بهترین زمان پیاده روی برای کبد چرب

پیاده‌روی یک راه آسان و ارزان برای سلامتی بدن است که نه تنها باعث کاهش وزن می‌شود، بلکه مزایای بسیاری از جمله سلامت کبد را نیز در پی دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد تأثیرات پیاده‌روی بر روی کبد و بهترین زمان پیاده روی برای کبد چرب حرف بزنیم.

کبد چرب

کبد دومین عضو بزرگ بدن است؛ این عضو از بدن مواد مغذی را از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها دریافت کرده و مواد مضر خون شما را فیلتر می‌کند. در این راستا اگر تغذیه و سبک زندگی شما درست نباشد و چربی تجمع یافته در کبد زیاد شود؛ فرد به التهاب کبد مبتلا شده و به مرور کبد او آسیب می‌بیند. کبد چرب که از آن به عنوان استاتوز کبدی نیز یاد می‌شود؛ زمانی رخ می‌دهد که چربی زیادی در کبد جمع شود. داشتن مقادیر کمی چربی در کبد طبیعی است؛ اما زمانی که این مقدار زیادتر شود؛ برای سلامتی بدن، مشکلات جدی به وجود می‌آورد. زمانی که کبد چرب در بدن شخصی ایجاد شود که الکل زیاد می‌نوشد به آن کبد چرب الکلی (AFLD) می‌گویند و زمانی که این اتفاق در بدن شخصی رخ دهد که الکل نمی‌نوشد؛ به آن بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) می‌گویند.

طبق تحقیقات ۹۵ درصد از افراد چاق و دارای اضافه وزن از کبد چرب رنج می‌برند و در این میان ۷۷ درصد از افرادی که کبد چرب دارند؛ هیچ علایمی را مشاهده نکرده و به بیماری خود پی نمی‌برند که این ممکن است به مرور برای آن‌ها خطرناک باشد و بیماری پیشرفت کند.

علائم کبد چرب

همان‌طور که اشاره شد؛ کبد چرب در بیشتر مواقع علایمی ندارد؛ اما فرد ممکن است احساس خستگی کرده و یا احساس درد و ناراحتی در سمت راست بالای شکم خود داشته باشد. در برخی افراد مبتلا به کبد چرب، ممکن است زخم کبد یا همان فیبروز کبدی رخ دهد که در این حالت به آن Cirrhosis می‌گویند. علائم دیگری مانند از دست دادن اشتها، کاهش وزن، ضعف، خستگی، خارش پوست، خون دماغ، درد و تورم شکم، بزرگ شدن پستان مردان و … از علائم Cirrhosis می‌باشد.

پیاده‌روی در کبد چرب

ورزش منظم مانند پیاده‌روی می‌تواند مزایای سلامتی بسیاری از جمله کاهش وزن، کاهش فشار خون بالا، افزایش سطح انرژی، بهبود خلق و خوی و سلامت قسمت‌های مختلف از جمله کبد را در پی داشته باشد. علاوه بر این پیاده‌روی می‌تواند وضعیت جسمی و روحی، تعادل و هماهنگی بدنتان را بهبود بخشد. هرچه سریع‌تر، بیشتر و بیشتر پیاده‌روی کنید، مزایای سلامتی بیشتری عاید بدنتان خواهید شد. سازمان بهداشت و درمان توصیه می‌کند؛ هر فرد بهتر است به‌طور متوسط هر هفته ۱۵۰ دقیقه تمرین هوازی با شدت متوسط ​ انجام دهد که تقریباً معادل هر روز ۳۰ دقیقه می‌باشد.

برای کاهش وزن و داشتن کبد سالم توصیه می‌شود روزانه بین ده هزار تا ۱۵ هزار قدم بردارید. سرعتتان را آن‌قدرها زیاد نکنید؛ اما بهتر است اندکی ضربان قلبتان بالا باشد؛ اگر نمی‌توانید به صورت یک باره این میزان پیاده‌روی را انجام دهید؛ می‌توانید آن را در سه قسمت ۲۰ دقیقه‌ای به پایان برسانید.

بهترین زمان پیاده روی برای کبد چرب

درصورتی‌که به غیر از بیماری کبد چرب مشکل جسمی دیگری ندارید و بدنتان سالم است می‌توانید در صبح زود، عصر و ساعات ابتدایی شب، پیاده‌روی کرده و از مزایای پیاده‌روی برای کبد چرب بهره‌مند شوید. بهتر است معده‌تان خالی باشد؛ پیاده‌روی با معده پر می‌تواند بدن شما را در شرایط بدی قرار دهد؛ البته بدن در حالت گرسنگی نیز قدرت کافی برای راه رفتن ندارد. بنابراین بهتر است اندکی صبحانه سبک میل کرده و بعد از چند دقیقه به پیاده‌روی بروید.

در حین پیاده‌روی سعی کنید اندکی ضربان قلب را بالا ببرید؛ اما بهتر است زمان پیاده‌روی زیاد و سرعت آن بیش از اندازه نباشد به گونه‌ای که باعث خستگی و درد در قفسه سینه‌تان شود. پیاده‌روی بعد از غذا و یا در ساعات انتهایی شب ممکن است بر روی کیفیت خواب شما تأثیر منفی گذاشته و بدنتان را به چالش بکشد.

پیاده‌روی در صبح به علت پایین بودن قند خون و بالا بودن هورمون‌هایی مانند کورتیزول، باعث چربی سوزی بیشتری شده و در نتیجه چربی بدنتان کمتر می‌شود و بیماری کبد چرب شما کم کم بهبود می‌یابد. علاوه بر این از نظر روانی نیز افرادی که صبح زود ورزش می‌کنند؛ نظم و ترتیب بیشتری داشته و با برنامه‌ریزی دقیق‌تری به این فعالیت ورزشی خود می‌پردازند؛ در نتیجه امکان بهبود بیماری کبد چرب به علت تغییر سبک زندگی و پیاده‌روی بیشتر خواهد شد. البته بهتر است به‌محض بیدار شدن، شروع به پیاده‌روی نکنید؛ زیرا در این زمان انرژی بدن کم است؛ دمای بدن پایین بوده و آمادگی یک فعالیت بدنی را ندارد؛ باید از نظر تغذیه‌ای و جسمانی به بدنتان فرصت داده و ابتدا بدنتان را گرم کنید.

البته این نتایج در هر فرد متفاوت است و ما نمی‌توانیم برای یک فرد که از نظر جسمانی مشکلی به جز کبد چرب ندارد؛ نسخه یکسانی بپیچیم. به‌طور مثال پیاده‌روی در عصر به علت قدرت بدنی بالاتر عملکرد ریه مناسب‌تر و دمای بدن مفید است و سختی کمتری به همراه دارد.

اما افراد مسن یا افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند؛ بهتر است طبق نظر پزشک و با توجه به شرایط بدنی‌شان ساعت خاصی را برای پیاده‌روی در نظر بگیرند و مدت زمان پیاده‌روی و سرعت آن را تنظیم کنند.

روش مناسب پیاده‌روی

سرعت پیاده‌روی برای درمان کبد چرب به شرایط فرد بستگی دارد؛ فرد مسنی که در کنار کبد چرب، از بیماری قلبی نیز رنج می‌برد نباید پیاده‌روی را با سرعت بالایی انجام دهد؛ اما این شرایط در بدن یک فرد جوان متفاوت است و بهتر است در حین پیاده‌روی، ضربان قلب بالا برود. در واقع بدن شما باید به چالش کشیده شود (حتی با ورزش‌هایی مانند یک پیاده‌روی ساده)؛ این قدم زدن به عضلات بدنتان کمک کرده و آن‌ها را تقویت می‌کند و این امر باعث افزایش متابولیسم و در نهایت سلامتی بدنتان خواهد شد. قبل از شروع پیاده‌روی بهتر است با چند حرکت ساده بدنتان را گرم کنید تا احتمال آسیب دیدگی کاهش یابد. در نهایت سرد کردن بدن بعد از پیاده‌روی نیز مهم بوده و باید انجام شود. در حین پیاده‌روی بهتر است قدم‌هایتان بلندتر باشد؛ گردن و شانه‌ها را ریلکس کنید و شکمتان را سفت نکنید؛ بازوها و مچ‌هایتان را شل کنید و گردنتان را بالا یا پایین نگه ندارید؛ پشتتان صاف باشد و با قدم‌هایتان نرم و آهسته به جلو بروید. در عکس زیر می‌توانید حالت بدن در حین پیاده‌روی و نکات مهم آن را مشاهده نمایید:

کلام آخر

شما می‌توانید به آسانی و در بیشتر موارد از طریق تغییر شیوه زندگی و ورزش، کبد چرب را درمان کنید. پیاده‌روی می‌تواند تا میزان زیادی به درمان این بیماری کمک کند؛ بهترین زمان پیاده روی برای کبد چرب در افراد مختلف، متفاوت است؛ بنابراین اگر مشکل جسمانی خاصی ندارید و تنها از کبد چرب رنج می‌برید؛ می‌توانید در یکی از ساعت‌های صبح، بعد ظهر و عصر پیاده‌روی کنید؛ اما بهتر است معده‌تان پر نباشد و قبل از پیاده‌روی بدنتان را گرم کنید.

منبع: وب سافت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.