دلیل سیاه و سفید شدن دوربین‌های مدار بسته چیست؟

امروزه دوربین مدار بسته یک ابزار هوشمند و ایمن است، با وجود دوربین میتوان امنیت خانه، دفتر، خیابان، جاده، پارک و هر مکانی را تامین کرد. دوربین های DVR تفاوت زیادی با دوربین های مدار بسته ندارند. یکی از مشکلات دوربین های مداربسته سیاه و سفید شدن دوربین است که در این مطلب این مشکل را مورد بررسی قرار می دهیم.

نمایش فیلم بصورت سیاه و سفید در دوربین های IR

دوربین های مادون قرمز (IR) سنسوری دارند که نور محیط را اندازه گیری میکند و این کار، قرار گرفتن دوربین را در ضبط رنگی و دید در شب تنظیم می کند. اگر از محیط، نور کافی به سنسور وارد نشود در حالت سیاه و سفید (IR) ضبط میشود. همچنین وجود یک چراغ محیطی با رنگ خنک تر ممکن است مانع از تعویض فیلتر مادون قرمز (IR) شود که در نتیجه باعث می شود دوربین به شکل سیاه و سفید نمایش داده شود. در کل نور با قدرت ناکافی باعث میشود دوربین به صورت سیاه و سفید ضبط شود و این دوربین در شرایط کم نور به سیاه و سفید تغییر می‌کند تا کیفیت تصویر تا حد ممکن حفظ شود.

DVR چیست؟

یکی از تجهیزاتی که در جستجوی دلایل سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مدار بسته باید در نظر بگیرید DVR است. این دستگاه در کنار دوربین های مدار بسته آنالوگ، کار ضبط تصاویر را به صورت دیجیتال انجام می دهد و کار آن این است که تصاویر را با فرمت های مختلف و کیفیت های متفاوت ضبط می کند.

سیاه و سفید شدن دوربین های مدار بسته

برای اطمینان از نمایش رنگ دوربین ها چه باید کرد؟

– وضعیت نور را بررسی کنید
اگر دوربین در جایی تاریک نصب شده باشد این اتفاق رخ می دهد و تصویر به صورت سیاه و سفید ضبط میشود، در صورتی که دوربین مجددا در محل روشن قرار بگیرد، فیلم را بصورت رنگی ضبط می کند.

– درصورتی که دوربین انرژی کمی دریافت کند، ممکن است فیلم را بصورت دید در شب ضبط کند
برای تست قدرت باید مکان را تغییر داد؛ یعنی محل قرار گیری آن بصورتی باشد که تصویر دوربین نمایشگر رنگی شود و یا ممکن است آداپتورهای برق بیش از حد خسته شده باشند و قدرت کافی نداشته باشند و شما با متصل کردن آن به پریز برق دیگری، میتوانید این مشکل را برطرف کنید و یا آداپتور دوربین را تعویض کنید. باید به این نکته نیز توجه کرد که طول کابل به اندازه محدوده مورد نیاز باشد و حداکثر طول کابل های IR در یک اجرا ۱۰۰ متر است.

چرا دوربین ها در شرایط پر نور نیز به حالت سیاه و سفید تغییر میکنند؟ آیا میتوان این مشکل را برطرف کرد؟

برای حل مشکل سیاه و سفید شدن ویدیوی CCTV DVR و NVR، ابتدا باید بدانید که چرا دوربین مدار بسته در روز فیلم را بصورت سیاه و سفید نمایش می دهد!

همانطور که گفته شد نمایش فیلم بصورت سیاه و سفید در شب به دلیل بالا بردن کیفیت فیلم، امری عادی است و IR در طول شب، حتی در صورت عدم وجود منطقه ای تاریک، بدلیل بالا بردن کیفیت و پایین آوردن نویز، تصویر آن را به صورت سیاه و سفید ضبط میکند. اگر DVR تمام تصاویر را بصورت سیاه و سفید نمایش می دهد و تنظیمات رنگ آن را امتحان کرده اید ولی باز هم مشکل رنگ آن برطرف نشده است باید فکری اساسی کرد. درصورت حل نشدن مشکل قبل از انجام مراحل بعدی تنظیمات رنگ را به حالت قبل برگردانید. دوربین های مداربسته برای امنیت منزل و محل کار هرکدام از انواع سیگنال های مختلفی پشتیبانی میکنند، این سیگنالها شامل AHD ،TVI ،CVBS ،CVI هستند. این ها انواع مختلفی از پشتیبانی سیگنال های ویدیویی توسط دوربین مدار بسته امنیتی می باشد. بنابراین در دوربین های مدار بسته باید سیگنال ها توسط DVR پشتیبانی شوند. DVR مدل Cp plus_VRA_1E0404 و دوربین آنالوگ کیهانی IR عملکرد مناسبی را از خود نشان داده اند.

سیاه و سفید شدن دوربین های مدار بسته

چگونه مشکل سیاه و سفید شدن دوربین را برطرف کنیم؟

یکی از دلایلی که ممکن است باعث سیاه و سفید شدن دوربین مدار بسته شده باشد تغییر حالت دوربین از AHD به TVI می باشد که با رفتن به تنظیمات DVR به راحتی میتوان این مشکل را بر طرف کرد. اکنون مشکل دوربین امنیتی گیر کرده در حالت شب را می توانید حل کنید و در آخر پس از طی مراحل برای حل نمایش فیلم بصورت سیاه و سفید، دکمه تنظیم مجدد دوربین را زده و تصویر را بررسی کنید.

۱- اتصال دهنده BNC برای فیلم
۲- سوکت DC برای پاور
۳- دکمه تنظیم مجدد برای حالت سوییچ و دوربین پیش فرض کارخانه
مراحل: اکنون فیلم را در DVR بررسی کنید و دکمه را به مدت ۳ ثانیه فشار دهید و بعد دوباره بررسی کنید که ویدیوی شما چه رنگی را نشان می دهد.
همچنین می توانید حالات TVi_CVI_CVBS را برای تغییر دوربین امتحان کنید. هر حالتی که توسط DVR پشتیبانی می شود، فیلم را هم به درستی نمایش خواهد داد.

حل مشکل به صورت گام به گام
اگر دکمه تنظیم مجدد در دوربین مدار بسته وجود نداشت؛ نگران نباشید چون می توانید تنظیمات آن را در DVR تغییر دهید.
– ابتدا به DVR برای نمایش دادن وصل شوید.
– منوی تنظیمات را باز کرده و روی Type signal کلیک کنید.
– سپس روی AHD کلیک کنید، اگر مشکل از آن باشد حالا باید فیلم را بررسی کرده و از برطرف شدن آن اگاه شوید.
– گزینه TVI را بر روی دوربین خود امتحان کنید و بعد رنگ آن را بررسی کنید.
– اکنون گزینه CVBS را امتحان کنید و سپس رنگ را بررسی کنید.
– برای دوربین آنالوگ کیهانی تنظیمات CVI را امتحان کنید.
– اگر از نوع سیگنال دوربین اطلاعی ندارید روی حالت خودکار کلیک کنید و اجازه دهید دوربین DVR سیگنال را از دوربین تشخیص دهد.
در اینجا تمام نوع سیگنال ها توصیف شده است زیرا نمیدانیم در هنگام مواجه شدن با مشکل رنگ در DVR از کدام دوربین استفاده میکنید.
بنابراین ساده ترین روش برای حل مساله ویدیوی سیاه و سفید این است که تک تک حالت ها را امتحان کنید و بهترین آن را نگه دارید.

منابع: CCTV Camera only showing black and white Video Feed

camera is switching to black&white

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.