آیا سی پی یو گوشی قابل تعمیر است؟

قطعاً نه! پردازنده یا cpu سی پی یو در گوشی موبایل و در قطعات کامپیوتری از جمله قطعات اصلی و ضروری است و یک پردازشگر مرکزی و به عنوان مغز موبایل شناخته می‌شود. CPU تراشه‌ای منفرد معادل چیپ ست و Soc در رایانه‌های امروزی است و از جمله سخت‌ترین و تقریباً غیر ممکن‌ترین کارها در تعمیرات گوشی‌های موبایل تعمیر CPU است. پس از سوختن cpu گوشی غیر قابل استفاده می‌شود و دیگر قابل تعمیر یا تعویض با قطعه دیگری نیست. تلفن‌های هوشمند امروزی معمولا به گونه‌ای ساخته می‌شوند که پردازنده مخصوص به خود داشته و تنها قابلیت ارتقای نرم‌افزاری داشته و ارتقاء سخت افزاری آنها از جمله تعویض cpu با cpu دیگر در آنها غیر ممکن است. در سالهای گذشته تلاش‌های بی‌شماری برای ساختن تلفن همراه با قطعات قابل تعویض صورت گرفته‌است که تقریبا همگی بدون نتیجه رها شد. تعویض CPU گوشی‌های موبایل از هر نوعی که باشند نه تنها ممکن نیست بلکه ترمیم آنها غالباً کاری بسیار دشوار و در بسیاری از مواقع نیز غیر ممکن است.

پردازنده تلفن همراه یک مدار منحصر به فرد و مجتمع است که system on chip یا Soc نامیده می‌شود و از مجموعه‌ای از تراشه‌ها تشکیل شده که روی یک پایه تراشه مسطح کوچک قرار گرفته‌اند. در طراحی این تراشه مهندسان با مهارت فناوری ساخت، تولید و مهندسی طراحی تراشه فرآیندی را به سرانجام می‌رساند که بسیار شبیه به ساخت مدار خارج از تراشه‌ها و پردازنده‌های مخصوص است.

سی پی یو گوشی

در فرایند ساخت سی پی یو CPU گوشی موبایل از دو نوع تکنیک استفاده می‌شود:

۱- تکنیک ساخت تراشه منفرد و مجزا روی یک صفحه مسطح کوچک Soc system on chip
۲- تکنیک جدید و خلاقانه طراحی ساخت پردازنده، اعمال ماژول‌های کوچک در یک سیستم در بسته حامل تراشه SIP system in package

در هر دو تکنیک یک مهندس سازه و حرفه‌ای تراشه می‌تواند سوکت کاملاً جدیدی طراحی کند و یا اینکه پردازنده متناسب با سوکت‌های موجود بسازد. این دو مسئله تعیین کننده بازار پردازنده گوشی خواهد بود یک مهندس سخت افزار معمولاً تراشه‌ای از CPUها تولید می‌کند که با آخرین نسخه گوشی‌های موبایل موجود در بازار تناسب داشته باشد. این تحلیل یک نگاه به جلو است که معمولاً مهندسان طراحی تراشه‌های صنعتی اغلب خواهند داشت.

استفاده از تکنیک SIP در طراحی و تولید تراشه پردازنده گوشی باعث افزایش طول عمر مفید پردازنده و بارگیری هرچه بیشتر و سریعتر داده در آن می‌شود اما متاسفانه انرژی بیشتری استفاده می‌کند که اندازه و وزن CPU و به تبع آن گوشی‌های اندرویدی را افزایش می‌دهد که برای تلفن‌های همراه نامطلوب است.

منبع: Is the phone’s CPU repairable

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.