خوردن اسپند برای لاغری و نحوه خوردن اسپند برای لاغری

اسفند اپاند یا اسپند از جمله گیاهان دارویی سنتی است که در خانه هر ایرانی مشتاق آیین‌های فرهنگی و باستانی حضور پررنگی دارد. ایرانیان باور دارند که این گیاه خشک شده که از زمین‌های بایر و خشک جمع‌آوری می‌شود، قدرتی جادویی برای جلوگیری از قدرت‌های شیطانی و انرژی‌های ساطع شده و امواج منفی دارد و سوزاندن اسفند یک محافظ فوق طبیعی در برابر هرگونه بدیمنی و ناخوشی است. اما در این مطلب می‌خواهیم درباره مزایای اسپند برای لاغری صحبت کنیم.

اسفند چیست؟
اسفند دانه و میوه خشک شده از یک گیاه خودرو جنگلی و از رسته سداب‌ها و دولپه‌ای‌ها است. این گیاهِ کوتاهِ همیشه سبز گیاه بومی منطقه مدیترانه و خاورمیانه است و بیشتر در کشو هند کشت می‌شود. هنگامی که گل‌های این گیاه خشک می‌شوند در وسط گلبرگ‌های آن یک میوه زرد کمرنگ و کوچک از سه لبۀ کوچک آن بیرون می‌زند این میوه دارای دانه‌های قهوه‌ای ریز و مایل به سیاه است که علاوه برکاربردهای جادویی و آرامش بخش در صنعت دارویی نیز استفاده می‌شود.

مزایای اسپند

از جمله فواید اسفند و کاربردهای آن در صنعت دارویی، طب سنتی و درمانی موارد بسیاری را می‌توان نام برد. مردم مناطق مختلف در ایران استفاده‌های متفاوتی از این گیاه می‌کنند اغلب مردم از عصاره روغن و یا دانه‌های خرد شده آن برای اهداف پزشکی و در کاربرد سنتی آن در ضدعفونی کردن محیط از آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا استفاده می‌کنند.

اسفند و دفع بلایا و ناراحتی‌ها

از دیرباز از اسفند برای دفع بلایا و ناراحتی‌های روحی و جسمی استفاده می‌کنند دانه‌های این گیاه از نظر طب سنتی طبع گرم دارند و خوردن چند دانه آن به حفظ تعادل سیستم بدن کمک می‌کند.

اسپند برای لاغری

اسفند، ضد باکتری و از بین برنده کرم و انگل روده

دانه‌های خشک شده گیاه دارویی اسفند برای بهبود گرفتگی معده، زخم‌های روده و معده و جهت رفع کرم‌های انگلی اثرات ضد اسپاسمی دارد و همچنین یک ضدباکتری قوی است که در درمان انواع باکتری‌ها و انگل‌های روده‌ای بسیار کارآمد است.

اسفند و خاصیت ضدمیکروبی و پاک کنندگی

دانه‌های گیاه اسفند را از قدیم جهت ضدعفونی کردن محیط از انواع بیماری‌های انتقالی تنفسی از جمله سرماخوردگی استفاده می‌کردند، این گیاه به دلیل خاصیت ضد میکروبی قوی و ضدعفونی کنندگی بالای خود می‌تواند انواع بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بیماری‌های گلو را درمان کند.

اسفند و درمان یبوست

خوردن دانه‌های اسپند در درمان یبوست و اجابت مزاج بسیار موثر است. این گیاه را دوست معده و روده می‌نامند زیرا باعث پاکسازی معده و روده از امراض، بیماری‌ها و انواع میکروب‌های مضر می‌شود. برای استفاده از خواص آن بعد از غذا نصف قاشق چایخوری اسفند و یا ۳ تا ۴ دانه از این گیاه را به همراه یک استکان آب قورت دهید.

نحوه خوردن اسپند برای لاغری

اسفند و درمان دردهای سیاتیکی

خوردن اسفند برای درمان بی‌حسی و یا نقصان حسی و حرکتی اعضای بدن، رفع صرع، رعشه و دردهای سیاتیکی بسیار مفید و موثر است. به مدت ۱۵ شب مقدار ۵ گرم از این گیاه را برای رفع دردهای بدن از جمله دردهای سیاتیک قورت دهید.

اسفند و درمان شب ادراری

کودکانی که به علت سستی کمر یا ضعف در مثانه شب‌ها رختخواب خود را خیس می‌کنند و مبتلا به شب ادراری هستند، اگر هر شب مخلوطی از مقداری تخم رازیانه و ۴ تا ۵ عدد اسفند را بخورند و صبح‌ها نیز زرده تخم مرغ و عسل را مخلوط کرده و میل کنند به زودی شب ادراری آنها برطرف خواهد شد.

درمان چاقی و رفع چربی‌های اضافی بدن با اسفند

شاید شما نیز از شنیدن این عنوان شگفت زده شوید؛ بله درست است! اسفند خواص بی‌شمار و حیرت انگیزی دارد که یکی از آنها درمان چاقی، کاهش وزن و رفع چربی‌های شکمی است. با تحقیقات گسترده‌ای که صورت گرفته ثابت شده است خوردن و بلعیدن مقدار کمی از دانه‌های این گیاه حداقل ۳ تا ۴ دانه از آن به همراه آب و قورت دادن دانه‌ها در یک دوره حدوداً یک ماهه جهت رفع چربی اضافی بدن و لاغری بسیار مفید است.
پیامبر اکرم (ص) در روایتی از خواص بی‌شمار این گیاه یاد کرده‌اند و فرموده‌اند که هرکس چهل صباح روزانه یک مثقال (یک قاشق چایخوری) از اسفند حل شده در آب را بخورد ۷۲ مریضی از او رفع شده که کمترین آن جذام است.

نحوه خوردن اسپند برای لاغری

و اما نکته مهم جهت استفاده از اسفند برای لاغری این است که حتما باید از نوع خوراکی اسپند برای لاغری و چربی سوزی استفاده کنید و قبل از مصرف دانه‌های آن را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید و به هیچ عنوان دانه‌ها را نجوید زیرا دانه‌های اسفند سمی بوده و به هنگام جویدن از درون آنها خارج می‌شود.

مقدار مجاز مصرف دانه‌های اسفند

مقدار مجاز اسفند ۵ تا ۱۰ گرم است. این مقدار از اسفند چیزی در حدود ۴ تا ۵ عدد است و مصرف بیشتر از این مقدار خطرناک و سمی است. بنابراین باید در میزان استفاده از این گیاه دقت بسیاری نمایید. تحقیقات ثابت کرده است که حتی اگر حیوانات نیز از مقدار زیادی اسفند استفاده کنند دچار مسمومیت شده و در بسیاری از موارد نیز به یک باره می‌میرند. مقدار مصرف غیر مجاز آن در انسان باعث عوارضی همچون تهوع، تشنج، سکسکه و از همه مهمتر ایجاد اختلال در اعصاب مرکزی و مرگ است.

نحوه خوردن اسپند برای لاغری

دانه‌های اسپند را در یک پارچه نمناک نازک نخی یا توری بریزید و چندین بار آن را با آب سرد آبکشی نمایید و سپس خشک کرده و میل کنید. شستشوی دانه‌های گیاه با آب سرد باعث رفع سموم و کاهش مضرات مصرف این گیاه شده و در لاغری شکم و سایر اندام‌ها بسیار مفید و موثر است.

منبع: Benefits of esfand

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.