علت خرابی میکروفون گوشی موبایل

برای خرابی میکروفون گوشی دلایل متعددی ذکر شده است، این خرابی ممکن است در دریافت و ارسال صدا، هنگام صحبت کردن، زنگ خوردن گوشی و تماس برقرار کردن رخ دهد که یا به صورت خش خش صدا در هنگام تماس و یا نرسیدن صدا به صدا بروز کند. این مشکلات می‌تواند به دلایل مختلفی در گوشی شما رخ دهند که یکی از این دلایل ضربه خوردن گوشی و افتادن اتفاقی در آب و یا ریختن آب در قسمت میکروفون گوشی است که رفع اشکال آن نیز پس از انجام اقداماتی در منزل و در صورت نتیجه نگرفتن با مراجعه به تعمیرگاه‌های تخصصی خواهد بود.

خرابی میکروفون گوشی

از جمله اقدامات اولیه که می‌توان در منزل برای رفع اختلال و خرابی میکروفون گوشی انجام داد شامل موارد زیر است:

۱. شناسایی برنامه‌های مخرب (برنامه‌هایی که ممکن است در میکروفون تأثیر نامطلوب بگذارند)

به مسیر زیر رفته و از قسمت تنظیمات گوشی/ برنامه‌ها/ مجوزهای برنامه‌ها/ مجوز میکروفون برنامه‌هایی که از میکروفون گوشی استفاده می‌کنند شناسایی کنید و پس از تغییر در فعال و غیرفعال سازی آنها تغییراتی در میکروفون گوشی را مشاهده کنید.

۲. تست صدا

اگر روش ارائه شده در قسمت اول کارساز نبود به هیچ عنوان در منزل اقدام به باز کردن گوشی و جایگاه میکروفون و صدای گوشی خود نکنید زیرا شما به هیچ عنوان تکنسین این کار نبوده و توانایی انجام تنظیم کارهای حساس در این نقطه را ندارید. با فردی تماس بگیرید و رسیدن یا نرسیدن صدا را به او کنترل کنید. می‌توانید از ضبط کننده صدا نیز در قسمت صدا کمک بگیرید برای این کار از قسمت برنامه‌های گوشی ضبط کننده صدا را باز کنید و امتحان کنید که آیا صدای شما ثبت می‌شود یا خیر.

خرابی میکروفون گوشی

۳. راه اندازی مجدد تلفن همراه

بعضی مواقع و در برخی از اختلالات همچون عملکرد نادرست میکروفون برای رساندن صدا، تنها راه حل ساده‌ای مانند راه‌اندازی مجدد تلفن همراه بسیار موثر و کاربردی است. برای این کار تلفن خود را خاموش کرده و ۱۰ تا ۳۰ ثانیه صبر کنید و دوباره آن را روشن نمایید. با این کار سخت افزار گوشی رفرش شده و دوباره بازیابی می‌گردد. پس از این کار امتحان کنید تا این مشکل حل شده است یا خیر.

۴. تمیز کردن میکروفون با سوزن ته گرد/ سوزن ریز

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رفع خرابی میکروفون گوشی همراه استفاده از یک سوزن ته گرد و فرو کردن آن در سوراخ‌های ریز میکروفون گوشی است. در صورتی‌که شیء ریز از جمله گرد و خاک در داخل آن گیر کرده باشد آن را خارج کنید. تلفن‌های همراه در برابر گرد و خاک و بقایای ریزی همچون تکه‌های ریز پارچه‌ها بسیار آسیب پذیر بوده و این مواد می‌توانند داخل دهانه‌های کوچک میکروفون گوشی را پر کنند، بدون آنکه شما متوجه آن باشید. میکروفون گوشی یک سوراخ ریز در کنار اتصال و شارژ گوشی است که می‌توانید مستقیماً به آن سوزن بزنید یا در آن فوت کنید تا هرگونه شیء ریز احتمالی از آن خارج گردد.

خرابی میکروفون گوشی

۵. استفاده از میکروفون گوشی برای بار دوم

ممکن است متوجه این نباشید که تلفن همراهتان به یک دستگاه بلوتوث وصل شده است که این امر منجر به ایجاد اختلال در میکروفون داخلی تلفن همراه شما شده است حتما تلفن همراهتان را از دستگاه‌های دیگر جدا کرده و دوباره آن را راه اندازی نمایید.

۶. برنامه bixby voice و توقف عملکرد میکروفون

آیا شما یک کاربر سامسونگ Galaxy s9 هستید؟ اغلب کاربران این گوشی چنین مشکلی را تجربه کرده‌اند که می‌تواند به دلیل برنامه bixby voice در گوشی‌شان بوده باشد. تنظیمات تلفن همراه خود را باز کرده و روی Force stop برنامه bixby voice کلیک کنید تا مشکل ایجاد شده در میکروفون گوشی‌تان حل شود. سپس بررسی کنید که آیا همین عامل اختلال بوده است یا خیر.

خرابی میکروفون گوشی

۷. نصب برنامه Phone Doctor Plus

برنامه کاربردی Phone Doctor Plus یک برنامه تخصصی در گوشی‌های اندرویدی است که به شما این امکان را می‌دهد که هدفون و میکروفون خود را با آن تست نمایید. این برنامه کاربردی از جمله اختراعاتی است که قادر خواهد بود همین مشکلات سیستمی گوشی اندرویدی را بررسی کرده و زیر نظر بگیرد و به شما در رفع اشکال آن مشاوره دهد. این برنامه حدود ۳۰ مورد ایراد سخت افزاری تلفن‌های همراه را بررسی می‌کند.
پاسخ به چند پرسش:

چگونه میکروفون گوشی را آزمایش کنم؟

از ضبط کننده گوشی خود استفاده کنید و یا با کسی تماس بگیرید. خواهید توانست از این طریق از درستی و نادرستی عملکرد میکروفون در تلفن همراه خود مطمئن شوید.

چرا میکروفون گوشی کار نمی‌کند؟

دلایل متعددی برای کار نکردن میکروفون گوشی‌های اندرویدی وجود دارد مواردی از قبیل وجود مانعی در مسیر ورود و خروج صدا، به روزرسانی، برخی برنامه‌های جانبی و یا نرم افزاری از جمله موانع موجود در عملکرد صحیح گوشی‌تان است.

اگر به تازگی تلفن همراهی خریداری کرده‌اید و هنوز ضمانت آن به پایان نرسیده و متوجه شده‌اید که میکروفون آن کار نمی‌کند حتماً در اولین قدم به نمایندگی مجاز و تخصصی تعمیر گوشی مراجعه کنید و خودتان به هیچ عنوان گوشی را باز نکنید و آن را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

منبع: fix microphone problem

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.