چای سبز و تاثیر آن بر لاغری

چای در انواع مختلفی وجود دارد اما همه آنها از یک گیاه مشابه و از یک نوع بوته چای تهیه می‌شوند. چای سبز، چای سیاه و چای سفید از گیاه چای با نام کاملیا سانیز تولید می‌شود. تولید چای سبز با بخار دادن برگ‌های گیاه چای تهیه شده و فرآیند تخمیر را طی نمی‌کند (که برای تولید و ساخت انواع دیگر چای مانند چای سیاه یا مشکی استفاده می‌شود)، بنابراین بیشتر آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در برگ‌های گیاه چای سبز حفظ می‌شوند. چای سبز حاوی طیف وسیعی از ترکیبات مختلفی همچون ویتامین‌های گروه ب، فولات، منیزیم، فلاوونوئیدها و آنتی اکسیدان‌ها است که در کاهش کلسترول، بهبود عملکرد قلب، کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و درمان و مدیریت دیابت نوع ۲ موثر بوده و دارای خواص ضد سرطانی است. چای سبز مدت‌ها است که در طب سنتی چینی برای درمان شرایط بی‌شماری از جمله سردرد و بهبود زخم مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که اخیراً در کشورهای غربی این گیاه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و ثابت شده که چای سبز با کاهش وزن نیز مرتبط بوده و شواهدی مبتنی بر تاثیر مصرف این گیاه در کاهش وزن و لاغری به اثبات رسیده است.

تاثیر چای سبز در کاهش وزن، لاغری و چربی سوزی

تصور می‌شود که چای سبز با تقویت متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک می‌کند. متابولیسم فرایندی است که بدن را قادر می‌سازد مواد غذایی و نوشیدنی را به انرژی قابل استفاده سلول‌ها تبدیل کند و چای سبز با کمک به متابولیسم بدن می‌تواند برای کاهش وزن بدن مفید باشد.

چای سبز که حاوی مقادیر زیادی کافئین و نوعی فلاونوئید با نام کاتچین است، خاصیت آنتی اکسیدانی داشته که در تجزیه چربی اضافی بدن موثر است و همچنین به کمک کافئین، میزان انرژی مورد استفاده بدن را افزایش می‌دهد. یک بررسی جدید که اخیراً صورت گرفته نشان می‌دهد که استفاده بالینی از چای سبز در تحریک کاهش وزن در افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی بدن هستند بسیار موثر بوده، با این حال مطالعات تحقیقاتی در این زمینه تاکید دارند که برای کاهش وزن باید دوزهای بالاتر از یک فنجان چای سبز در روز مصرف نمود که مقادیر بالاتری از کافئین و کاتچین داشته باشد که در هر حال دوز بالای آن برای بدن مفید نیست و تبعات بی‌شماری دارد. بنابراین تاثیر چای سبز به اندازه جایگزین‌های مناسب‌تر آن در لاغری همچون ورزش، پیاده روی و رژیم‌های غذایی نبوده است اگر چه که بی‌تأثیر هم نیست.

تاثیر چای سبز در کاهش وزن

برخی سایت‌های تبلیغاتی و فروش محصولات، فرد را به جهت بی‌نتیجه بودن اکثر این روش‌ها از تصمیم به لاغری و کاهش وزن دلسرد کرده و اعتماد به نفس فرد را کاهش می‌دهند. بنابراین مهمترین و موثرترین راه برای لاغری انتخاب یک یا چند روش در کنار هم و ممارست و صبوری در مسیر رسیدن به کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافه است. سایت‌های اینترنتی و فروشگاه‌های عرضه کننده گیاهان دارویی اغلب پیشنهاد به مصرف قرص‌های گیاهی دارویی در یک دوره زمانی کوتاه و با دوز بالا می‌نمایند که به هیچ عنوان از نظر پزشکی معتبر و تاثیرگذار نیست.

چای سبز را چگونه بخوریم تا لاغر شویم؟

به طور کلی همانطور که پیش از این نیز بدان اشاره شد؛ خوردن یک فنجان چای سبز در روز در لاغری بی‌تاثیر است و برای لاغری و حذف چربی‌ها از بدن باید نوشیدن این گیاه پرخاصیت را در برنامه روزانه خود به دفعات قرار دهید. بهترین زمان برای مصرف چای سبز زمانی است که شما وعده اصلی غذایی خود را میل نموده و در حال استراحت هستید، تقریبا ۲ ساعت بعد از غذا. در این حالت شما وعده اصلی غذایی خود را میل نموده و خللی در جذب مواد معدنی، املاح و آهن موجود در غذا در بدن نیز وارد نمی‌شود. پس از یک دوره نه چندان طولانی از مصرف چای سبز متوجه خواهید شد که تمایل شما به مصرف بیش از حد مواد غذایی در وعده اصلی ناهار یا شام به شدت کاهش یافته است. یکی از تاثیرات شگفت انگیز چای سبز کاهش حجم مواد غذایی مورد نیاز بدن در طول روز است و با خاصیت آرامش بخشی که به فرد می‌دهد استرس و پرخوری‌های عصبی ناشی از آن را در فرد کاهش داده و مانع از بروز اشتهای کاذب ناشی از تنش‌های روزانه می‌گردد.

چای سبز و لاغری شکم

ترکیبات ایده‌آلی که میتوان به همراه چای سبز میل نمود

برای بالا بردن سوخت و ساز بدن نوشیدن ۳ تا ۴ لیوان چای سبز به همراه ترکیبات چربی سوز دیگری همچون آب لیمو و دارچین توصیه شده؛ زیرا ویتامین c موجود در آب لیموی تازه به همراه چای سبز علاوه بر بالا بردن خواص آنتی اکسیدانی چای سبز به روند چربی سوزی چربی‌های اضافه بدن نیز کمک می‌کند. در طب سنتی نیز از دارچین به عنوان یک ماده بسیار موثر و طبیعی در لاغری یاد شده که در بهبود ساختار و فرم بدن، افزایش عضلات و کاهش توده چربی بسیار موثر است. علاوه بر این‌ها میتوان ترکیب آبلیموی تازه، چای سبز و مقداری فلفل قرمز را نیز به لیست اضافه کرد. فلفل قرمز در طب سنتی یک چربی سوز فوق العاده موثر است که به سرعت چربی‌های اضافه دور شکم را از بین برده و منجر به لاغری می‌شود.

منبع: Green tea and weight loss

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.