خراب شدن مادربرد لپ تاپ

مادربرد یا مدار اصلی در کامپیوترهای قدیمی و جدید پایه و اساس یک کامپیوتر است و نیروی مناسب را به سایر قطعات سیستم از جمله RAM ،CPU و… رسانده و امکان برقراری ارتباط بین سخت افزارهای کامپیوتری را فراهم می‌کند. مادربردها انواع مختلفی دارند که هر نوع مادربرد برای کار با انواع خاصی از پردازنده و حافظه‌ها طراحی شده است بنابراین با هر پردازنده و حافظه کار نمی‌کند. در ادامه خراب شدن مادربرد لپ تاپ را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

خراب شدن مادربرد

تا زمانی که قصد بروزرسانی کامپیوتر یا لپتاپ شخصی خود را ندارید تغییر مادربرد باید آخرین راه‌حل برای حل مشکل شما باشد، زیرا تقریبا تمام اجزای سازنده رایانه شما با همان مدل مادربرد خاص سازگار و متصل است. علاوه بر این از آنجا که فناوری به طور مداوم در حال تغییر و پیشرفت است ممکن است نتوانید مادربرد را دقیقاً مطابق با همان مدلی که در اختیار دارید جایگزین کنید و اگر هر چیزی در رابطه با مادربرد متفاوت باشد از جمله اندازه، شکل یا حتی محل شکاف دیگر آن قطعه مناسب سیستم شما نخواهد بود.

علائم خراب شدن مادربرد لپ تاپ

اگر به تازگی مادربرد لپ تاپ‌تان را تعویض کرده‌اید و متوجه خرابی و کار نکردن آن شده‌اید حتماً پس از عملکرد نادرست سیستم‌تان گمان می‌کنید خرابی از قطعه تازه تعویض شده یعنی مادربرد است اما باید توجه کنید که خرابی در مادربرد نشانه‌هایی دارد که با مشاهده این علائم می‌توانید بگویید مادربرد خراب است.

خراب شدن مادربرد لپ تاپ

۱- عدم راه اندازی مجدد

کامپیوتر شما ممکن است راه اندازی مجدد شود و بلافاصله خاموش شود و این روشن و خاموش شدن پی در پی و ادامه‌دار باشد.

۲- افزایش خطاهای ویندوز یا صفحه آبی مرگ

یکی دیگر از علائمی که می‌گوید مادربرد خراب است نمایش صفحه آبی رنگ بر روی صفحه نمایش و یا خطاهای ویندوزی مکرر بر روی سیستم است و یا اینکه رایانه شما بدون هیچ دلیل مشخصی هنگ می‌کند و دستگاه‌های متصل به آن دیگر کار نمی‌کنند.

عیب یابی خرابی و خطاها

۱- اگر به نظر می‌رسد سیستم شما خوب کار می‌کند اما به طور ناگهانی خاموش می‌شود
روی هر کلید ضربه بزنید و ببینید آیا دوباره عمل می‌کند یا خیر اگر اینگونه باشد می‌توانید لپ تاپ خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که پس از مدت کوتاهی استفاده به حالت خواب برود برای این کار control panel را باز کنید بر‌ روی گزینه power option بزنید و آن را به وضعیت خواب تغییر دهید.

۲- بررسی کنید که از چه زمانی مشکل در سیستم شما شروع شده است
مثلا آیا اخیراً برنامه جدیدی نصب کرده‌اید یا خیر؛ نصب برنامه جدید ممکن است با یک یا چند جز از رایانه شما هم خوانی و سازگاری لازم را نداشته باشد بنابراین باید برنامه را حذف و نصب کنید و بررسی کنید آیا مشکل windows system شما همچنان ادامه دارد یا از بین رفته است. پس از حذف نصب دکمه restore کامپیوتر را بزنید و سپس برنامه را دوباره نصب کنید.

۳- بدافزارها و ویروس‌ها را بررسی کنید
ویروس‌ها و بدافزارها باعث می‌شوند گمان کنید مادربرد خراب است؛ بنابراین یک scan ویروس کامل انجام دهید و تمام درایوها و پرونده‌های سیستم را اسکن کنید. اگر به تازگی نرم افزار یا رسانه‌ای را بارگیری کرده‌اید قبل از بارگیری سیستم را اسکن ویروس کنید.

خراب شدن مادربرد لپ تاپ

۴- اتصالات و لوازم جانبی را بررسی کنید
شل بودن سیم‌های برق باعث خاموش و روشن شدن مکرر سیستم می‌شود و همچنین اتصالات نامناسب و یا شل نیز ممکن است در سیستم اختلال ایجاد کند بنابراین آنها را محکم کرده و اتصالات سیستم را چک کنید. درایو یا فلش یا CD /DVD و یک درایو خارجی قابل بوت می‌تواند از راه اندازی صحیح رایانه شما جلوگیری کند همه قطعات متصل شده را به سیستم ازجملهUSB، چاپگرها و اسکنرها را جدا کرده و رایانه را مجدداً راه اندازی کنید اگر با این کار مشکل برطرف شد ممکن است لازم باشد که شما در تنظیمات تغییراتی اعمال کنید تا Bios بوت دستگاه بوت نشود و دستگاه را تنظیم مجدد کنید.

۵- به صدای بوق سیستم هنگام روشن کردن آن گوش کنید
هنگام روشن کردن سیستم به صدای سیستم گوش کنید وقتی رایانه را روشن می‌کنید صدای بوق بوق مکرر در آن به شما می‌گوید که مشکل احتمالی چیست. خرابی مادربرد معمولا با یک تک بوق و به دنبال آن سه بوق یا چهار تا پنج بوق پشت هم نشان داده می‌شود، این مشکل نشان‌دهنده بروز اختلال در پورت سریال یا پورت موازی است و آسیب دیدگی مادربرد را نشان می‌دهد.

۶- سیستم را از نظر سخت افزاری بررسی کنید
حالا زمان بررسی سخت افزاری فرارسیده است حالا باید لپ تاپتان را به یک متخصص نشان دهید و یا اینکه اگر خود به این امر آشنایی دارید مدارها و مقاومت‌ها را از نظر وجود حباب یا سوختگی بررسی نمایید؛ همچنین اگر کارت اضافی، کارت گرافیک، حافظه، هارد دیسک دارید آن را یکی یکی عوض کنید تا ببینید آیا تفاوتی ایجاد می شود یاخیر.

هشدار
اگر به قسمت‌های داخلی رایانه آشنایی ندارید خودتان سعی نکنید آن را باز کرده و درست کنید چون می‌توانید به رایانه صدمه جدی و غیر قابل جبرانی وارد کنید قبل از تغییر در تنظیمات سیستم تنظیمات فعلی را گوشه‌ای از دفترتان یادداشت کنید تا در صورت عدم کاربردی بودن تغییرات آنها را به حالت قبلی باز گردانید کارت ضمانت رایانه خود را بررسی نمایید با باز شدن رایانه توسط شما بسیاری از ضمانت‌نامه‌های باطل می‌شوند بنابراین اگر یک تکنسین کار حرفه‌ای و متخصص نیستید هرگز سعی نکنید کامپیوتر را خودتان باز کنید.

منبع: motherboard bad

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.