روش صحیح بخور صورت در منزل و رعایت چند نکته

بخور صورت گزینه بسیار مناسبی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های پوستی از جمله آکنه یا جوش‌های سرسیاه سر سخت است. بخور صورت با آب و مواد افزودنی دیگر که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد ۲ کار مهم را برای پوست انجام می دهد:
۱- بخار آب هم منافذ باز پوست را باز می‌کند و هم اینکه آلودگی‌ها و چربی‌های موجود در منافذ را مسدود نموده و از بین می‌برد.
۲- گرما باعث تعریق می‌‌شود و تعریق ناشی از بخار آب نیز منافذ را تمیز می‌کند.

یک پوست تمیز و منافذ باز شده و تخلیه شده قادر به جذب بهتری از کرم‌ها و لوسیون‌های مراقبتی و درمانی پوستی با مواد فعال مانند رتینول یا کرم‌های لایه بردار AHA هستند. بنابراین توصیه شده که قبل از استفاده از هر روش درمانی ابتدا پوست صورت را بخور دهید. دمای بالاتر و گرم‌تر آب، رطوبت طبیعی بیشتری را نسبت به درجه حرارت پایین‌تر و سرد به پوست صورت می‌بخشد.

بخور صورت چیست؟

بخور دادن صورت فرآیند استفاده از بخار آب داغ برای باز کردن منافذ است که با قرار دادن صورت در مجاورت بخار یا غبار آلود منافذ صورت باز می‌شوند و آلودگی‌ها و چربی‌ها از سطح پوست و درون منافذ برداشته می‌شود.

روش صحیح بخور صورت

چند فایده مهم بخار دادن صورت

۱- جوش‌های سر سیاه را از بین می‌برد: هنگام استفاده از بخار بر روی صورت، بخار آب منافذ پوست را باز کرده و به شل شدن هرگونه چربی، آلودگی و گرد و خاک قدیمی برای پاکسازی و تمیز کردن عمقی پوست صورت کمک می‌کند. باز کردن منافذ پوست می‌تواند جوش‌های سرسیاه را نرم کرده و از بین بردن آن‌ها را آسان‌تر کند. پس از آن، تجمع سبوم در داخل فولیکول می‌تواند به طور طبیعی جریان پیدا کند و دیگر خبری از جوش‌های سرسیاه نباشد.

۲- باکتری‌ها و سلول های ایجاد کننده آکنه را آزاد می‌کند: بخار صورت می‌تواند منافذ پوست را باز نموده و سلول‌های مرده پوست، باکتری‌های ایجاد کننده آکنه و سایر نا خالصی‌های مسدود کننده منافذ پوست را آزاد کرده و به درمان آکنه کمک کند.

۳- با ایجاد تعریق بیشتر، خاک و آلودگی‌ها را می‌زداید: بخار صورت می‌‌تواند با تعریقی که ایجاد می‌کند خاک و سلول‌های مرده پوست (که ممکن است برای مدت‌ها روی پوست جمع شده باشند) را از بین برده و اثر پاک کنندگی قوی برای پوست دارد.

۴- با تقویت گردش خون جوان‌تر به نظر می‌رسید: بخار آب گرم تعریق رگ‌های خونی را آزادتر نموده و جریان خون را بالاتر می‌برد. همچنین گردش خون را افزایش داده و تقویت جریان خون پوست را تغذیه نموده و اکسیژن آن را تامین می‌کند. در واقع خون به صورت یک جریان صاف و روان اکسیژن را در زیر پوست حمل کرده و به پوست می‌رساند و صورتی صاف و شفاف مانند یک نوجوان با پوست تازه و صورتی و درخششی طبیعی و باور نکردنی به شما می‌بخشد.

۵- کلاژن و الاستین پوست را تقویت می‌‌کند و به آبرسانی پوست می‌پردازد: افزایش جریان خون ایجاد شده در طی بخار صورت باعث تولید کلاژن و الاستین می‌شود که همچنین باعث داشتن پوست محکم‌تر و جوان‌تر می‌شود و همچنین بخار آب با کمک به افزایش تولید روغن طبیعی در پوست، پوست را آبرسانی و مرطوب می‌کند و از خشکی آن جلوگیری می‌کند.

فواید بخور صورت

روش صحیح بخور صورت در منزل

در اینجا ما راه حل‌هایی در مورد چگونگی بخور دادن صورت در منزل ارائه خواهیم داد. روش‌های زیادی برای انجام بخور در خانه وجود دارد که در این مطلب قصد داریم یک راه حل بسیار آسان، دقیق و موثر را به شما پیشنهاد دهیم.

مرحله اول
یک قابلمه کوچک آب را به جوش آورید؛ یک بخار آب اساسی چیزی جز آب و پوست لازم ندارد. به آب زیادی احتیاج ندارید، یک قابلمه را با ۱ تا ۲ لیوان آب پر کرده و آن را جوش آورید.

مرحله دوم
پوست خود را بشویید؛ در حالی که آب در حال گرم شدن و بخار شدن است، صورت خود را با استفاده از یک پاک کننده ملایم غیر صابونی و غیر شیمیایی بشویید (آب ولرم هنگام شستشوی صورت بهترین و مناسب‌ترین راه حل است) زیرا بهترین نتیجه را می‌‌دهد. از آب بسیار سرد یا بسیار گرم خودداری کنید و حتماً همه آرایش و عرق نشسته بر روی پوستتان را پاک کنید زیرا این مواد در طول بخور صورت منجر به ایجاد تحریک و التهاب در پوست می‌شوند.

● صورت خود را با یک اسکراب لایه‌بردار یا صابون نشویید و قبل از بخار دادن صورت بسیار بهتر است با یک پاک کننده ملایم صورت را شستشو داده و تمیز کنید و با یک حوله خوب خشک نمایید.

مرحله سوم
آب جوشیده و در حال بخار را درون یک ظرف بریزید؛ اگر در حال انجام بخار و جوش آوردن آب در منزل هستید آن را پس از جوشاندن درون یک کاسه یا ظرف سرامیکی یا شیشه بریزید وسپس چند حوله تمیز بردارید.

● آب را به هیچ عنوان درون یک کاسه پلاستیکی نریزید، زیرا با این کار مولکول‌های حساس ظرف پلاستیکی، بر اثر گرما مواد شیمیایی خود را درون آب آزاد می‌‌کنند و این مواد به پوست شما رسیده و منجر به ایجاد التهاب و حساسیت شدید پوستی می‌شود.

● بسیار مراقب دمای بالای آب باشید تا صورت و سایر اندام‌هایتان نسوزد.

بخور صورت در خانه

مرحله چهارم
روغن یا گیاهان ضروری را اضافه کنید؛ اکنون زمان آن رسیده است که روغن مورد علاقه یا گیاه دارویی مناسب پوستتان را به آب در حال بخار اضافه کنید تا مرحله درمان تکمیل شود. با اضافه کردن روغن‌ها و یا گیاهانی که خاصیت درمانی دارند، خواص آنها از طریق مولکول‌های بخار آب به پوست صورت جذب می‌شود، با اضافه کردن تنها یک تا دو قطره روغن و یا گیاه دارویی به آب در حال بخار از یک آرامش عمیق و دائمی و پوستی شفاف لذت ببرید.

● بعد از خارج کردن آب از حالت جوشاندن و به اصطلاح قل قل کردن حتماً روغن‌های گیاهی و گیاهان دارویی مدنظر را اضافه کنید.

● اگر روغن خاص و یا گیاه درمانی خاصی را در اختیار ندارید می‌توانید چای را امتحان کنید و چند کیسه چای گیاهی کوچک را درون آب بریزید (بابونه، نعناع و چای کوهی بخار عالی ایجاد می‌کنند که برای پوست نیز بسیار مفید است).

مرحله پنجم
صورت خود را با حوله‌ای روی سر بخار دهید؛ حوله را روی سر خود بکشید به گونه‌ای که دو گوشه آن از هر دو طرف صورت پایین بیاید و کسی از بیرون صورتتان را نبیند. صورت خود را تا آنجا که پوست صورتتان نسوزد درون کاسه نگهدارید و به آن نزدیک کنید تا کاملاً دانه‌های تبخیر آب روی آن بنشیند و احساس خیسی و تعریق کنید.

● بخار معمولی حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، بنابراین ممکن است بخواهید در حین انجام کار در جایی بنشینید تا خستگی کمتری احساس کنید.

● بخار را تنها برای مدت ۱۰ دقیقه و نه بیشتر انجام دهید؛ چون اگر این مدت زمان طولانی‌تر شود ممکن است پوستتان دچار سوختگی، التهاب و حساسیت شود و همچنین آکنه صورت تشدید گردد.

مراحل بخور صورت

پس از انجام بخار صورت بهتر است جهت کسب نتیجه بهتر و کامل‌تر موارد زیر را انجام دهید:

۱- صورت خود را با ماسک صورت بپوشانید: بخار صورت منافذ پوست را باز می‌کند و بهترین زمان برای از بین بردن خاک، چربی و سایر آلودگی‌ها از روی پوست همین موقع است. پس از پاکسازی این مواد از روی پوست بهترین راه برای دستیابی به پوستی صاف و شفاف، استفاده از یک نوع ماسک ترجیحاً گیاهی است. ماسک دلخواه خود را (ماسک آلوئه ورا، ماسک خیار و ماسک لیمو) روی پوست صورت گذاشته و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر نمایید. عسل نیز نوعی ماسک ایده‌آل و بسیار کاربردی جهت انجام این کار است.

۲- پوست صورت‌تان را خوش آب و رنگ کنید: برای این کار پس از پاک کردن ماسک از روی صورت از یک تونر استفاده کنید تا منافذ باز شده را ببندید با استفاده از یک توپ پنبه‌ای یا پد تونر را به پوست بمالید.

۳- صورت خود را مرطوب کنید: بخار و گرمای ناشی از بخور دادن صورت باعث خشک شدن پوست می‌شود، بنابراین بسیار مهم و ضروری است که درمان را با یک مرطوب کننده مناسب به اتمام رسانید. از یک نوع روغن گیاهی و یا آلوئه ورا و هر نوع ماده مرطوب کننده دیگری جهت جلوگیری از خشک شدن پوست استفاده کنید. قبل از هر نوع آرایش زیبایی دیگری بهتر است از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا مواد آرایشی وارد عمق پوستتان نگردد.

منابع: how to steam your face at home

benefits of steaming face

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.