علت نازک شدن برگ های سانسوریا

سانسوریا از نظر تاریخی جزو گیاهان گلدار بومی کشورهای آفریقایی ماداگاسکار و آسیای جنوبی است که هم اکنون بر اساس مطالعات فیلوژنتیک مولکولی در رسته دراسناها گنجانده می شود. برای این گیاه زیبای آپارتمانی نام های متداولی از جمله زبان‌ مادرشوهر، زبان شیطان، زبان جن، زبان کمان، گیاه مار یا زبان مار بیان شده است که بر روی بیش از ۷۰ گونه متفاوت از این گیاه نامگذاری شده است. این گیاه در طبقه بندی سیستم APG lll دراسناها در خانواده آسپاراگاسیا و در زیر تیره نالینادیا و همچنین در خانواده بزرگ دراسناها قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم علت نازک شدن برگ های سانسوریا را بیان کنیم:

موارد استفاده از سانسوریا در کشورهای مختلف
در آفریقا از برگ گونه های سانسوریا در تولید فیبر استفاده می شود، در برخی از گونه های این گیاه به طور مثال در گونه دراسنا هانیگتونی، شیره گیاه دارای خواص ضدعفونی کنندگی بالایی است که در طب سنتی به عنوان یک بانداژ موثر در بستن انواع زخم ها، کوفتگی ها و آسیب دیدگی ها استفاده می شود. از میان گونه های مختلف سانسوریا گیاهانی از تیره دراسنا فاسیاتا فروش بیشتری داشته و از این گونه گیاه، ارقام بیشماری نیز موجود است.

در چین، گیاه سانسوریا را در گلدان هایی با نماد اژدها و ققنوس تزیین می کنند و به فروش می ‌رسانند. رشد این گیاه بسیار آهسته است و تا سال ها دوام خواهد داشت.

در کره گیاه سانسوریا را به عنوان هدیه در مناسبت های مختلف و مرسوم و یا تبریک های شغلی و خانوادگی به یکدیگر می‌دهند و نمادی از عشق و ابراز ارادت است.

سانسوریا در کشور باربادوس گیاهی با نام “گیاه پول” نام گرفته و اعتقاد بر این است که داشتن این گیاه در منزل و نگهداری از آن، مال و ثروت را زیاد میکند و شخصی که دارای آن است هیچگاه بی پول نخواهد ماند.

آبیاری نامناسب علت نازک شدن برگ های سانسوریا

گونه های اصلی سانسوریا
دو گونه اصلی از این گیاه وجود دارد: سانسوریا وحشی که برگ های سفت، راست، پراکنده و باریکی دارد؛ در حالی که گونه دیگر آن با نام سانسوریا لانه پرنده ای است که در طوقه رشد می کند.

مکان مناسب رشد گیاه
سانسوریاها ازجمله گیاهانی هستند که تقریباً در هر مکانی قابلیت رشد دارند، چه در محیط منزل، چه در حیاط خانه و در بیرون از منزل. این گیاه در گرما و نور روشن رشد مطلوب تری دارد اما سایه را نیز تحمل می کند، مراقب باشید که در فصل زمستان در بیرون از منزل و در هوای بسیار سرد زمستانی قرار نگیرد. گیاهانی از نوع سانسوریا در آبیاری بیش از حد پوسیده می‌شوند؛ بنابراین بسیار مهم است که در خاک خوب زهکشی شده گلدان قرار بگیرند و بیش از حد آبرسانی نشوند. تکثیر این گیاه بسیار سریع است و معمولاً گلدان زود پر میشود.

سانسوریا؛ گیاه تصفیه کننده هوا
طبق مطالعاتی که در موسسه هوای پاک ناسا صورت گرفته است گیاه سانسوریا تریفاسیاتا و دراسنا فراگرانز با از بین بردن برخی از سموم در هوا مانند فرمالدئیدها، زانین ها و تولوئن ها هوای محیط را تصفیه و عاری از هرگونه سم و آلودگی می کنند.

خاک مناسب سانسوریا
خاک ماسه ای و خاک هایی که ترکیبی بوده و زهکشی مناسبی دارند از جمله خاک کمپوست از خاک های مناسب این گیاه برای رشد مطلوب هستند.

مشکلات عمده گیاه سانسوریا
پوسیدگی، خشکی برگها، لوله شدن برگ، قهوه‌ای و سیاه شدن آن و نازک شدن برگهای شمشیری سانسوریا، از جمله عمده ‌ترین مشکلات گزارش شده درباره این گیاه هستند.

نازک شدن برگ های سانسوریا

از میان مشکلات گزارش شده، نازک شدن برگ های سوزنی سانسوریا علاوه بر اینکه از زیبایی گیاه می کاهد به تدریج باعث تیره شدن گیاه و در نهایت از بین رفتن آن می شود. نازک شدن برگهای سانسوریا علت های مختلفی دارد که بررسی یک به یک آن الزامی است.

عدم نورکافی علت نازک شدن برگ های سانسوریا

سرد یا گرم بودن بیش از حد محیط

سانسوریا گیاهی مقاوم به سرما است و در یک دمای ثابت به خوبی رشد می کند، این بدان معنا است که سانسوریا را باید در یک محیط ثابت نگهداری کنید و جای آن را تغییر ندهید زیرا نسبت به تغییرات دمای محیطی بسیار حساس است و علت جمع شدن برگ هایش نیز دقیقاً به همین دلیل است که این گیاه نسبت به تغییرات دمای محیطی حساس بوده و در دمای بسیار سرد و یا بسیار گرم از خود واکنش اعتراضی نشان داده و جمع می شود.

آبیاری نامناسب

آنچه که در نگهداری از سانسوریا ها در گونه های مختلف اهمیت دارد، نحوه آبیاری گیاه است که نباید در فواصل زمانی نزدیک به هم و تا خشک نشدن کامل خاک گلدان، به آن آب داد. نکته مهم دیگر آن این است که سانسوریا به یک روال آبیاری عادت می کند، به این معنا که باید یک روال معمول را در آبیاری از گیاه رعایت کرد مثلا اگر هر ۳ روز یکبار به آن آب می دهید این روال را ناگهان به هر هفته یکبار تغییر ندهید.

عدم نور کافی

سانسوریا گیاهی است که در سایه به خوبی رشد می کند و یک نور پشت پنجره ای نیز برای رشد آن کافی است. این گیاه در مقابل نور آفتاب و نور خیلی زیاد محیط، نازک رشد می کند و برگ های آن نازک می شود. نوع ابلق این گیاه که به نور نیاز دارد نیز یک نور پشت پنجره ای است که مستقیم نبوده و برگ هایش را نسوزاند. این گیاه در نور زیاد دچار آفتاب سوختگی شده و نازک رشد می کند.

مطالب مرتبط:
نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان

گل‌های آپارتمانی سایه دوست

منبع: خلاصه کتاب گیاهان آپارتمانی از سیدراشد اخوت

3 نظرات
  1. شکوفه می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون مقاله ای خیلی خوبی دارید اتفاقا من چند روز پیش گیاه سانسوریام رشد نمیکرد و با سایت جوانه بان آشنا شدم خوبی این سایت این بود مشاوره آنلاین داشت و من تونستم به راحتی و بی دردسر از مشاوران جوانه بان مشاوره بگیرم. الانم چند روز بعد مشاوره اون ها حال گیاهان سانسوریام خوب شده به شما هم پیشنهاد میکنم اگه شما هم در مورد بیماری گل و گیاهتون و زمینه نگهداری آن ها پرسشی دارید به سایت جوانه بان مراجعه کنید.

  2. aaaaaa می گوید

    سلام
    سانسوریا رشد خوبی نداره یک برگش خیلی بلند وباریک هست ودو تا برگ دیگه پهن وکوتاه
    پشت پنجره با نور غیر مستقیم قرار دارد
    میخواستم بپرسم مشکلش چیه

  3. معصومه می گوید

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    من چند وقتی هست که سانسوریا شمشیری رو قلمه زدم و پاجوش داده و تقریبا بیست سانت رشد داشته اما برگ ها خیلی نازک و ضعیف هستن باید چیکار کنم؟ و دوم اینکه من چند تا برگ رو تو یه گلدون گذاشتم باید بعد از پاجوش زدن جدا می‌کردم؟ این میتونه علت کم جونی باشه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.