این ۱۲ مورد لازمه و شرط یک رابطه خوب و سالم هستند

انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند و روابط نقش مهمی در زندگی همه ما دارند. یک رابطه خوب یکی از بهترین بخش‌های زندگی است. چه یک رابطه عاشقانه داشته باشید، یا دوستانه یا یک رابطه کاری، کیفیت رابطه برای شادی، رفاه ذهنی و رضایت ما اهمیت دارد.

 

در اینجا ۱۲ شرط لازم برای یک رابطه سالم را ذکر می‌کنیم

رابطه سالم

  1. ارتباط

ارتباط سنگ بنای هر رابطه است. ارتباط باز و صادقانه بسیار اهمیت دارد و رابطه بر اساس آن بنا می‌شود. وقتی افراد در یک رابطه هستند، باید بتوانند افکار، احساسات و نیازهای خود را صادقانه بگویند. هنگامی که ارتباط وجود نداشته باشد، سوء تفاهم‌ها، درگیری‌ها و فاصله عاطفی رخ می‌دهد.

یکی از بخش‌های خوب یک رابطه، گوش دادن فعال است. این به این معنی است که به آنچه شریک زندگی تان می‌گوید، چه به صورت شفاهی و چه غیرکلامی، توجه کنید و او را درک کنید.

یکی دیگر از بخش‌های مهم ارتباط در یک رابطه صادقانه و شفاف بودن است. این به این معنی است که افکار و احساساتتان را صادقانه بیان کنید، حتی اگر سخت باشد.

برقراری ارتباط مؤثر در هنگام اختلاف نظر بسیار اهمیت دارد. یعنی نباید سرزنش، انتقاد یا حالت تدافعی داشته باشید.

در نهایت، ارتباط در یک رابطه سالم با نشان دادن قدردانی و محبت به اوج می‌رسد. یعنی شما از کارهایی که انجام می‌دهند و ویژگی‌هایی که دارند قدردانی می‌کنید.

  1. اعتماد

اعتماد یکی دیگر از اجزای ضروری هر رابطه، به ویژه در روابط عاشقانه است. هنگامی که به هم اعتماد دارید، احساس امنیت، امنیت و راحتی می‌کنید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اعتماد در یک رابطه صداقت است. شرکایی که با یکدیگر صادق هستند، اعتماد بیشتری وجود دارد. اعتماد در یک رابطه خوب شامل احترام به مرزها و حریم خصوصی یکدیگر است. شرکایی که به مرزها و حریم خصوصی یکدیگر احترام می‌گذارند نشان می‌دهند که به یکدیگر اعتماد دارند.

در نهایت، اعتماد در یک رابطه خوب شامل بخشش است. هیچ انسانی کامل نیست و در هر رابطه حتماً اشتباهات و سوء تفاهم وجود دارد. بنابراین اگر دو نفر به یکدیگر اعتماد دارند، می‌توانند این اشتباهات را ببخشند.

 

  1. احترام گذاشتن

در یک رابطه خوب، احترام یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک رابطه است.  احترام اساس ارتباط سالم، اعتماد و صمیمیت است. وقتی احترام در یک رابطه وجود داشته باشد، یک محیط مثبت به وجود می‌آید که هر دو طرف می‌توانند رشد کنند و شکوفا شوند.

یکی دیگر از بخش‌های مهم احترام در رابطه اعتماد است. وقتی شرکای به یکدیگر احترام می‌گذارند، می‌توانند به حرف‌ها و اعمال یکدیگر اعتماد کنند.

احترام در یک رابطه شامل شناخت و ارزش فردی است. این یعنی پذیرفتن یکدیگر، با تمام نقاط قوت و ضعفشان.

  1. همدلی

همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات است. توانایی قرار دادن خود به جای همسرتان، درک دیدگاه و احساسات و پاسخگویی با مهربانی است.

همدلی در هر رابطه ای مهم است زیرا باعث می‌شود در سطح عمیق‌تری با هم ارتباط برقرار کنند.

همدلی در یک رابطه می‌تواند شکل متنوعی داشته باشد. برای مثال، اگر یکی از شما دوران سختی را پشت سر می‌گذارید، شریک دیگر می‌تواند با نشان دادن اینکه به او اهمیت می‌دهد، از شما حمایت کند.

  1. ارزش‌های مشترک

ارزش‌های مشترک یکی دیگر از نیازهای مهم یک رابطه  سالم است. ارزش‌های مشترک باعث می‌شود تا در سطح عمیق‌تری با هم ارتباط برقرار کنید.

در یک رابطه خوب، ارزش‌های مشترک شامل باورها، ارزش‌های مربوط به خانواده، مذهب، سیاست، تحصیلات، شغل یا رشد شخصی است. وقتی شرکای این ارزش‌ها را به اشتراک می‌گذارند، در رسیدن به اهداف و آرزوهایشان بهتر می‌توانند روی هم حساب کنند.

توجه به این نکته مهم است که ارزش‌های مشترک به این معنا نیست که در هر چیزی توافق داشته باشید. در واقع، روابط سالم شامل اختلاف نظرها و بحث‌های سالم است.

  1. تعهد

تعهد چسب یک رابطه خوب است.  تعهد شامل تمایل به سازش و فداکاری در رابطه است. یعنی اولویت دادن به همسر بر نیازها و خواسته‌های فردی.

تعهد در یک رابطه می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این می‌تواند شامل حمایت عاطفی، وفاداری، و فداکاری برای خیر و صلاح رابطه باشد. همچنین شامل سازگار بودن، حضور در کنار هم و حضور در مواقع سخت است.

وقتی شرکای متعهد هستند، بهتر می‌توانند چالش‌ها را رد کنند.  تعهد در یک رابطه باعث ایجاد حس امنیت و ثبات می‌شود.

  1. علایق مشترک

علایق مشترک می‌تواند نقش مهمی در یک رابطه داشته باشد. وقتی شرکا سرگرمی‌ها، علایق یا فعالیت‌های مشترک دارند، از گذراندن وقت با هم لذت می‌برند.

داشتن علایق مشترک می‌تواند حس مشترک و هدف مشترک به وجود می‌آید.

علاوه بر این، این علایق مشترک می‌تواند منجر به افزایش ارتباطات در رابطه شود. وقتی شرکای علایق مشترکی دارند، به احتمال زیاد در مورد افکار، احساسات و تجربیات مربوط به آن ارتباط برقرار می‌کنند.

همچنین علایق مشترک می‌تواند به شرکا کمک کند تا با هم رشد کنند. البته اینکه شما علایق و سرگرمی‌های فردی خود را دارید؛ طبیعی است.

رابطه سالم

  1. قدردانی

قدردانی یک بخش مهم از یک رابطه خوب است. این به شناخت و تصدیق ارزش شریک زندگی تان اشاره دارد. زمانی که احساس قدردانی دارید؛ به احتمال زیاد در رابطه احساس احترام و رضایت می‌کنید.

راه‌های زیادی برای قدردانی در یک رابطه وجود دارد. این می‌تواند به سادگی یک جمله “متشکرم” باشد. همچنین می‌تواند شامل نشان دادن علاقه به افکار، احساسات و تجربیات و آرزوهای هر دو طرف باشد.

قدردانی می‌تواند به پویایی یک رابطه سالم کمک کند. وقتی شرکا از هم قدردانی می‌کنند، به احتمال زیاد می‌توانند صادقانه با هم ارتباط برقرار کنند.

  1. انعطاف پذیری

انعطاف پذیری جزء مهم یک رابطه خوب است. انعطاف پذیری به زوجین اجازه می‌دهد تا با همدلی، مهربانی و درک به نیازهای یکدیگر رفتار کنند.

یکی از بخش‌های انعطاف پذیری در یک رابطه، سازش است. وقتی دو طرف ترجیحات متفاوتی دارند، باید بتوانند حد وسطی داشته باشند.

یکی دیگر از بخش‌های انعطاف پذیری، توانایی سازگاری با شرایط متغیر است. زندگی غیرقابل پیش‌بینی است و چالش‌های غیرمنتظره‌ای ممکن به وجود بیاید. هر دو باید با این تغییرات سازگار شوند و در شرایط سخت از هم حمایت کنند.

  1. مرزهای سالم

مرزهای سالم در هر رابطه مهم است، زیرا محدودیت‌های رفتاری را مشخص می‌کند. آنها احساس ایمنی، احترام و اعتماد را به وجود می‌آورند.

مرزهای سالم نیازمند ارتباط شفاف و صادقانه هستند.  هردو نفر باید به مرزها و فردیت یکدیگر احترام بگذارند. مرزها باید سازگار و به طور مداوم مشخص شوند.

با اینکه مرزها مهم هستند، باید انعطاف پذیر داشته و با مذاکره حل و فصل شوند. مرزهای سالم شامل مراقبت از خود نیز است. هر یک از زوجین باید مسئول سلامت عاطفی و جسمی خود نیز باشد.

 

  1. حمایت عاطفی

حمایت عاطفی یک بخش حیاتی از هر رابطه است. این شامل کنار یکدیگر  بودن در شرایط استرسی، ایجاد آرامش و اطمینان و کمک به یکدیگر در مشکلات اسن.

  • حمایت عاطفی مستلزم گوش دادن فعال بدون قضاوت یا وقفه است.
  • حمایت عاطفی شامل اعتبار بخشیدن به احساسات و تجربیات یکدیگر است. یعنی احساسات آنها را بپذیرید و درک کنید.
  • حمایت عاطفی شامل تشویق یکدیگر در مواقع مشکلات است.
  • حمایت عاطفی مستلزم پذیرش آسیب پذیری‌ها، نقص‌ها و محدودیت‌های هم است.
  • حمایت عاطفی شامل توانمندسازی یکدیگر برای به دست گرفتن کنترل زندگی وتغییرات مثبت است. این توانمندی می‌تواند شامل کمک به یکدیگر برای رسیدن به اهداف، ارائه بازخورد و تشویق کردن، و قدردانی از موفقیت‌های یکدیگر باشد.
  1. زمان با کیفیت

زمان با کیفیت جزء مهم هر رابطه است. این به زمانی که دو نفر برای هم می‌گذارند، اشاره دارد، زمانی که می‌توانند در گفتگوها، فعالیت‌های معنادار شرکت کنند و تجربیات مشترکی داشتi باشند.

در یک رابطه خوب، وقتی شما در کنار هم هستیم نباید حواستان با تلفن، کار یا سایر تعهدات خود پرت شود؛ باید روی هم تمرکز داشته باشید و یک فضای امن و راحت را به وجود بیاورید. این زمان می‌تواند به صورت یک قرار عاشقانه در یک شب، گفتگوی عمیق در هنگام شام، قدم زدن، یا صرفاً لذت بردن از همراهی یکدیگر در حین تماشای فیلم یا خواندن کتاب باشد.

البته این بدان معنا نیست که شما جند ساعت را با هم بگذرانید؛ این می‌تواند چند دقیقه ارتباط واقعی، یک تماس تلفنی سریع در یک روز ، یا ارسال یک پیام باشد که نشان می‌دهد به شریک زندگی تان فکر می‌کنید.

inspiringtips

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.