۱۲ فناوری پرطرفدار برای یادگیری در زمینه IT

فناوری با سرعتی غیر قابل کنترل در حال پیشرفت است تا راه را برای رشد و توسعه ما هموار کند. استفاده از فناوری‌های پرطرفدار می‌تواند به کسب و کارها در کاهش هزینه‌ها، بهبود تجربه مشتری و افزایش سوددهی و بازدهی بیشتر کمک کند. آشنایی با آخرین فناوری‌ها برای کشف فرصت‌های بهتر و ایجاد یک شغل پایدار بسیار مهم است. در این مقاله آنچه خواهید خواند در مورد روندهای برتر فناوری است که در سال ۲۰۲۴ بر صنعت IT مسلط خواهند شد.

جدول محتویات مقاله:

  1. علم رباتیک
  2. علم پردازش اطلاعات کامپیوتری
  3. داده سازی
  4. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی
  5. اینترنت
  6. بلاک چین
  7. محاسبات کوانتومی
  8. توسعه وب Full stack
  9. امنیت سایبری
  10. مهندسی دواپس DevOps
  11. اینترنت پرسرعت ۵G
  12. فضای مجازی و واقعیت افزوده

وقتی صحبت از روندهای جدید فناوری به میان می‌آید، هر روزه تعداد زیادی فناوری جدید در حال ظهور است تا زندگی ما را در همه حوزه‌ها بهتر، ساده‌تر و پیشرفته‌تر کند. این پیشرفت‌ها در حوزه فناوری هستند و حل امور را سریع‌تر و زندگی را برای بشر ساده‌تر و لذت بخش‌تر می‌کنند. بیایید در این مقاله برخی از آخرین فناوری‌های نوظهور در حوزه IT را در سال ۲۰۲۴ بررسی کنیم.

۱۲ فناوری پرطرفدار IT

۱- علم RPA رباتیک

فرایند اتوماسیون رباتیک یا RPA یکی از جدیدترین فناوری‌ها و از جمله پرطرفدارترین‌ها در بین نوجوانان و جوانان است که از دسته‌ای از نرم‌افزارها وبرنامه‌های کاربردی مختلف برای خودکارسازی فرآیندهای تجاری استفاده می‌کند. RPA می‌تواند به کارهای تکراری مختلف مانند جمع آوری داده، تجزیه و تحلیل و خدمات مشتریان کمک کند و همچنین از جمله برجسته‌ترین گرایش‌های فناوری در صنایع مختلف است.

گزینه‌های شغلی

  1. ارزیاب و تستر RPA
  2. مشاور رباتیک
  3. مهندس پشتیبانی RPA
  4. تحلیلگر بازرگانی RPA
  5. مدیر عملیاتی و اجرایی RPA

علم RPA رباتیک

۲- پردازش اطلاعات محاسباتی (کامپیوتری)

قدرت پردازش اطلاعات محاسباتی از جمله یکی از مهم‌ترین فناوری‌های پرطرفدار است زیرا هر دستگاه صنعتی و غیر صنعتی که ما در کار خود استفاده می‌کنیم در حال کامپیوتری شدن است از آنجایی که زیرساخت محاسباتی که ما امروزه استفاده می‌کنیم برای بهتر شدن نیاز به تغییر دارد، IT یکی از بهترین فناوری‌ها در این حوزه خواهد بود.

گزینه‌های شغلی

  1. متخصص یا دانشمند داده
  2. محقق رباتیک
  3. طراح رباتیک
  4. مهندس AI یا هوش مصنوعی
  5. معمار هوش مصنوعی

۳- فناوری Datafication

فرایند استفاده از داده‌ها و تبدیل بخش‌های مختلف زندگی ما به دستگاه‌ها و نرم‌افزارها همان Datafication است. از آنجایی که فناوری‌های مبتنی بر داده همچنان وظایف دستی را بر عهده می‌گیرند داده‌سازی همچنان یکی از فناوری‌های پرطرفدار خواهد بود.

گزینه‌های شغلی

  1. تحلیلگر داده
  2. مهندس داده
  3. دانشمند یا متخصص داده
  4. مدیر پایگاه داده
  5. کارشناس یا متخصص تجسم داده

۴- هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی AI

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی همچنان به عنوان فناوری پرطرفدار و متحول کننده در جهان شناخته می‌شود. همانطوری که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می‌دهد، برنامه‌های جدیدتر در حوزه فناوری نیز کشف می‌شوند. این یکی از بهترین روندهای فناوری با برنامه‌هایی مانند: تشخیص تصویر و گفتار، دستیار صوتی، برنامه‌های رهیابی و…است. یادگیری ماشینی نیز بخشی از هوش مصنوعی است و می‌تواند با کمک یادگیری کنترل شده کارکردهای جدیدی را بیاموزد. از آنجا که این نوآوری یکی از آخرین روندهای فناوری است؛ تقاضا برای متخصصان ماهر در هوش مصنوعی و ML به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

گزینه‌های شغلی

  1. توسعه دهنده چت بات
  2. مشاور هوش مصنوعی
  3. مدیر محصول هوش مصنوعی
  4. مهندس یادگیری هوش مصنوعی
  5. تحلیلگر هوش تجاری

اینترنت اشیا (loT)

۵- اینترنت اشیا (loT)

loT یا اینترنت اشیا از جمله امیدوار کننده‌ترین فناوری‌ها برای ردیابی فعالیت‌ها از راه دور با استفاده از دستگاه‌های هوشمند متصل به تلفن است. این فناوری از جمله پرطرفدارترین مشاغل در دهه اخیر بوده است. این تکنولوژی پیشرفته با نظارت از راه دور درب‌های خانه‌ها، سیستم‌های برقی و گازی داخل منازل و خاموش و روشن کردن از راه دور این سیستم‌ها تنها با یک کلیک از روی تلفن همراه تحولی شگرف در دنیای دیجیتال و هوش مصنوعی ایجاد نموده است. کسب و کارهای متعددی همچنین از سیستم اینترنت اشیا برای اهداف متعددی استفاده می‌کنند از جمله ردیابی فعالیت‌هایی از راه دور یک هاب یا پیش بینی مشکلات برنامه‌ها برای رفع سریع‌تر آن‌ها.

گزینه‌های شغلی

  1. مدیر سیستم اینترنت اشیا
  2. مدیر محصولات اینترنت اشیا
  3. مهندس اینترنت اشیا
  4. توسعه دهنده اینترنت اشیا
  5. کارشناس امنیت اینترنت اشیا

۶-بلاک چین

بلاک چین از جمله فناوری‌های نوظهور است که طبق پیش بینی‌ها ممکن است در سال ۲۰۲۴ نیز افزایش پیدا کند. بلاک چین در زمینه ارزهای دیجیتالی است که برای ارائه امنیت، بسیار محبوب شده‌اند. از آنجایی که داده‌های بلاکچین را نمی‌توان حذف کرد و نه اصلاح کرد این یک فناوری بسیار امن است. ماهیت اجماع محور بلاک چین تضمین می‌کند که هیچ شخصی یا سازمانی نمی‌تواند در داده‌ها کنترل یابد و شخص ثالثی برای نظارت بر داده‌ها و تراکنش‌ها حضور ندارد.

گزینه‌های شغلی

  1. مدیر بازاریابی بلاک چین
  2. مشاور بلاک چین
  3. نویسنده فنی بلاک چین
  4. کارشناس امنیت بلاک چین
  5. تحلیلگر تجارت بلاک چین

۷- محاسبات کوانتومی (فضایی)

محاسبات کوانتومی یکی از جدیدترین حوزه‌های یادگیری در فناوری‌هایی است که به اصول نظریه کوانتومی وابسته هستند. محاسبات کوانتومی فناوری است که به تحلیل اطلاعات با پرس و جو، تجزیه و تحلیل و اتخاذ ابتکارات با توجه به داده‌های موجود می‌پردازد.

گزینه‌های شغلی

  1. مهندس محاسبات کوانتومی
  2. مدیر سیستم‌های کوانتومی
  3. محقق الگوریتم‌های کوانتومی
  4. متخصص و دانشمند محاسبات کوانتومی
  5. نظریه پرداز اطلاعات کوانتومی

بلاک چین
۸- توسعه وب فول استک Full stack

یکی از آخرین فناوری‌ها در حوزه نرم‌افزار، توسعه وب Full stack است. توسعه کامل یک فناوری نیاز به دانش توسعه وب و برنامه نویسی سرور دارد. داشتن یک دانش کامل و نامحدود در حوزه پایتون برای توسعه دهندگان و متخصصان توسعه فول استک کاملاً ضروری است.

گزینه‌های شغلی

  1. برنامه نویس جاوا اسکریپت
  2. توسعه دهنده فرانت اند
  3. توسعه دهنده بک اند
  4. برنامه نویس انگولار Angular
  5. مهندس فول استک

۹- امنیت سایبری

امنیت سایبری نیز اگرچه از جمله جدیدترین مشاغل در حوزه فناوری نیست، اما یکی از امنیتی‌ترین مشاغل در حوزه IT است که افزایش تهدیدات امنیتی آن را به یکی از حساس‌ترین مشاغل و از جمله پرطرفدارترین فناوری‌ها در حوزه IT تبدیل نموده است. متخصصان امنیت سایبری پروتکل‌های امنیتی را بهبود می‌بخشند و سیستم‌ها را برای مبارزه با حملات مخرب تقویت و ایمن می‌کنند.

گزینه‌های شغلی

  1. رمزنگار
  2. تحلیلگر امنیت اطلاعات
  3. تحلیلگر امنیت سایبری
  4. متخصص پاسخگوی حادثه و امنیت شبکه

۱۰- کارشناس DevOps

یکی از خدمات پرطرفدار در حوزه فناوری اطلاعات و IT است که عملیات و تیم‌های توسعه سازمان‌ها را ترکیب می‌کند. DevOps یا فن توسعه عملیات می‌تواند مزایای زیر را به یک سازمان ارائه دهد:

  • چرخه تحویل نرم‌افزار را کوتاه کند.
  • باعث بهبود کیفیت کلی محصولات شود.
  • همچنین می‌تواند به کاهش خطاها در توسعه نرم‌افزار کمک کند و از ارتقاء سریع‌تر نرم‌افزار پشتیبانی کند.

گزینه‌های شغلی

  1. مهندس اتوماسیون
  2. مهندس پیکربندی
  3. مهندس آزاد
  4. مهندس امنیت شبکه
  5. مهندس فضای داده ابری

کارشناس DevOps
۱۱- اینترنت پرسرعت ۵G

یکی از جدیدترین فناوری‌ها در حوزه اینترنت است که پتانسیل تغییر سرعت اینترنت از G به ۵G در دنیای آنلاین را دارد. زمانی اینترنت ۳G و۴G پرطرفدار بودند و می‌توانستند نحوه تعامل ما را با دستگاه‌های تلفن همراه تغییر دهند. آن‌ها با کمک سرویس‌های مبتنی بر داده مرور سریع‌تر اطلاعات را در بستر اینترنت ممکن می‌ساختند و پهنای باند را برای پخش زنده اطلاعات افزایش می‌دادند. اما اینترنت ۵G از جمله جدیدترین فناوری‌ها است که هدف آن انقلابی در تعاملات مجازی با ترکیب AR,VR است. همچنین می‌تواند تجربه‌های بهتری از بازی‌های مبتنی بر داده‌های فضای ابری ارائه دهد. علاوه بر این، ۵G یکی از ترندترین تکنولوژی‌ها برای ردیابی و ساده‌سازی عملیات در کارخانه‌ها، شرکت‌ها و مشاغل جدید است.

گزینه‌های شغلی

  1. توسعه دهنده نرم‌افزار ۵G
  2. مهندس تست و اعتبارسنجی۵G
  3. مهندس عملیات ۵G
  4. معمار شبکه ۵G
  5. مهندس یکپارچه سازی ۵G

۱۲- فضای مجازی و واقعیت افزوده

فضای مجازی و واقعیت افزوده از جمله پرطرفدارترین فناوری‌ها در سال ۲۰۲۴ است. VR یا فضای مجازی می‌تواند کاربر را در یک محیط جدید غرق کند در حالی که AR می‌تواند محیط موجود کاربران را بهبود ببخشد و به طور کلی این دو فناوری از جمله فناوری‌هایی هستند که در بازی‌ها و فیلترها در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند.

گزینه‌های شغلی

  1. طراح UI/UX
  2. طراح صدا VR
  3. انیماتور VR
  4. مدیر بازاریابی VR
  5. مدیر پروژه VR

نتیجه‌گیری:
ظهور آخرین تحولات فناوری در علم داده و سایر زمینه‌ها فرصت‌های شغلی متعددی را ایجاد نموده است. شما می‌توانید در دوره‌های یادگیری مناسب ثبت نام کنید تا در مورد آخرین روندهای فناوری، اطلاعات کسب کنید و یک مسیر شغلی پایدار و قابل اعتماد بسازید‌.

پاسخ به چند پرسش:

۱- آخرین ترندهای فناوری چه تفاوتی با فناوری‌های سنتی در حوزه IT دارند؟
آخرین فناوری‌ها، نسخه‌های پیشرفته فناوری‌های IT سنتی هستند. در فناوری روز IT همه چیز خلاصه می‌شود در سرعت و کارایی بالا.

۲- آینده هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ چگونه است؟
در سال ۲۰۲۴ شتاب مستمری در سرمایه‌گذاری‌ها بر روی هوش مصنوعی وجود خواهد داشت. صنایعی که پذیرش هوش مصنوعی در آنها افزایش می‌یابد شامل: امور مالی، خرده فروشی، مراقبت‌های بهداشتی و بخش‌های تولیدی است.

منبع: herovired.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.