هارد SSD بخرم یا لپ تاپم را عوض کنم؟

زمانی که یک لپ تاپ نو خریداری می‌کنید، تا مدتی بسته به میزان استفاده، کارکرد خوبی از آن تجربه می‌کنید. اما با سپری شدن مدتی، ممکن است که لپ تاپ دیگر کارایی سابقه را نداشته و مستهلک شود. در این صورت باگ‌های سیستم یکی پس از دیگری نمود پیدا کرده و کندی سیستم نیز رفته رفته بسیار آزاردهنده می‌شود. در چنین شرایطی احتمالا از خود می‌پرسید که سراغ خرید بهترین لپ تاپ جدید بروم یا با تعویض هارد قدیمی با بهترین هارد ssd، لپ تاپ فعلی را ارتقا دهم؟

در این مطلب به دنبال پاسخ معقولی برای این پرسش هستیم. اگر شما نیز علاقه مند هستید که در این باره بیشتر بدانید، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

مستهلک شدن لپ تاپ با هارد HDD

اگر چه در بیشتر لپ تاپ‌های میان رده و بالا رده روز بازار، از هارد SSD استفاده شده است؛ اما هنوز ممکن است که برخی افراد لپ تاپ‌هایی با هارد HDD در اختیار داشته باشند. در واقع سال‌های سال است که در سیستم‌های کامپیوتری برای ذخیره اطلاعات، از هارد دیسک درایو یا HDD استفاده می‌شد. این نوع هارد مکانیکی است و همین موضوع آن را آسیب پذیر می‌کند. به علاوه خواندن و نوشتن اطلاعات در این هاردهای مکانیکی، زمانی که حجم فایل بالا باشد، زمان بر شده و باعث کندی سیستم و تاخیر در عملکرد آن خواهد شد.

هارد SSD

حال زمانی که هارد HDD درگیری بالایی داشته باشد، به کلی پردازش لپ تاپ را تحت تاثیر منفی قرار داده و باعث می‌شود تا تجربه کاربری به شدت افت پیدا کند. در چنین شرایطی که لپ تاپ شما کند شده و سرعت عملکرد آن آزاردهنده می‌شود، دو راه پیش روی خود دارید:

  1. به سراغ یک لپ تاپ جدید و نو بروید.
  2. لپ تاپ فعلی خود را ارتقا داده و هارد قدیمی آن را با یک هارد SSD جایگزین کنید.

پیش از هر چیزی بگوییم که نمی‌توان بین این دو راه حل، یک مورد را به صورت قطعی انتخاب کرد. از این روی لازم است که در هر شرایطی، به تناسب آن تصمیم گیری کرد.

چه زمانی بهتر است یک لپ تاپ نو بخریم؟

در صورتی که لپ تاپ شما به کلی مشخصات فنی جالبی ندارد یا این که به جز هارد HDD، دیگر قطعات و بخش‌های آن نیز دچار آسیب جدی شده‌اند؛ شاید بهتر باشد که به سراغ خرید یک لپ تاپ نو بروید. با خرید بهترین لپ تاپ در محدوده بودجه خود، احتمالا هزینه مقرون به صرفه‌تری نسبت به تعمیرات لپ تاپ فعلی متحمل می‌شوید.

در واقع گاهی اوقات هزینه کردن برای تعمیر لپ تاپ فعلی، نوعی هدردهی پول محسوب می‌شود. از این روی باید حتما به خوبی بررسی کنید که هزینه تعمیرات لپ تاپ شما چقدر شده و این تعمیرات تا چه اندازه می‌توانند طول عمر استفاده از لپ تاپ شما را افزایش دهند. به طور مثال اگر قرار است که n تومان هزینه تعمیرات لپ تاپ کرده و باز یک سیستم کامپیوتری قوی نداشته باشید و به موازات آن با n+x تومان می‌توانید یک لپ تاپ جدید با مشخصات معقول و مناسب بخرید؛ قطعا خرید لپ تاپ نو به صرفه‌تر است.

هارد SSD

چه زمانی بهتر است که هارد SSD را به لپ تاپ قدیمی اضافه کنیم؟

زمانی که لپ تاپ شما به لحاظ مشخصات فنی، وضعیت صفحه نمایش، کیبورد و … در شرایط نرمال و معقولی قرار داشته و تنها ایراد قابل توجه آن، هارد HDD است، بهتر خواهد بود که به جای خرید لپ تاپ نو، با تعویض هارد مشکل را مرتفع کنید. به این صورت کافی است که به سراغ بهترین هارد ssd بروید و با اضافه کردن این هارد به لپ تاپ خود، سرعت و عملکرد عالی را تجربه کنید.

گاهی اوقات که هارد HDD آسیب دیده باشد، تعمیرکار توصیه می‌کند که به کلی هارد HDD را از سیستم لپ تاپ خارج کرده و به جای آن، هارد SSD قرار دهید. اما در صورتی که هارد HDD لپ تاپ شما سالم باشد، می‌توانید آن را حفظ کرده و هارد SSD را نیز به سیستم اضافه کنید. در این صورت برای تجربه عملکرد سریع و بدون نقص از سیستم کامپیوتری، باید ویندوز را روی هارد SSD نصب کرده و هارد HDD را برای ذخیره اطلاعات دیگر مورد استفاده قرار دهید. به این شکل موقع بالا آمدن ویندوز و عملکرد آن، هارد SSD درگیر شده و می‌توانید از سرعت آن، لذت ببرید. به علاوه زمانی که شما هارد HDD قبلی لپ تاپ را حفظ کرده و یک هارد SSD به آن اضافه می‌کنید، حجم و فضای ذخیره اطلاعات قابل توجهی در اختیار داشته و دیگر نیازی نیست که هزینه بالاتری برای خرید هارد ssd با ظرفیت بالا بپردازید. در این صورت یک هارد ssd با ظرفیت متوسط نیز کفایت می‌کند.

جمع بندی

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شد، دیدیم که وقتی هارد HDD لپ تاپ دچار آسیب شده و عملکرد اولیه خود را ندارد، نیاز به خرید یک لپ تاپ نو یا تعویض هارد قبلی با بهترین هارد ssd خواهد بود. تشخیص این موضوع نیازمند بررسی به وسیله یک شخص مجرب است تا به خوبی وضعیت فنی لپ تاپ را معاینه کرده و بهترین راه حل را به شما پیشنهاد دهد. شما چه نظری در این باره دارید؟ در چنین شرایطی ترجیح می‌دهید یک لپ تاپ جدید بخرید یا تنها به تعویض هارد HDD و استفاده از هارد ssd کفایت خواهید کرد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.