مزایای چشمگیر حنا برای موست و مو

از مزایای حنا برای سلامتی می‌توان به تسکین سر درد، سم زدایی بدن، بهبود ناخن‌ها، محافظت پوست، تقویت مو، خنک سازی بدن، کاهش التهاب و بهبودی سریع اشاره کرد.

حنا چیست؟
کلمه حنا توسط افراد مختلف در سراسر جهان به طرق مختلفی قابل درک است. اکثر مردم احتمالا آن را با رنگ قرمز تیره یا قهوه‌ای مخصوص پوست و مو مرتبط می‌دانند که به طور سنتی در بسیاری از فرهنگ‌ها استفاده می‌شود. حنا گیاهی است به شکل درختچه یا درخت که برگ‌های کوچک سبز متمایل به خاکستری دارد. این برگ‌ها دو بار در سال چیده، خشک و پودر می‌شوند. روغن حنا، برگ و دانه‌های آن متداول‌ترین اشکال برای فواید دارویی هستند و غلظت بالای مواد شیمیایی و مواد مغذی گیاه به آن اثرات ضد التهابی، فشار خون پایین، ضد باکتری و ضد ویروسی می‌دهد. بیشتر این خواص از طریق آزمایشات بالینی به طور کامل بررسی نشده است.

مزایای بهداشتی و موارد استفاده: بیایید نگاهی عمیق‌تر به بسیاری از مزایای بهداشتی و استفاده از حنا بیندازیم.

بررسی مزایای چشمگیر حنا

رنگ مو

حنا به طور عمده به عنوان یک رنگ طبیعی گیاهی برای مو استفاده می‌شود. این رنگ مو بیشتر به رنگ قرمز شباهت دارد اما بسیاری از افراد خلاقیت‌هایی به خرج می‌دهند و آن را با مواد دیگری ترکیب می‌کنند تا به ترتیب به رنگ قرمز تیره یا خنثی برسند.

مزایای چشمگیر حنا

سلامت مو

اگر چه اکثر افراد ارتباط حنا با مو را به رنگ آمیزی مو مرتبط می‌دانند، اما این گیاه در موارد بسیاری تأثیرگذار است، ثابت شده است که حنا باعث افزایش قدرت مو می‌شود بنابراین، یک رنگ ایمن است که به طور دائمی بر سلامت فولیکول‌ها تاثیر می‌گذارد، به مهر و موم شدن کوتیکول مو، جلوگیری از شکستن و افزایش درخشش و ظاهر مو کمک کند. همچنین از شوره سر جلوگیری می‌کند.

کیفیت ناخن

مردم اغلب سلامت ناخن‌ها را فراموش می‌کنند، اما کوتیکول‌ها و فضای زیر ناخن‌ها مکان اصلی برای عفونت و وجود باکتری هستند. بنابراین، درمان ناخن‌ها با حنا یک انتخاب عاقلانه است. کوتیکول بخشی از ناخن است که هم در زیبایی ناخن مؤثر است و هم در سلامت آن تاثیرگذار است. نوشیدن آبی که برگ‌های حنا در آن خیسانده شده‌اند از ترک خوردن ناخن جلوگیری می‌کند و التهاب آن را کاهش می‌دهد. استفاده از ضماد حنا به طور مستقیم روی سطح ناخن می‌تواند باعث کاهش تحریک، درد و عفونت در بسترهای ناخن شود.

مزایای چشمگیر حنا

خواص ضد پیری

اگرچه ظرفیت آنتی اکسیدانی حنا به طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است، اما ثابت شده است که این گیاه از پیری و چروک پوست پیشگیری می‌کند. با استفاده از حنا، پوست لطیف صورت، مستحکم و قوی شده و کمتر و دیرتر دچار پیری و چین و چروک‌های ناشی از بالا رفتن سن می‌شود.

التیام زخم

یکی از قابل توجه‌ترین موارد استفاده از حنا، محافظت از پوست در برابر عفونت‌ها و از بین بردن التهاب است. این ماده از مدت‌ها پیش برای درمان سوختگی‌ها، زخم‌ها و خراش‌ها استفاده می‌شود، نه تنها به این دلیل که می‌تواند یک لایه محافظ در برابر عوامل بیماری‌زا و خارجی ایجاد کند، بلکه به دلیل خواص خنک کنندگی طبیعی گرمای پوست را از بین می‌برد. این باعث می‌شود برای آفتاب سوختگی بسیار مفید باشد. در واقع حنا یک آبرسان طبیعی برای پوست است و خاصیت التیام بافت‌های آسیب‌دیده پوستی را ایفا می‌کند.

ضد التهاب و تسکین دهنده سردرد

آب گیاه حنا همیشه مورد ستایش قرار نمی‌گیرد، اما در واقع آب گیاه را میتوان مستقیما روی پوست سر قرار داد تا سریع از سردرد رهایی پیدا کنید. اثرات ضد التهابی ترکیبات موجود در حنا به آن کمک می‌کند تا تنش را کاهش داده و جریان خون سالم در مویرگ‌ها را (که دلیل اصلی سردرد و میگرن است) تقویت کند. یک آزمایش بر روی موش‌ها نشان داد که اثر ضد التهابی عصاره حنا مشابه داروی فینل بوتازون، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی عمل می‌کند. روغن حنا بصورت موضعی برای دردهای آرتروز و روماتیسمی استفاده میشود.

مزایای چشمگیر حنا

کاهش مشکلات خواب

یکی از مزایای روغن حنا این است که می‌تواند به رفع برخی اختلالات خواب کمک کند، بنابراین اگر از بی‌خوابی و بی قراری مزمن رنج می‌برید، افزودن کمی روغن حنا به رژیم‌های گیاهی می‌تواند با آرامش بخشیدن بدن و ذهن، شما را به یک برنامه منظم و آرام برساند.

سم زدایی

با خیساندن پوست یا برگ‌های گیاه حنا در آب و سپس مصرف مایعات حاصل از آن بهبود طحال و سلامت کبد حاصل می‌شود. کبد بعنوان یک سطح محافظتی مهم در بدن عمل می‌کند و به دفع سموم موجود در بدن کمک می‌کند. با بهینه سازی عملکرد آن و اطمینان از سلامتی آن، می‌توانید از طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها جلوگیری کنید. با این حال، توصیه می‌شود قبل از مصرف هر نوع محصول حنا، با مشاور بهداشت خود تماس بگیرید.

آیا حنا ایمن است؟
اکثر انواع حناها کاملا ایمن و غیرسمی هستند، اما حنای سیاه دارای برخی از توانایی‌های آلرژی‌زا است که باعث بثورات پوستی و ناراحتی داخلی می‌شود. همچنین رنگ موهایی که ادعا می‌شوند بر پایه حنا هستند گاهی اوقات حاوی مواد شیمیایی دیگری هستند بنابراین برچسب‌ها را با دقت بخوانید. همچنین قبل از مصرف آب حنا یا دانه‌ها احتیاط کنید. زنان باردار باید هنگام استفاده از آن احتیاط کنند زیرا یک مطالعات نشان می‌دهند که این ماده ممکن است دارای خواص تراتوژنیک باشد که میتواند سقط جنین را تحریک کند.

نکته:
اگر برای اولین‌بار می‌خواهید موهایتان را با حنای طبیعی خالص یا با ترکیب با سایر مواد طبیعی مثل بابونه، قهوه یا چای سیاه و… رنگ کنید، بهتر است قبلش روی بخش کوچکی از موهایتان آن ار آزمایش کنید.

منبع: the benefits of henna

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.