علائم سوختن Cpu لپ تاپ

cpu یا واحد پردازش مرکزی و قلب سیستم رایانه‌ای شما پردازنده است که به ندرت از کار می‌افتد و در شرایطی که از کار بیفتد قطعاً تنها یک متخصص می‌تواند آن را تعمیر و رفع نقص کند. یک کاربر متوسط کامپیوتری برای رفع ایراد از آن کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد اگر می‌خواهید درباره نحوه احیای مجدد و یا حتی قبل از آن علائم سوختن Cpu لپ تاپ اطلاعاتی کسب کنید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

در این مطلب عناوین زیر را پوشش می‌دهیم:
– علائم خرابی پردازنده
– دلایل خرابی پردازنده
– نحوه عیب یابی
– پیشگیری از بروز خرابی

علائم خرابی و سوختن cpu در کامپیوتر و انواع لپ تاپ

رایانه شما یک بررسی خودکار و خود به خودی انجام می‌دهد تا ارزیابی شود که آیا تمام لوازم جانبی ضروری برای شروع به کار لپ تاپ درست کار می‌کند یا خیر. اگر این ارزیابی نشان دهد که cpu لپ تاپ خراب و یا سوخته است فرایند راه اندازی مجدد (بوت boot) مجدداً قطع شده و مادربرد بوق اخطار میزند.

این صدای بوق اخطار در واقع همان کدهایی هستند که به یک تکنسین کامپیوتر کمک می‌کند تا مشکل را دقیق شناسایی کند. بنابراین مطمئن شوید که تعداد بوق‌ها چند تا است و تعداد آن را یادداشت نمایید سپس می‌توانید معنای کد بوق را در گوگل سرچ کنید و علت خرابی را بفهمید.

علائم سوختن Cpu لپ تاپ

مادربورد یا پردازنده CPU سوخته

گرمای بیش از حد وارد شده ناشی از کار کردن طولانی مدت با لپ تاپ یا کامپیوتر می‌تواند cpu را بسوزاند که علاوه بر بوی سوختگی که از لپ تاپ به مشام می‌رسد ظاهر سوختگی و ذوب شدگی روی مادر برد یا cpu ظاهر می‌شود، در این هنگام سعی کنید مادربرد را از جایگاه آن خارج کنید و CPU را بردارید. اگر گرمای وارد شده به سیستم شدید باشد ممکن است پردازنده به طور کلی آسیب ببیند و غیرقابل استفاده شود در این حالت تنها راه حل این است که یک cpu جدید را وارد مدار سازی و پس از آن حتما چک کنید که مادربرد نیز سالم باشد و آن را نیز عیب‌یابی نمایید.

دلایل سوختن و از کار افتادن cpu لپ تاپ

مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری cpu نیز می‌تواند به راحتی بسوزد و از بین برود. در متن زیر همه آیتم‌هایی که می‌تواند طول عمر یک پردازنده cpu را افزایش دهد ذکر شده است که باید آنها را در سیستم به حداقل ممکن برسانید.

گرما

خود پردازنده در هنگام کار گرما تولید می‌کند اما اگر سطح این حرارت از آستانه تحمل طبیعی پردازنده فراتر برود cpu میسوزد و غیرقابل استفاده می‌شود. هیچگاه توان یک خنک کننده (فن) و کاربرد بسزای آن را در سیستم دست کم نگیرید و به هنگام خرید فن گران بودن آن را بهانه نخریدن نکنید دلیل گران بودن سیستم‌های خنک کننده همین قابلیت گسترده تهویه مناسب و خنک سازی سریع سیستم است. پس از مشاهده گرمای بیش از حد کامپیوتر آن را در یک محیط خنک قرار دهید تا سرد شود.

علائم سوختن Cpu لپ تاپ

طول عمر و قدمت cpu

بعضی از پردازنده‌ها می‌توانند از سایر اجزای کامپیوتر بیشتر کار کنند و طول عمر بیشتری داشته باشند بیشترین طول عمر که می‌توان از cpu انتظار داشت ۵ سال است پردازنده حتی اگر عملکرد صحیحی نیز داشته باشد و به درستی مراقبت شود در یک سیستم پیچیده کامپیوتری می‌تواند به سرعت از بین برود. اولین جزء پردازنده که می‌تواند زودتر از خود پردازنده از بین برود فن یا خنک کننده است.

اورکلاک شدن cpu

پردازنده‌ها بر اساس سرعت کلاک آنها درجه بندی می‌شوند برخی از پردازنده‌های مرکزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان افزایش سرعت کلاک را جهت عملکرد بهتر و سریعتر کامپیوتر فراهم می‌کنند، اما این افزایش سرعت CPU هزینه‌هایی به دنبال دارد و می‌تواند علاوه بر فشار بیش از حد باعث کاهش طول عمر موثر CPU شود.

افزایش ناگهانی قدرت و ولتاژ برق

بسیاری از پردازنده‌های امروزی به گونه‌ای بهینه شده‌اند که بسیار قابل اعتماد هستند و می‌توانند سال‌ها به طور مداوم و بدون خرابی کار کنند با این حال اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که رعد و برق زیاد می‌زند و یا خطوط برق ناپایدار در جریان است این افزایش قدرت ولتاژ ناگهانی و بالای برق نیز می‌تواند یک پردازنده را بسوزاند و از کار بیندازد، بنابراین هیچگاه رایانه خود را مستقیماً به برق نزنید و از محافظ ولتاژ جهت محافظت از لپ تاپ در برابر افزایش ناگهانی برق استفاده کنید.

علائم سوختن Cpu لپ تاپ

مادربرد بی‌کیفیت

مادربرد از جمله اتصالات پیچیده در سیستم است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در سیستم یک مادربرد گاهی اوقات یک خازن بی‌کیفیت نیز می‌تواند باعث خرابی و از کار افتادن کل مادربرد و یا قطعات دیگر شود، بنابراین سعی کنید همیشه قبل از خرید یک مادربرد یک بررسی سخت افزاری و سریع روی مادربرد انجام دهید و مراقب برآمدگی خازن یا خوردگی روی آن باشید.

علائم خرابی cpu پردازنده یا سوختن آن

معمولاً هر پردازنده در هنگام از کار افتادن یا سوختن و یا حتی پس از آن دچار اشکالات می‌شود که همگی آنها از جمله علائمی هستند که در لیست زیر مجموعه علائم معمول خرابی پردازنده قرار می‌گیرند که با هم مرور می‌کنیم:
۱- کامپیوتر روشن می‌شود بدون صدا بدون بوق و یا حتی صفحه نمایش؛ تاریک تاریک.
۲- کامپیوتر روشن می‌شود فن با سرعت بسیار بالایی شروع به کار می‌کند ولی سیستم عامل هنوز post نمی‌شود و عمل بارگیری را انجام نمی‌دهد.
۳- کامپیوتر روشن می‌شود اما بلافاصله خود به خود خاموش می‌شود.
۴- در ویندوز یا هر سیستم عامل دیگری صفحه نمایش پس از چند دقیقه روشن ماندن به یکباره خاموش می‌شود و یا روی همان صفحه بدون اجرای هیچ عملکرد دیگری باقی می‌ماند؛ صفحه نمایش قفل می‌شود.
۵- بر روی صفحه نمایش لپ تاپ یا کامپیوتر پیغام خطای توقف سیستم پی در پی ظاهر می‌شود (پیغام خطا معروف به صفحه آبی مرگ) ظاهر می‌شود که نشان دهنده بروز مشکل در پردازنده است.

منبع: cpu Bad

1 نظر
  1. سروش می گوید

    سلام ببخشید من یه ویدیو دیدم که کاری کرد که همه هسته های پردازنده رشون میشد من انجام دادم اینکارو برای بازی ها هم بهتر ولی ترسیدم بسوزه رفتم همون کارو برای به حال اول برگشتن کردم ولی حالا توی بازی pes مینوسه N/A که یعنی یافت نشد کامپیتر روشنه داخل نرم افزارو بازی هاهم میره ولی خیلی کنده چیکار کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.