تشخیص چوب اصل مخصوص مسواک

افراد زیادی به جای استفاده از مسواک‌های جدید پلاستیکی، از مسواک‌های چوبی با چوب مخصوص استفاده می‌کنند چون معتقدند عملکرد بهتری نسبت به مسواک‌های پلاستیکی جدید دارند. حالا می‌خواهیم ببینیم که مسواک چوبی با چوب مخصوص چیست و چگونه یک تکه چوب می‌تواند خاصیت‌های فوق العاده‌ای را به همراه خود داشته باشد. چوب مسواک تاریخچه کهنی دارد، این گیاه معمولا در مناطق آسیایی می‌روید. مناطق مهم رویش این گیاه در جهان، در جنوب آسیا، ایران، مصر، هندوستان و مصر می‌باشد. آب و هوای گرم و استوایی محل مناسبی برای رشد آن می‌باشد و مهمترین نواحی رشد آن در ایران، لار، بندر عباس، میناب، مکران و چابهار می‌باشد.

گیاه چوب مسواک ارتفاعی بین ۲ تا ۵ متر را دارا است، شاخه‌های باریک و گردی دارد، همچنین از گل آن میوه‌ای شبیه به گیلاس به دست می‌آید که به صورت خوشه و خوردنی است. نام‌های دیگر آن شجره السواک، درخت شور، حمض، چوج و سواک است. چوب این گیاه معروف به چوب سواک است که در حوزه‌های سلامت و پیشگیری دهان و دندان بسیار تاثیر گذار است و حتی شرکت‌های تولید کننده خمیر دندان نیز به دلیل وجود آن از عبارت (حاوی فلوراید) در تبلیغات خود استفاده می‌کنند. چوب این گیاه دارای مواد خوشبو کننده روغنی می‌باشد که دهان را خوشبو می‌کند. میوه‌های آن به طور کامل قابل خوردن هستند و دانه‌هایی که توسط حیوانات و انسان پس از خوردن آن پراکنده می‌شوند باعث تکثیر این گیاه خواهند شد.

ترکیبات مهم چوب مسواک

مهمترین ترکیبات ریشه، ساقه و برگ این گیاه: فلاوونوئید، ساپونین، تانن، ترکیبات گوگردی، بنزیل ایزو تیوسیانات، ترکیبات کلراید، فوراید، کلسیم و سیلیسیم هستند.

ترکیبات مهم چوب مسواک

خواص خارق العاده این گیاه

در قسمت‌های مختلف این گیاه، تانن به همراه ترکیبات گوگردی زیادی وجود دارد که خاصیت ضد میکروبی دارد و تحقیقات ثابت کرده که بر روی میکرو ارگانیسم‌های دهان و دندان بسیار تاثیر گذار است و باعث نابودی آن‌ها خواهد شد.

همچنین به دلیل وجود فلاوونوئیدها و تانن‌های موجود در این چوب، اثرات فوق العاده‌ای نیز بر روی زخم‌های بدن دارد.

اثر پاک کنندگی و ضد جرم دندان به دلیل کلراید موجود در چوب مسواک، به عنوان یک پاک کننده قوی و ضد جرم دندان عمل می‌کند و همچنین خاصیت ضد پوسیدگی آن بر روی دندان‌ها و تاثیرات بسیار مفید آن بر روی معده و روده را از خواص فوق العاده این گیاه می‌توان نام برد.

وجود اسید انیسیک در چوب آن به دفع خلط سینه نیز کمک می‌کند و سیستو سیترول موجود در آن هم باعث تقویت شریان‌های خونی در بدن خواهد شد.

مراحل ساخت اولیه چوب مسواک

هر تکه چوب مسواک را به مدت یک روز در آب قرار می‌دهیم و بعد از گذشت این زمان، همان قسمت را جدا کرده و از آن استفاده می‌کنیم.

در مرحله بعد فیبرهای طولی این ساقه به شکل برس مویی در می‌آیند و می‌توانیم چوب را به روی دندان‌هایمان بکشیم. همچنین از فیبرهای نازک ساقه این گیاه هم می‌توان به عنوان خلال دندان استفاده کرد.

مراحل ساخت اولیه چوب مسواک

طریقه مصرف چوب مسواک

۱- قبل از استفاده از آن باید دهان را کاملا از ذرات غذا تمیز کنیم.
۲- بعد به آرامی همانند دیگر مسواک‌ها آن را روی دندان‌های خود کشیده و مسواک می‌زنیم. پس از مسواک زدن با این چوب، نباید دهان را شستشو دهیم و بهتر است تا نیم ساعت بعد از انجام آن، چیزی خورده نشود تا مواد مفید موجود در این چوب در دهان باقی بمانند و تاثیرات خود را به خوبی بر روی دهان و دندان‌ها باقی بگذارند.

اما اگر هنگام استفاده از چوب خیلی حالت خشک و سفتی داشت و پوست آن به راحتی قابل جدا شدن نبود، به دو روش میتوان مشکل را برطرف کرد:
۱- به مدت ۲۰ دقیقه درون لیوانی قرار دهید که به اندازه ۱ سانتیمتر آب درونش ریخته شده است.
۲- یا با دهان خود کمی نوک آن را خیس کنید تا پوست آن به راحتی نرم و جدا شود.

لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد از آن نیز ممکن است به دندان‌ها آسیب برساند.

طریقه مصرف چوب مسواک

محصولات چوب مسواک

غذا: می توان از میوه‌های آن که دارای طعم شیرین، دلپذیر، معطر و کمی تند و تیز است به عنوان غذا و به شکل‌های مختلف استفاده کرد.

علوفه: حیوانات می‌توانند از برگ و شاخه‌های این گیاه برای تغذیه خود استفاده کنند.

سوخت: از چوب آن میتوان گاهی اوقات برای هیزم و ذغال استفاده کرد اما نمی‌توان برای پخت گوشت آن را به کار برد، زیرا طعم ناخوشایندی ایجاد خواهد کرد.

چوب: چوب این گیاه بسیار نرم و سفید است و کار با آن بسیار راحت می‌باشد و همچنین در معرض موریانه هم قرار نخواهد گرفت.

صمغ یا رزین: ظاهراَ رزینی که از درخت می‌ریزد برای تهیه لاک مفید است و همچنین به عنوان صمغ از آن استفاده می‌کنند.

منابع: Salvadora persica

Toothbrush tree

5 نظرات
  1. Z.N می گوید

    سلام کسی استفاده کرده؟ اگه میشه تجربه هاتون را با ما در میان بزارید.

  2. بلال می گوید

    سلام. من استفاده کردم و میکنم. خیلی مفید و موثر است. عالیه. بهتر از خمیر دندانه

  3. مهسا می گوید

    سلام بله تو بلوچستان گیاهش رشد میکنه
    مادربزرگم با اینکه دیابت دارن و قندشون خیلی بالاست هنوز دندونهاشون سالمه چون همیشه ازین چوب استفاده میکردن به جای مسواک
    یک نوع دیگه هم داره که موقع استفاده رنگ نارنجی داره اون مدل برای درمان بیماریهای لثه استفاده میشه

  4. نگار می گوید

    تازه میخام شروع کنم تبارک الله😅

  5. محمد می گوید

    عالیه توزاهدان ازاین چوب اهل تسنن استفاده میکنن که هم سلامت دندان وهم سفیدی دندان روبه همراه داره من خودم الان دوهفته استفاده میکنم که واقعاً حس خیلی خوبی بهم انتقال داده وهزاران هزار مرتبه ازمسواک پلاستیکی باخمیردندان های شیمیایی فواید بیشترداشته وعالی هسته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.