کاربردهای اینترنت اشیا در دنیای پیرامون ما

جهان امروزی از بیشتر جنبه‌ها به اینترنت وابسته است، اینترنت یک شبکه گسترده جهانی است که باعث ارتباط افراد در نقاط مختلف دنیا می‌شود. همه ما می‌توانیم با استفاده از اینترنت، ایمیل‌ها و پیام‌های موردنظرمان را ارسال کنیم، از وب سایت‌ها استفاده کرده و در رسانه‌های اجتماعی با افراد دیگر ارتباط برقرار کنیم. برای انجام تمام این فعالیت‌ها، به دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ یا دستگاه‌های تلفن همراه [گوشی‌های هوشمند و تبلت] نیاز داریم. حال اگر بخواهیم تمام این وسایل را با هم کنترل کرده و به یکدیگر متصل کنیم؛ می‌توانیم از یک تکنولوژی جدید به نام اینترنت اشیا (Internet of Things) یا همان IoT استفاده نماییم.

کاربردهای اینترنت اشیا

اینترنت اشیا  IoT یکی از بروزترین و جدیدترین پیشرفت‌های علمی بشر می‌باشد که امروزه بسیار فراگیر شده است؛ اینترنت اشیا در حال گسترش یافتن است و تمام ابعاد زندگی ما را در بر می‌گیرد. از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خانه‌های هوشمند همگی در این شبکه فراگیر وارد شده‌اند؛ کاربردهای آن به قدری گسترده است که امروزه در هر رشته و زمینه‌ای پیاده‌سازی شده و یا در حال اجرا است و متخصصان رشته‌های گوناگون سعی دارند از این تکنولوژی برای سرعت بخشیدن به کارهای خود استفاده کنند. طبق برآورد و پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۴ میلیارد دستگاه به اینترنت اشیا دسترسی پیدا می‌کنند؛ همان‌طور که رایانه‌های شخصی و اینترنت، دنیا را تغییر داده‌اند؛ اینترنت اشیا IoT نیز در حال دگرگونی و تغییر دنیا است.

اینترنت اشیا IoT چیست؟

اینترنت اشیا IoT نوعی تبادل داده بین دستگاه‌های مختلف است؛ این دستگاه‌ها برای ارتباط خود به اینترنت فعال نیاز دارند. اینترنت اشیا درواقع مجموعه‌ای از وسایل متصل‌به‌هم است که بدون دخالت انسان با هم در ارتباط هستند. درواقع هر دستگاه به‌صورت مستقل اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند و بعد از گذشت زمان آن را بروز رسانی کرده و یا از حافظه خود پاک می‌کند و بدون دستور کاربر آن را با سایر دستگاه‌های دیگر به اشتراک می‌گذارد و اطلاعات ارسالی سایر دستگاه‌ها را نیز به دست می‌آورد. منظور از این دستگاه‌ها، درواقع هر چیزی است که قابلیت جمع‌آوری داده­‌ها، کنترل شدن و یا ارتباط از راه دور را داشته باشد.

کاربردهای اینترنت اشیا در دنیای پیرامون ما

خانه‌داری

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین استفاده‌ها از اینترنت اشیا در خانه و خانه‌داری خلاصه می‌شود. فرض کنید به فروشگاه رفته‌اید و قصد خرید مواد غذایی دارید؛ اما به‌یک‌باره متوجه می‌شوید لیست مواد غذایی‌تان را فراموش کرده‌اید. در این مواقع اینترنت اشیا IoT به کمک شما می‌آید. یخچال‌هایی که از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند؛ می‌توانند از درون خود و مواد غذایی عکس‌هایی تهیه‌کرده و به‌صورت خودکار برای شما ارسال کنند. در این صورت شما از مواد غذایی که درون یخچال دارید باخبر می‌شوید و دیگر نیازی به لیست خرید نخواهید داشت.

شهر الکترونیک هوشمندتر

بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند. شهرها نقش مهمی در جهان دارند و مکان مناسبی برای سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیا می‌باشند. استفاده از اینترنت اشیا در شهرهای مدرن، باعث حمل‌ونقل آسان‌تر، روشنایی امن و زیادتر و ساختمان‌هایی با مصرف انرژی کمتری خواهد شد.

مثلاً در شهر هوشمند بارسلونا از اینترنت اشیا در زمینه خاموشی و روشنی خودکار چراغ‌های شهر، آبیاری پارک‌ها از راه دور، مسیرهای اتوبوس دیجیتال، فن‌آوری آب آشامیدنی هوشمند، پارکینگ‌های هوشمند و … استفاده شده و این شهر را به یک شهر هوشمند با مصرف انرژی پایین‌تر تبدیل کرده است که زندگی در آن لذت‌بخش‌تر می‌باشد. اینترنت اشیا IoT در شهرهای هوشمند باعث کاهش ترافیک و آلودگی و همچنین استفاده بهینه در مصرف نور، آب و انرژی می‌شود.

علاوه بر این شهرهای دیگری مانند شیکاگو و لاس‌وگاس نیز در سیستم شهری خود از اینترنت اشیا IoT استفاده می‌کنند؛ مثلاً در شیکاگو، اینترنت اشیا در قالب یک ردیاب تناسب اندام شهری استفاده شده که با جمع‌آوری اطلاعات، اخباری را در مورد کیفیت هوا، ترافیک و معیارهای دیگر در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. لاس‌وگاس نیز برای بهبود شرایط ترافیکی از اینترنت اشیا استفاده کرده است تا این موضوع را کنترل کند.

آب‌وهوای پاک‌تر

اینترنت اشیا می‌تواند به بهبود سلامت عمومی نیز کمک کند. طبق آمار آب‌وهوای آلوده در سال ۲۰۱۵، منجر به مرگ ۹ میلیون نفر شده است. شهرهای مانند دهلی و پکن از آلودگی هوایی زیادی رنج می‌برند و شروع به راه‌اندازی شبکه‌های حسگری کرده اند که در آن به شهروندان هشدارهایی ارسال می شود. این سنسورها از طریق بلوتوث به گوشی‌های هوشمند متصل می‌شوند و می‌تواند نقشه و میزان آلودگی در هر نقطه از شهر را نشان دهند.

صنعت و تولید

در هر کسب‌وکاری مشتریان عامل مهمی برای موفقیت هستند که می‌تواند ارزش نام تجاری شما را بیشتر کنند. اگر شما رشد کرده‌اید و در کسب‌وکار خود پیشرفت داشته‌اید، به این معنی است که مشتریان از خدمات شما رضایت داشتند. شما می‌توانید در کسب‌وکار خود از اینترنت اشیا استفاده کرده و پیشرفت کنید. مثلاً قادر هستید با استفاده از حسگرهایی که به دستگاه‌ها متصل می‌شوند؛ اطلاعات موردنیاز مشتریان را دریافت کنید. این اطلاعات می‌توانند الگوهای مصرف را تجزیه‌وتحلیل کرده و از این طریق بهره‌وری‌تان  را بالاتر ببرند.

گردشگری

در صنعت گردشگری نیز می‌توان با استفاده از اینترنت اشیا IoT خدمات بهتری را برای توریست‌ها فراهم کرد. مثلاً استفاده از تشخیص چهره مشتریان، باعث می‌شود تا کارکنان هتل قبل از رسیدن مشتری با او آشنا شوند. چشم اندازه‌هایی که در این زمینه وجود دارد بسیار فراتر رفته است، هتل‌ها می‌توانند با استفاده از سنسورهایی، احساسات مشتریان خود را تجزیه‌وتحلیل کنند؛ مثلاً اگر مشتری گرسنه باشد می‌توانند برای او غذا ببرند و یا اگر فرد احساس سرما داشته باشد به‌صورت خودکار دمای اتاق اندکی بیشتر می‌شود.

کشاورزی

استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی باعث شده تا مصرف کود و آب کاهش پیدا کند؛ همچنین زباله‌های کمتری ایجاد شود و محصولات کیفیت بهتری داشته باشند. این سنسورها میزان تغییرات دمایی و رطوبت را اندازه‌گیری می‌کنند. خشک‌سالی اخیر کالیفرنیا، بسیاری از تولیدکنندگان را مجبور کرده است تا از راه‌کارهایی برای صرفه‌جویی در آب استفاده کنند. در این میان با استفاده از اینترنت اشیا IoT و سنسورها می‌توانند میزان رطوبت خاک را اندازه‌گیری کرده و زمان مناسب و مقدار معین آب را تعیین کنند. با توجه به حفاظت از طبیعت، چنین تکنولوژی‌هایی می‌تواند مصرف آب و کود را تا ۴۰ درصد کاهش دهد بدون آنکه میزان تولید کمتر شود.

ارتباط با بیماران

اینترنت اشیا رابطه بیماران و پزشکان را نیز تحت تأثیر قرار داده است و از این طریق پزشکان می‌توانند به اطلاعات بیمارانشان به‌سرعت دسترسی داشته باشند. دستگاه‌های حسگر قابل‌حمل و قابل اتصال به اینترنت قادر است ضربان قلب، فشارخون، قند و سایر فاکتورها را اندازه‌گیری کند و آن‌ها را در اختیار پزشک قرار دهد. البته در زمینه امنیت جمع‌آوری این اطلاعات و انتقال آن هنوز ایراداتی وجود دارد؛ اما اینترنت اشیا توانسته در مراقبت‌های بهداشتی هرروز بیشتر از قبل پیشرفت کند.

مبارزه با سرطان سینه

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بین زن‌ها است؛ در این زمینه پزشکان با به‌کارگیری اینترنت اشیا می‌توانند بیماری سرطان سینه را سریع‌تر تشخیص دهند. این سنسور در طول زمان تغییرات دمایی بافت سینه را زیر نظر دارد و داده‌هایی را به‌صورت بی‌سیم به گوشی هوشمند کاربر منتقل می‌کند. با استفاده از یادگیری ماشین و تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌شده برای این داده‌ها، پزشکان می‌توانند الگوهای غیرطبیعی نشان‌دهنده سرطان سینه‌های اولیه را تشخیص دهند.

این موارد تنها نمونه‌هایی از کاربرد اینترنت اشیا IoT در شهرها، کشاورزی، مراقبت‌ها بهداشتی و … است که زندگی در سراسر دنیا را بهبود می‌بخشد. اینکه شما در یک شهر شلوغ زندگی می‌کنید یا در یک مزرعه دورافتاده فرقی ندارد؛ به‌زودی اینترنت اشیا تمام زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شرایط زندگی راحت‌تری را  برای شما فراهم می‌آورد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.