گل‌های آپارتمانی سایه دوست

وجود گل‌ها در خانه و آپارتمان‌ها علاوه بر ایجاد هوای پاک‌تر، میزان استرس و اضطراب ما را نیز کاهش می‌دهد. این گیاهان می‌توانند دی‌اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن تولید کنند؛ همچنین رطوبت هوا با وجود گیاهان زیادتر شده و این امر باعث کاهش و بهبود علائم سرماخوردگی می‌شود. علاوه بر این تحقیقات زیادی نشان داده است که قرار دادن گیاهان در محیط‌های کاری می‌تواند کارایی و بهره‌وری کارکنان را زیادتر کند؛ کودکانی که در اتاق‌های مملو از گیاه درس می‌خوانند؛ تمرکز بیشتری خواهند داشت. بنابراین وجود گیاهان در خانه‌ها و آپارتمان‌های امروزی ضروری است؛ اما از آنجا که در محیط آپارتمان میزان نور خورشید کم و محدود است باید از گیاهان سایه دوست استفاده شود. در این مقاله قصد داریم تعدادی از گل‌های آپارتمانی سایه دوست را به شما معرفی کنیم.

گل‌های آپارتمانی سایه دوست

همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم؛ گیاهان فواید بسیار زیادی برای انسان‌ها دارند؛ بنابراین بهتر است در محیط خانه و داخل آپارتمان‌ها نیز از گیاهان استفاده شود. آپارتمان‌های امروزی به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که مانع از نفوذ نور به درون خانه می‌شوند و تنها درصد کمی از آن‌ها نور طبیعی مناسبی دارند؛ حال اگر خانه شما آفتاب‌گیر نباشد؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا نبود آفتاب درون خانه می‌تواند مانع از رشد و پرورش گیاهان شود؟ پاسخ به این سؤال خیر است. برخی از گیاهان به نور کمی نیاز دارند و سایه دوست هستند؛ شما می‌توانید این گیاهان را خریداری کرده و در محیط خانه‌تان قرار دهید و از مزایا گیاهان سایه دوست بهره‌مند شوید.

انواع گل‌های آپارتمانی سایه دوست

۱. گیاه پتوس یا پیچک شیطان (Pothos Epipremnum)

این گیاه آپارتمانی به نور کمی نیاز دارد و مراقبت از آن آسان است؛ زیرا با ایجاد حداقل شرایط، می‌تواند به‌خوبی رشد کرده و بزرگ‌تر شود. این گیاه گلدانی است و در سایه و با نور جزئی درون آپارتمان به‌خوبی رشد می‌کند؛ بهتر است درجایی قرار گیرد که نور طبیعی مستقیمی به آن نتابد. این گیاه از نظر خشکی مقاوم است؛ بنابراین بهتر است قبل از آب دادن تا دو اینچ سطح خاک را بررسی کرده و در صورت خشک بودن خاک به آن آب دهید. آبیاری هفته ای یک‌بار در تابستان و هفته‌ای دو بار در زمستان پیشنهاد داده می‌شود. گیاه پتوس علاوه بر خاک، در آب نیز رشد کرده و بزرگ می‌شود. این گیاه پیچشی است و شما می‌توانید آن را از نقطه‌ای در خانه آویزان کرده و یا پیچک‌های آن را روی دیوار قرار دهید تا رشد کند. این گیاه در فصل زمستان تا دمای ده درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند؛ اما دمای مناسب برای رشد آن ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است.

۲. گیاه لیدی پالم یا نخل راپیس (Lady Palm)

این گیاه آپارتمانی به نور کمی احتیاج دارد و تنها یک بار در هفته آب می‌نوشد؛ رشد آن بسیار آهسته است. گیاه لیدی پالم، سازگار با نور کم بوده و در خاک زهکشی شده به خوبی رشد می‌کند و تحمل سرما را دارد. علاوه بر سرما تحمل این گیاه در دمای بالا نیز ستودنی است و قادر است تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند و سالم بماند. بهترین زمان برای آبیاری آن زمانی است که یک اینچ روی خاک خشک است؛ بهتر است این گیاه را در محیط کم نور و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. این گیاه در انواع مختلفی وجود دارد که طول و عرض برگ‌ها آن متفاوت است.

۳. گیاه برگ عبایی با نام علمی گیاه چدنی (Cast-Iron-plant)

این گیاه بسیار مقاوم است و در صورت تغییر شرایط نگهداری به آسانی خراب نمی‌شود؛ به همین دلیل به آن گیاه چدنی می‌گویند. گیاه برگ عبایی به نور کمی نیاز دارد و شرایط آب‌وهوای گرم را می‌پسندد؛ اما در زمستان‌ها نیز آسیب‌پذیر نیست. زمانی که سطح خاک خشک باشد به آن آب دهید. تا زمانی که نور مستقیم به آن نمی‌تابد؛ این گیاه به رشد و سلامت خود ادامه خواهد داد. زمانی که برگه‌ای از آن زرد و پوسیده شود؛ به احتمال زیاد میزان آبیاری آن بیش‌ازحد بوده است. یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ‌های آن نور زیاد است.

۴. گیاه زامیفولیا (zamiofolia) با نام علمی گیاه جواهر زنگبار (Zanzibar Gem)

برای رشد بهتر این گیاه بهتر است یک بار در هفته و به میزان کم آن را آبیاری کنید؛ نکته مهمی که باید در مراقبت از این گیاه در نظر گرفته شود عدم آبیاری زیاد آن است؛ به‌طور مثال در زمستان‌ها بهتر است هر ده روز یک بار به آن آب دهید. این گیاه محیط کم نور و نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد و مقدار آب موردنیاز آن بستگی به مقدار نور دریافتی دارد. دمای مناسب برای رشد این گیاه سایه دوست ۲۲ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

۵. گیاه فیکوس آلاستیکا (Ficus elastica ‘rubra’)

گیاه فیکوس دارای برگه‌ای تیره و زیبایی است و برگه‌ای جدید سایه‌ای صورتی رنگ در خود دارند. این گیاه در اتاق روشن و با نور غیرمستقیم به خوبی رشد می‌کند؛ بهتر است خاک آن مرطوب باشد؛ اما میزان رطوبت نه آن‌قدر زیاد باشد که گیاه را بپوساند و نه آن‌قدر کم باشد که باعث خشکی آن شود. بسته به فصل، هر هفته و یا هر دو هفته یک بار آبیاری شود. بهتر است آبی که به این گیاه می‌دهید؛ اندکی ولرم باشد. تحمل دمایی این گیاه نیز استاندارد بوده و در زمستان تا دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند و در تابستان‌ها نیز تحمل هوای تا دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد را دارد. برای سرحال بودن گیاه بهتر است برگ‌ها آن را غبار پاشی کنید.

۶. گیاه اسپاتی فیلوم (Spathyphylum)، گیاه صلح Peace Lily یا گیاه قاشقی

گیاه صلح با گیاه قاشقی برای افرادی مناسب است که مدیریت درست و زمان کافی برای آبیاری گیاهان ندارند. زمانی که گیاه به آبیاری نیاز داشته باشد؛ برگه‌ای از آن می‌افتد؛ به‌طورکلی بسته به محیط بهتر است هر دو هفته یک بار آبیاری شود. این گیاه به نور کم نیاز دارد و درصورتی‌که یک اینچ روی خاک خشک شود بهتر است آن را آبیاری کنید. گیاه قاشقی در اتاق روشن رشد می‌کند؛ اگر آن را از تابش مستقیم نور دور کنید؛ در سایه شکوفا شده و گل می‌دهد. در تابستان برگ‌ها را غبار پاشی کنید؛ زیرا این گل عاشق رطوبت است. گل قاشقی به‌هیچ‌وجه سرما و زمستان را دوست ندارد؛ این گیاه در فصل بهار تا تابستان گل می‌دهد.

۷. گیاه سانسوریا (Sansevieria) نام علمی Snakeplant نقره‌ای

گیاه سانسوریا به نور کمی احتیاج داشته و تنها هر سه تا چهار هفته یک بار به آبیاری نیاز دارد. این گیاه بر خلاف سایر گیاهان آپارتمانی در معرض نور مستقیم نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. گیاه سانسوریا در تابستان دمای ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند و میزان مقاومت آن در هوای سرد نیز به ۵ درجه می‌رسد. این گیاه برای فضاهای داخلی بسیار مناسب و مفید می‌باشد.

۸. گیاه فیلودندرون (Philodendrons)

برای آبیاری این گیاه از تست انگشت دست استفاده کنید؛ انگشتان را روی سطح خاک قرار دهید؛ اگر خشک باشد به گیاه مقداری آب دهید. این گیاه رطوبت را دوست دارد؛ اما از آبیاری بیش‌ازحد آن جلوگیری کنید. بهتر است گیاه فیلودندرون را در معرض نور مستقیم قرار ندهید؛ اما اتاق روشن برای آن مناسب است. این گیاه در تمام طول سال رشد می‌کند و در صورت خشک شدن خاک به آب نیاز دارد. گلدان شما بهتر است بزرگ‌تر از گیاه باشد و در تابستان آن را غبار پوشی کنید.

۹. کاکتوس ریپسالیس Riphsalis یا کاکتوس زنجیره‌ای

این گیاه یکی از گیاهان آپارتمانی سازگار است که به‌صورت آویز روی گلدان قرار می‌گیرد. بهتر است ریپسالیس در مکانی از خانه قرار بگیرد که نور مستقیم وجود نداشته باشد. آبیاری هفته‌ای یک بار برای این گیاه مناسب است. البته در زمستان‌ها میزان آبیاری را کاهش دهید. این کاکتوس در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه به خوبی رشد می‌کند.

۱۰. گیاه پر سیاوش یا گیاه maidenhair

پر سیاوش سرخسی است که علاوه بر محیط‌های بیرونی در داخل آپارتمان‌ها نیز رشد می‌کند. بسیار حساس است و محیط‌های گرم را دوست دارند. این گیاه در نور غیرمستقیم رشد می‌کند؛ اما از نور خورشید و گرما متنفر نیست. بهتر است خاک آن را همیشه مرطوب نگه‌دارید؛ اما اجازه ندهید خیس شود.

کلام آخر…

همه انسان‌ها عاشق گیاهان هستند؛ گیاهان می‌توانند فضای داخل خانه را زیباتر، درخشان‌تر و سرسبزتر کنند؛ همچنین هوا را تصفیه کرده و به ما احساس سلامت و روحیه مضاعف دهند؛ بنابراین بهتر است از بین گل‌های آپارتمانی سایه دوست بالا، چند مدل را انتخاب کرده و در محیط خانه‌تان نگهداری کنید تا اثرات شگفت‌انگیز آن‌ها را در زندگی خود تجربه کرده و از آن لذت ببرید.

منبع: وب سافت

1 نظر
  1. مهدی می گوید

    سلام ممنون از راهنمایی خوب تان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.