در نتیجه هوای تازه‌ای را تولید می‌کنند. با پیاده سازی نسبت ۱ کاکتوس به هر ۳ نفر از کارکنان، می‌توانید سطوح CO2 را با ۵۰ درصد کاهش دهید؛ با کاهش کربن دی اکسید محیط مناسب‌تری برای تنفس به وجود می‌آید و سلامت انسان ارتقا می‌یابد. این گیاه می‌تواند گردوغبار و باکتری‌های موجود در هوا را جذب کرده و هوا را تمیزتر کند؛ علاوه بر این سمومی که در محیط کار و خانه وجود دارند و اغلب از پلاستیک، رنگ‌ها، فرش، مبلمان و برخی محصولات تمیز کننده به وجود می‌آیند تا میزان قبل توجهی توسط این گیاهان کم می‌شود. بنابراین یک کاکتوس می‌تواند نقش تصفیه کننده هوا را داشته باشد.

کاهش نویز

کاکتوس‌ها توانایی کاهش میزان نویز در محیط را دارند. نویزها و امواجی که امروزه در بیشتر خانه و محیط اطراف جود دارند با حضور کاکتوس کاهش می‌یابد. بنابراین برای رهایی از این امواج خطرناک بهتر است در محیط اطراف خود از کاکتوس استفاده کنید. با قرار دادن گیاهان کاکتوس بزرگ در گوشه‌ای از اتاق می‌توانید بیشترین میزان نویز محیط را جذب کنید.

بهبود رطوبت در خانه

از آنجا که گیاهان آب آزاد می‌کنند؛ در واقع رطوبت خانه را افزایش می‌دهند. افزایش رطوبت به وسیله گیاهان طبیعی می‌تواند برای درمان گلو درد، سرما خوردگی، سرفه خشک و خشکی و خارش پوست بسیار مفید باشد. از آنجا که کاکتوس بافت گوشتی و آبکی دارد؛ محیط اطراف خود را بیشتر مرطوب کرده و در نهایت شرایط بهتری برای تنفس ایجاد می‌کند.

پوست سالم‌تر

این مورد برای زنان بسیار اهمیت دارد. همانطور که اشاره کردیم این گیاه می‌تواند میزان خشکی هوا را کاهش داده و رطوبت آن را زیادتر کند. این شرایط باعث می‌شود تا میزان خشکی پوست تا ۲۰ درصد کمتر شده و پوست هیدراته شود. هیدراته بودن، پوست صورت را شفاف‌تر کرده و مانع از بروز چین و چروک می‌شود.

تولید اکسیژن تازه

برخلاف برخی گیاهان، تعدادی از کاکتوس‌ها در شب دی اکسید کربن آزاد نمی‌کنند؛ در عوض این گیاهان میزان اکسیژن را بیشتر کرده و تنفس شما را بهبود می‌بخشند. بنابراین اگر به کاکتوس‌ها حساسیت ندارید؛ بهتر است تعدادی از آن را در منزل نگه دارید تا هوای تازه‌ای را تنفس کنید.

تمرکز بیشتر

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) گزارش داده است که ۱۱ درصد از کودکان آمریکایی ADHD دارند؛ این بیماری که به آن اختلال کم توجهی یا پیش فعالی گفته می‌شود؛ در دسته اختلال رفتاری و رشدی قرار دارد. برخی از بزرگسالان نیز با موارد شدیدتر عدم تمرکز مواجه هستند. اما همان‌طور که ریچارد لوف در کتاب ۲۰۰۵ Last Child in Woods توضیح داد، قرار گرفتن منظم در معرض طبیعت – حتی در قالب گیاهان – می‌تواند به تمرکز کودکان و بزرگسالان کمک کند. بنابراین نگهداری گیاهان از جمله کاکتوس در منزل می‌تواند در بلند مدت تمرکز کودکان و بزرگسالان را بیشتر کند.

افزایش تحمل درد انسان

این مورد ممکن است به نظر غیر منطقی باشد؛ اینکه صرفاً حضور یک گیاه  مانند کاکتوس درد شما را کمتر کند، یک ادعای خنده دار است. اما  بهتر است بدانید که این مسئله ثابت شده است. این فرضیه در تحقیقات درمانی باغداری توسط دانشگاه کانزاس به اثبات رسیده و تحقیقات نشان می‌دهد که بیمارانی که در اتاق‌های بیمارستان خود گیاه نگهداری می‌کردند؛ از داروهای ضد درد کمتری استفاده کرده‌اند؛ بنابراین حضور گیاهان می‌تواند  میزان نیاز انسان به داروهای تسکین دهنده را کاهش دهد.

افزایش حافظه

یک تحقیق روان‌شناختی که توسط دانشگاه میشیگان انجام شد؛ نشان می‌دهد که برقراری ارتباط با طبیعت، به معنی راه رفتن در یک پارک، پرورش گیاهان در خانه و یا حتی فقط دیدن عکس گیاهان تأثیرات  شناختی بر روی ذهن دارد. در حقیقت قرار گرفتن در کنار گیاهان خانگی مانند کاکتوس به میزان یک ساعت، حافظه انسان را به اندازه بیست درصد افزایش می‌دهد.. حافظه بهبود یافته منجر به افزایش کار و عملکرد کودکان در مدرسه می‌شود، بنابراین استفاده از گیاهانی مانند کاکتوس یک ایده عالی برای قرار دادن در اتاق مطالعه یا کتابخانه، یا هر اتاق دیگری است تا فرزندان شما در کنار این گیاهان، تکالیف مدرسه خود را انجام داده و به بهره‌وری بیشتری برسند.

کاهش استرس

مطالعات زیادی در مورد کاهش استرس  صورت گرفته است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد؛ نشان داد که گیاهانی مانند کاکتوس در محل کار و زندگی، ۳۷ درصد تنش و اضطراب را کم می‌کنند؛ ۵۸ درصد باعث کاهش افسردگی می‌شوند و تا میزان ۴۴ درصد خشم را کاهش داده و ۳۸ درصد خستگی فرد را کم می‌کنند.  بنابراین نگهداری کاکتوس در خانه و محل کار  تمام این عوامل را کاهش می‌دهد و سبک زندگی عاری از خشونت و اضطراب به همراه خستگی کمتر برای شما به  ارمغان دارد.

افزایش بهره‌وری

آزمایش‌ها و تحقیقات نشان داده است که نگهداری از کاکتوس در خانه و محل کار به میزان ۱۲ درصد بهره‌وری را زیادتر می‌کند و این به دلیل کاهش دی اکسید کربن CO2  موجود در هوا است. دی اکسید کربن می‌تواند ما را بی قرار، خسته و کلافه کند و این شرایط در نهایت بهره روی انسان را کاهش می‌دهد.

علاوه بر فواید بالا نگهداری کاکتوس در خانه آسان‌تر است؛ شما به دلایل زیر، به راحتی یک کاکتوس را در خانه پرورش می‌دهید:

  • نگهداری آسان

کاکتوس‌ها روزها و هفته‌ها بدون آب زنده می‌مانند؛ بنابراین به مراقبت کمتری نیاز دارند و شما می‌توانید یک بار در هفته و یا حتی کمتر آن‌ها را آبیاری کنید. بنابراین نیازی به نگرانی وجود ندارد.

نکته: آبیاری زیاد کاکتوس باعث پوسیده شدن آن می‌شود؛ بنابراین طبق نوع کاکتوس، باید از میزان نیاز به آب و نور آن مطلع شوید. برخی از کاکتوس‌ها یک بار در هفته و برخی به میزان کمتری به آب نیازمندند.

  • رشد

کاکتوس‌ها در مقایسه با سایر گیاهان رشد آرام‌تری دارند. خانه‌ها اغلب دارای فضای محدودی هستند؛ بنابراین اگر گیاه شما سریع رشد کند در محل نگهداری آن ممکن است دچار مشکل شوید. گیاهانی که سریع رشد می‌کنند نیازمند تعویض گلدان و هرس کردن هستند؛ در حالی که کاکتوس در طول سال کمتر از یک اینچ رشد می‌کند و تنها برخی از گونه‌های آن تمایل به رشد بیشتری دارند.

  • طول عمر بالا

کاکتوس گیاهی با طول عمر زیاد است؛ برخی از کاکتوس‌های موجود در پارک ملی بیش از ۱۷ سال عمر دارد. کوچک‌ترین گونه‌های کاکتوس حتی می‌تواند سال‌های عمر کنند؛ بدون آنکه نیاز به مراقبت خاصی داشته باشند.

در ادامه می‌توان با برخی مزایا بهداشتی و زیبایی که از گیاه کاکتوس به دست می‌آید؛ اشاره کنیم که امروزه کاربردهای زیادی در صنعت زیبایی و درمانی دارند:

مزایای بهداشتی کاکتوس
  • ضد التهاب

گل کاکتوس دارای خواص ضد التهابی است. عصاره کاکتوس می‌تواند التهاب ناشی از بیماری‌های مختلف را تسکین دهد.

  • ضد دیابت

انواع کاکتوس به نام Opuntia dillenii در مصر شکوفا می‌شود. این گیاهان به عنوان یک عامل ضد التهابی و ضد دیابتی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ضد درد

عصاره‌هایی که از برخی گیاهان کاکتوس به دست می‌آید؛ دارای اثر ضد درد است.

  • آنتی‌اکسیدان و ضد سرطان

برخی مطالعات نشان می‌دهد که عصاره‌های گیاه کاکتوس (Opunti a ficus indica) دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهاب است.

خواص زیبایی کاکتوس
  • جلوگیری از علائم پیری

در زمینه مزایای زیبایی کاکتوس، می‌توان به خواص آنتی اکسیدان قوی آن اشاره کرد. این آنتی اکسیدانها از پوست شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، بنابراین نشانه‌های پیری مانند خطوط و چین و چروک‌ها را از بین رفته و به مرور کمتر می‌شود.

  • حفظ رطوبت پوست

عصاره کاکتوس به عنوان یک عنصر مهم در طیف وسیعی از محصولات مراقبت از پوست استفاده شده است. آن‌ها در حفظ رطوبت طبیعی پوست و جلوگیری از دست دادن رطوبت پوست بسیار مؤثر و کاربردی هستند. کاکتوس‌ها به خاطر خواص آنتی اکسیدان و ضد پیری شناخته شده‌اند.

هشدار: اگر در خانه حیوانات خانگی یا کودک دارید؛ مراقب باشید تا با تیغ‌های کاکتوس آسیب نبینند.

نگهداری کاکتوس در خانه و محل کار علاوه بر زیبایی مزایای بسیار زیاد دیگر دارد. نگهداری از این گیاه بسیار آسان بوده و  هفته‌ای یک تا دوبار به آبیاری نیاز دارد. این گیاهان زیبا  می‌توانند محیط زندگی شما را تمیزتر نگه دارند؛ نویز و امواج را کمتر کرده و در نهایت باعث سلامتی و شادابی بیشتر شما شوند.

منبع: وب سافت

5 نظرات
  1. سرباز وطن می گوید

    گیاه کاکتوس هم زیباست و هم نگهداری آن کم زحمت. بسیار مناسب است برای خانه های آپارتمانی و منازلی که از نور کمتری برخوردار هستند و البته قیمت آن هم در مقایسه با گونه های دیگر گیاهان بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

  2. متین محمد اقائی می گوید

    خیلی مطلب ها خوب بود عالی بود درواقع کاکتوس گیاه مورد علاقه من من ۹۹درصد گونه هاش رو دوست دارم ❤ ممنون از مطالب مرسی 😘

  3. متین محمد اقائی می گوید

    خیلی مطلب ها خوب بود عالی بود درواقع کاکتوس گیاه مورد علاقه من من ۹۹درصد گونه هاش رو دوست دارم ❤ ممنون از مطالب مرسی 😘

  4. امیر می گوید

    عالی بود

  5. بهزاد می گوید

    بخصوص در جوامع امروز که دنیای امواج دیجیتالی بخشی از زندگی جدایی ناپذیر ما شده استفاده از کاکتوس بسیار ارزشمنده زیرا تنها گیاهی که امواج را تا حدودی میگیره همین گیاه کاکتوسه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.