چرا کسب و کارها شکست می‌خورند

در این مطلب قصد داریم به ذکر عواملی بپردازیم که منجر به شکست در کسب و کارها می‌شوند و به اختصار در مورد راه‌های جلوگیری از بروز این عوامل و مقابله با آنها پس از رخ دادن آن در مسیر کسب و کار بپردازیم.

علت شکست کسب و کارها

– اگر از رویارویی با حقایق و واقعیات سخت، دوری کنید شکست می‌خورید

اگر چه مواجهه با واقعیت سخت است و بسیاری از افراد از پذیرفتن و رویارویی با شکست هراسان هستند اما این اتفاق باعث شکست می‌شود. بعضی افراد برای پرت کردن حواس خود از واقعیت از روش‌های بسیاری همچون سرگرم شدن با رسانه‌های اجتماعی، فیلم، تلویزیون و مسافرت استفاده می‌کنند اما در نهایت مجبور خواهند شد با واقعیت‌های شغلی ناراحت کننده نیز روبرو شوند چون حقیقت غیرقابل انکار است و باید آن را بپذیریم. اگر از فکر کردن در مورد آینده اجتناب کنید و از رویارویی با عواقب تصمیمات خود بترسید به ناچار باید خود را با شکست روبه رو کنید.

– برای حل این مشکل چه می توانید بکنید؟ به خاطر داشته باشید که زمان کمی برای خود آزمایی خواهید داشت پس به سرعت برای آینده خود یک برنامه پنجساله تدوین کنید مثلا بگویید که الان در کجای کار هستید که مسئله شما را در این نقطه از پیشرفت نگه داشته و می‌خواهید در ۵ سال آینده در کدام وضعیت شغلی حرفه‌ای باشید؟ نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کرده و واقعیت را بپذیرید. از مشاوره متخصصان نیز بهره بگیرید قطعاً آنها باتجربه‌تر از شما هستند با خود صادق باشید و حقایق را انکار نکنید.

علت شکست کسب و کارها

– اگر احساس کنید برای تغییر خیلی دیر است و شما برای ایجاد تغییر پیر هستید شکست می‌خورید

این درست است که اغلب ما مسیرهای شغلی خود را تقریبا در سنین نوجوانی و اوایل زندگی مستقلانه خود در دانشگاه و موسسات فنی حرفه‌ای انتخاب کرده‌ایم اما اینکه فکر کنیم برای ایجاد تغییر در وضع کنونی خیلی دیر است و سال‌هاست که در این مسیر قدم گذاشته‌ایم و اکنون توانایی ایجاد تغییر و گرفتن یک تصمیم عاقلانه و قدرتمندانه را با وجود حس شکست و عدم موفقیت در شغل انتخابی نداریم قطعاً باعث شکست و عدم رضایت شغلی‌مان خواهد شد. همواره به خاطر داشته باشید که شما برای یک تغییر حرفه‌ای هرگز پیر نیستید و در هر کجا که باشید با قدرت و باور بالای خود موفق خواهید شد.

– برای حل مشکل چه می‌توانید بکنید؟ اگر در مسیری که قرار دارید احساس شکست می‌کنید و رضایت کافی ندارید برگردید و دوباره شروع کنید. حتی اگر سالها است که مشغول انجام آن کار هستید دوباره شروع کنید و به کسب مهارت و تجربه بپردازید و علم شروع به کار را فراگیرید؛ قبل از اینکه گام‌های بزرگی بردارید.

– اگر ترس از شکست دست و پایتان را زنجیر کند بیشتر با شکست روبرو می‌شوید

گاهی شکست به خاطر ترس از شکست است، اگر بترسید و در موقعیت‌های پر ریسک و با اندکی درصد شکست قرار نگیرید و دست به اقدام نزده و تصمیم به حرکت نگیرید قطعاً شکست بزرگتری خواهید خورد و کل مجموعه کاریتان با ضرر مواجه می‌شوند. پس لازم است که هوشیارانه قدم برداشته و تصمیم بگیرید و در مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان قدم بردارید و از شکست نهراسید که خود عامل شکست بزرگتری است.

– برای حل مشکل چه می‌توانید بکنید؟ نترسید و قدم بردارید و هوشیارانه تصمیم بگیرید و از افراد با تجربه در این زمینه مشورت بگیرید و از کمک‌های آنها استفاده کنید.‌ شکست می‌تواند یکی از تجربیات بزرگ در مسیر یادگیری باشد هرچند که احساس درد پس از آن سنگین و گاه غیرقابل تحمل است و ممکن است شما را فلج کند اما تجربه ثابت کرده که هر شکستی مقدمه پیروزی بوده و تا انسان شکست نخورد متوجه اشتباهاتش نمی‌شود.

علت شکست کسب و کارها

– اگر بیش از حد توانایی‌هایتان را ارزیابی کرده و به خود مغرور شوید یا برعکس خود را دست کم بگیرید با شکست مواجه می‌شوید

نکته اصلی در این مورد این است که به توانایی‌های خود اطمینان داشته باشید اما هرگز به تنهایی کارهایی که در آن تجربه و مهارت کافی ندارید شروع نکنید و به جای آن از افراد متخصص در این امر کمک بگیرید. اگر به خود مغرور شوید قطعاً نمی‌توانید موفقیتی کسب کنید در کارهای گروهی بسیار بهتر است که با مشورت دیگران کارها را به سرانجام برسانید.

– برای حل این مشکل چه می‌توانید بکنید؟ نقاط قوت خود را بررسی کرده و با توجه به آن دست اقدام بزنید خود را دست کم نگیرید اما مغرور نشوید و با شناسایی نقاط ضعف خود روی آنها کار کنید و در انجام کارهای غیر تخصصی واقع بین باشید و کار را به متخصص بسپارید.

– اگر اهداف واقع بینانه‌ای را ترسیم نکنید در کسب و کارها با شکست مواجه می‌شوید

اگر برنامه ریزی حرفه‌ای نداشته باشید و به اهداف کاری خود دید واقع گرایانه‌ای نداشته باشید مطمئناً احساس شکست و ناکامی خواهید کرد قطعاً ترسیم یک هدف چندین ساله در یک شب محقق نمی‌گردد و شما به عنوان یک تازه ورود به شغل‌تان میتوانید پس از مدت کوتاهی مدیر عامل شوید حتی اگر قابلیت‌های بالایی داشته باشید باید سلسله مراتبی را طی کنید.

– برای حل مشکل چه می‌توانید بکنید؟ از زمان، برای ترسیم اهداف عاقلانه و هوشیارانه بهره ببرید اهداف شما قابل اندازه گیری و قابل دستیابی البته در یک تایم زمانی مخصوص به خود است که تا رسیدن به آن زمان باید صبوری کنید. اهداف شغلی کوتاه‌مدت و بلندمدتی داشته باشید مثلا اهداف یک سال و پنج ساله این کار در پیشرفت شما بسیار تاثیرگذار است اگر تا مدت یک سال به هدف کوتاه مدت خود نرسید با تغییر روش اجرایی آن و تصمیم‌گیری‌هایتان و برنامه ریزی مجدد و البته کسب مهارت و تلاش کافی به هدف خود خواهید رسید. می‌توانید در ترسیم اهداف خود از برنامه‌ها و ابزارهای متعددی استفاده کنید که برای این کار ترسیم شده‌اند.

قدرت تهیه چک لیست قدیمی از امور را دست کم نگیرید با تدوین یک چک لیستی از کارهایتان و انجام دادن آن‌ها طبق برنامه زمانی پیش‌بینی شده خواهید توانست با انجام هر یک و زدن تیک روی آنها برای انجام کار بعدی انرژی و انگیزه کافی را کسب کنید.

اگر مانند یک فرد شکست خورده و ناامید رفتار کنید شکستی که در کمین شما است به سراغتان خواهد آمد دانستن اینکه چرا شکست خورده‌اید از خود شکست مهمتر است در جستجوی عامل شکست‌تان باشید تا بار دیگر از همان جا ضربه نخورید.

منبع: failing at your career

مطالب مرتبط:
اشتباهات زبان بدن که باعث عدم موفقیت می شوند

برنامه ای برای موفقیت شخصی

چهار کلیدِ کاربردی برای کسب موفقیت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.