کدهای QR چگونه کار می‌کنند و آیا منحصربه فرد هستند؟

کدهای QR روشی متفاوت و جدید برای نوشتن اطلاعات هستند؛ بنابراین تنها راه برای داشتن یک کد منحصر به فرد، استفاده از اطلاعات منحصر به فرد با کد است.

همانطور که از نام آن پیداست، این ها یک نوع کد هستند. یک کد QR مجموعه ای از اطلاعات را نشان می‌دهد که توسط یک سیستم کامپیوتری که زبان کد QR را درک می‌کند ایجاد می‌شود.

یک کد QR تصویری از نقاط و فضاهایی تشکیل شده که اطلاعات نسبتاً پیچیده ای را در خود جای داده است. در اکثر مواقع از آن‌ها برای نشان دادن وب سایت‌ها استفاده می‌شود.

شما می‌توانید یک کد QR را اسکن کرده و سپس گوشی شما می‌تواند وب‌سایت مورد نظر را باز کند. در واقع کدهای QR برای ارتباطات دیجیتالی سریع استفاده می‌شوند.

کدهای QR چگونه کار می‌کنند؟

کدهای QR

این کدها در واقع پیچیده هستند، برای درک آن به ترجمه یک عبارت از فرانسوی به آلمانی فکر کنید. شما می‌توانید این کار را انجام دهید، اما باید هر دو زبان را بلد باشید.

شما می‌توانید کلمات آلمانی را جایگزین کلمات فرانسوی کنید، و به نتیجه برسید. فرانسوی و آلمانی از الفبای یکسانی استفاده می‌کنند، بنابراین شما فقط علامت‌ها را مرتب می‌کنید تا همان حرف را به روش دیگری بیان کنید.

اما، ترجمه از فرانسوی به ژاپنی متفاوت است. دیگر نمی‌توانید از همان نمادها استفاده کنید و این فرایند کمی پیچیده‌تر است. در این مثال می‌توان کدهای QR را به عنوان نوع دیگری از زبان ژاپنی در نظر گرفت.

ترتیب نقاط و فاصله‌ها به معنای اطلاعات خاص است، بنابراین تا زمانی که ساختار کد را درک نکنید، نمی‌توانید به معنای واقعی دست پیدا کنید.

کدهای QR مجموعه ای از حروف و اعداد (نمادها، علائم نگارشی) را نشان می‌دهند. تا زمانی که فرمول را بدانید، می‌توانید یک جمله را به QR ترجمه کنید.

چگونه همه کدهای QR منحصر به فرد هستند؟

اول از همه، کدهای QR دقیقاً نباید منحصر به فرد باشند. شما ممکن است یک کد داشته باشید که چندین بار تکرار شود. هر کپی از کد دقیقاً به همان معنا است، اما دلایلی وجود دارد که شما می‌خواهید یک کد را تکرار کنید.

مثلاً یک رستوران ممکن است بخواهد از یک کد QR استفاده کند تا مشتریان منوی دیجیتال را مشاهده کنند. می‌توان دقیقاً همان کد QR را روی هر میز قرار داد و اسکن آن، هر مشتری را به همان صفحه وب و منو می‌برد.

کدهای QR تولید شده چگونه منحصر به فرد هستند؟

اگر از تولید کننده کد QR استفاده می‌کنید، می‌توانید کدی را برای هر هدفی ایجاد کنید. شما می‌توانید دقیقاً برای این هدف کد را بازسازی کنید و کد جدید منحصر به فرد خواهد بود.

اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم.

برخی از گوشی‌های هوشمند به شما  این امکان را می‌دهند یک کد QR ایجاد کنید تا اطلاعات تان را با یک کاربر دیگر گوشی هوشمند به اشتراک بگذارید.

شما می‌توانید یک کد QR برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات تماس داشته باشید؛ سپس می‌توانید آن را دوباره ایجاد کنید. به گونه ای که کد جدید با نسخه اول متفاوت باشد، حتی اگر آنها همان کارت تماس باشند و یک هدف داشته باشند. بنابراین اینجا به یک تناقض می‌رسید.

دو کد QR باید یکسان باشند، زیرا مجموعه اطلاعات یکسانی را توصیف می‌کنند. اما یک راز وجود دارد که چرا آنها یکسان نیستند.

اپلیکیشنی که کد QR را تولید می‌کند می‌تواند به کدی که می‌سازد، یک نام منحصر به فرد بدهد. بنابراین، اولین کد برای اطلاعات تماس دارای اطلاعات تماس شما به اضافه نام منحصر به فرد فایل است.

کد دومی نام منحصر به فرد متفاوت دارد و وقتی همه چیز را به زبان QR ترجمه می‌کنید، در هر مورد کد متفاوتی خواهید داشت. بنابراین شما هر زمان که می‌خواهید می‌توانید یک کد QR واقعاً منحصر به فرد داشته باشید.

تا زمانی که کد QR یک نام منحصر به فرد داشته باشد، کد تولید شده منحصر به فرد خواهد بود، حتی اگر اطلاعات اولیه یکسان باشند. بسیاری از مردم متعجب می‌شوند که چگونه یک برنامه تشخیص می‌دهد که یک کد QR منحصر به فرد است. این سوال یک تصور اشتباه است.

برنامه شما نمی‌داند که کد QR شما منحصر به فرد است یا نه، و نیازی به این اطلاعات ندارد. این تصور غلط از این مطلب ناشی می‌شود که وب سایت‌ها، آدرس‌های ایمیل، شماره تلفن و حتی آدرس‌های فیزیکی همگی منحصر به فرد هستند. همه اینها کم و بیش کدهایی هستند که ما برای توصیف یک مکان استفاده می‌کنیم و باید منحصر به فرد باشند تا آن‌ها را اشتباهی نگیریم.

کدهای QR شبیه به آنها نیستند.کدهای QR فقط یک زبان بصری هستند. آنها همان کلمات و الفبایی هستند که ما برای نوشتن این مطلب استفاده می‌کنیم، فقط از خطوط پیچ در پیچ و نقطه و فاصله استفاده می‌کنند. کد QR راه دیگری برای نوشتن است.

این سوال که آیا یک کد QR منحصر به فرد است مانند این است که سوال کنید که آیا یک جمله منحصر به فرد است؟ چگونه؟ شما واقعاً نمی‌دانید که آیا یک جمله منحصر به فرد است یا نه و این اهمیتی ندارد. فقط فردی که جمله را می‌خواند باید بتواند آن را بفهمد. این در مورد کدهای QR نیز صادق است.

تنها چیزی که اهمیت دارد این است که برنامه ای که برای خواندن کد استفاده می‌کنید؛ قادر باشد اطلاعات را درک کند. با یک مثال دیگر با ما همراه باشید.

به طور مثال من و شما از برنامه‌های مختلفی برای ایجاد کد QR استفاده می‌کنیم، اما هر دو کدی تولید می‌کنیم که افراد را به صفحه اول گوگل می‌فرستد.

این هدف این کد است. با اینکه ما از برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنیم، چگونه کدهای QR یکسان هستند؟ به عبارتی این کدها باید یکسان باشند تا بتوانند کار کنند و کاربران را به همان وب سایت بفرستند.

به همین دلیل فرقی ندارد که از یک کد QR منحصربه‌فرد استفاده کنید.آنچه مهم است اطلاعاتی است که توسط کد منتقل می‌شود. تنها راه منحصربه‌فرد بودن یک کد QR این است که اطلاعات منحصربه‌فرد را در خود جای دهد، و هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند بفهمد که اطلاعات در کد واقعاً منحصربه‌فرد است یا خیر.

اما، برای برنامه‌هایی که امنیت برای آن‌ها مهم‌تر است، برنامه می‌تواند یک نام بسیار پیچیده به کد QR اضافه کند و این اطلاعات اضافی برای تبدیل کد به یک کد منحصربه‌فرد کافی است.

آیا محدودیتی برای تعداد کدهای QR منحصر به فرد وجود دارد؟

از نظر فنی، محدودیت‌هایی برای تعداد کدهای QR منحصربه‌فرد وجود دارد، اما این محدودیت آنقدر زیاد نیست که کدهای QR تمام شوند. در ابتدا بهتر است بدانید که کدهای QR دارای تراکم نقطه متفاوتی هستند.

در واقع برخی از کدهای QR می‌توانند نقاط بیشتری را نسبت به بقیه در یک تصویر مربعی جایگذاری کنند. این شبیه شماره تلفن است.

یک شماره تلفن محلی دارای هفت رقم است؛ اما شماره بین المللی ۹ رقم و حتی بیشتر دارد. همه شماره‌های تلفن دارای تراکم عددی یکسان نیستند و همه کدهای QR نیز دارای چگالی نقطه‌ای یکسان نیستند.

مثلاً QR-40 یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های کد QR است.با این فرمت می‌توانید ۲^۲۳۶۲۴ کد منحصر به فرد ایجاد کنید. مثلاحدود ۱۰^۸۰ (۱۰ با ۸۰ صفر در پشت آن) اتم در جهان وجود دارد. از نظر فنی، تعداد بی نهایت کد QR منحصر به فرد وجود ندارد، اما آنقدر زیاد است که محدودیت آن اهمیتی ندارد.

منبع: techwithtech

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.