درمان قرمزی چشم در طب اسلامی

از زمان پیامبر اکرم (ص) تا به امروز، طب اسلامی در ترکیب با طب سنتی به عنوان طبی کارگشا در درمان انواع بیماری ها از جمله بیماریهای چشمی و درمان قرمزی چشم استفاده شده است. از جمله رهنمودهای این طب در درمان بیماری های مربوط به چشم، قرمزی چشم و چشم ملتحمه می ‌توان به اصول زیر اشاره کرد.

بیماری قرمزی چشم یا چشم ملتحمه، عفونتی است که به درون پوشش نازک سفید چشم حمله کرده و رگ های خونی درون آن را ملتهب و پر خون نموده و منجر به ایجاد عارضه چشمی اغلب غیر دردناک در چشم فرد می شود.

درمان قرمزی چشم

عوامل ایجاد کننده عارضه قرمزی چشم

آماس یا تورم و التهابِ سطح چشم را عارضه قرمزی چشم یا ورم ملتحمه چشم می گویند که منجر به ایجاد قرمزی و پرخونی در سطح آن می شود و دلایل متفاوتی دارد.

۱- تورم باکتریایی و ویروسی چشم: غالباً چرک یا مواد سفید رنگِ ترشح شده در چشم دیده می‌شود که این ترشحات معمولاً در مواردی مهم خواهد بود که باکتریایی باشند. در این شرایط با گذاشتن یک کمپرس آب گرم بر روی پلک های بسته درمان می شود. جهت آرام شدن درد و درمان با کمپرس گرم باید دقت شود که هرگز از یک کیسه آب گرم برای هر دو چشم استفاده نشود زیرا عفونت باکتریایی قابل انتقال از چشم درگیر به چشم سالم است.

۲- سرما یا سرماخوردگی: این بیماری می تواند با تورم عفونی چشم مرتبط باشد، این نوع عفونت که منجر به قرمزی چشم می شود معمولا به سرعت گسترش یافته و در هر دو چشم تکثیر خواهد یافت.

۳- آلرژی: آلرژی یا حساسیت فصلی نیز می تواند چشم ها را تحت تاثیر خود قرار داده و منجر به قرمزی چشم گردد؛ به طور مثال انواع آلرژی به گرده گلها در فصل گرده افشانی و یا آلرژی به حیوانات یا فضولات آنها… .

عوامل ایجاد کننده عارضه قرمزی چشم

۴- تحریک چشم: این نوع تحریک که شامل تحریک جسمی خارجی می شود ممکن است در اثر برخورد جسم فیزیکی خارجی به چشم ایجاد گردد به عنوان مثال مواد شیمیایی بعد از شنا در استخر و برخورد ناگهانی جسم خارجی به چشم که در اکثر موارد بدون دخالت پزشک برطرف می شود.

۵- بیماری بلفاریت: این بیماری نیز می‌تواند سبب قرمزی چشم، خارش، پوسته پوسته شدن لبه های پلک شود. این بیماری نوع رایجی از التهاب است که می تواند ناشی از باکتری و مشکلات غدد زیر پلک ها باشد.

۶- بیماری اِستای: یک برجستگی قرمز در ظاهر پلک ها است که معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد شده و گاهی اوقات نیز این نوع اِستای ها با بلفاریت ها مرتبط هستند. کمپرس گرم می‌تواند ۳ تا ۴ بار در روز به مدت یک هفته در درمان موثر باشد و به رفع انسداد منافذ پلک ها کمک کند.

۷- بیماری گل مژه مزمن یا التهاب مزمن پلک: این بیماری نوعی برآمدگی است که بیشتر از اینکه درون چشم ها را درگیر کند، لبه پلک ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری ناشی از تجمع باکتری ها نیست بلکه در اثر انسداد غدد در پلک ها ایجاد می شود. درمان با کمپرس گرم در خانه از جمله درمان های موثر در رفع این بیماری است.

۸- خونریزی زیر جلدی: این نوع عارضه به رگ خونی پاره شده زیر سطح چشم اشاره دارد که کاملاً بی ضرر بوده و عارضه نگران کننده ای نیست و در طول یک تا دو هفته درمان می شود اما برای این مدت کاملاً سطح سفید چشم ها را پر خون نموده و قرمز می کند.

۹- خشکی چشم: خشکی چشم ها می تواند منجر به ایجاد قرمزی در چشم و خونریزی در آنها گردد، در درمان این عارضه اشک مصنوعی می تواند کمک کننده باشد. این عارضه به صورت شایع تری در افرادی دیده می شود که برای مدت طولانی در روز به صفحه نمایش لپ تاپ و گوشی های اندرویدی خود خیره می شوند. درمان در این گونه افراد به صورت تغییر سبک زندگی یا کم کردن ساعات کاری و یا استفاده کمتر از رایانه است البته عینک های محافظ نیز جهت کم کردن عوارض استفاده مکرر از این گونه ابزار کمک کننده خواهد بود.

۱۰- لنزهای تماسی: استفاده از لنزهای غیر استاندارد و یا عدم قرار دادن صحیح لنز برروی مردمک چشم ها می تواند باعث قرمزی و تورم چشم ها شده که اشک مصنوعی در اینگونه موارد درمان کننده است.

درمان قرمزی چشم در طب اسلامی

برخی از شرایط جدی مرتبط با قرمزی چشم عبارتند از:

ساییدگی قرنیه: آسیب به سطح سفید چشم به نوبه خود یک مشکل جدی نیست اما اگر برطرف نگردد و مراقبت از آن صورت نگیرد و عفونت در چشم ها ایجاد شود عفونت زخمی ایجاد کرده که منجر به ساییدگی در قرنیه می گردد.

التهاب مشیمیه: التهاب و تورم بخش رنگی چشم (مشیمیه) که دید فرد را تحت تأثیر قرار می دهد، باعث ایجاد لخته خون قرمز در چشم ها شده که حتما نیاز به پیگیری های جدی زیر نظر یک متخصص چشم دارد.

آب سیاه: این وضعیت جدی می تواند به عصب بینایی فرد آسیب برساند و در مواردی حتی منجر به نابینایی وی گردد. عارضه هایی که در اثر فشار ایجاد شده در داخل چشم ایجاد می‌شود ممکن است تا مدت ها بدون علامت باشد. اگر علائمی نداشته باشد شامل قرمزی، تغییر دید در چشم، سردرد، حالت تهوع و استفراغ است. آب سیاه نوعی بیماری است که حتما باید توسط یک متخصص چشم درمان شود.

درمان بیماری قرمزی چشم
در درمان بیماری قرمزی چشم با طب اسلامی، لعاب تخم کتان آسیاب کرده یا خیس خورده بسیار موثر است، جهت درمان باید با یک قطره چکان مقداری از لعاب را در چشم ها بچکانید.

سرمه های آماده ای همچون سرمه عنابی، سرمه کافوری و سرمه عصمت در طب اسلامی بسیار مورد توجه واقع شده است. به گفته آیت الله تبریزیان متخصص طب اسلامی ایرانی، در روایت های متعددی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که قرمزی چشم را درمان نکنید که این پیشگیری از کوری چشم، ضعف چشم و نابینایی است. پیامبر اکرم (ص) همچنین فرموده‌اند: در شب چشم های خود را سرمه بکشید که باعث شفا و درمان آن می شود. از میان انواع سرمه ها سرمه کافوری بسیار مناسب است که از صبر زرد و کافور و مرمکی به نسبت مساوی تشکیل میشود یا سرمه عصمت که ازسنگی به همین نام ساخته می شود که در مکه است.

از جمله درمان های دیگر برای بیماری قرمزی چشم که در طب اسلامی بسیار به آن تاکید شده است آسیاب آویشن، نمک، زنیان و گردو و قرار دادن ضماد آن بر روی چشم ها و یا مصرف خوراکی این ترکیب است.

منبع: eye redness

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.