دلایل افزایش قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در سال‌های گذشته بیش از ۲۱۰ درصد افزایش یافته و در اواسط سال ۲۰۱۶ به حدود ۴۵۰ دلار رسید و در ماه مه ۲۰۱۷ به قیمتی معادل ۱۴۰۰ دلار فروخته شد؛ این روند صعودی تا سال ۲۰۱۸ ادامه داشت. در سال ۲۰۱۸ قیمت بیت کوین افت و خیزهای بیشتری داشت و به یک باره کاهش یافته و با قیمت ۶۰۰۰ دلار فروخته شد. اما طبق نظر کارشناسان قیمت آن در سال جاری، به نقطه عطف ۱۰ هزار دلاری خواهد رسید. بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌کنید قیمت بیت‌کوین علاوه بر افت‌وخیزهایی که دارد به طور متوسط در حال افزایش است و ما قصد داریم در این مطلب دلایل پویایی و افزایش قیمت بیتکوین را بررسی کنیم.

۱. شبکه لایتینگ

علیرغم این واقعیت که بیت کوین یکی از ارزهای رمزگذاری شده موفق در جهان است؛ اما برخی پروتکل‌های عملیاتی ناکارآمدی دارد و یکی از آن‌ها حجم زیادی از معاملات است که در بلاک چین انجام می‌شود و این باعث می‌شود بلاک چین کُند عمل کرده و هزینه آن بالا برود. در این میان شبکه لایتینگ به عنوان یک ناجی برای شبکه بیت کوین عمل می‌کند. این شبکه متن باز قابلیت ویرایش و بررسی توسط هر فرد را در خود جای داده است و به افراد اجازه می‌دهد؛ تراکنش‌ها را به‌صورت تکی ارسال نمایند، به طوری که در گذشته تراکنش‌های پراکنده و نسبتاً بزرگ امکان پذیر بود. در لایتینگ نیازی به ثبت همه‌ی تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین نیست و شما درصورتی‌که سابقه معامله داشته باشید؛ می‌توانید در خارج از محیط زنجیره معامله را با هزینه کم‌تر و سرعت بیشتری انجام دهید. این قابلیت جدید در بیت کوین باعث شده تا افراد بیشتری به آن علاقه‌مند شده و در نتیجه قیمت و ارزش بیت کوین بالاتر برود.

۲. SegWit

سگویت یکی دیگر از پروتکل‌های پیاده‌سازی در بیت کوین است که باعث شده تا احساسات کاربران نسبت به این ارز دیجیتالی بهتر شده و به سرمایه‌گذاری در آن رغبت نشان دهند. با اجرای ارتقاء SegWit در شبکه Bitcoin، معاملات بیشتری در هر ثانیه پردازش می‌شود. در واقع این ارتقا پروتکل باعث شده تا نحوه ذخیره داده‌ها در بیت کوین و بلاک چین تغییر کند. در حالت عادی حداکثر اندازه بلوک در پروتکل اصلی ۱ مگابایت است که تعداد تراکنش‌های محدود را می‌تواند تقریباً ۷ بار در هر ثانیه پردازش کند؛ اما سگویت می‌تواند تعداد بیشتری از تراکنش‌ها را در بلوک‌های بیت کوین اجرا نماید. در نهایت، سگویت (SegWit) اندازه بلوک را افزایش نمی‌دهد، اما تعداد بیشتری از معاملات درون بلوک‌های ۱MB را فعال می‌کند.

۳. پایان فصل مالیات ایالات متحده

هر ساله با نزدیک شدن روز مهلت مقرر در پرداختِ مالیات ایالات متحده در اواسط آوریل ۲۰۱۸، بسیاری از سرمایه گذاران بیت کوین مجبور بودند؛ سهام خود را به منظور پرداخت مالیات‌های گمرکی به فروش برسانند. همچنین این مسئله با دوره‌ای از سرکوب‌های قانونی در بسیاری از کشورها همزمان شده و در نتیجه باعث ایجاد ترس و عدم اطمینان در بازار شد. این امر منجر به فروش‌های بزرگی شد که قیمت بیت کوین را به شدت کاهش داد. فصل مالیات بریتانیا پایان یافته است و تأثیر مقررات به نظر می‌رسد کمتر شده است و سرمایه گذران با اعتماد بیشتری وارد بیت کوین شده و ارزش آن را بالاتر برده‌اند.

۴. ورود سرمایه‌گذاران قانونی

ورود سرمایه گذاران قانونی در کشورهای متعدد دنیا باعث شد تا قیمت بیت کوین بیشتر شود. طبق اخبار منتشر شده در ماه آوریل، صندوق سوروس ۲۶ میلیارد دلاری برای تجارت Bitcoin آماده کرده است. سوروس، Soros شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی است که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، طرح‌های سرمایه‌گذاری جمعی و مبادلات سهام اختصاصی فعالیت می‌کند. علاوه بر این شرکت، شرکت‌های دیگر نیز وارد این زمینه شده و اعتبار بیشتری به بیت کوین بخشیدند و مشروعیت آن را زیادتر کردند. این اتفاقات باعث شد تا افراد بیشتری به سرمایه‌گذاری در بیت کون علاقه‌مند شده و در نتیجه ارزش آن را زیادتر کنند.

۵. فروپاشی اقتصادهای پولی جهان

با دسترسی جهان به اینترنت و فروپاشی اقتصادی پول‌های کاغذی در برخی کشورها مانند یونان، قبرس، ونزوئلا، آرژانتین، زیمبابوه و … بسیاری از کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که ارز دیجیتالی جایگزین بهتری برای ارز کاغذی است. در طول این سال‌ها بیت کوین دچار افزایش قیمت‌های غیرقابل کنترلی شده است. به طور که برخی کشورها خرید و فروش آن را ممنوع اعلام کرده و آن را غیر قانونی می‌دانستند؛ اما به مرور به این نتیجه رسیدند که ارز های دیجیتالی امنیت بیشتری از ارز های کاغذی دارد. مکزیک در حال مذاکره برای ایجاد ارز دیجیتالی مخصوص به خود است. چین در این زمینه گام هایی برداشته و تونس یک کشور آفریقایی، بلاک چین اقتصادی خود را آغاز کرده است. حتی ژاپن نیز این ارز دیجیتالی را به عنوان پول ملی خود پذیرفته و همه این اتفاقات را می‌توان دلیلی برای افزایش قیمت بیت کوین دانست. در هند نیز یک کمیته برای بررسی این ارز دیجیتالی در نظر گرفته شده که علاوه بر بررسی وضعیت فعلی بیت کوین در هند و جهان، از حقوق مصرف کننده حمایت کرده و مانع از پولشویی می‌شود.

۶. روی خوش ژاپن به ارز دیجیتالی بیت کوین

همان‌طور که در مورد قبلی اشاره شد. ژاپن اخیراً بیت کوین را به عنوان روش قانونی پرداخت تأیید کرده است و به عنوان یک ارز در این کشور به رسمیت شناخته و بسیار از افراد از آن استفاده می‌کنند. ورود کشورهای پر جمعیتی مانند ژاپن باعث شده تا علاوه بر ساکنان این کشور افراد در کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان، اعتماد بیشتری نسبت به این ارز دیجیتالی پیدا کرده و در نهایت ارزش آن را بالاتر ببرند.

۷. کاهش پرداخت‌های نقدی و جایگزین شدن پرداخت‌های دیجیتالی

در گذشته بیشتر پرداخت‌ها از طریق پول نقدی صورت می‌گرفت و چه کسی فکر می‌کرد روزی این پرداخت‌ها الکترونیکی شده و از طریق کارت‌های اعتباری صورت بگیرد. بنابراین استفاده از ارز های دیجیتالی نیز به مرور جای ارزهای کاغذی را خواهد گرفت. بیت کوین یک سیستم ارزی دیجیتال امن است که هنوز هم برنامه‌ها و پروتکل‌هایی برای ارتقا آن به میدان می آیند و این نشان دهنده پیشرفت این ارز در سال‌های آتی می‌باشد. بیت کوین اولین و معتبرترین ارز دیجیتالی در جهان است و بی‌شک با روی خوش نشان دادن افراد به این نوع ارزها، اولین شانس برای تصاحب بازار می باشد.

۸. بیت کوین طلای کمیاب

دلار یورو یا هر نوع ارز کاغذی که می‌شناسید به دلیل تورم هر ساله ارزش خود را از دست می‌دهند و آن هم به دلیل افزایش عرضه آن‌ها است. اما عرضه بیت کوین از سال ۲۰۱۸ به بعد کمتر از قبل خواهد شد و این باعث می‌شود تا ارزش بیت کوین بیشتر از قبل شود. بیت کوین منابع محدودی دارد و برای به دست آوردن آن همچون طلا، باید با کوشش فراوان آن را استخراج کرد و به هیچ عنوان قابلیت جعل کردن در آن وجود ندارد. این کمیاب بودن بیت کوین و تقاضایی که در آن وجود دارد؛ باعث می شود ارزش آن بیشتر از قبل شده و روند صعودی داشته باشد.

۹. بیت کوین یکی از چند پول رمزگذاری شده جهان و بهترین آن‌ها

آمار و ارقام نشان می‌دهد که بیت کوین در بین ارز های دیجیتالی موجود در جهان توانسته نصف رقم ارزش گذاری در ارزهای دیجیتالی را به خود اختصاص دهد. پلتفرم به کار رفته در ارز دیجیتالی بیت کوین بیشتر از سایر ارزها موردقبول واقع شده و این آمار و ارقام در مورد ارزش آن باعث شده تا افراد بیشتری برای سرمایه گذاری در آن علاقه‌مند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.