بهترین حالت خوابیدن برای قلب

حتماً برای شما هم این سوال پیش آمده که در حقیقت خوابیدن به کدام سمت برایتان مناسب‌تر است و سلامتی بدن را حفظ می‌کند. همه ساله افراد زیادی برای دانستن بهترین حالت خوابیدن برای قلب به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و در جستجوی پاسخی برای پرسش خود هستند. تحقیقات گسترده نشان می‌دهند که تقریباً همه افراد در مورد چگونگی خوابیدن نظرات مختلفی دارند و هر یک از افراد به یک روش مخصوص به خود می‌خوابند که به آن عادت کرده‌اند مثلاً نزدیک به ۴۷ درصد از آمریکایی‌ها در وضعیت جنین می‌خوابند که رایج‌ترین شکل خوابیدن محسوب می‌گردد، حدود ۱۷ درصد افراد دوست دارند روی شکم و معده خود بخوابند این در حالی است که ۱۳ درصد یک طرف از بدن و روی بازوها و دست‌های خود می‌خوابند و ۱۱ درصد بقیه هم به پشت و کمر می‌خوابند.

همانطور که می‌بینید گستردگی و تنوع روش‌های خوابیدن بسیار است و معمولاً افراد نیز به صورت‌های گوناگونی می‌خوابند اما این تحقیقات ثابت می‌کند که همه ما در انتخاب نحوه خوابیدن اشتباه می‌کنیم و نباید به آن طرفی بخوابیم که بیشتر احساس راحتی می‌کنیم بلکه باید به فکر سلامتی خود بوده و آن روشی را برگزینیم که مزایای سلامتی بیشتری دارد. بخش عمده‌ای از تحقیقات و نظرات کارشناسان نشان می‌دهد که خوابیدن به روی پشت بهترین روش برای خوابیدن و سلامتی بدن است اما در عین حال نیز خوابیدن به یک طرف خاص مثلاً چپ یا راست نیز می‌تواند مزایای فوق العاده برای اندام‌های بدن به خصوص عملکرد خونرسانی قلب داشته باشد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

بهترین حالت خوابیدن

“علم پزشکی می‌گوید که به هنگام خوابیدن به پهلوها، کمر و معده بهترین حالت را داشته و کمتر احساس فشار و درد می‌کنند. نزدیک به ۴۷ درصد از آمریکایی‌ها در وضعیت جنینی می‌خوابند یعنی پاها را در شکم برده و به پهلو قرار می‌گیرند که رایج‌ترین و بهترین شکل خوابیدن محسوب می‌شود”.

بهترین حالت خوابیدن

از خوابیدن به پهلوی راست خودداری کنید

طبق نظر متخصص امور خواب دانشگاه ویرجینیا و بیمارستان مارتا جفرسون، کریستوفر وینتر خوابیدن به پهلوی راست نمی‌تواند ایده خوبی برای سلامت بدن به خصوص قلب باشد زیرا خون که در تمام بدن در جریان است سرانجام از سمت راست بدن به قلب باز می‌گردد و هنگامی که شما به پهلوی راست می‌خوابید فشار بدن شما به رگ‌های خونی (که در حال پمپاژ خون به قلب و بازگشت خون به قلب هستند) بسیار بالا می‌رود و این فشار مضاعف باعث گرفتگی شده و خونرسانی به قلب را دچار مشکل می‌کند. برعکس این حالت زمانی است که شما به پهلوی چپ می‌خوابید در این حالت به طور بالقوه جریان خون به قلب افزایش می‌یابد و خونرسانی به قلب راحت‌تر صورت می‌گیرد و قلب نیز عملکرد بهتری خواهد داشت.

خوابیدن روی دنده راست

اگر ریفلاکس یا بازگشت اسید معده به دهان دارید حتماً به پهلوی چپ بخوابید

به نظر می‌رسد خوابیدن به سمت چپ تحمل سوزش سر قلب یا سوزش سر دل را کاهش می‌دهد؛ مطالعه‌ای درمجله علمی کلینیک معده نشان داده است افرادی که به سمت چپ می‌خوابیدند کمتر دچار سوزش قلب شده‌اند اگر از علائم رفلاکس اسید معده رنج می‌برید و علائم آن عامل بازدارنده در تجربه یک خواب راحت و شیرین برایتان است، حتماً خوابیدن روی بازوی چپ را امتحان کنید زیرا این حالت علاوه بر اینکه سلامت قلبتان را تضمین می‌کند در حفظ سلامتی معده نیز بسیار موثر است و تا حدود ۸۷ درصد بازگشت اسید معده به دهان راکاهش می‌دهد.

خوابیدن به پشت همچنان نیز ایده‌آل است

علیرغم بحث و گفت‌وگوها و اظهارنظرهای فراوان در مورد انواع مختلف سبک خوابیدن و بهترین حالت آن یعنی خوابیدن به پهلوی چپ اما همچنان نیز تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که خوابیدن به پشت نیز بهترین راه جلوگیری از خفگی و سلامت بدن در هنگام خواب است، زیرا اکسیژن به اندازه کافی به بدن فرد می‌رسد و همچنین برای کسانی که به تازگی عمل جراحی بر روی آنها صورت گرفته است و یا دچار درد و بیماری هستند بهترین و کم عارضه‌ترین روش جهت کاهش درد است. طبق گفته اغلب کارشناسان این روش خوابیدن تا حدودی سوزش سردل را نیز کاهش می‌دهد و همچنین خوابیدن به این حالت به سر، گردن و ستون فقرات استراحت می‌دهد البته اغلب متخصصان بر این باورند که تنها کسانی که از بیماری آپنه خواب رنج می‌برند باید از خوابیدن به پشت کمر اجتناب کنند و در عوض به دنبال خوابیدن به پهلو ها باشند.

نحوه صحیح خوابیدن

از خوابیدن به روی معده اکیداً خودداری کنید

افراد مبتلا به درد معده که تمایل دارند با فشار به معده و عضلات و مفاصل درگیر با آن بر درد خود فائق آیند باید توجه داشته باشند که خوابیدن روی شکم می‌تواند منجر به درد، خونریزی معده و مشکلات عصبی و بی‌حسی شود، همچنین در سلامت قلب و عملکرد مناسب آن نیز تاثیر نامطلوبی بگذارد و منجر به کاهش اکسیژن رسانی به قلب و عملکرد نامناسب این عضو حیاتی بدن شود.

جمع بندی کلی
اگرچه متخصصان به اغلب افراد توصیه می‌کنند به همان روشی بخوابند که بدنشان در آن راحت‌تر بوده و احساس راحتی بیشتری دارد؛ اما توصیه اکید شده است که بیماران قلبی و آنهایی که در خواب احساس خفگی می‌کنند و حس می‌کنند باید اکسیژن کافی در حالت استراحت به بدنشان برسد و همچنین مادران بارداری که جنین در حال رشد در شکم دارند باید به پهلوی چپ بخوابند تا قلب آنها در سلامت کامل باشد و عملکرد ۱۰۰ درصدی خود را داشته باشد و در حالت عادی نیز به نظر می‌رسد سالم‌ترین روش خوابیدن به پشت یا کمر جهت کاهش انواع درد در بدن و پس ازآن نیز خوابیدن به پهلوی چپ است و در صورت امکان نیز سعی شود از خوابیدن روی معده خودداری شود.

منبع: The best way to sleep

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.