ستاره‌های هتل‌ها برای چیست؟

وقتی شما برای کار و یا تفریح به مسافرت می‌روید؛ معمولاً در هتل‌ها اقامت کرده و از امکانات آن‌ها استفاده می‌کنید. این هتل‌ها دارای رتبه‌بندی‌هایی هستند؛ که آن‌ها را از یکدیگر تفکیک می‌کند؛ یکی از این رتبه‌بندی‌ها، سیستم رتبه‌بندی ستاره هتل است؛ در سیستم ستاره دهی به هتل، هتل‌ها از نظر کیفیت و امکانات رفاهی که در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و محل استقرار هتل به هتل‌های یک ستاره، دو ستاره، سه ستاره، ۴ ستاره و ۵ ستاره تقسیم می‌شود. در این مطلب قصد داریم در مورد ستاره‌های هتل‌ها بیشتر حرف بزنیم.

ستاره‌های هتل

بیشتر افراد مشهور و ثروتمند سعی می‌کنند در مسافرت‌های خود از هتل‌های ۵ ستاره استفاده کنند؛ در واقع هتل‌های ۵ ستاره، لوکس‌ترین هتل‌ها به حساب می‌آیند. در این راستا هر شخصی که قصد مسافرت دارد با توجه به بودجه خود سعی می‌کند یکی از این هتل‌ها را انتخاب کند؛ رتبه‌بندی هتل‌ها بر اساس ستاره اولین چیزی است که شخص هنگام رزرو هتل به آن دقت می‌کند؛ اما واقعاً منظور از این ستاره‌ها چیست و تعداد آن‌ها چه اطلاعاتی را نشان می‌دهد؟

این ستاره‌ها معنای استانداری ندارند و توسط معیارهای از پیش تعیین شده و نهاد خاصی به هتل‌ها اعطا نمی‌شوند؛ این رتبه‌بندی توسط هتل‌ها و مراجعین به آن تعیین می‌شود. با این حال اگر چه این ستاره‌ها رسمی نیستند؛ اما به طور کلی اطلاعاتی را به شما منتقل می‌کنند تا بر اساس آن بتوانید یک هتل را متناسب با بودجه‌تان رزرو کنید.

مبنای ستاره‌های هتل‌ها چیست؟

همه ما این نکته را می‌دانیم که هر چه تعداد ستاره‌های هتل‌ها  بیشتر باشد؛ آن هتل بهتر است؛ اما همانطور که اشاره شد برای آن استاندارد بین‌المللی وجود ندارد. انتخاب یک هتل بر اساس ستاره‌های آن در نقاط مختلف جهان کار سخت و گیج‌کننده‌ای است؛ زیرا یک قانون کلی و جامع در مورد این سیستم ستاره دهی در وب سایت‌ها وجود ندارد. به این معنی که ممکن است شما یک هتل ۵ ستاره در یک کشور را رزرو کنید؛ اما امکانات و قابلیت‌های آن به اندازه یک هتل سه ستاره در کشور دیگر باشد. در واقع موقعیت مکانی نیز تأثیر زیادی بر روی امکانات این هتل‌ها دارد و این موقعیت مکانی تنها از یک کشور به کشور دیگر متفاوت نیست؛ بلکه شهر به شهر نیز با هم تفاوت دارد.

در بسیاری از کشورها مانند اسپانیا و ایتالیا رتبه‌بندی هتل‌ها به وسیله دولت و بر اساس معیارهای سخت‌گیرانه تعیین می‌شوند؛ اما در کشورهای مانند ایران این رتبه‌ها تنها بر اساس یک توافق جمعی درباره کیفیت یک هتل است و نظارت خاصی روی آن وجود ندارد.

باوجود همه این تعارض‌ها بهتر است با این سیستم ستاره دهی آشنا شوید و تا حدودی بتوانید هتل‌ها را بر اساس امکانات و سایر فاکتورهای دخیل، دسته‌بندی نمایید.

تفاوت بین هتل‌های یک ستاره، دوستاره، سه ستاره و …. در چیست؟

ستاره‌های هتل‌ها، سطح خدمات، امکانات، اندازه اتاق‌ها، مکان و میزان قیمت هتل را نشان می‌دهند که در این بخش به تشریح آن می‌پردازیم:

هتل‌های یک ستاره:

هتل‌های یک ستاره ابتدایی‌ترین هتل‌ها هستند که شامل ۴ دیوار، سقف، تختخواب و شاید یک صندلی می‌باشند. هتل‌های یک ستاره، هتل‌های کوچک و ارزان‌تری هستند که تنها نیازهای اساسی شما را برطرف می‌کنند. اگر به دنبال هتل ارزان قیمت‌تر هستید و یا تنها مکانی برای خواب نیاز دارید؛ می‌توانید به هتل‌های یک ستاره بروید. اختصاص یک ستاره به هتل این واقعیت را نشان می‌دهد که این هتل امکانات خاصی ندارد و تنها یک مکان برای اسکان به شما ارائه می‌دهد. البته تک ستاره بودن هتل به معنای کثیف بودن و غیر امن بودن آن نیست؛ تنها به این معنا است که شما مکانی برای خواب خواهید داشت و بیش از این انتظاراتی نداشته باشید. این هتل‌ها اصولاً حمام اختصاصی ندارند و تنها یک حمام عمومی وجود دارد که بنا به نوبتتان می‌توانید از آن استفاده کنید. در بیشتر موارد غذا در آن ارائه داده نمی‌شود و در دوره اقامت شما شخصی مسئول تمیز کردن اتاقتان نیست.

 هتل‌های دو ستاره:

هتل‌های دو ستاره نسبت به هتل‌های یک ستاره امکانات بیشتری دارند؛ تمیزتر و زیباترند. این هتل‌ها ممکن است توسط یک مالک اداره شود و در مکان‌های گردشگری دور افتاده واقع شده باشد. هتل‌های دوستاره نیز گزینه‌ای به صرفه برای اقامت به حساب می‌آیند و راحت هستند. در این هتل‌ها علاوه بر اتاق ممکن است کمد لباس، یک تلفن، حمام اختصاصی و شاید تلویزیون نیز وجود داشته باشد. در صورت درخواست شما یک پرسنل جهت تمیز کردن اتاق خدمات ارائه می‌دهد و اگر غذا میل دارید می‌توانید به صورت جداگانه سفارش دهید.

هتل‌های سه ستاره:

اقامت، کیفیت و نوع امکانات در هتل‌های سه ستاره بهتر است؛ اما هنوز هم به عنوان گزینه‌ای به صرفه فعالیت می‌کنند؛ این هتل‌ها در مناطق تجاری قرار دارند و بیشتر افراد در سفرهای کاری می‌توانند از این هتل‌ها بهره‌مند شوند. این هتل‌ها امکانات خوبی دارند و خدمات با کیفیت ارائه می‌دهند. هتل‌های سه ستاره اتاق‌هایی به اندازه کافی بزرگ دارند؛ کلیه امکانات رفاهی مانند حمام اختصاصی، توالت فرنگی و امکانات مربوط به آن مانند حوله، قهوه و چای در دسترس است. خود هتل ممکن است دارای امکانات داخلی مانند استخر و رستوران باشد. در این هتل‌ها خدمات روزانه ارائه شده و شخصی هر روز اتاق شما را نظافت می‌کند.

 هتل‌های ۴ ستاره:

این هتل‌ها خدماتی بالاتر از حد متوسط ارائه می‌دهند؛ اتاق‌ها آن‌ها زیباتر است؛ کیفیت و راحتی بیشتر و امکانات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهند. با انتخاب این نوع هتل‌ها ممکن است هزینه شما بیشتر شود؛ با این حال می‌توانید از اقامت خود لذت برده و از امکانات آن استفاده کنید. در هتل‌های ۴ ستاره، اتاق‌ها بزرگ و با مبلمان و تم‌های مدرن و زیبا طراحی شده است؛ حمام و توالت آن نیز اختصاصی و به همراه سایر امکانات مربوط ارائه می‌شود. اتاق دارای یک کمد بزرگ، تلویزیون با تکنولوژی جدید و یخچال است. لابی هتل رایگان است و فضای شادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید از رستوران، اسپا، استخر و سالن بدنسازی نیز استفاده کنید.

هتل‌ها ۵ ستاره:

این هتل از لابی‌های رایگان، مبلمان شیک، استخرهای گرم، سونا و جکوزی، خدمات ۲۴ ساعته اتاق، و … برخوردارند؛ این هتل‌ها لوکس‌تر بوده و خدمت بی عیب و نقصی ارائه می‌دهند. اتاق‌ها در هتل‌های ۵ ستاره بزرگ و همانند یک آپارتمان هستند به گونه‌ای طراحی شده است که شما علاوه بر اتاق خواب، فضای برای نشستن و تماشای تلویزیون، حمام، دست شویی، اتاق ماساژ خصوصی، اتاق آرایش و … دارید. کلیه لوازم الکتریکی به کار رفته در این اتاق‌ها از تکنولوژی جدیدتری برخوردارند؛ لابی هتل تزئین شده است و دارای فروشگاه خرید، اسپاهای سطح بالا، استخرهای بزرگ، زمین بازی و … است. البته تعداد هتل‌های ۵ ستاره جهان که براساس استانداردهای رسمی دسته‌بندی شده‌اند؛ بسیار محدود هستند و تا سال ۲۰۱۶، تنها ۱۵۴ عدد بودند.

کلام آخر…

درحالی‌که  ستاره‌های هتل‌ها تا حدودی می‌توانند یک دید کلی از هتل‌ها را به شما بدهند؛ برای به دست آوردن اطلاعات می‌توانید قبل از رزرو هتل، با پذیرش آن تماس گرفته و نحوه برخورد آن را بررسی کنید و در مورد امکانات رفاهی هتل سؤالاتی بپرسید. علاوه بر این می‌توانید وب سایت‌های آنلاین را بررسی کرده و نظرات مردم در مورد این هتل‌ها را بخوانید.

بیشتر هتل‌های سه ستاره و ۴ ستاره از امکانات مشابهی برخوردارند و تفاوت‌های آن بسیار جزئی است؛ بنابراین اگر زمان کمی برای انتخاب دارید؛ بین این دو دسته از هتل‌ها می‌توانید یکی را انتخاب نمایید. اگر برای مسافرت طولانی به کشورهای جدید می‌روید و طول روز را بیرون از هتل هستید؛ بهتر است از هتل‌ها با ستاره کمتر استفاده کنید؛ زیرا به صرفه‌ترند؛ اما اگر قصد دارید چند روز کوتاه را در هتل به سر ببرید؛ با توجه به بودجه‌تان به هتل‌های با ستاره بیشتر مراجعه کنید.

منبع: وب سافت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.