درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

چندین هزار سال است که طب سنتی چینی به دلیل بیماری‌ها، عفونت‌ها و سایر مشکلات سلامتی، درمان انتخابی بیش از یک چهارم مردم جهان است. امروزه طب سنتی چینی در کنار طب سنتی غربی در چین انجام می‌شود. بیشتر بیمارستان‌ها شامل بخش‌های طب مکمل هستند که طب سوزنی و داروهای گیاهی را ارائه می‌دهند. طب سوزنی در ایالات متحده اغلب با مدیریت درد همراه است و بر اساس یک تفسیر “معمولی” از عملکرد کل بدن صورت می‌گیرد. طب سنتی به اندازه طب پزشکی منطقی و منظم است و مبتنی بر درک متفاوتی از واقعیت است. قرن‌هاست که در طب سنتی از همان مفاهیم اساسی و تعادل بین یانگ و یین برای توضیح پدیده‌های مختلف جهانی استفاده می‌شود. یین و یانگ کاملاً به هم وابسته‌اند و هیچ‌کدام بدون دیگری نمی‌توانند وجود داشته باشند. در این مطلب قصد داریم درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی را بررسی کنیم:

عوامل موثر در کمبود تیروئید عبارتند از: رژیم غذایی نامناسب، عوامل مادرزادی، کمبود ید و فشار بیش از حد. کم کاری تیروئید، مانند اکثر اختلالات غدد درون ریز به تدریج و در طی چندین سال و حتی دهه‌ها ایجاد می‌شود. بسیاری از علائم را می‌توان به اشتباه به عوامل عمومی محیطی و پیری طبیعی نسبت داد. درمان استاندارد کم کاری تیروئید مصرف روزانه داروهای جایگزین کننده هورمون تیروئید است. البته، داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن مصرف قرص ممکن است منجر به علائم بیشتر شود. در بعضی موارد درمان‌های طبیعی ممکن است عوارض جانبی کمتری ایجاد کنند و بهتر و راحت‌تر در سبک زندگی کلی شما جای بگیرند.

درمان کم کاری تیروئید
کم کاری تیروئید با غده تیروئید کم فعال مشخص می‌شود

اختلالات تیروئید به دو دسته تقسیم می‌شوند:
پرکاری تیروئید که با بیش فعالی غده تیروئید مشخص می‌شود و بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند. علائم معمول پرکاری تیروئید شامل فشار خون بالا، ضربان قلب سریع، پوست مرطوب، افزایش تعریق، لرزش، عصبی بودن، افزایش اشتها با کاهش وزن، اسهال و یا حرکات مکرر روده است.

از طرف دیگر، کم کاری تیروئید با غده تیروئید کم فعال مشخص می‌شود. علائم معمول آن شامل گرفتگی صدا، کندی گفتار، پف کردن صورت، افتادگی پلک، حساسیت به سرما، یبوست، افزایش وزن، خشکی مو و پوست و افسردگی است.

با پیشرفت بیماری علائم بدتر می‌شوند و علائم شدیدتری بروز می‌کنند. علایم کم کاری تیروئید بسیار متنوع است و در سنین مختلف تظاهرات نسبتا مختلفی دارد. الگوی کمبود یانگ می‌تواند برای درمان کم کاری تیروئید بالینی پیشرونده مورد استفاده قرار گیرد و در درجه اول تمرکز آن مقوی سازی کلیه است، زیرا کلیه‌ها منبع یانگ در دروازه حیات هستند. از جوشانده شیرین بیان می‌توان برای گرم کردن و رفع انسداد جریان قلب، گرم کردن کلیه و تقویت ادرار در بیماران کم کار تیروئید استفاده کرد. نکات کلیدی برای درمان علائم و علت اصلی کم کاری تیروئید بالینی با جزئیات کامل در این بخش مورد بحث قرار خواهد گرفت. چندین طرح درمانی در زیر ارائه شده است. این برنامه‌ها از نظر ساختاری مشابه هستند و می‌توانند به طور مستقل مورد استفاده قرار بگیرند این بستگی به این دارد که پزشک چه طب سنتی را برمی‌گزیند.

نتایج بررسی‌های فوق نشان می‌دهند که علائم هیپوتیروئیدی و علائم سوءمزاج سرد، تناسب بسیاری با یکدیگر دارند و با توجه به راهکارهای درمانی طب سنتی ایران برای رفع سوءمزاج سرد، می‌توان از آن‌ها برای رفع مشکل بیماران مبتلابه هیپوتیروئیدی استفاده کرد. بدین منظور، تشخیص و تعدیل مزاج در مبتلایان به هیپوتیروئیدی و نیز رعایت تدابیر لازم جهت بهبود سبک زندگی این بیماران می‌تواند باعث ارتقاء سطح سلامتی و رفع علائم در آن‌ها گردد.

درمان کم کاری تیروئید با طب سنتی
عوامل موثر در کمبود تیروئید عبارتند از: رژیم غذایی نامناسب، عوامل مادرزادی، کمبود ید و فشار بیش از حد

راه‌های درمان کم کاری تیروئید

طب سنتی، پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید را به عنوان عدم تعادل یین / یانگ در نظر می‌گیرد. هنگام درمان هر دو بیماری از داروهای گیاهی درمانی برای تعادل یین و یانگ فرد استفاده می‌کنند. پزشکان طب سنتی معتقدند که عوامل خارجی (مانند رژیم غذایی و آسیب جسمی) و عوامل داخلی (مانند حالات عاطفی، تحریک ذهنی و شرایط ارثی) می‌توانند بر روی موضوع تیروئید در بدن تأثیر بگذارند و باعث عدم تعادل یین / یانگ شوند. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، از طب سنتی می‌توان برای درمان بیماری کم کاری تیروئید استفاده کرد.

سلنیوم

طبق موسسه ملی بهداشت (NIH)، سلنیوم یک عنصر کمیاب است که در متابولیسم هورمون تیروئید نقش دارد. بسیاری از غذاها حاوی سلنیوم هستند، از جمله:

  • ماهی تن
  • بوقلمون
  • گوشت گاو
  • تخم مرغ
  • برنج قهوه‌ای
  • تخمه آفتابگردان
  • قارچ
  • اسفناج

تیروئیدیت هاشیموتو (حمله سیستم ایمنی بدن به تیروئید) اغلب میزان سلنیوم بدن را کاهش می‌دهد. مکمل این عنصر کمیاب نشان داده است که به تعادل سطح تیروکسین یا T4 در برخی افراد کمک می‌کند.

راهکارهای درمانی کم کاری تیروئید
طب سنتی پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید را به عنوان عدم تعادل یین / یانگ در نظر می‌گیرد
رژیم بدون قند

شکر و غذاهای فرآوری شده می‌توانند منجر به افزایش التهاب در بدن شوند. التهاب می‌تواند سرعت تبدیل T4 به تری یدوتیرونین یا T3، هورمون تیروئید دیگر را کاهش دهد. این می‌تواند علائم و بیماری تیروئید شما را بدتر کند. همچنین، قند فقط در کوتاه مدت سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد، حذف آن از رژیم غذایی ممکن است به تنظیم سطح انرژی شما کمک کند. علاوه بر این، حذف قند از رژیم غذایی ممکن است به سطح استرس و پوست کمک کند.

ویتامین B

مصرف برخی مکمل‌های ویتامین خاص می‌تواند بر سلامت تیروئید تأثیر بگذارد. هورمون‌های تیروئید کم کار می‌توانند بر میزان ویتامین B-12 بدن تأثیرگذار باشند. مصرف مکمل ویتامین B-12 ممکن است به شما در ترمیم بخشی از آسیب‌های کم کاری تیروئید کمک کند. همچنین ویتامین B-12 می‌تواند در خستگی‌های ناشی از ایجاد بیماری تیروئید کمک کند. این بیماری همچنین بر سطح ویتامین B-1 بدن نیز تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید با غذاهای زیر ویتامین‌های گروه B بیشتری به رژیم خود اضافه کنید:

  • نخود فرنگی و لوبیا
  • مارچوبه
  • دانه کنجد
  • ماهی تن
  • پنیر
  • شیر
  • تخم مرغ
درمان قطعی کم کاری تیروئید
کمبود ویتامین D می‌تواند سبب برخی بیماری‌های خود ایمنی شود که شامل بیماری‌های تیرویید نیز می‌باشد
پروبیوتیک‌ها

NIH ارتباط بین کم کاری تیروئید و مشکلات روده کوچک را بررسی کرد. بر اساس این گزارش مشخص شد که تحرک گوارشی (GI) که معمولاً با کم کاری تیروئید مشاهده می‌شود می‌تواند باعث رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک (SIBO) شود و در نهایت منجر به علائم مزمن دستگاه گوارش، مانند اسهال شود. مکمل‌های پروبیوتیک حاوی باکتری‌های مفید زنده هستند که می‌توانند به سلامت معده و روده کمک کنند. علاوه بر فرم‌های مکمل، مواد غذایی و نوشیدنی تخمیر شده مانند کفیر، کامبوچا، برخی پنیرها و ماست حاوی پروبیوتیک‌های مفید هستند.

ویتامین D

کمبود ویتامین D می‌تواند سبب برخی بیماری‌های خود ایمنی شود که شامل بیماری‌های تیرویید نیز می‌باشد. بنابراین مکمل ویتامین D بهترین توصیه برای شما از فهرست داروهای خانگی برای کم کاری تیروئید است.

رژیم غذایی فاقد گلوتن

طبق بنیاد ملی آگاهی از سلیاک، تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بیماری تیروئید به بیماری سلیاک هم مبتلا هستند. بیماری سلیاک نوعی اختلال گوارشی است که در آن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده‌های کوچک می‌شود. هنوز نتایجی نشان نداده است که تمام افراد مبتلا به تیروئید کم کار باید گلوتن را کنار بگذارند اما اگر متوجه شدید استفاده نکردن از گلوتن سبب می‌شود احساس بهتری داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید.

منبع: treatment of hypothyroidism

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.