هنگام وقوع زلزله در آپارتمان چه کنیم؟

اگر در آپارتمانی زندگی می‌کنید که در یک منطقه زلزله خیز است لازم است بدانید که هنگام وقوع زلزله ایمن‌ترین مکان‌های آپارتمان کجا هستند. شاید باید خانه خود را از قبل ارزیابی کنید تا از خطرات احتمالی موجود در اتاق‌هایتان آگاهی یابید تا با آمدن زلزله، سریع‌ترین واکنش و ایمن‌ترین اقدام را انجام دهید.

طبق تحقیقات صورت گرفته بهترین مکان برای قرار گیری و پناه گرفتن در آن هنگام وقوع زلزله زیر چیزی محکم مانند میز و یا تختخواب است که می‌تواند شما را از ریزش اشیا و آوار از سقف نیز محافظت کند. هنگام وقوع زلزله سعی کنید با استفاده از یک دست، صورت، سر و گردن خود را بپوشانید و از دست دیگرتان نیز برای ساخت یک پناهگاه بالای سرتان استفاده کنید. هنگام قرارگیری در زیر میز، پایه‌های میز را با دست نگه دارید تا در صورت حرکت کردن میز به اطراف، شما با دستانتان مانع حرکت میز شوید. ممکن است تمام اتاق‌های خانه‌تان مبله نباشند، بنابراین ما چند دستورالعمل ساده و کاربردی را برای کمک و راهنمایی شما در تعیین بهترین و بدترین مکان‌ها برای پناه گیری هنگام وقوع زلزله در همان اتاقی که هستید و با وسایل احتمالی موجود در همان اتاق، معرفی خواهیم نمود.

هنگام وقوع زلزله در آپارتمان و در همان اتاقی که هستید بمانید
هرچند به نظر می‌رسد ترسناک باشد اما سعی کنید هنگام وقوع زلزله جهت ایمن بودن از خطرات احتمالی در همان مکان بمانید. آپارتمان‌های مدرن در برابر زلزله مقاوم شده‌اند و احتمال ریزش ساختمان هنگام وقوع زلزله بسیار کمتر شده است. زمین لرزه سال ۲۰۱۱ در ژاپن زلزله‌ای به قدرت ۹.۱ ریشتر و از جمله بزرگترین زلزله‌های رخ داده در تاریخ این کشور و همچنین در جهان بود که حدود ۱۳۱۳۵ نفر در این زلزله جان خود را از دست دادند و بیش از ۹۰٪ این افراد در نتیجه غرق شدن در سونامی ایجاد شده پس از وقوع زلزله جان خود را از دست دادند و تنها حدود ۴ ٪ از این افراد در اثر ریزش آوار و جراحات ایجاد شده پس از آن جان خود را از دست دادند، بنابراین همانطور که قبلاً نیز بدان اشاره کردیم امن‌ترین نقطه هنگام وقوع زلزله پناه گیری در زیر همان سقف محکمی است که بالای سرتان است زیرا این احتمال وجود دارد که هنگام فرار در زمان وقوع زلزله در مسیر دچار حادثه شوید و حتی جان خود را از دست بدهید زیرا قسمت‌هایی از نمای بیرونی آپارتمان و یا دیوارها و سقف بیرونی احتمال سقوط داشته و خطر آفرین هستند.

امن‌ترین مکان هنگام زلزله در آپارتمان

اگر از قبل در تختخواب خود هستید هنگام زلزله نیز همانجا بمانید
اگر در اواسط شب در اثر وقوع زلزله بیدار شدید، در صورتی که در معرض خطر سقوط کتابخانه در بالای سرتان قرار ندارید در تختخواب خود بمانید و دست‌ها را سپری امن برای خود کنید و تا زمانی که لرزش متوقف شود از بالش برای محافظت از سر و صورت و گردن خود استفاده کنید. همچنین اگر تخت خوابتان زیر پنجره اتاق خوابتان قراردارد حتماً در زیر پتو پناه بگیرید تا درصورت ریزش پنجره یاخورد شدن شیشه‌های آن بر روی شما آسیب کمتری ببینید.

امن‌ترین مکان هنگام زلزله در آپارتمان

  • پناه گیری زیر تختخواب، اگر در اتاق خواب هستید
  • پناه گیری در چارچوب درب
  • پناه گیری زیر میز ناهار خوری
  • قرارگیری در پناه ستون‌های ساختمان
  • پوشاندن سر و گردن با دست‌ها

ناامن‌ترین مکان هنگام زلزله در آپارتمان

اکنون که می‌دانید هنگام وقوع زلزله در چه مکان‌هایی از آپارتمان پناه بگیرید بعضی ازمکان‌های ناامن آپارتمان را به شما یادآور می‌شویم:

  • نزدیک پنجره‌ها
  • قرارگیری در پناه مبلمان نزدیک قفسه کتاب و هر نوع قفسه یا تابلوی نصب شده روی دیوار
  • قرارگیری لای درب‌های ورودی که شیشه خور بالایی دارند
  • پناه گیری درفضای باریک مانند راهروها، کمد، حمام و غیره
  • آشپزخانه
  • آسانسور

امن‌ترین مکان هنگام زلزله در آپارتمان

پنجره‌ها و سایر وسایل شیشه‌دار در منزل
پنجره‌ها و سایر وسایل شیشه‌خور در منزل به احتمال زیاد هنگام وقوع زلزله خواهند شکست، بنابراین اولویت شما هنگام وقوع زلزله باید این باشد که هرچه سریع‌تر از هر پنجره‌ای در آپارتمان و یا هر وسیله شیشه‌خوری دور شوید و در صورت پناه گیری اتفاقی زیر وسایل شیشه‌دار و یا پنجره‌ها با پوشاندن چشمان خود با دست مطمئن شوید که از ورود شیشه شکسته به آن جلوگیری می‌کنید و پس از پایان لرزش زمین بر اثر زلزله مراقب باشید تا بر روی هیچ خورده شیشه‌ای پا نگذارید.

آشپزخانه
یکی از مکان‌های بسیار خطرناک در منزل آشپزخانه است؛ زیرا پناه گیری در آشپزخانه هنگام وقوع زلزله می‌تواند خطر سقوط ظرف‌ها، گلدان‌ها، قابلمه‌ها و هرگونه وسایل برقی چیده شده در قفسه بالایی کابینت را بر روی شما به دنبال داشته باشد. اما اگر هنگام وقوع زلزله در آشپزخانه حضور دارید سریعاً بر روی زمین در وسط اتاق جایی که احتمال سقوط اشیا از کابینت‌ها کمتر است و ترجیحاً در زیر میز آشپزخانه پناه بگیرید. همچنین اگر درحال آشپزی هستید از اجاق گاز سریعاً دور شوید؛ هر چیزی روی اجاق گاز می‌تواند بر اثر لرزش روی شما بیفتد و شما را بسوزاند. بیشتر اجاق‌گازها طوری طراحی شده‌اند که هنگام وقوع زلزله به طور خودکار خاموش شوند و خطر کمتری را برایتان ایجاد کنند.

راهروها و درها
بسیاری از مردم عقیده دارند که راهروها و درها مکانی امن برای ایستادن هنگام وقوع زلزله هستند؛ اما این باور کاملاً اشتباه است. اگر هنگام وقوع زلزله نزدیک درب باشید و یا در حال فرار، با هر تکان و لرزش درب می‌تواند از جا کنده شده و یا باز و بسته شود و شما میان آن قرار بگیرید و یا در صورت وجود شیشه در بالای در خطر شکستگی و خرد شدن شیشه بالای سرتان نیز به خطرات احتمالی افزوده می‌گردد.

امن‌ترین مکان هنگام زلزله در آپارتمان

حمام و کمد
در صورت وقوع زلزله اگر در حمام منزل قرار دارید سریعاً از این فضا خارج شوید، زیرا حمام منازل به دلیل امکان وقوع خفگی ناشی از قرارگیری در فضای بسته احتمال مرگ و میر را افزایش می‌دهد. قرارگیری در داخل کمد نیز احتمال حبس شدن و به دام افتادن در میان آن را می‌افزاید و مکان نامناسب و پرخطری است. علاوه براین، سرویس بهداشتی و کمد معمولاً دارای قفسه‌های متعددی از وسایل هستند که به راحتی و با هر لرزشی امکان سقوط و ریزش دارند بنابراین هنگام وقوع زلزله از قرارگیری در این اماکن نیز خودداری کنید.

چگونه می‌توانید در آپارتمان یک مکان امن برای وقوع زلزله درست کنید؟

چند روش ساده برای ایمن سازی منزلتان وجود دارد که شما می‌توانید با صرف هزینه اندک آپارتمان‌تان را به طور قابل توجهی ایمن‌سازی کنید. در این مقاله چند پیشنهاد ارائه شده است برای تغییراتی که می‌توانید به سرعت در نحوه چیدمان منزلتان اعمال کنید:

– اشیاء سنگین را در قفسه‌های زیرین بچینید تا هنگام وقوع زلزله آسیب کمتری ببینند و در صورت سقوط نیز آسیب کمتری برسانند.
– در داخل قفسه‌ها از سرعت گیر و تشک‌های مخصوص قفسه کابینت استفاده کنید تا از حرکت کردن وسایل درون آن جلوگیری کند.
– کیف مخصوص هنگام زلزله را تهیه کنید و در دسترس قرار دهید. همچنین می‌توانید یک کیف از تمام وسایل ضروری و مورد نیاز هنگام زلزله بسازید که حاوی مقادیری مواد غذایی خشک مانند آجیل و مغزها، بطری آب معدنی و وسایل امدادرسانی و پانسمان است و آن را در نقاط ایمن و پر استفادۀ منزلتان قرار دهید.

در اکثر شرایط و به ویژه آن هنگام که از این رخداد شوکه شده‌اید و نمی‌دانید که چه کاری انجام بدهید متخصصان توصیه می‌کنند که ۳ دستور drop ،cover ،hold on را اجرا کنید.

امن‌ترین مکان هنگام زلزله در آپارتمان

drop
دستور drop اشاره دارد به متوقف کردن هر کاری که انجام می‌دهید و بلافاصله روی زمین پناه گرفتن و دو زانو نشستن و قرار دادن دست‌ها به صورت ضربدری روی سر. این کار به تثبیت بدن و عدم حرکت هنگام وقوع زلزله کمک می‌کند بعضی از زمین لرزه‌ها آنقدر پر قدرت هستند که بتوانند شما را به راحتی از زمین کنده و به اطراف پرتاب کنند این کار به شما این امکان را می‌دهد که آسیب کمتری ببینید.

cover
کاور یا پوشش دهی اشاره می‌کند به پوشاندن اندام‌های حیاتی مانند سر و گردن هنگام وقوع زمین‌لرزه. اگر می‌توانید به مکانی امن بخزید حتماً این کار را انجام دهید، اما اگر اینطور نیست لااقل با پوشاندن سر و گردن از اندام‌های حیاتی بدنتان محافظت کنید.

hold on
این دستوراشاره می‌کند به قرارگیری زیر صندلی یا میز و گرفتن پایه‌های آن. یادگیری این پاسخ سریع به طور بالقوه می‌تواند زندگی شما را از خطر مرگ نجات دهد، البته این مورد تنها در منزل شخصی‌تان و به جهت شناختی که از محیط و استحکام آن دارید ایمن است مثلاً در مترو و یا ماشین کارایی لازم را ندارد و ممکن است حادثه آفرین باشد.

سعی کنید در چند نقطه ایمن و احتمالی پناه گیری‌تان چند کیف ضروری از وسایل ضروری هنگام وقوع زلزله قرار دهید تا هنگام وقوع زلزله خیالتان از بابت مواد غذایی و البته لوازم امداد و نجات، راحت باشد.

منبع: safest place to be in an apartment during earthquake

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.