فوم eva چیست؟ چه کاربردی دارد؟

فوم eva مخفف شده‌ی کلمه Ethylene vinyl acetate است. این محصول به‌صورت رول و ورق ای وی ای تولید می‌شود و به سبب ویژگی‌هایی که دارد در اکثر صنایع به کار گرفته می‌شود.

فوم eva چیست؟

eva همان فوم کوپلیمر سلول بسته اتیلن-وینیل استات است که به‌عنوان پلی اتیلن اصلاح‌شده با وینیل شناخته‌شده است. ای وی ای نسبت به پلی اتیلن چگالی پایین‌تری دارد اما برخی از خواص پلی اتیلن مانند براقیت، انعطاف‌پذیری و نرمی را دارد. این فوم به‌عنوان فومی غیر سمی در بازار عرضه می‌شود.

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که خود ای وی ای یک پلیمر الاستومری است که با ترکیب آن با مواد اولیه محصولی تولید می‌شود که ازنظر نرمی و انعطاف‌پذیری حالت لاستیک مانند دارد.

چگونگی تولید ای وی ای

فوم eva از ترکیب اتیلن و وینیل استات در دستگاه مخلوط‌کن به دست می‌آید؛ پس از مخلوط مواد اولیه ماده‌ای توده‌ای مانند به‌دست می‌آید که این ماده یک توده‌ی تصفیه نشده از ای وی ای است، سپس  به کمک غلتک مخصوص، توده‌ی ای وی ای کاملاً پرس و ترکیب می‌شود و به‌صورت ورقه‌ای با ابعاد کوچک برش می‌خورند.

در مرحله آخر این ورقه‌ها داخل یک کوره قرار می‌گیرند که درجه آن طوری تنظیم می‌شود و ورقه‌ها تحت‌فشار بالا قرار می‌گیرند و فوم ای وی ای ورقه ای تولید می‌شود، برای تولید فوم رول ای وی ای باید توده‌یی که در مرحله اول تولید می‌شود را داخل قالب‌های مخصوص بریزیم تا توده‌ی eva حالت رول و استوانه‌ای به خود بگیرد.

فوم eva

ویژگی‌های فوم eva

  1. انعطاف‌پذیری بسیار بالا
  2. ضربه‌گیر
  3. قدرت کشسانی
  4. مقاوم نسبت به دما
  5. ضدآب
  6. مقاوم در برابر فشار
  7. عایق حرارتی
  8. عایق صدا
  9. مقاوم در برابر برخی مواد شیمیایی
  10. تولید به‌صورت ورق و رول
  11. مقاوم در برابر پارگی
  12. بدون تلورانس و حفره
  13. ضخامت یکدست در کل محصول

کاربردهای فوم eva

یکی از پرکاربردترین محصولات مجموعه پالیزگام فوم‌های ای وی ای است. در جدول زیر به بخشی از ویژگی‌ها ای وی ای خواهیم پرداخت:

توضیحات کاربرد فوم eva
می‌توانیم از فوم ای وی ای برای بسته‌بندی تمامی  محصولات از کوچک تا بزرگ استفاده کنیم بسته‌بندی
در بخش تولید کیف و کفش از ورق‌های ای وی ای به‌منظور ساخت کفی کفش و اجزای داخل کیف استفاده می‌شود. کیف و کفش
برای تولید بیشتر محصولات ورزشی مانند: تخته‌شنا، دوقلو شنا، تخته استپ، مت یوگا، چکمه اسکی، لباس محافظ برای وزش رزمی و… از فوم‌های ای وی ای استفاده می‌شود. لوازم ورزش
بسیاری از اجزای تشکیل‌دهنده خودرو از فوم ای وی ای است صنعت خودروسازی
در این صنعت برای برخی از قسمت‌های ساختمان مانند لوله‌کشی، واشرهای فومی و حتی لمینت و زیرسازی برای نصب پارکت در ساختمان از فوم ای وی ای استفاده می‌شود.
در معماری داخل ساختمان هم از انواع کفپوش تاتامی که یک محصول فومی است استفاده می‌شود.
ساختمان‌سازی
بخش قطعه‌سازی یکی از صنایعی است که در آن از ورق . یا فوم رول ای وی ای استفاده فراوانی می‌شود قطعه‌سازی
به خاطر خاصیت ضد آب بودن این ورق فومی و چگالی پایینی که دارد در صنعت دریایی و کشتی‌رانی از فوم ای وی ای استفاده می‌شود تجهیزات دریایی
این فوم ضد حساسیت برای کودکان است بنابراین برای محصولاتی که به کودکان مرتبت است مانند دیوار پوش و کفپوش مخصوص کودک از فوم ای وی ای استفاده می‌شود. تجهیزات مربوط به کودکان
برای دیوارهای استودیو، اتاق جلسه، اتاق کنفرانس و… از فوم ای وی ای استفاده می‌شود. عایق صدا
در بخش پزشکی به دلیل تولید با آهن و اجزای سنگین بودن وسایل آتل‌بندی، ارتوپدی و… باید از فومی نرم استفاده شود تا پس از استفاده بیمار به بدن او آسیب و خراشی وارد نشود. صنایع پزشکی
برای تولید لباس، کلاه، جلیقه ضدگلوله و… از فوم ای وی‌ای استفاده می‌شود صنایع نظامی
در داخل بسیاری از اسباب‌بازی‌هایی که مخصوص کودکان است از فوم ای وی ای استفاده می‌شود مخصوصاً اسباب‌بازی‌ها داخل حمام و داخل اسباب‌بازی‌های رباتیک اسباب‌بازی

چرا از فوم پلی اتیلن استفاده می‌شود؟

با توجه به کاربردهای فراوانی که فوم eva دارد و استفاده از این فوم در تمامی صنایع می‌توانیم بگوییم که فوم پلی اتیلن یکی‌ از بهترین گزینه‌ها برای استفاده و به‌کارگیری در تولید محصول و یا کمک به اجرای راحت‌تر روند کار است.

ای وی ای به خاطر اینکه یک فوم سلول بسته است و طبق ویژگی‌هایی که این محصول دارد (در بخش قبل به آن اشاره کریم) و از تمامی این موارد مهم‌تر به علت دارا بودن گواهی استاندارد تولید و بهداشت و گواهی iso بین‌المللی در بین تمامی افراد مخصوصاً صاحبان صنایع پرطرفدار و پرکاربرد است.

چرا باید فوم eva را از پالیزفوم بخریم؟

مجموعه پالیزفوم جز اولین تولیدکنندگان فوم eva (فوم پلی اتیلن) است و می‌توانیم بگوییم که ازنظر کیفیت جنس در بالاترین سطح کیفیتی قرار دارد. یکی دیگر از دلایل خرید از پالیزفوم قیمت مناسب فوم ای وی ای نسبت به سایر تولیدکنندگان و فروشندگان این محصول است و از جهتی دیگر خیال شما از بابت خرید از تولیدکننده بدون واسطه و دردسرهای آن راحت خواهد بود.

کیفیت ای وی ای پالیزفوم از جنس صادراتی است و دقیقا محصولی که در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد همان محصولی است که به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.