رقابت در دنیای مارکتینگ؛ چگونه تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؟

رقابت در دنیای مارکتینگ؛ چگونه تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؟

در شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ، رقابت حرف اول را می‌زند و چیزی که در این دنیای رقابتی اهمیت زیادی دارد، ترندها هستند. اگر در شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید، باید این ترندها را بشناسید و آن‌ها را با توجه به کسب‌وکارهای مختلف، به ارزش تبدیل کنید. در این مقاله دربارۀ ترندهای دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۴ صحبت می‌کنیم و استراتژی‌های لازم برای استفاده از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

شناسایی ترندهای ۲۰۲۴، قدم اول برای پیروزی رقابت دنیای مارکتینگ

شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۴ تحت‌تأثیر پیشرفت تکنولوژی و تغییر رفتار کاربرها هستند و منظور ما از پیشرفت تکنولوژی، هوش مصنوعی و ابزارهای آن است. ابزارهای هوش مصنوعی نحوۀ ارتباط مخاطب با کسب‌وکارها را تغییر می‌دهند و جست‌وجوی صوتی هم به مشتری‌ها کمک می‌کند که سریع‌تر به خواسته‌ها و محصولات موردنظرشان برسند.

از طرف دیگر، بازاریابی شخصی‌سازی‌شده هم نقش مهمی در ارتقای تجربه‌های مشتری دارد و باعث افزایش وفاداری مشتری می‌شود. در بخش زیر، هرکدام از ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۴ را معرفی می‌کنیم.

بازیگر اول شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ: هوش مصنوعی

با وجود ظهور انواع ربات‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی، کسی نیست که از هوش مصنوعی استفاده نکرده باشد. بنابراین، مهم‌ترین ترند دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۴، ابزارهای متنوع هوش مصنوعی هستند. این ابزارها رفتار کاربرها و مصرف‌کننده‌ها را تغییر می‌دهند.

محققان هوش مصنوعی و افراد برتر دیجیتال مارکتینگ معتقدند که ابزارهای AI و الگوریتم‌ها رابطۀ کسب‌وکارها و مخاطب هدف (مشتری‌ها) را متحول می‌کنند. نمونۀ ساده‌ای از این ابزارها، چت‌بات‌ها هستند. مشتری‌ها می‌توانند با استفاده از چت‌بات‌ها، در زمان کوتاهی با صاحب کسب‌وکار یا بخش ارتباط با مشتریان صحبت کنند.

هوش مصنوعی در بهبود کمپین‌های بازاریابی هم نقش دارد و استراتژی‌های بازاریابی را تغییر می‌دهد. برای اینکه تأثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ را بهتر درک کنید، تصور کنید که مشتری‌ها می‌توانند نیازهایشان را با ربات‌ها در میان بگذارند و ربات هوشمند در کسری از ثانیه محصول دلخواه را به آن‌ها معرفی می‌کند یا براساس سلیقه و سابقۀ خرید مشتری، محصولات جدید را به او پیشنهاد می‌دهد. این سطح از شخصی‌سازی، رضایت و وفاداری مشتری‌ها را افزایش می‌دهد.

جست‌وجوی صوتی و سئو

یکی دیگر از ترندهای مهم دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۴، رشد جست‌وجوی صوتی و تأثیر آن در اصول و تکنیک‌های سئو است. عضو ثابت گوشی‌های هوشمند امروزی، دستیارهای صوتی مثل Siri و Alexa هستند؛ بنابراین کسب‌وکارها و دیجیتال مارکترها برای ارتقای سطح جست‌وجوهای صوتی باید از استراتژی سئویی استفاده کنند. برای اینکه محتوای کسب‌وکار شما در جست‌وجوی صوتی نتیجۀ خوبی داشته باشد، باید روی عبارت‌های کلیدی طولانی و پردازش زبان طبیعی تمرکز کنید.

جست‌وجوی صوتی نحوۀ تعامل کاربرها با موتورهای جست‌وجو را تغییر داده است. بسیاری از کاربرها به‌جای نوشتن کلمه یا عبارت موردنظرشان، از دستیار صوتی گوشی سؤال می‌پرسند. توصیۀ ما این است که روی محتوای محاوره‌ای تمرکز کنید و به سؤال‌های ساده پاسخ دهید. با اجرایی‌کردن این استراتژی‌ها، می‌توانید در نتایج صوتی هم نتیجۀ خوبی کسب کنید.

بازاریابی شخصی‌سازی‌شده

در سال ۲۰۲۴، بازاریابی شخصی‌سازی‌شده حرف اول را می‌زند. مشتری‌ها به دنبال این هستند که کسب‌وکارها پیام‌های تبلیغاتی خودشان را با توجه به اولویت‌ها و نیازهای هرکدام از مشتری‌ها تغییر دهند. تمرکز روی استراتژی‌های شخصی‌سازی، تجربۀ مشتری را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد و باعث افزایش کانورژن و وفاداری می‌شود.

در دنیای بازاریابی شخصی‌سازی‌شده، کسب‌وکارها باید از استراتژی‌ها و روش‌های متداول فراتر بروند و روی ساخت تجربه‌های شخصی برای مشتری‌ها تمرکز کنند. برای شروع بازاریابی شخصی‌سازی‌شده، می‌توانید با دریافت اطلاعات از کاربر شروع کنید. مثلاً اولویت‌ها و علاقه‌مندی‌های او را شناسایی کرده و سابقۀ خرید او را بررسی کنید. این اطلاعات به کسب‌وکار شما کمک می‌کنند که پیام بازاریابی منحصربه‌فردی را به هر مشتری ارسال کنید.

محتوای ویدئویی را دست‌کم نگیرید

یکی از ترندهای اصلی دیجیتال مارکتینگ در سال جدید، فروش در شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی دیگر کاربرد اصلی خودشان را از دست داده‌اند و بیشتر روی فروش متمرکز شده‌اند. کسب‌وکارها و دیجیتال مارکترها نباید قدرت فروش در شبکه‌های اجتماعی را نادیده بگیرند و باید از شبکه‌های مختلف برای دسترسی به مشتری‌های جدید و افزایش فروش استفاده کنند.

از طرف دیگر، اهمیت محتوای ویدئویی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. طبق گفتۀ بسیاری از متخصصان، محتوای ویدئویی آیندۀ دیجیتال مارکتینگ را شکل می‌دهد. ویدئوها محتوای محبوب کاربرها هستند؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری در تولید ویدئوهای جذاب می‌توانید گوی رقابت در دنیای مارکتینگ را از آن خودتان کنید.

استراتژی‌های بازاریابی موبایلی را مشخص کنید

علاوه‌ بر این‌ها، یکی دیگر از ترندهای مارکتینگ در سال ۲۰۲۴، بازاریابی موبایلی است. موبایل مارکتینگ در سال ۲۰۲۴ به اوج خودش می‌رسد. بسیاری از مشتری‌ها از اینترنت موبایل و دستگاه‌های هوشمندشان خرید می‌کنند. بنابراین، کسب‌وکارها باید به بهینه‌سازی موبایلی، طراحی سایت‌های مناسب با موبایل، کمپین‌های ایمیلی برای موبایل و توسعۀ اپلیکیشن‌های موبایل توجه کنند.

کانال‌های تبلیغاتی جدید را فراموش نکنید

در سال جدید، کانال‌های تبلیغاتی جدیدی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ می‌شوند و شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. این کانال‌ها، دستیارهای صوتی، واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده هستند. به‌علاوه، شبکه‌های اجتماعی جدیدی هم وارد بازار می‌شوند.

یکی از این شبکه‌های محبوب تیک‌تاک است. در حال حاضر، بسیاری از کسب‌وکارها برای جذب مخاطب جوان سراغ این شبکه‌ها رفته‌اند. بنابراین، برای رشد و افزایش محبوبیت بین نسل‌های جدید، شما هم ناچار هستید از تیک‌تاک استفاده کنید.

گزارش‌های تحقیقاتی سایت بیزینس اینسایدر (Business Insider) نشان می‌دهند که گوگل و تیک‌تاک در حال برنامه‌ریزی یک شراکت جدید هستند و مشخصۀ اصلی این همکاری، ادغام کوئری‌های جست‌وجو در گوگل و تیک‌تاک است. با ارتباط بین گوگل و تیک‌تاک، بازاریاب‌ها می‌توانند از ابزارهای تأثیرگذار جدید برای تبلیغ استفاده کنند.

تحولی در دنیای اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها همیشه یکی از بخش‌های شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ هستند و قهرمان آن‌ها دیگر اینفلوئنسرهایی با فالوئرهای میلیونی نیستند، بلکه میکرو اینفلوئنسرها رابطۀ عمیق‌تری با مشتری‌ها و مخاطب‌ها دارند. برای اینکه بتوانید در اینفلوئنسر مارکتینگ پیشتاز شوید، بهتر است از تکنولوژی‌های مرتبط مثل پلتفرم‌های مدیریت اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید. با این کار می‌توانید بین اینفلوئنسر، کسب‌وکار و مخاطب‌های خودتان ارتباط مداوم و بهتری برقرار کنید.

جهت پیشرفت در دنیای دیجیتای مارکتینگ، برای خطرات و چالش‌ها آماده باشید

در این مقاله، ترندهای مختلف دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۴ را معرفی کردیم. ترندهای اصلی رشد ابزارهای هوش مصنوعی، افزایش محبوبیت جست‌وجوی صوتی و تبلیغات و استراتژی‌های تبلیغاتی شخصی هستند. به نظر می‌رسد که با تغییرهای جدید، فرصت‌های امیدبخشی بر سر راه کسب‌وکارها و دیجیتال مارکترها وجود دارد، اما باید به چالش‌ها و خطراتی مثل حریم خصوصی مشتری‌ها و فناوری‌های مسدود‌کنندۀ تبلیغات هم توجه کنید. بنابراین، علاوه‌ بر استفاده از ترندها و تبدیل آن‌ها به ارزش‌های کاربردی، برای خطرات احتمالی هم آماده باشید. برای به‌روز بودن در حوزه مارکتینگ و آشنایی با جدیدترین ترندها می‌توانید مقالات وی پدیا را مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.