چه ورزشی برای کودکان خجالتی مناسب است ؟

هر کودک با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و محیطی که در آن رشد کرده است؛ ممکن است درون‌گرا یا برون‌گرا باشند. بسیاری از کودکان از سنین کم، وارد بازی‌های گروهی شده و با سایر کودکان ارتباط برقرار می‌کنند؛ در این میان برخی از کودکان نیز نسبت به این بازی‌های گروهی احساس بدی داشته و دوست ندارند در یک تیم باشند. کودکان درون‌گرا و خجالتی ممکن است در بین دوستان برونگرای خود حس ترس و نارضایتی داشته باشند؛ اما ما به عنوان والدین و اطرافیان، چه طور می‌توانیم کودکان خجالتی را به ورزش علاقه‌مند کنیم؟ چه ورزشی  را میتوان به عنوان ورزش مناسب کودکان خجالتی، در نظر گرفت؟

اهمیت ورزش برای کودکان

در ابتدا بهتر است به اهمیت ورزش کودکان بپردازیم؛ چرا باید کودکان خود را به ورزش وادار کنیم؟ ورزش هم می‌تواند از نظر ذهنی و خصوصیات اخلاقی برای کودکان مفید باشد و هم آن‌ها را از اضافه وزن نجات دهد.

طبق آخرین آمار، چاقی کودکان هر ساله زیادتر می‌شود؛ به‌طوری‌که از سال ۱۹۸۰ این تعداد تقریباً سه برابر شده است. افرادی که در سنین کم به عادات بد مانند سبک زندگی اشتباه، تغذیه نادرست و ورزش نکردن روی می‌آورند؛ این عادات به احتمال زیاد تا آخر عمر به همراه آن‌ها است. از آنجا که چاقی عامل اصلی فشار خون بالا، سرطان روده بزرگ، دیابت نوع ۲، بیماری عروق کرونر قلب و موارد دیگر است، اثرات چاقی زودرس می‌تواند قابل توجه بوده و زندگی کودکانمان را تهدید کند.

علاوه بر مشکلات چاقی، بسیاری از دانشمندان معتقدند که ورزش می‌تواند بر روی عزت‌نفس و شخصیت کودک نیز تأثیر بگذارد. در واقع ورزش می‌تواند ارزش‌های زیادی مانند حس رقابت، نظم، کار تیمی و روابط اجتماعی بیشتر در کودکان ایجاد نماید؛ بنابراین ورزش برای کودکان بسیار اهمیت دارد و این مهم است که از همان سال‌های ابتدایی عمرشان به یک ورزش مشغول باشند.

حال اگر کودکمان خجالتی باشد؛ بهتر است با چه ورزش‌هایی این احساس برون‌گرای او را از بین ببرید و به مرور او را به یک فرد اجتماعی تبدیل نماییم. در واقع قصد داریم؛ چند ورزش مناسب کودکان خجالتی را به شما معرفی کنیم.

کودکان درون‌گرا و برون‌گرا

ورزش هم برای کودکان درون‌گرا و هم برای کودکان برونگرا مناسب است و می‌تواند خصوصیات اخلاقی‌شان را متعادل‌تر کند. قبل از فشار آوردن به کودک خجالتی‌مان، برای شروع یک ورزش، بهتر است در مورد برچسب‌های درون‌گرایی و برونگرایی اطلاعاتی به دست بیاورید. آیا واقعاً فرزند شما خجالتی است؟

کودکان برونگرا انرژی و هیجان خود را در کنار دیگران و از اطرافیان خود به دست می‌آورند؛ آن‌ها تمایل دارند که افکار خود را بلندبلند بگویند و از واکنش دیگران و صحبت کردن به آن‌ها لذت می‌برند. از طرف دیگر کودکان خجالتی و درون‌گرا انرژی را از تخیل و عواطف خود به دست می‌آورند و قبل از اینکه با دیگران به اشتراک بگذارند سعی می‌کنند در سکوت به آن فکر کنند. بنابراین ارتباطات آن‌ها کمتر است و اغلب در ورزش‌های تیمی گوشه‌گیر هستند.

ورزش‌ مناسب کودکان خجالتی و درون‌گرا: گروهی یا انفرادی

مجبور کردن یک کودک برای انجام یک ورزش خاص، درنهایت به شکست منجر می‌شود. بنابراین قبل از اینکه یک ورزش را انتخاب کرده و کودکتان را مجبور به انجام آن کنید؛ بهتر است در ابتدا در مورد فواید ورزش با او حرف بزنید. بنابراین در ابتدا بهتر است کودکتان اهمیت ورزش را بداند و در مرحله  بعدی خود او ورزش مورد علاقه‌اش را انتخاب کند.

کودکان خجالتی بیشتر به ورزش‌های انفرادی روی می‌آورند که مؤلفه‌های اجتماعی در آن‌ها کمتر است. ورزش‌های مستقلی مانند کاراته، تکواندو، اسکیت و دویدن که در آن جنبه‌های کار گروهی کمتر دیده می‌شود؛ مورد علاقه این کودکان خجالتی می‌باشد. اگر کودک شما یک ورزش انفرادی را انتخاب کرد؛ ناامید نشوید؛ شما هنوز هم می‌توانید از روش‌های دیگر، روابط اجتماعی او را بهبود ببخشید. ورزش به طور کلی (چه ورزش گروهی و چه ورزش انفرادی) اعتماد به نفس کودک را زیادتر کرده و درنهایت باعث می‌شود روابط بهتری داشته باشد.

البته تحقیقات کمی در مورد تأثیر ورزش و نوع ورزش برای کودکان خجالتی و درون‌گرا انجام شده است؛ لیان فاندلی و رابرت کوپلان از دانشگاه کارلتون در سال ۲۰۰۸ یک مطالعه انجام دادند که در آن در مورد تأثیر رفتار مشارکتی و ورزش‌های گروهی بر روی کودکان بحث شده است؛ کودک خجالتی تمایل به برقراری ارتباط با دیگران را دارد؛ اما در اثر تعاملات اجتماعی در او اضطراب ایجاد می‌شود. ورزش‌های گروهی به دلیل  ارتباطات بیشتر برای کودکان برون‌گرا جذابیت زیادتری دارد؛  با این حال بسیاری از افراد درون‌گرا نیز در این ورزش‌های گروهی موفق می‌شوند.

بنابراین قانونی برای این مشکل وجود ندارد؛ اینکه تنها افراد برون‌گرا به ورزش‌های گروهی بپردازند و افراد درون‌گرا تنها برای ورزش‌های انفرادی مناسب‌ترند؛ در هیچ جا اثبات نشده است. با این حال از آنجا که افراد درون‌گرا در جمع احساس اضطراب زیادتری دارند؛ بهتر است برای شروع کار از ورزش‌های انفرادی استفاده کنند.

ورزش مناسب کودکان خجالتی
در این بخش شما را با انواع ورزش‌ های مناسب کودکان خجالتی آشنا می‌کنیم:

بنابراین با وجود مزایای بسیار زیادی که ورزش‌های گروهی برای یک کودک خجالتی دارد؛ اما نمی‌توان آن‌ها را مجبور به فعالیت‌های گروهی کرد و باید کم کم این احساس را در آن‌ها به وجود بیاورید. برای شروع می‌توانید از ورزش‌های انفرادی استفاده کنید. این ورزش‌ها می‌توانند به مرور حس اعتماد به نفس را در کودک افزایش داده و او را آماده فعالیت‌های گروهی کند.

شنا:

افراد درون‌گرا و خجالتی به دیگران اعتماد ندارند و سعی می‌کنند خودشان کار را انجام دهند؛ بنابراین ورزش‌هایی که به توانایی‌های فردی تکیه دارد برای کودک خجالتی مناسب‌تر است. شنا مطمئناً یک تمرین بدنی عالی است و باعث می‌شود یک کودک مضطرب بتواند حس اعتماد به نفس بیشتری داشته و به مرور جنبه‌های ارتباط گروهی در آن بیشتر و پررنگ تر شود.

 دویدن:

دویدن یکی دیگر از ورزش‌هایی است که کودکان خجالتی می‌توانند در آن شروع به فعالیت کنند. نتیجه کار بر روی دستاورد شخصی است؛ بنابراین اعتماد به نفس پایین نمی‌تواند منجر به پایان بد گروهی و در نتیجه سرزنش و اضطراب شود. اما کودک با تعامل با دیگران یاد می‌گیرد که در کنار دستاوردهای فردی کارهای گروهی را نیز بیاموزد. دویدن اشکال مختلفی وجود دارد که فرزند شما می‌تواند یکی از آن‌ها انتخاب کند. دویدن در جاده، کوه، مسیر و میدان، مسابقات، ماراتن و ….  دویدن در هر شکلی باشد، یک تمرین عالی قلبی و عروقی است. همچنین استقامت بدن را بیشتر کرده، استرس را کاهش می‌دهد و یک ورزش ضد افسردگی قوی است.

هنرهای رزمی:

شما می‌توانید فرزندتان را به ورزش‌های رزمی علاقه‌مند کنید. امروزه ورزش‌های رزمی در سبک‌های بسیار زیادی وجود دارند که کودکان می‌توانند در آن‌ها فعالیت کنند؛ از محبوب‌ترین ورزش‌های رزمی می‌توان به جودو، تای چی، کاراته، کیک بوکسینگ، کشتی و تکواندو  اشاره کرد. با انجام این ورزش، کودک خجالتی شما  می‌تواند از خود دفاع کرده و مهارت‌های حرکتی خود را ارتقا داده و نظم و ترتیب خود را بیشتر کند.

ژیمناستیک:

ژیمناستیک یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها به ویژه در بین کودکان است؛ این ورزش می‌تواند  قدرت، انعطاف پذیری، تعادل و عملکرد شناختی فرد را بهبود داده و به مرور عزت‌نفس آن را بیشتر کند و درنهایت بر روی ارتباطات اجتماعی آن تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

گلف:

این ورزش اغلب در بین کودکان محبوبیت ندارد؛ با این حال می‌تواند استرس را کم کرده و از تحریک مغز جلوگیری کند. علاوه بر این اگر نگران مصدومیت‌های احتمالی در ورزش هستید؛ می‌توانید ورزش گلف را برای کودک خود انتخاب کنید. زیرا میزان خطر و مصدومیت در آن کم است؛ اما به یاد داشته باشید که تصمیم نهایی با  فرزندتان است.

 

دوچرخه سواری:

دوچرخه یک ورزش عالی است که باعث افزایش قدرت، هماهنگی و انعطاف پذیری می‌شود. دوچرخه سواری اشکال مختلفی وجود دارد که ممکن است برای فرزند شما جذاب باشد؛ مانند دوچرخه سواری استقامتی، دوچرخه سواری در کوه و … این ورزش از آنجا که در ارتباط با دیگران انجام می‌شود به مرور بر روی مهارت‌های اجتماعی او تأثیر مثبت می‌گذارد.

تنیس:

تنیس یکی دیگر از ورزش‌های مناسب برای افراد  خجالتی است. در این ورزش شما رو به روی شخص دیگر به مبارزه می‌پردازید؛ این مبارزه حس رقابت در شما را زیادتر کرده و به مرور اعتماد به نفس را بیشتر می‌کند. در نتیجه  کودک خجالتی شما بدون آنکه اضطراب داشته باشد؛ می‌تواند بر روی مهارت‌های اجتماعی خود کار کند.

منبع: وب سافت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.