علت لرزش فرمان خودرو در سرعت پایین

اینکه قطعات اتومبیل با گذشت زمان و استفاده مکرر از آن دچار نقص در عملکرد، پارگی و یا خرابی شوند امری معمول و طبیعی است و تعمیر یا جایگزینی قطعات با قطعه نو و سالم نیز از جمله نیازهای ضروری برای نگهداری از اتومبیل است. فرمان در دست راننده نقطه اتصال بین راننده و وسیله نقلیه و در نهایت جاده و مسیر است. ارزیابی عملکرد و رفتار فرمان در دست شما می‌تواند نشانه‌های هشدار بسیاری در مورد وسیله نقلیه باشد و با سیگنال‌های قرمز و اخطارهایی شما را از عملکرد غیر طبیعی و هرگونه عیب و نقص در موتور خودرو مطلع کند. اگر در حرکت با سرعت پایین متوجه لرزش در فرمان خودرو شدید به خاطر داشته باشید که حتماً باید علت آن را بررسی کرده و آن را رفع کنید در برخی از موارد ایجاد لرزش فرمان می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

دلایل اصلی لرزش فرمان خودرو در سرعت کم چرخ‌ها چیست؟

اتصال چرخ‌ها به فرمان و اتصال هر دو به برق خودرو، جعبه فرمان، سیستم تعلیق، ترمز خودرو، چرخ و لاستیک‌ها از عمده دلایل لرزش فرمان در سرعت پایین هستند. هرگونه مشکلی در اتصالات ذکر شده می‌تواند باعث این شود که فرمان خودرو در سرعت کم و یا حتی در سرعت بالا لرزش داشته باشد. لرزش فرمان می‌تواند در هر دو مدل اتومبیل قدیمی و مدرن اتفاق بیفتد در نتیجه دارندگان هر دو مدل خودرو باید هر بار که اقدام به تعویض روغن می‌نمایند لرزش فرمان خودرو و یا استیبل بودن آن را نیز بررسی کنند. به طور مثال بهتر است که در هر بار مراجعه به مکانیکی تعادل تایر و چرخ‌ها، میزان سایش لاستیک و فشار تایر را بررسی کنند و منتظر نباشند که حتماً علامت اختلالی ظاهر شود یا مشکلی به وجود آید و بعد به فکر حل مشکل باشند.

لرزش فرمان می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل ساده یا مشکلات جدی‌تری باشد بنابراین هر راننده باید بفهمد که دلیل بروز چنین اتفاقی دقیقا چه بوده و بر اساس فرکانس و زمان لرزش فرمان علت را بیابد و آن را برطرف کند.

به طور کلی علت لرزش فرمان می‌تواند در یکی از پنج دسته زیر قرار بگیرد.

لرزش فرمان خودرو

۱- اختلال در چرخ‌های ماشین

مشکلات چرخ‌ها در وسیله نقلیه را می‌توان بیشتر به مواردی از جمله تراز نبودن چرخ‌‌ها، عدم توازن و تعادل چرخ، خمیدگی چرخ و تعویض دیر هنگام تایر چرخ‌ها و ساییدگی شدید لاستیک تقسیم کرد.

– تنظیم چرخ:
چرخ‌ها در وسیله نقلیه باید در کنار هم قرار بگیرند به خاطر داشته باشید که با گذشت زمان و به دلیل شرایط مختلف جاده ممکن است چرخ‌ها از تراز خارج شده و عملکرد درستی نداشته باشند. چرخ‌های نامتقارن و با تراز نادرست می‌تواند منجر به پارگی و ناهمواری در تایر شده و اگر لاستیک ناهموار شود فرمان شروع به لرزش می‌کند.

– نامتعادل و نامتقارنی چرخ‌ها:
چرخ‌های نامتقارن می‌توانند باعث حرکت وسیله نقلیه و چرخش آن به این طرف و آن طرف و عدم حرکت در یک مسیر صاف و قابل کنترل توسط راننده شوند. اگرچه ممکن است این اتفاق در صورت پایین رخ دهد اما هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها هم می‌توانند در سرعت‌های بالا مشاهده شود.

– خم شدگی چرخ‌ها:
اگر در یک اتفاق مانند تصادف متوجه لرزش فرمان شدید این امکان وجود دارد که چرخ یا اکسل‌های داخلی ماشین خم شده باشند به عنوان مثال یک درایو چرخان یا اکسل شکسته می‌تواند باعث شود چرخ ماشین به چپ و راست کشیده شود و شما قادر به کنترل آن در یک مسیر مستقیم نباشید، اگر متوجه هریک از علایم بالا شدید بدون فوت وقت اقدام به تعمیر وسیله نقلیه خود کنید اگر چرخ قابل تعمیر نبودند شاید مجبور شوید به صورت کامل آنها را تعویض نمایید در غیر این صورت ممکن است در هنگام رانندگی در سرعت بالا کنترل ماشین از دستتان خارج شود.

لرزش فرمان خودرو

۲- اختلال در لاستیک خودرو

مشکلات لاستیک خودرو می‌تواند بیشتر ناشی از عدم تعادل و پوشش نادرست، از بین رفتن تایر، ترکیدگی، ساییدگی و خوردگی آن و همچنین فشار ناهموار تقسیم شده بر روی لاستیک‌ها باشد.

– خوردگی لاستیک‌های جلو:
در اکثر اتومبیل‌ها لاستیک‌های جلو خیلی قبل‌تر از لاستیک‌های عقب شروع به خوردگی و ساییدگی می‌کنند، در نتیجه لاستیک‌ها دارای فرسودگی و پارگی می‌شوند و همچنین منجر به عدم تعادل کلی در خودرو می‌شود که شما متوجه نوعی لرزش و ارتعاش عجیب در فرمان خودرو خواهید شد.

– مشکلات تعادلی تایر:
هر لاستیک جدید باید به خوبی بالانس شود تولید کننده هر نوع تایری راهنمایی‌های لازم پس از نصب لاستیک بر روی ماشین را ارائه کرده است اگر به هر دلیلی لاستیک‌ها نامتوازن شوند احتمالاً تکان و لرزش در فرمان را تجربه خواهید کرد. یکی از راه‌های بررسی مشکل جستجو نقاط مسطح است. برای وسیله نقلیه که مدت‌ها حرکت نکرده ممکن است نقاطی مسطح روی چرخ‌ها مشاهده کنید که روی دیگر آن اینگونه نباشد همین عامل باعث برهم زدن تعادل کلی چرخ و لرزش در فرمان متصل به آنها می‌شود.

– فشار ناهموار لاستیک:
سازنده هر مدل لاستیک مشخص نموده است که تایر تا چه میزان فشار باد را می‌تواند تحمل کند، هرچه لاستیک ضعیف‌تر باشد تعادل وسیله نقلیه نیز بر هم زده می‌شود و در هنگام رانندگی با سرعت کم یا حتی زیاد فرمان شروع به لرزش می‌کند. اولین قدم برای رفع این نقص چرخش لاستیک‌ها است از آنجایی که لاستیک‌های جلو تمایل بیشتری به ساییدگی و خوردگی دارند بنابراین اگر لاستیک‌های جلو را با لاستیک‌های عقبی تعویض کنید این نقص را جبران کرده و از لرزش فرمان تا مدت زمان زیادی جلوگیری می‌کنید. از طرف دیگر اگر لاستیک‌های جلو و عقب هر دو به شدت ساییده شده باشند برای جلوگیری از لرزش فرمان لازم است که تمام لاستیک‌ها را تعویض نمایید اگر پس از آن نیز هنوز فرمان لرزش داشت لازم است که جهت هم تراز کردن چرخ‌ها و رفع مشکلات تعادلی وسیله نقلیه را به یک مکانیک کار حرفه‌ای برسانید.

لرزش فرمان خودرو

۳- اختلال در فنربندی و میل‌های خودرو

مشکلات فنر وسیله نقلیه را می‌توان بیشتر به مشکلات میله‌های داخلی و خارجی اتصالات و فنر خودرو مربوط دانست.

– اختلال در میل‌های داخلی و خارجی:
میله‌های داخلی و خارجی سیستم فنربندی خودرو وظیفه نگه داشتن چرخ را در یک موقعیت خاص بر عهده دارند با گذشت زمان این میله‌ها می توانند ساییده شده و از بین بروند که این امر می‌تواند بر تعادل چرخ و نابرابری تایر و در نتیجه لرزش فرمان تاثیر بگذارند. زمان لرزش فرمان در خودرو می‌تواند به شما نشان دهد آیا مشکل ناشی از میله‌های داخلی و خارجی است یا مشکل جای دیگری است به عنوان مثال اگر در هنگام پیچش به گوش‌ها بر سر بریدگی‌ها و چرخش به چپ و راست فرمان شروع به لرزش کرد و نه به هنگامی که در یک مسیر مستقیم در حال حرکت هستید مشکل قطع در میله‌های پیستون در سیستم فنربندی خودروی است.

– اشکال در سیبک سیستم تعلیق خودرو:
پیچ و مهره‌ها در سیستم خودرو قطعات داخلی را به هم متصل می‌کند و مانند هر قسمت دیگری پیچ و مهره فرسوده می‌تواند باعث لرزش در سیستم شود. هر زمانی که رانندگی می‌کنید و منجر به ایجاد سر و صدای بلند ناشی از برخورد قطعات با یکدیگر و یا شل شدن آنها شود در این حالت زمان می‌تواند لرزش فرمان را به شما نشان دهد و بگوید اختلال در کدام قسمت ماشین است به طور مثال اگر در هنگام حرکت در یک مسیر مستقیم فرمان شروع به لرزش کرد اما به هنگام چرخش به چپ و راست این لرزش‌ها اتفاق نیفتاد می‌توان قطع به یقین گفت که مشکل از سیبک تعلیق در خودرو است.

– بروز اختلال در فنرهای تعلیق:
فنرها در سیستم تعلیق خودرو وظیفه پشتیبانی از وسیله نقلیه و هنگام رانندگی در بریدگی‌ها و چرخش به چپ و راست را بر عهده دارند اگر ماشین شما پس از طی مسافتی شروع به لرزش کرد ممکن است اختلال در فنر سیستم تعلیق باعث لرزش در فرمان شده باشد.

لرزش فرمان خودرو

۴- اختلال در ترمز خودرو

تمام دلایل ذکر شده برای لرزش در فرمان نمی‌تواند به اندازه مشکل در ترمز خودرو‌ مهم باشند ترمزها در خودرو وظیفه کنترل و متوقف کردن خودرو را بر عهده دارند اگر مشکلی در سیستم ترمز وسیله نقلیه وجود داشته باشد باید آن را سریعاً برطرف نمود زیرا یک عامل خطر بسیار جدی برای سرنشینان و خودرو خواهد بود در این حالت لرزش فرمان هنگام ترمز کردن رخ می‌دهد و نه در هنگام رانندگی. مشکلات ترمز وسایل نقلیه را می‌توان بیشتر به ایجاد اختلال در روتر، مشکل در لنت ترمز و اختلال در کالیپر ترمز و یا شکستگی در آن مربوط دانست.

– شکستگی روتور ترمز:
ترمز معمولا به طور یکنواخت تزریق نمی‌شود همچنین می‌تواند به یکباره و بیش از حد نیز داغ گردد اگر روتورها هر یک از این شرایط را تجربه کنند لرزش در فرمان اتفاق می‌افتد.

– لنت ترمز:
لنت‌های ترمز از طریق یک بازوی حلقوی یک جعبه فرمان و در آخر ستون فرمان به فرمان متصل می‌شوند اگر در روتور ترمز مشکلی نبود قطعا این مشکل می‌تواند در لنت‌های ترمز فرسوده باشد.

– کالیپر ترمز:
اگر پس از بررسی لنت‌های ترمز و روتور ترمز متوجه کارکرد صحیح در آنها شدید حتماً مشکل در کالیپرهای ترمز ماشین است مشکلات مربوط به کالیپرهای ترمز شدیدتر است و ممکن است با این علامت بروز کند که با هر بار فشردن ترمز بوی سوختگی به مشام می‌رسد. در این حالت توقف وسیله نقلیه و مراجعه به یک سرویس کار در اولویت است.

لرزش فرمان خودرو

۵- سایر موارد لرزش فرمان خودرو

مشکلاتی که در بالا به آن اشاره شد از جمله عمده‌ترین دلایل بروز لرزش در فرمان هستند با این حال عوامل دیگر نیز می‌تواند منجر به بروز این اختلال در فرمان شوند از جمله:

– اختلالات موتوری:
اگرچه مشکلات موتور از طریق بروز علائم دیگری قابل مشاهده و پیگیری هستند از جمله تکان شدید خودرو به هنگام شروع به کار یا شروع به حرکت یا روشن شدن چراغ چک در خودرو و علائم دیگر اما بروز اختلالات دیگری همچون اختلال در القا کننده‌های اکسیژن، مشکلات سوخت رسانی در خودرو و بیان مشکل در شمع خودرو نیز می‌تواند باعث لرزش فرمان شود.

– یاتاقان زدن خودرو:
یاتاقان‌ها وظیفه پشتیبانی از وزن سنگین خودرو را برعهده دارند و اطمینان حاصل می‌کنند که چرخ‌ها در جاده در تعادل حرکت می‌کنند، همچنین اصطکاک را از بین قطعات فلزی کاهش می‌دهند و چرخ‌ها را به بدنه خودرو وصل می‌کنند. از نظر تئوری تعادل همیشه باید برقرار باشد و نیازی به تعویض و جایگزینی یاتاقان نیست در هر حال این یاتاقان‌ها اما ممکن است به مانند سایر قطعات دچار فرسایش و خرابی شوند و یا حتی شل شده و باعث لرزش در فرمان خودرو شوند و شما صدای شبیه زنگ زنی و به هم خوردگی قطعات فلزی با یکدیگر را بشنوید یاتاقان بد می‌تواند عملکرد کلیه خودرو را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به ایجاد فشار و عدم تقسیم بار به صورت متعادل بر روی خودرو گردد.

– یک پیشرانه آسیب دیده:
محور محرکه خودرو وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها را برعهده دارد و ماشین را به حرکت وا می‌دارد. اگر پیشرانه، آسیب دیده و یا فرسوده باشد فرمان لرزش پیدا کرده و در سرعت‌های بالا و پایین ریپ میزند و تعادل ندارد.

منبع: steering wheel shakes

1 نظر
  1. حسین محمودی دلیوند می گوید

    دم شما گرم خیلی خیلی توضیحات شما بجا و مآثر بود خیلی بطور کامل مفید است ممنون از اینکه خیلی موردها را نام بردید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.