راه‌های دستیابی به موفقیت شغلی

آیا در شغل و حرفه خود احساس ناکامی می‌کنید؟ شاید سالها مسیری را پشت سر گذاشته باشید که به نظر می‌رسد مناسب شما نباشد. وقت بگذارید تا در مورد آنچه واقعاً برایتان مهم است تأمل کنید. سپس این ده روش را در نظر بگیرید تا خود را برای موفقیت شغلی آماده کنید:

چگونه به موفقیت شغلی دست پیدا کنیم؟

۱- ریسک کنید

زندگی بدون ناکامی غیرممکن است مگر اینکه آنقدر با احتیاط زندگی کنید که انگار اصلاً زندگی نکرده‌اید، در این صورت شما به طور پیش فرض شکست می‌خورید. ریسک کردن مهمترین عامل برای دستیابی به موفقیت شغلی است.

۲- خود را برای یک مسیر طولانی آماده کنید

این روزها بسیاری از افراد انتظار پاداش فوری را دارند، آنها می‌خواهند در یوتیوب یا اینستاگرام تأثیرگذار باشند و یک شبه به موفقیت بزرگ دست پیدا کنند. واقعیت این است که موفق‌ترین افراد در طولانی مدت به اهداف خود دست پیدا می‌کنند، آنها می‌دانند که رسیدن به قله موفقیت کار بسیار سختی است و موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید. حتی جف بزوس این واقعیت را تصدیق می‌کند که “موفقیت حدود ده سال طول می‌کشد”.

۳- با خود رقابت کنید

مهم نیست که شما چه کسی هستید یا در حرفه خود در چه جایگاهی قرار دارید، همیشه شخصی در آنجا حضور خواهد داشت که به نظر می‌رسد پول بیشتر یا شغل بهتری دارد. راز موفقیت شغلی این نیست که خودتان را با دیگران مقایسه کنید بلکه باید با خودتان رقابت کنید. این در مورد تلاش برای پیشرفت است، نه کمال. آیا شما بیشتر از دیروز در حرفه خود موفق هستید؟ آیا احساس تحقق بیشتری می‌کنید؟ اگر به این سؤالات پاسخ مثبت دادید، سپاسگزار باشید و مسیر فعلی خود را ادامه دهید.

موفقیت شغلی

۴- به صدای درونی خود گوش دهید

آلبرت انیشتین می‌گوید: “ذهن شهودی یک هدیه مقدس است و ذهن منطقی یک بنده مومن است.” “ما جامعه‌ای را ایجاد کرده‌ایم که بنده را گرامی می‌دارد و هدیه را فراموش کرده است.” من با بسیاری از کارآفرینانی که مشاغل چند میلیون دلاری داشته‌اند صحبت کرده‌ام. بدون استثنا یکی از مهمترین عواملی که در موفقیت شغلی آنها نقش داشته است، گوش دادن به صدای درونی است. وقتی ذهن خود را آرام کنید و به هوشیاری عمیق خود دسترسی پیدا کنید، موفقیت در انتظار شما خواهد بود.

۵- به جای جهش‌های بزرگ قدم‌های کوچک بردارید

رویای بزرگ اما کوچک را شروع کنید، مثلا فکر کنید که هدف شما نوشتن کتاب بوده است، با این حال هیچ نوشته‌ای را در این سال‌ها انجام نداده‌اید. مطمئنا رفتن از موقعیت صفر به موقعیت استفان کینگ آسان نخواهد بود، اما با تعیین اهداف و قدم‌های کوچک می‌توانید به اهداف بزرگ دست پیدا کنید. برای کسب موفقیت شغلی اهداف کوچکی را مشخص کنید که شما را به آن هدف والا نزدیک می‌کند. این اقدامات می‌تواند چیزی شبیه موارد زیر باشد:
نوشتن در یک ژورنال را شروع کنید
برای تقویت مهارت‌های خود در یک کارگاه نویسندگی ثبت نام کنید
یک وب سایت و وبلاگ برای خود ایجاد کنید
مقالات خود را به انتشارات ارسال کنید
متعهد شوید که یک ساعت در روز روی کتاب خود کار می‌کنید
در مورد نحوه انتشار آنها با نویسندگان صحبت کنید
با شکستن هدف بزرگ خود به بخش‌های کوچک، این روند قابل کنترل‌تر و دست‌یافتنی ‌تر می‌شود.

موفقیت شغلی

۶- اهداف قابل دستیابی ایجاد کنید

تعیین انتظارات واقع بینانه به شما کمک می‌کند تا جاه طلبانه‌ترین رویاها را نیز به سرانجام برسانید. بیایید بگوییم که شما آرزو دارید یک تنیسور حرفه‌ای شوید، اما در ده سال اخیر یک راکت را هم لمس نکرده‌اید و تقریباً در سنی هستید که بازیکنان مورد علاقه شما بازنشسته می‌شوند. بعید است که بتوانید این رویا را به واقعیت تبدیل کنید. در عوض از معیارهای SMART (خاص، قابل اندازه گیری، دستیابی، واقع بینانه و به موقع) استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که اهداف شما مشخص و قابل دستیابی است.

۷- حرفه خود را با نقاط قوت و ارزش‌های خود هماهنگ کنید

آیا اولویت اول شما در کنار خانواده بودن است؟ در این حالت ممکن است از شغل پراسترس و طولانی راضی نباشید. آیا شما از رویارویی با افراد متنفر هستید؟ بنابراین شغل‌های حقوقی و اجتماعی ممکن است برای شما مناسب نباشد. لیستی از ارزش‌های خود تهیه کنید و با تحقیق در مورد گزینه‌های مختلف شغلی آنها را در اولویت قرار دهید. رضایت شغلی برای کارکنان اغلب به سیاست تعادل زندگی کاری خوب بر می‌گردد. در این سیاست شرکت تضمین می‌کند که کارمند در کنار کار می‌تواند وقت خود را با خانواده خود نیز صرف کند. این کار کیفیت کار کارمند را به میزان چشم‌گیری بهبود می‌بخشد.

موفقیت شغلی

۸- کمک بخواهید

دستیابی به موفقیت شغلی بدون درخواست کمک تقریباً غیرممکن است. از دوستان، خانواده و همکاران خود بخواهید تا درباره شخصیت و رفتار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. آن‌ها فکر می‌کنند نقاط قوت و ضعف شما چیست؟ مردم از شما چه تعارفی می‌کنند؟ داشتن چشم انداز بیرونی از شخصیت شما می‌تواند به پیشرفت استعدادهای پنهان‌تان کمک کند.

۹- ترس را در قسمت پشتی قرار دهید

تصور کنید که با “ترس” در صندلی مسافر در حال گذر از جاده هستید. ترس باعث فریاد زدن چیزهایی مانند این موارد می‌شود: “خیلی سریع رانندگی می‌کنید!” “کجا می‌روی، این راه اشتباه است!” یا “از آن خیابان نرو ممکن است تصادف کنید!” این منتقد درونی شماست که ظاهر خود را نشان می‌دهد او معمولاً وقتی می‌خواهید چیز بزرگی را شروع کنید مانند تغییر شغلی، شما را از حرکت باز نگه می‌دارد. آنچه باید انجام دهید این است که ماشین را متوقف کنید، ترس را در صندلی عقب بکشید و به او بگویید “من این‌کار را کردم.” ترس هرگز از بین نمی‌رود اما می‌توانید به او اطلاع دهید که رئیس چه کسی است.

۱۰- شغل خود را تنها براساس پول انتخاب نکنید

البته پول ضروری است، اما این تنها دلیل برای انتخاب شغل نیست. اگر زندگی خود را تنها صرف جستجوی پول کنید، پیدا کردن رضایت شغلی واقعی چالش برانگیز خواهد بود. فاکتورهای دیگری مانند نقاط قوت، لذت، علاقه و… را در نظر بگیرید.

منبع: career success

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.