بررسی اشتباهات رایج در تغذیه

آیا کره برای ما مضر است؟ آیا باید نوشیدنی‌های خیلی شیرین است را حذف کنیم؟ آیا لبنیات خوب است یا بد؟ پاسخ به این سوالات بسیار گیج کننده است. اما قوانین خاصی وجود دارد که بسیاری از ما معتقدیم کاملا نادرست است و می‌تواند مانع سلامتی ما باشد. در دنیای مملو از توصیه‌های گیج کننده تغذیه‌ای و رژیم‌های غذایی ناشناخته، نکاتی که لمبرت متخصص تغذیه توصیه می‌کند به افراد کمک می‌کند تا رابطه سالمی با غذا برقرار کنند، بنابراین ما با لمبرت صحبت کردیم تا اشتباهات رایج در تغذیه را مورد بررسی قرار دهیم.

اشتباهات رایج در تغذیه

۱) خوردن بیش از حد تخم مرغ برای شما مضر است

بسیاری از مردم از خوردن بیش از حد تخم مرغ می‌ترسند زیرا معتقدند که تخم مرغ کلسترول بالایی دارد، لمبرت توضیح می‌دهد که تخم مرغ کلسترول بد خون را افزایش نمی‌دهد. وی افزود: در حقیقت، تخم مرغ به طور مداوم منجر به افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود که با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها (بیماری‌های قلبی) ارتباط دارند‌. لمبرت معتقد است تخم مرغ در حقیقت یک غذای بی‌عیب است، زیرا سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های بی نظیری است. لمبرت می‌گوید: تخم مرغ‌ها در نسبت‌های مناسب حاوی کلیه اسیدهای آمینه ضروری (بلوک های سازنده پروتئین) هستند که می‌تواند برای بدن مفید باشد. اجماع عمومی این است که خوردن حداکثر سه تخم مرغ در روز کاملا خوب است، اگرچه اثبات نشده است که خوردن بیشتر از آن برای شما مضر است، اما این چیزی است که هنوز در مورد آن تحقیق نشده است.

۲) روغن‌های گیاهی سالم هستند

به گفته لمبرت: ادعای سالم بودن روغن‌های گیاهی کاملا درست نیست. مطالعات قبلی نشان داده بود که چربی‌های اشباع نشده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد و به همین دلیل مردم فکر می‌کنند که روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان برای سلامتی بسیار مفید است. لمبرت می‌گوید: با این حال، مهم است که بدانیم چربی‌های اشباع نشده چند نوع هستند مانند امگا ۳ و امگا ۶ و ما باید امگا ۳ و امگا ۶ را در تعادل مشخصی بدست آوریم. دلیل اصلی خطرناک بودن روغن‌های گیاهی این است که تحت پردازش قرار می‌گیرند. لمبرت می‌گوید: اگر می‌خواهید خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید، امگا ۳ بخورید و روغن گوهای مختلف گیاهی مانند روغن زیتون و روغن کُلزا را انتخاب کنید.

خوردن بیش از حد تخم مرغ

۳) گوشت برای شما مضر است

امروزه بسیاری از گوشت‌های موجود در قفسه‌های سوپر مارکت با آنچه اجداد ما می‌خوردند فاصله دارد، حیوانات در اسارت پرورش می‌یابند و گوشت بسیار فرآوری می‌شود. این بدان معنی است که برخی از گوشت‌ها می‌توانند بر سلامتی شما تاثیر منفی بگذارند، اما همه گوشت‌ها برابر نیستند. لمبرت با توجه به بزرگترین مطالعه‌ای که تا کنون در مورد رژیم غذایی و بیماری انجام شده (همچنان در حال انجام است) به نام مناسب EPI (تحقیقات آینده نگر اروپا در مورد سرطان و تغذیه) ذکر می‌کند: در سال ۲۰۱۳ گزارش داده شد که برای ۴۴۸ تا ۵۶۸ شرکت کننده، گوشت فرآوری شده خطر مرگ را افزایش می‌دهد، در حالی که هیچ تاثیری در گوشت قرمز فرآوری نشده مشاهده نشد. او می‌گوید خوردن گوشت قرمز فرآوری نشده و برای یک بار در هفته کاملا خوب است، زیرا سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و پر از پروتئین و چربی‌های سالم است که تاثیرات زیادی بر سلامتی ما دارد. همه ما منحصر به فرد هستیم و آنچه برای یک شخص مفید است ممکن است برای نفر دیگر مفید نباشد. اما، به محض از بین بردن گروه‌های غذایی کامل مانند گوشت، خطر کمبود ویتامین و مواد معدنی او را تهدید می‌کند.

۴) تمام کالری‌ها برابر است

برخی از افراد می‌گویند اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید کالری بدن خود را کاهش دهید این به این منظور نیست که وعده‌های غذایی خود را کاهش دهید بلکه به این معنی است که میزان کالری‌های مصرفی خود را کاهش دهید. لمبرت توضیح می‌دهد: غذاهای مختلف از طریق مسیرهای متابولیکی مختلف در بدن عبور می‌کنند و غذاهایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند به طور مستقیم بر روی هورمون‌های بدن تاثیر بگذارند. خوردن پروتئین در‌ مقایسه با همان مقدار کالری از چربی و کربوهیدرات اشتهای شما را کاهش می‌دهد زیرا پروتئین شما را سیر نگه می‌دارد. بنابراین، بهتر است روی غذاهایی تمرکز کنید که بدن را سیر نگه می‌دارند مانند سیب زمینی، گوشت گاو، تخم مرغ، لوبیا و میوه‌ها در حالی که جای تعجب نیست که باید از مصرف شیرینی و کیک خودداری کنید. لمبرت می‌گوید: اینکه غذاهای سیر کننده را انتخاب کنید یا نکنید در طولانی مدت تفاوت عمده‌ای در تعادل انرژی خواهد داشت زیرا کالری حاصل در سیب زمینی آب پز و کالری یک دونات یکسان نیست.

روغن‌های گیاهی

۵) خوردن چربی باعث چاق شدن شما می‌شود

در دهه ۱۹۷۰ تصمیم گرفته شد که چربی باعث چاقی و اضافه وزن شما میشود و به همین دلیل قفسه سوپر مارکت‌ها مملو از محصولات کم چرب و بدون چربی شد. با این حال، اکنون به اثبات رسیده است که این توصیه کاملا نادرست است‌. علاوه بر این، بسیاری از محصولات کم چرب در واقع مملو از شکر هستند تا کمبود چربی را جبران کنند. بدون داشتن اطلاعات صحیح تغذیه‌ای، این خطر وجود دارد که اکثریت افراد اطلاعات نادرست را بخوانند. بسیاری از افراد رژیم روزانه گوشت‌های چرب و لبنیات را شروع می‌کنند و شروع به حذف کربوهیدرات‌ها، میوه‌ها و حتی سبزیجات می‌کنند. به گفته لمبرت، در اینجا آنچه چربی‌های سالم بیان شده است:

ماهی‌های روغنی: اجازه ندهید مقدار بالای کالری مانند ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی شما را فریب دهد، آنها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ سالم برای قلب هستند.

آووکادو: این میوه‌ها سرشار از اسید اولئیک، چربی کاهش دهنده فشار خون هستند.

ماست پر چرب: حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است که از سلامت دستگاه گوارش شما پشتیبانی می‌کند، حتما ماست طبیعی و پر چرب بدون قند اضافه خریداری کنید.

آجیل: یک مشت بادام در روز میتواند کلسترول بد(LDL) را کاهش دهد و به کنترل قند خون کمک کند.

کره: کره حاوی ویتامین‌های A و D و همچنین اسیدهای چرب است که می‌تواند کلسترول خوب را افزایش دهد.

لمبرت توضیح می‌دهد: علی رغم اینکه چربی در هر گرم کالری بیشتری نسبت به پروتئین یا کربوهیدرات دارد، رژیم‌هایی ‌که دارای چربی زیادی هستند، افراد را چاق نمی‌کنند. در حقیقت، مطالعات نشان داده است افرادی که مقدار زیادی چربی سالم می‌خورند نسبت به افرادی که رژیم‌های کم چربی دارند وزن بیشتری کم می‌کنند.

منبع: Nutrition tips for body health

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.