مقایسه صفحه‌نمایش گوشی‌ها

امروزه وقتی صحبت از صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند می‌شود؛ اسم دو دسته مختلف به میان می‌آید: LCD و  OLED. هر یک از این دو دسته، دارای زیر مجموعه‌هایی هستند که شرکت‌های مختلف تولید کننده گوشی‌های هوشمند از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ هرکدام نقاط قوت و نقاط ضعفی دارند و هرکدام از آن‌ها نسل به نسل کامل‌تر می‌شوند. در این مطلب با انواع صفحه‌نمایش‌های گوشی‌های هوشمند آشنا می‌شوید؛ ممکن است این لیست کامل نباشد؛ هدف ما مقایسه نمونه‌های اصلی آن‌ها است.

صفحه‌نمایش گوشی‌ها

صفحه‌نمایش‌های بزرگ، رنگارنگ با آیکون‌های زیبا و خوش رنگ، شاید یکی از ویژگی‌های مهم و تعریف شده از گوشی‌های هوشمند در عصر جدید باشد. در گذشته گوشی‌های همراه تنها برای ارسال پیام و تماس استفاده می‌شدند؛ بنابراین صفحه‌نمایش گوشی‌ها کیفیت پایین و سیاه و سفیدی داشته که همه مردم از آن رضایت داشتند. اما با ورود دوربین‌های با کیفیت در گوشی‌های همراه انتظارات مردم از صفحه‌نمایش گوشی‌ها، افزایش یافت؛ مردم دوست داشتند پیام‌های تصویری ارسال کنند؛ وب را مرور کرده و عکس‌های زیبا تماشا کنند.

همه این موارد نیاز به یک صفحه‌نمایش باکیفیت در گوشی همراه را  به شدت افزایش می‌داد. در نتیجه تولید کننده‌ها متوجه شده‌اند کیفیت صفحه‌نمایش یک رکن اساسی در گوشی‌های هوشمند است. برای تمایز بین محصولاتشان آن‌ها از فناوری‌های جدید و پیشرفته‌ای در این صفحه‌نمایش‌ها استفاده کردند تا تجربه لذت بخشی در اختیار کاربر قرار دهد. در این مطلب قصد داریم در مورد فناوری‌های به کار رفته در صفحه‌نمایش‌های گوشی‌های هوشمند حرف بزنیم.

مقایسه صفحه‌نمایش گوشی‌ها

صفحه‌نمایش LCD

صفحه‌نمایش LCD، یا همان Liquid Crystal Display رایج‌ترین صفحه‌نمایش موجود در بازار است؛ در حالی که صفحه‌نمایش OLED بیشتر در پرچم دارها مشاهده می‌شود.  صفحه‌نمایش LCD، تقریباً در هر گوشی متوسطی قابلیت به کارگیری دارد که به دو نوع اصلی TFT و IPS تقسیم می‌شود.

۱. صفحه‌نمایش ال سی دی TFT

صفحه‌نمایش ال سی دی TFT یا همان Thin Film Transistor، ارزان‌ترین صفحه‌نمایش LCD موجود در بازار است. این نوع آل سی دی به گونه‌ای خاص ساخته شده؛ به طوری که هر پیکسل در صفحه‌نمایش به خازن و ترانزیستور متصل می‌باشد.

نقاط قوت نمایشگرهای TFT عبارت‌اند از: نسبت کنتراست بالا و هزینه تولید پایین که  باعث می‌شود تا گوشی هوشمند با قیمت کمتری  تولید شود. با این حال، نمایشگرهای TFT از یک زاویه دید کم، وضوح کم و ضعیف در نور مستقیم و مصرف انرژی بالا رنج می‌برند؛ در واقع گوشی‌هایی که از این نوع صفحه‌نمایش استفاده می‌کنند خیلی سریع باتری‌شان خالی می‌شود. شما به طور معمول این صفحه‌نمایش را در گوشی‌های مدل پایین و پایین‌تر به دلیل هزینه کم مشاهده می‌کنید و شرکت‌ها از این صفحه‌نمایش برای پایین آوردن هزینه تمام شده گوشی خود بهره می‌برند.

۲. صفحه‌نمایش ال سی دی IPS

نمایشگرهای In-Place Switch یا IPS در حال حاضر بهترین LCDها موجود در بازار هستند؛ رنگ آن‌ها ثابت و زاویه دید گسترده‌ای دارند و در مقایسه با صفحه‌نمایش‌های TFT، حتی در نور مستقیم نیز میزان دید صفحه‌نمایش خوبی دارند. البته هزینه تولید این صفحه‌نمایش‌ها گران است و شما به صورت معمول این نوع صفحه‌نمایش‌ها را در گوشی‌های متوسط و رو به بالا مشاهده می‌کنید. اپل در محصولات خود  از صفحه‌نمایش IPS LCDs با وضوح بالا استفاده کرده است که آن را  Retina  می‌نامد. در واقع اپل مدعی است کاربر با چشم غیر مسلح قادر نیست پیکسل‌های صفحه‌نمایش را مشاهده کند. البته مشکل این صفحه‌نمایش عدم توانایی تولید رنگ مشکی عمیق می‌باشد.

۳. صفحه‌نمایش‌های SLCD

Super LCD یک تکنولوژی آل سی دی اختصاصی است؛ به طور کلی صفحه‌نمایش‌های SLCD بیشتر در گوشی‌های HTC استفاده می‌شود. اما برخی از سازندگان دیگر نیز از این نوع صفحه‌نمایش بر روی گوشی‌های خود استفاده کرده‌اند. صفحه‌نمایش‌های SLCD و LCD IPS علیرغم شباهت‌هایی که دارند؛ از هم متفاوت هستند؛ در صفحه‌نمایش‌های SLCD هیچ شکاف بین شیشه بیرونی و سنسور لمسی وجود ندارد؛ در نتیجه انعکاس تصاویر کمتر شده و حساسیت آن بیشتر است. این صفحه‌نمایش‌ها مصرف انرژی کمی دارند.

۴. صفحه‌نمایشLCD لمسی مقاومتی (Resistive Touchscreen) در مقابل صفحه‌نمایش LCD لمسی خازنی (Capacitive Touchsceen )

در ابتدا صفحه‌نمایش‌های آل سی دی از دو نوع تکنولوژی استفاده می‌کردند؛ صفحه‌نمایش‌های مقاومتی و خازنی. صفحه‌نمایش‌های مقاومتی اولین صفحه‌نمایش‌های آل سی دی بودند؛ در این نمایشگرها از دو لایه مواد رسانا استفاده شده که بین آن‌ها ماده‌ای برای مقاومت وجود دارد. در واقع شما زمانی که یک صفحه‌نمایش مقاومتی را لمس می‌کنید؛ در نقطه  تماس دو لایه به هم متصل شده و جریان ایجاد می‌شود. این صفحه‌نمایش کند است و بیشتر در گوشی‌های قدیمی و پایین استفاده می‌شود. اما صفحه‌نمایش‌های لمسی خازنی، در زمان تماس دست بر روی سطح آن یک  قطعی در میدان الکتروستاتیک  ایجاد می‌شود که‌ این تغییر توسط سیستم شناسایی شده و در نتیجه لمس ایجاد می‌شود. این صفحه حساسیت بالاتری دارند و در بیشتر گوشی‌های امروزی استفاده می‌شود.

صفحه‌نمایش LED

صفحه‌نمایش LED یا Light-Emitting Diodes در حدود یک دهه است که در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. Organic Light-Emitting Diodes یا همان OLED همان صفحه‌نمایش‌های LED با کمی تغییر است که از دیودهای ارگانیک نور استفاده می‌کند. در واقع یک ماده آلی کربنی در داخل پیکسل‌ها قرار گرفته که در زمان جریان برق از داخل پیکسل‌ها روشن می‌شود. در این فناوری نیازی به نور پس زمینه وجود ندارد. امروزه بیشتر شرکت‌ها از جمله سامسونگ و آل جی در صفحه‌نمایش خود از این تکنولوژی استفاده می‌کند.

Retina Display صفحه نمایش

اپل یک صفحه‌نمایش OLED بر روی آیفون X خود اضافه کرده است که آن را یک صفحه‌نمایش Super Retina HD می‌نامند. این صفحه نمایش درخشان برای نخستین بار توسط اپل در آیفون ۴ و برای رزولوشن ۹۶۰ در ۴۶۰ صفحه نمایش IPS استفاده شد.

۵. صفحه‌نمایش‌های MicroLED

صفحه‌نمایش‌های MicroLED که به آن MLED یا μLED نیز می گویند؛ فناوری ارزشمندی است که ممکن است در گوشی‌های هوشمند در آینده به کار گرفته شود. در این صفحه‌نمایش از آنجایی که هر پیکسل به آل ای دی متصل است؛ بدون نیاز به نور پس زمینه روشن می‌شود. این تکنولوژی سال‌ها است که کشف شده اما با توجه به هزینه‌های گران آن هنوز به مرحله استفاده نرسیده است.

۶. صفحه‌نمایش‌های AMOLED

صفحه‌نمایش‌های AMOLED که اختصار کلمه طولانی Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode به معنای دیود تابنده نور ارگانیک ماتریکس فعال می‌باشد؛ این نمایشگر دسته‌ای از لایه‌های کاتدی، آند و ارگانیک روی یک ماده قرار می‌دهد و هر پیکسل قابلیت آن را دارد به صورت جداگانه‌ای روشن شود. در این صفحه‌نمایش پیکسل‌ها به صورت کامل خاموش می‌شوند و باعث می‌شود کیفیت صفحه‌نمایش بالاتر باشد و در  کنار آن مصرف باتری نیز به حداقل برسد.

این صفحه‌نمایش‌ها دارای رنگ بهتر، وزن سبک‌تر، عمر باتری بیشتر و روشنایی بالاتری نسبت به صفحه‌نمایش‌های آل سی دی هستند؛ البته تنها ضعف این صفحه‌نمایش عملکرد ضعیف آن در زیر نور خورشید می‌باشد و قیمت آن نیز گران‌تر است. امروزه بیشتر گوشی‌های هوشمند به دلایل مزایای زیاد این صفحه نمایش، از جمله مصرف انرژی پایین از این نوع صفحه‌نمایش‌ها استفاده می‌کنند.

۷. صفحه نمایش POLED

صفحه نمایش POLED در واقع یک صفحه نمایش  OLED با ساختار پلاستیک است. شرکت الجی سعی کرده در  گوشی‌های خود از این صفحه نمایش پلاستیکی استفاده کند تا هم انعطاف پذیری آن بیشتر شود و هم سبک‌تر بوده و مقاومت بیشتری داشته باشد. علاوه بر این پلاستیک به صورت نازک‌تری طراحی شده و در زیبایی گوشی تأثیر بیشتری می‌گذارد.  هر چه قدر جنس پلاستیک به کار رفته در این نمایشگرها با کیفیت‌تر باشد؛ صفحه نمایش  POLED انعطاف پذیری بیشتری داشته و سبک‌تر است.

۸. صفحه‌نمایش Super AMOLED

نمایشگرهای Super AMOLED در واقع  فناوری مخصوص سامسونگ هستند؛ البته این شرکت کره‌ای به سایر سازنده‌های گوشی‌های هوشمند این مجوز را می‌دهد که از این تکنولوژی استفاده کنند. این صفحه‌نمایش AMOLED  فناوری صفحه‌نمایش لمسی خازنی که در بالا ذکر شد را بهبود می‌بخشد. صفحه‌نمایش Super AMOLED حسگرهای لمسی حساس را روی صفحه‌نمایش خود قرار می‌دهد و از این طریق عمل می‌کند و خبری از یک لایه لمسی جداگانه نیست و این امر باعث می‌شود این صفحه‌نمایش‌ها نازک‌تر شوند. امروزه این تکنولوژی در گوشی‌های متوسط سامسونگ استفاده می‌شود.

۹. Super AMOLED Plus

صفحه‌نمایش‌های Super AMOLED Plus در واقع همان صفحه‌نمایش Super AMOLED است که برخی از قابلیت‌های آن ارتقا یافته است. این نمایشگر باریک‌تر بوده و روشنایی بیشتری را ارائه می‌دهد و در نهایت مصرف انرژی آن کمتر است و باعث می‌شود گوشی شما باتری بیشتری نگهداری کند.

صفحه‌نمایش گوشی‌ها: تخت یا خمیده؟

نمایشگرهای خمیده در گوشی‌های هوشمند نوعی تکنولوژی است که هر ساله مشاهده می‌کنید؛ از نظر زیباشناختی بسیار عالی عمل می‌کنند؛ اما از نظر عملی جای بحث دارد. صفحه نمایش‌های منحنی در گوشی‌های سامسونگ باعث می‌شوند شما با یک دست کنترل کمتری بر روی گوشی داشته باشید و باعث لمس‌های ناخواسته بر روی صفحه نمایش شود. علاوه بر این شما نمی‌توانید قاب محافظ مناسب را به راحتی تهیه کرده و بر روی گوشی‌تان قرار دهید.  این صفحه نمایش‌ها از نظر هزینه نیز گران‌ترند و تنها زیبایی گوشی شما را بیشتر خواهند کرد. این تکنولوژی برای اولین بار توسط سامسونگ ارائه شد.

کدام نوع از صفحه‌نمایش گوشی‌ها بهتر است؟

شما نمی‌توانید به سادگی یک صفحه‌نمایش را انتخاب کرده و آن را به عنوان بهترین صفحه‌نمایش میان گوشی‌های هوشمند نام ببرید. همه این صفحه‌نمایش‌ها یک سری نقاط قوت و ضعف دارند؛ در واقعیت تنها از طریق اعداد و اطلاعات فنی دو صفحه  نمایش را مقایسه می‌کنند؛ اما آنچه اهمیت دارد عملکرد واقعی یک صفحه‌نمایش است. یک نمایشگر ممکن است بر روی کاغذ فوق العاده باشد؛ اما شما باید آن را بر روی سیستم عامل و گوشی‌تان تجربه کنید. میزان کنتراست، روشنایی، زاویه دید و بسیاری از موارد دیگر مانند مصرف باتری و قیمت آن نیز در انتخاب بهترین صفحه‌نمایش گوشی دخیل هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.