چگونه سرعت اینترنت خود را بررسی کنیم؟

هیچ‌وقت سخنان شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی یا ISP خود را باور نکنید. بهتر است برای بررسی و تست سرعت اینترنت، خودتان دست‌به‌کار شوید. ساده‌ترین راه استفاده از ابزار Ookla Speedtest است؛ اما گزینه‌های بیشتری نیز وجود دارد. با ما همراه باشید تا با روش‌های تست سرعت اینترنت آشنا شوید.

نکته اصلی: قبل از اجرای هر یک از این تست‌ها هرگونه دانلود و آپلود در سیستمتان را غیرفعال کرده و متوقف کنید. نرم‌افزار VPN خود را نیز برای مدت‌زمان تست غیرفعال کنید. هر دو این موارد می‌تواند تا میزان زیادی سرعت اینترنت شما را کاهش دهند.

Ookla Speedtest

یکی از راه‌های سریع و آسان برای تست سرعت اینترنت شما استفاده از Ookla Speedtest است. این ابزار مدت‌زمان لازم برای انتقال داده‌ها از طریق کامپیوتر و سرور را از راه دور و از طریق اتصال ISP محلی شما اندازه‌گیری می‌کند.

ویژگی اصلی و کاربردی Speedtest.net بعد از ایجاد یک حساب کاربردی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. با یک حساب کاربری، می‌توانید تنظیمات را تغییر دهید. مثلاً برای تست از یک سرور خاص استفاده کرده و آن را دائمی کنید تا ذخیره شود. می‌توانید کل تاریخچه تست خود را مشاهده کرده و متوجه شوید در بازه زمانی موردنظرتان سرعت اینترنت چقدر افت‌وخیز داشته است.

البته Speedtest بدون حساب کاربردی نیز قابل استفاده است. شما می‌توانید از برنامه اندروید و Ios برای تست سرعت اینترنت بر روی گوشی همراهتان استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که روی دکمه Go کلیک کنید. کل فرایند کمتر از یک دقیقه به پایان می‌رسد و شما سرعت اینترنتتان را تخمین می‌زنید.

پس از اتمام کار، سرعت دانلود و آپلود شما بر طبق استاندارد مگابیت بر ثانیه Mbps گزارش داده می‌شود. شما می‌توانید با کلیک کردن روی دکمه‌های بالای صفحه اطلاعات را از طریق رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. علاوه براین، این فایل قابلیت ارسال به هرمکانی را در خود جای داده است و شما می‌توانید آن را به صورت تصویر و پیوند وب ارسال نمایید.

بهتر است با فشار داد دکمه “Go” این تست را چندبار انجام دهید. در این صورت خواهید دید که در هر بار تست به دلیل نوساناتی که در شبکه شما وجود دارد؛ جواب‌ها متفاوت است. بعدازاینکه چند بار تست را انجام دادید؛ بر روی لینک Results کلیک کنید. در این صورت حتی بدون ایجاد حساب کاربری، Speedtest به شما نتایج را نشان داده و آن را با میانگین سرعت جهانی مقایسه می‌کند. شما می‌توانید این کار را هم برای سرعت آپلود و هم سرعت دانلود خود انجام دهید.

Speedtest تنها ابزار موجود برای اندازه‌گیری سرعت اینترنت نیست. گزینه‌های دیگری نیز است که ارزش امتحان کردن دارند.

Netflix

به‌عنوان مثال Netflix دارای یک تست سرعت بسیار خاص است. در ابتدا باید از FAST.com بازدید کنید و حتی نیازی به فشردن هیچ دکمه‌ای نیست. این تست سرعت بارگیری شما را اندازه‌گیری خواهد کرد. در نهایت می‌توانید داده‌ها را در فیس بوک یا توییتر به اشتراک بگذارید. بااین‌حال در این روش امکان انتخاب سرور وجود ندارد. علاوه بر این برنامه FAST Speed Test برای iOS و Android نیز در نظر گرفته شده است.

تست سرعت SpeedOf.Me

عملکرد SpeedOf.Me همانند دو ابزار قبلی نیست. این یک تست کوچک در دستگاه‌های تلفن همراه و دسکتاپ است. اگر چندین تست را انجام می‌دهید؛ در انتهای تاریخچه تست‌های مورد نظر شما گزارش داده می‌شود و به‌منظور فهم بهتر یک نمودار instant look نیز ارائه خواهد داد. این شرکت ۱۱۶ سرور دارد که در سرتاسر آمریکای شمالی، اروپا، آسیا، آمریکای جنوبی و استرالیا قرار دارند؛ ابزار سریع‌ترین سرور را برای شما انتخاب می‌کند؛ نه لزوماً نزدیک‌ترین آن را.

تست سرعت SpeedSmart

SpeedSmart یک برنامه کوچک عالی است که یک گزینه HTML5 مفید برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید سرعت اینترنت خود را آزمایش کنید. پس از اتصال به سایت، فوراً مکان IP شما تعیین می‌شود. بعد از آن می‌توانید تأخیر و سرعت اینترنت خود را آنالیز کنید. این ابزار قدرت تحلیل سرعت دانلود و آپلود را در خود جای داده است.

تست سرعت Xfinity

تست سرعت Xfinity یک ابزار کوچک عالی برای کمک به شما در بررسی سرعت اینترنت است. این ابزار یکی دیگر از ابزارهای مبتنی بر مرورگر است که به شما این امکان می‌دهد سرعت دانلود و آپلود خود را سریع بررسی کنید.

تست سرعت Verizon

تست سرعت Verizon یکی دیگر از سایت‌های تست سرعت اینترنت بوده که بسیار ساده و درعین‌حال مؤثر طراحی شده است. در این تست نگران تبلیغات نباشید و فقط دکمه play را بزنید تا اطلاعات موردنیاز خود را به دست آورید.

تست سرعت DSLReports

DSLReports تست سرعت حرفه‌ای‌تری نسبت به سایر موارد موجود در این لیست ارائه می‌دهد. البته با این ابزار تنها سرعت دانلود و آپلود معمولی را دریافت خواهید کرد؛ اما در ابتدا از شما می‌خواهد اطلاعات دیگری مانند نوع اتصال خود را مشخص کنید تا اطلاعات دقیق‌تری را ارائه دهد.

 تست سرعت Bandwidth Place

Bandwidth Place یک وب‌سایت تست سرعت اینترنت با طراحی مناسب و کاربرد آسان است. این ابزار نمونه دیگری از سایت HTML5 است که حدود ۱۵ سال از فعالیت آن می‌گذرد.

 تست سرعت Meteor

و آخرین مورد که یکی از بهترین برنامه‌های تست سرعت اینترنت است؛ Meteor نام دارد. این برنامه یک تست سرعت اینترنت بسیار محبوب برای اندروید است که به شما این امکان می‌دهد کیفیت و سرعت دانلود و آپلود خود را بررسی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.