علت ارتقا ویندوز

هر نسخه از سیستم‌عامل ویندوز ممکن است شامل حفره‌های امنیتی، خطاها و عناصری باشد که به شما آسیب وارد کند؛ اطلاعات شما را در معرض خطر بیندازد و یا با روش‌های مختلفی شما را آزار دهد. هیچ نسخه‌ای از ویندوز کامل نیست؛ ممکن است سرعت آن کم باشد؛ برخی قابلیت‌ها و امکانات را نداشته باشد و یا برخی مشکلات، کاربر را آزار دهد. مایکروسافت تلاش می‌کند در هر بروز رسانی این مشکلات را رفع کند. در هر ارتقا ویندوز، مسائل امنیتی ویندوز، آسیب‌پذیری‌ها و خطاهای آن  رفع شده و امکانات جدیدتری به آن افزوده می‌شود. بنابراین بهتر است ویندوزتان را ارتقا دهید تا از این امکانات بهره ببرید. در این مقاله قصد داریم در مورد علت ارتقا ویندوز حرف بزنیم. با ما همراه باشید.

نکته: در ابتدا بهتر است با تفاوت آپدیت (update) و آپگرید (Upgrade) آشنا شوید. آپدیت و آپگرید هر دو به معنای به روز رسانی است؛ اما در آپدیت تنها مشکلات نرم افزار قبلی رفع می‌شود و در آپگرید و ارتقا، نسخه جدیدی از نرم افزار ارائه می‌شود که علاوه بر حل مشکلات قبلی، برخی قابلیت‌ها و امکانات جدیدتری نیز دارد. در آپدیت، شما نسخه قبلی را به روز رسانی می‌کنید؛ اما در آپگرید شما به نسخه قبلی نیاز ندارید و نسخه جدیدتری ارائه می‌شود.

علت ارتقا ویندوز
۱. علت ارتقا ویندوز: حفاظت از سیستم در برابر نرم‌افزارهای مخرب

هیچ نسخه‌ای از ویندوز کامل نیست و دیر یا زود نقاط ضعف آن مشخص می‌شود. مسائل امنیتی بدترین مشکلاتی است که ممکن است در یک سیستم رخ دهد؛ زیرا ممکن است برخی بدافزارها به آن نفوذ کرده و از اطلاعات کاربر سو استفاده کنند و به سیستم آسیب برسانند. امروزه مسائل و مشکلات امنیتی در قسمت‌های مختلف ویندوز رخ می‌دهد و شما با ورود به اینترنت و یا نصب برنامه‌های خاص می‌توانید این مشکلات را چند برابر کنید. ارتقا ویندوز یکی از روش‌های مهم و کاربردی برای حفاظت سیستم از این بدافزارها و مشکلات امنیتی است. حتی اگر بر روی دستگاهتان آنتی ویروس نصب کرده اید؛ باز هم ممکن است دستگاهتان آسیب پذیر باشد و این نرم‌افزارها نتوانند آن‌قدرها که لازم است از دستگاهتان محافظت کنند. عواقب عدم نصب بروزرسانی ویندوز بسیار زیاد است و در برخی موارد باعث از دست دادن اطلاعات و سرقت هویت می‌شود. همه‌ساله این بدافزارها با نفوذ به سیستم‌ها خسارت‌های میلیون دلاری وارد می‌کنند و دلیل اصلی آن عدم بروز رسانی سیستم عامل به نسخه‌های جدیدتر و امن‌تر است. بنابراین به محض اینکه نسخه ویندوز جدیدی ارائه شد؛ سیستم تان را به روز رسانی کنید تا در برابر این خطرات و حملات مخرب ایمن باشد.

۲. علت ارتقا ویندوز: رفع مشکلات عمومی ویندوز

دلیل دوم برای بروزرسانی ویندوز به نسخه‌های جدیدتر، رفع مشکلات سیستم عامل ویندوز است؛ این خطاها و مشکلات ممکن است در قسمت‌های مختلف ویندوز وجود داشته باشند؛ آن‌قدر ها مهم نیستند و مشکل امنیتی ندارند؛ اما با رفع آن‌ها شما تجربه بهتری در استفاده از ویندوز خواهید داشت؛ بنابراین با ارتقا ویندوز، عملکرد و ثبات ویندوز بهتر شده و کارایی آن بالاتر خواهد رفت. مایکروسافت در هر بروز رسانی سعی می‌کند از طریق روش‌های مختلف و نظرات کاربران و کارشناسان این مشکلات ر ا جست‌وجو کرده و با مطالعه و کار روی آن‌ها در نسخه‌های آتی آن را رفع کند تا تجربه کاربر در استفاده از ویندوز بهتر شود.

۳. علت ارتقا ویندوز: دسترسی به ویژگی‌ها و نرم‌افزارهای جدیدتر

در هر ارتقا ویندوز، ویژگی های جدیدی ارائه می‌شود و برخی مسائل ناشناخته در کنار آن حل خواهد شد. یک مثال خوب در این باره Internet Explorer است. در نسخه‌های قدیمی حتی اگر قصد استفاده از نرم افزار مربوطه را ندارید، باید به روز رسانی‌های آن را اجرا کنید. اما در نسخه‌های جدیدتر ویندوز مانند نسخه ۱۰ دیگر خبری از اینترنت اکسپلورر نیست و این نرم افزار قدیمی مایکروسافت جای خود را به اسپارتان داده است. بنابراین شما با بروز رسانی ویندوز به قابلیت‌های جدید دست پیدا می‌کنید که ممکن است در نسخه‌های پیشین وجود نداشته باشد. این قابلیت‌ها کار با ویندوز را آسان‌تر کرده و آن را به محیط دوست داشتنی‌تری تبدیل می‌کنند و مهم‌تر از همه که هیچ یک از این قابلیت‌ها و امکانات هزینه‌ای ندارند و شما با ارتقا ویندوز می‌توانید به صورت رایگان به آن‌ها دسترسی داشته باشید. به طور مثال شما تنها با ارتقا ویندوزتان به نسخه ویندوز ۱۰ می‌توانید از جدیدترین فناوری گرافیکی برای بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنید. علاوه بر این برخی فناوری‌های جدیدتر مانند هدست‌های واقعیت مجازی HoloLens در بازی‌های رایانه‌ای تنها در نسخه ۱۰ ویندوز قابل دسترس هستند. بنابراین در صورتی که به این قابلیت‌ها علاقه دارید؛ بهتر است ویندوز خود را به نسخه جدید‌تر ارتقا دهید.

۴. علت ارتقا ویندوز: بیشتر شدن سرعت دستگاه

با نصب و ارتقا ویندوز، سرعت و عملکرد کامپیوتر شما از بیشتر جهات، بهتر می‌شود؛ به طور مثال در نسخه‌های جدیدتر مصرف انرژی کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود تا فشار کمتری به باتری سیستم شما وارد شده و در نتیجه باتری مدت زمان بیشتر دوام بیاورد. علاوه بر این زمانی که شما دستگاهتان را روشن می‌کنید بالا آمدن سیستم با سرعت بیشتری انجام شده و صفحه ابتدای ویندوز به نمایش درمی‌آید. این زمان در نسخه‌های قدیمی طولانی‌تر است و شما باید زمان زیادتری را منتظر بمانید تا صفحه ابتدایی ویندوزتان ظاهر شود. علاوه بر این مرورگرها سریع‌تر کار می‌کنند و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را اجرا کرده و به جست‌وجو بپردازید.

حال که با فواید کلی ارتقا ویندوز آشنا شده‌اید؛ در ادامه شما را با قابلیت‌های ویندوز نسخه ۱۰ آشنا می‌کنیم؛ قابلیت‌هایی که در نسخه‌های قبلی وجود نداشت و تنها با ارتقا ویندوز به نسخه ده به آن دست پیدا خواهید کرد. بهتر است نسخه قدیمی و محبوب ویندوز ۷ را کنار بگذارید و این نسخه جدید را با قابلیت‌های جذاب خود امتحان کنید. قابلیت‌هایی که در این قسمت به صورت مختصر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • قابلیت‌های کاربردی مانند Nearby Sharing که در این قابلیت بدون نیاز به اینترنت می‌توانید فایل را از طریق وایفای به سیستم دیگری ارسال نمایید.
  • از طریق کلید ترکیبی ویندوز و اچ انگلیسی می‌توانید از تایپ صوتی استفاده کنید.
  • قابلیت OneDrive این امکان را به شما می‌دهد که از طریق کامپیوتر، فایل‌هایتان را در فضای ابری نگهداری کرده و نگران پر شدن فضای کامپیوترتان نباشید.
  • قابلیت کپی و پیس پیشرفته این امکان را به شما می‌دهد که چند مورد را کپی کرده و به حافظه سیستم بسپارید و سپس از قابلیت کپی –پیس برای استفاده از آن‌ها بهره‌مند شود.
  • شما می‌توانید با فشار دادن کلید ترکیبی Shift+S از قابلیت اسکرین شات بهره‌مند شوید.
  • ویندوز ۱۰ با Xbox همگام سازی می‌شود.
  • شما می توانید با فشار دادن کلید task switching از قابلیت دسکتاپ مجازی بهره‌مند شوید.
  • امنیت در نسخه ۱۰ ویندوز بسیار مهم و جدی تلقی شده است؛ مایکروسافت تمام کدهای اجرا شده در سیستم را بررسی می‌کند؛ ویژگی های دیگری مانند Device Guard، Microsoft Passport و Windows Hello نیز به منظور امنیت بیشتر در نسخه ۱۰ به کار گرفته شده است.
  • سرعت ویندوز ۱۰ بالاتر است و شما می توانید عملکرد های سیستم را با سرعت بالاتری انجام دهید.
  • در این نسخه از مرورگر بهتر و سریع تری استفاده می‌شود که قابلیت‌های زیادی را در اختیار شما خواهد گذاشت.
  • قابلیت Action Center در ویندوز ۱۰، همانند گوشی‌های هوشمند، نوتیفکیشن‌ها را به شما نشان می دهد. به طور مثال شما می توانید هشدار آب‌وهوا و یا هشدار مربوط به ایمیل را از این طریق مشاهده کنید.
  • ظاهر ویندوز به‌گونه‌ای طراحی شده که شما می توانید از آن در دستگاه های لمسی نیز استفاده کنید.
  • می‌توانید از دستیار صوتی کورتانا استفاده کنید.
  • در این نسخه دوباره از منو استارت محبوب استفاده شده؛ اما در کنار آن کاشی‌هایی قرار دارد که شما می توانید موارد مهم را به آن‌ها اختصاص دهید.
نتیجه‌گیری:

ارتقا ویندوز برای حفاظت از رایانه در برابر حملات و نرم‌افزارهای مخرب بسیار مهم و ضروری است؛ درواقع این ارتقا، علاوه بر ارائه نرم افزارها و امکانات جدیدتر مشکلات امنیتی سیستم‌تان را رفع می‌کنند و این کاملاً به نفع شما است.

منبع: وب سافت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.