۰ تا ۱۰۰ طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی

آب استخراج شده از سفره های آب زیرزمینی و آب های سطحی در اغلب مواقع حاوی مقدار زیادی املاح، فلزات و سایر آلاینده ها است. این آلاینده ها به محصولات تولید شده در صنایع مختلف آسیب های جدی وارد کرده و باعث افت کیفیت آنها می شود. علاوه براین، در مرغداری، دامداری و استخرهای پرورش ماهی املاح آب تا حد زیادی مرگ و میر را افزایش می دهد. به همین دلیل نصب دستگاه تصفیه آب صنعتی در بسیاری از کارخانه ها و صنایع یک امر ضروری تلقی می شود که اغلب با روش اسمز معکوس تصفیه را انجام می دهند.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

برای درک بهتر روش کار این تجهیزات، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟ این دستگاه متشکل از اجرای متعددی از قبیل فیلتر شنی، فیلتر کربنی، فیلتر کارتریج، ممبران، پمپ، مدار برق و پکیج تزریق آنتی اسکالانت و کلر است که تصفیه آب را انجام می دهد. اصلی ترین فرآیند اجرا شده در این دستگاه ها روش اسمز معکوس ro است که برای آن نیاز به چند ممبران در دستگاه می باشد.

آب حاوی مقدار زیاد املاح، گل و لای و غیره وارد این دستگاه شده و با طی چند مرحله خودکار، در نهایت آلاینده های خود را از دست داده و به صورت تصفیه شده تخلیه می شود. با توجه به نوع و تعداد فیلترهای و سیستم های تصفیه موجود در این دستگاه، آلاینده های متفاوتی قابل حذف هستند. در نوع صنعتی و مرغوب دستگاه ro، املاح، فلزات سنگین، گل و لای و ذرات جامد معلق در آب، باکتری ها و پاتوژن و غیره همگی حذف می شوند.

روش کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

در دستگاه های تصفیه آب صنعتی روش های متعددی پیاده سازی می شود که اصلی ترین آنها اسمز معکوس است. در ادامه مراحل کار را به ترتیب بررسی می کنیم:

پیش تصفیه آب

در بسیاری از آب ها مقدار زیادی گل و لای، ذرات ریز جامد معلق وجود دارد و باعث تغییر رنگ، طعم و بوی آن می شود. برای حذف این آلاینده ها مراحل پیش تصفیه در دستگاه تصفیه آب پیاده سازی می شود که تاثیری بر میزان املاح آب ندارد. در این مرحله ای تجهیزاتی از قبیل فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر کارتریج استفاده می شود تا جداسازی ذرات معلق در آب انجام شود. آب به ترتیب ابتدا از فیلتر شنی عبور کرده و بسیاری از ذرات معلق در آن امکان عبور از لایه های دانه های شن موجود در فیلتر را پیدا نمی کنند و حذف می شوند.

سپس آب از فیلتر کربنی عبور کرده و به دلیل قدرت جذب سطحی بالای کربن اکتیو، رادون، ترکیبات THM، بنزن و آلاینده هایی که باعث تغییر رنگ و بوی شده اند از این طریق حذف می شوند. برای حذف ذرات بسیار ریز در مرحله بعد آب از فیلتر کارتریج عبور داده می شود.

تصفیه آب با اسمز معکوس

اصلی ترین مرحله در تصفیه آب صنعتی، استفاده از فرآیند اسمز معکوس است. اما سوال این است که اسمز معکوس چیست؟ کلیه انسان و ریشه های درختان مدام در حالت پیاده سازی فرآیند اسمز هستند. در این فرآیند آب شیرین بدون هیچ فشار جانبی به سمت آب شور هدایت می شود. عامل اصلی در شور بودن آب املاح و نمک های موجود در آن است و با رفتار عکس حالت طبیعی اسمز می توان جداسازی آن را انجام داد.

در اسمز معکوس از ممبران های دارای منافذ بسیار ریز استفاده می شود. آب شور وارد مخزن اسمز معکوس شده و با فشار پمپ به سمت ممبران ها هدایت می شود. آب از منافذ ممبران عبور کرده و املاح روی سطح آن تجمع می کنند. در این مرحله جداسازی املاح انجام شده و املاح به عنوان فاضلاب از دستگاه تخلیه می شود. نوع و تعداد ممبران های به کار رفته در دستگاه تصفیه آب صنعتی تاثیر چشمگیری بر عملکرد آن دارد.

تصفیه آب با اسمز معکوس

ضدعفونی آب

آب عبور داده شده از ممبران ها فقط املاح خود را از دست می دهند و سایر آلاینده ها از قبیل باکتری و میکروارگانیسم ها هنوز حدف نشده اند. در این مرحله از روش های متعددی استفاده می شود از قبیل تابش اشعه UV، عبور آب از سیستم های فیلتراسیون غشایی و نانوفیلتراسیون. متناسب با کیفیت مورد نظر برای آب خروجی از دستگاه، تعداد مراحل و نحوه ضدعفونی تغییر می کند.

علاوه بر مراحل فوق، برای تمیز شدن ممبران ها و جلوگیری از پوسیدگی و انسداد منافذ آن شستشوی CIP نیز انجام می شود. در این مرحله بر اساس مقدار و نوع رسوب های تشکیل شده روی ممبران ها، مواد شوینده به پرشل وسل (محافظ ممبران) تزریق می شود. این مواد به مرور بر رسوب تاثیر گذاشته و باعث از بین رفتن آن می شوند. در نهایت آب با فشار بالا از ممبران عبور داده میشود تا تمیز آلودگی ها از بین بروند.

فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر کارتریج نیز با گذشت زمان کارایی خود را از دست داده و باید تمیز و احیا شوند. علاوه بر شستشوی معکوس و عبور آب خلاف جهت همیشگی از فیلترها، احیا نیز باید انجام شود. کربن اکتیو با استفاده مداوم قدرت جذب خود را از دست داده و باید تعویض یا احیا شوند. به دلیل هزینه بودن روند احیا، بهترین کار تعویض دانه ها و بلاک های کربن اکتیو است. با تعویض سیلیس به کار رفته در فیلتر شنی نیز می توان کارایی آن را تا حد زیادی افزایش داد.

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

بسیاری از صنایع به آب تصفیه شده نیاز داشته و به همین دلیل از این دستگاه استفاده می کنند. از جمله موارد کاربرد تصفیه آب RO می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه تصفیه آب مرغداری
  • دستگاه تصفیه آب کشاورزی
  • دستگاه تصفیه آب بیمارستان
  • دستگاه تصفیه آب دامداری
  • دستگاه تصفیه آب نساجی و رنگرزی
  • دستگاه تصفیه آب صنایع غذایی و دارویی

صدرامهاب؛ طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در این دستگاه ها، کیفیت بالای قطعات داخلی آن و تناسب ظرفیت دستگاه با میزان آب ورودی به آن است. تیم صدرامهاب با سالها فعالیت در این حوزه، تمام استانداردهای روز دنیا را در طراحی محصولات خود رعایت کرده و قطعات و اجزای داخلی متعلق به بهترین برندهای دنیا را در آنها به کار می برد. تمام دستگاه های تصفیه آب صنعتی صدرامهاب به صورت سفارشی و بعد از آنالیز آب و محاسبه دقیق ظرفیت طراحی و تولید می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید نام صدرامهاب را در اینترنت جستجو و یا با شماره ” ۰۲۱-۸۸۸۷۹۴۷۹” تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.