لمینت دندان درد دارد؟

روکش گرفتن دندان یکی ازمحبوب‌ترین روش‌های زیبایی دندان درحوزه دندانپزشکی است که شروع آن از کلینیک‌های دندانپزشکی آمریکا بوده و می‌تواند به پنهان کردن شکاف و فاصله بین دندانی دندان‌ها کمک کرده، تغییر رنگ دندان‌ها را برطرف سازد و حتی یک روکش کامل برای دندان شکسته یا نصف شده باشد و در مواقعی نیز کمبود دندان در لثه یا نامرتبی و نامنظمی دندان‌ها را نیز برطرف سازد. به طورکلی از کامپوزیت ونیرها یا روکش‌های دندانی برای پنهان نمودن زیبایی و اهداف آرایشی بهره می‌گیرند تا لبخندی زیباتر را برای بیمار بسازند. اگر قصد دریافت کامپوزیت ونیرهای دندانی یا روکش‌های ورقه‌ای چینی را دارید بدون شک به دلیل تازه بودن این روش درمانی، سوالات متعددی در این زمینه خواهید داشت بنابراین با دقت این مقاله را مطالعه کرده و از متداول‌ترین سوالات لمینت دندان آگاهی پیدا کرده تا اقدام صحیح و روش مناسب را در زیباسازی دندان‌هایتان انتخاب کنید.

روکش‌های دندانی چینی

روکش‌های دندانپزشکی که گاهاً به آن روکش چینی یا روکش چینی دندانپزشکی نیز گفته می‌شود، پوسته‌هایی از جنس چینی کاغذ مانند (نازک) ساخته شده از مواد سخت دندانی هستند که برای پوشش‌دهی سطح جلویی دندان‌ها طراحی شده‌اند تا ظاهر دندان‌های شما را بهتر جلوه دهند. این ورق‌های روکشی چینی با مواد خاصی به قسمت جلوی دندان متصل می‌شوند و رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها را تغییر می‌دهند.

روکش‌های دندانی را می‌توان از جنس چینی یا مواد رزین کامپوزیت ساخت. روکش ازجنس چینی در مقابل جنس رزین کامپوزیتی، در مقابل لکه‌ها و خوردگی‌ها مقاومت بیشتری دارد و نسبت به رزین کامپوزیت نیز رنگ طبیعی‌تری از دندان را نشان می‌دهد. دندانپزشک انتخابی شما قبل از انجام این روش بر روی دندان‌هایتان از معایب و مزایای هر یک از این مواد با جنس‌های مختلف با شما صحبت خواهد کرد و به شما مشاوره لازم را خواهد داد.

معایب لمینت دندان

لمینت دندان و روکش چینی دندان

لمینت دندان و روکش چینی دندان، دو روش درمانی معمول در بهبود ظاهر لبخند در دندان‌های فرد است اما تفاوت بین این دو در چیست؟
روکش‌های دندانی ورقه‌های نازک و رنگی هستند که برای بهبود ظاهر سطحی دندان‌ها روی آنها قرار می‌گیرند و لبخند زیباتری به بیمار می‌دهند. روشی که برای قراردادن این روکش‌ها به کار می‌رود کمتر تهاجمی‌تر بوده و نیاز به میزان کمی از تراشیدن مینای دندانی برای جاسازی آنها وجود دارد.

لمینت دندان

لمینت‌های دندانی عملکردی مشابه روکش‌های سرامیکی چینی دارند و گاهی اوقات این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. لمینت‌ها بسیار نازک‌تر از روکش‌های سرامیکی بوده و برای قرار دادن آن‌ها روی دندان به مقدار کمتری از تراشیدن مینای دندان نیاز است. دانستن تفاوت بین لمینت‌های دندانی و روکش‌های سرامیکی دندان بسیار مهم است، زیرا می‌تواند به بیمار کمک کند که کدام گزینه را برای زیباسازی دندان‌ها و در نهایت یک لبخند زیبا انتخاب کند. به طور مثال فردی که دارای دندان‌های نامرتب، کج و یا شکاف ما بین دندانی است بسیار بهتر است از روکش‌هایی استفاده کند که انعطاف‌پذیرتر، پایدارتر و مقاوم‌تر از لمینت‌های دندانی هستند، اما اگر مسئله تغییر رنگ دندان‌ها به زردی و یا تراشه‌های جزئی روی دندان‌ها باشد لمینت‌های دندانی که نیازی به برداشتن مینای دندان و تراشیدن دندان‌ها ندارد گزینه مناسب‌تری بوده است. این لمینت‌ها سبک هستند و برای برطرف نمودن عیوب جزئی دندان مناسب‌ترند.

مراحل لمینت دندان

تفاوت در مواد اولیه سازنده این دو روش
روکش‌های سرامیکی دندانی

روکش‌های دندانی از دو ماده مختلف کامپوزیت و چینی ساخته شده است. روکش‌های کامپوزیتی رواج کمتری دارند، بدین دلیل که نیاز به رنگ آمیزی دارند با این حال آماده سازی روکش‌های کامپوزیت به اقدامات اولیه کمتری روی دندان‌های طبیعی نیاز دارد و یک بیمارمی‌تواند در همان یک جلسه به فعالیت روزانه خود ادامه دهد. از طرف دیگر روکش‌های چینی به طور معمول دو برابر قیمت روکش‌های کامپوزیتی هستند و برای قراردادن آنها نیاز به تراشیدن مینای دندان بوده و در صورت آسیب دیدگی قابل تعمیر دوباره نیستند. با این حال در صورت نشکستن و آسیب نرسیدن دوام بیشتری داشته و تا حدود ۱۰ سال نیز روی دندان‌ها باقی می‌مانند. قرار دادن روکش‌ها به خصوص روکش‌های چینی مستلزم جدا نمودن و تراشیدن مقداری از مینای دندان و شکل دادن مجدد دندان‌ها به منظور قراردادن روکش صاف و جلوگیری از آسیب به لثه‌ها، خونریزی، تورم، فشار به لثه و همچنین حجم نامناسب و غیرطبیعی دندان‌ها انجام می‌شود. ایرادی که به این روش وارد است تراشیدن بیش از حد مینای دندانی است زیرا مقاومت دندان‌ها را پایین آورده و تنها چیزی که باقی می‌ماند روکش است که مقاومت پایین‌تری نسبت به مینای طبیعی دندان دارد و در این روش مقاومت طبیعی دندان‌ها از بین می‌رود.

انواع لمینت

از انواع لمینت‌ها می‌توان به روکش‌های پیشرفته چینی اشاره کرد؛ زیرا هر دو عملکرد و مزایای مشابهی با یکدیگر دارند اما در هنگام قرار دادن لمینت، لازم نیست ساختار دندانی تغییر کند و مینای طبیعی دندان معمولاً تغییری نکرده و تراشیده نمی‌شود که این روش برای سلامتی دندان‌ها بسیار مناسب‌تر است، اما ممکن است به دلیل ضخیم‌تر بودن آنها که آن نیز به دلیل نتراشیدن مینای دندان است ظاهر غیر طبیعی‌تر و کلفت‌تر از دندان‌های طبیعی ایجاد کند و همچنین لمینت‌ها معمولاً از روکش‌های نازک ورقه‌ای گران‌تر هستند.

انواع لمینت دندان

پاسخ به چند پرسش

کدام یک از روش‌های گفته شده بهتر است؟ کامپوزیت ونیر یا لمینت؟

تصمیم‌گیری درباره انتخاب روش مناسب درمانی در نهایت برعهده بیمار و مشاوره‌های دریافتی از دندانپزشک مربوطه است این بدین دلیل است که نیازهای دندانپزشکی هر بیماری با بیمار دیگر متفاوت است و ساختار دندانی دندان‌های بیماران نیز یکسان نیست با این حال روکش‌های کامپوزیت ونیر و لمینت هر دو برای داشتن یک لبخند زیبا و رضایت بخش استفاده می‌شوند.

آیا روکش کامپوزیت ونیر به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

خیر، کامپوزیت ونیرهای چینی- لعابی مینای طبیعی دندان را خراب نمی‌کند. در واقع آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بر روی دندان سالم و بدون تراش قرار بگیرند و ظاهر دندان‌ها را زیباتر کنند و اتصال این روکش‌ها بر روی دندان‌ها باعث آسیب رسیدن به آنها نمی‌شود اما در هر حال اگر به درستی نصب نشوند ممکن است منجر به بروز برخی از عوارض مانند تورم لثه، خونریزی لثه و عفونت در لثه‌ها شوند که در این صورت منجر به آسیب لثه و دندان‌ها می‌گردد.

آیا عمل زیبایی لمینت دندان‌ها دردناک است؟

در طول انجام عمل لمینت دندان، دندانپزشک بی‌حسی دندان را در اطراف محیط مورد نظر جهت انجام لمینت تزریق می‌کند و شما نباید هیچ گونه دردی را در طول انجام کار و نصب لمینت داشته باشید مگر آنکه بی‌حسی کافی نبوده باشد و یا از بین برود که در این صورت ممکن است مقداری درد هنگام تراشیدن مینای دندان‌ها و یا تغییر فرم دندان حس کنید که آن‌قدرها هم زیاد نیست. به طور کلی برای حدود ۴ واحد دندانی کامپوزیت ونیر یا لمینت ممکن است پس از فروکش شدن بی‌حسی درد کمی را احساس کنید.

هزینه لمینت دندان

آیا برای روکش‌گیری دندان‌ها، لمینت دندان به ترمیم ریشه دندان نیاز است؟

در برخی مواقع، روش درمانی لمینت گذاری تنها ظاهر نامناسب، شکستگی و آسیب‌دیدگی ظاهری دندانها را برطرف می‌کند و اگر درد دندانی ادامه داشت باید به آسیب ریشه‌های دندانی مشکوک بود و ترمیم ریشه را در دستور کار قرار داد. از نظر آماری ۵ تا ۱۰ درصد از دندان‌های لمینت شده در ۱۰ سال اول لمینت گذاری نیاز به ترمیم ریشه خواهند داشت.

آیا لمینت‌ها می‌توانند آلودگی را به دندان منتقل کنند؟

بله درصورتی که لمینت‌ها آلوده شوند آلودگی را به دندان‌ها منتقل نموده و باعث ایجاد عفونت لثه و دندان‌ها می‌شوند که اغلب با درد شدیدی همراه است. دراین گونه مواقع لمینت را از روی دندان‌ها جدا ساخته و عفونت را برطرف می‌سازند. عفونت لثه کشیده می‌شود و سپس درمان کامل یک سیستم اندونتیک دندانی یا درمان ریشه دندان صورت می‌گیرد.

آیا لمینت گذاری ترسناک است؟

روکش گیری دندان با مواد چینی و سرامیک یا لمینت دندان یک روش فوق العاده کارآمد در زیبایی دندان‌ها است و یک لبخند دلنشین و زیبا را به بیمار هدیه می‌بخشد. هنگامی که دندان‌های جلویی شکسته شده، آسیب دیده و یا تغییر رنگ داده‌اند و با روش‌های ساده روزانه مانند مسواک زدن و یا استفاده از مواد سفید کننده، رنگ دندان‌ها سفید نشود آن وقت زمان استفاده از این روش درمانی خواهد بود، اما اگر در استفاده از این روش در طول انجام کار، مینای دندانی به طور کامل برداشته شود وسپس روکش گذاری صورت بگیرد پس از مدت‌ها که بر اثر یک حادثه یا اتفاقی ناگوار روکش ازسطح دندان برداشته شد؛ آن وقت دیگر این روش، از آن جهت که مینای دندانی دیگر وجود ندارد و دندان به صورت کامل ازبین رفته است روش برگشت پذیری نیست.

منابع:

difference between dental veneers and laminates

what is dental laminate

oral health

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.