ورزش‌های مقاومتی با بند کششی ورزشی

بند ورزشی کششی یک ابزار مناسب برای تمرین‌های قدرتی است. البته در نگاه اول ممکن است خیلی کوچک و ضعیف به نظر برسند؛ اما قدرتی که به عضلات شما وارد می‌کند بسیار زیاد است. شما می‌توانید با یک بند ورزشی کششی بیشتر تمرین‌ها را انجام داده و ماهیچه‌های اصلی بدنتان را تقویت کنید.

بندهای ورزشی کششی در اوایل دهه ۱۹۰۰ به وجود آمدند. هدف اصلی آن‌ها توان‌بخشی ماهیچه‌ها بود و بیشتر جنبه درمانی داشتند. اما به‌مرور وارد تناسب‌اندام و ورزش‌های قدرتی شده و امروزه طرفداران زیادی دارد.

فواید بند ورزشی کششی

تطبیق‌پذیری

دمبل وزن سنگینی دارد و به عضله‌ها فشار وارد می‌کند؛ اما همانند بندهای کششی با بدن تطبیق‌پذیر نیست. شما به راحتی با یک بند کششی می‌توانید حرکت اسکووات را انجام داده و پشت آن حرکت دو سر ران را اضافه کنید. قابلیت‌ها و کاربردهای این بندها بسیار زیاد است و با آن می‌توانید عضلات زیادی را درگیر نمایید.

 فشار زیاد روی عضله‌ها

به دلیل تطبیق‌پذیری زیاد این بندها با بدن، کارآمدتر بوده و فشار زیادتری به عضله‌های شما وارد می‌کنند.

قیمت مقرون‌به‌صرفه

بندهای کششی ورزشی بسیار ارزان‌تر از سایر تجهیزات بدن‌سازی و تناسب‌اندام هستند. شما می‌توانید این کشش‌ها را در چند سطح مقاومتی و متناسب با رنگ آن‌ها خریداری کنید.

قابلیت حمل‌ونقل آسان

حمل کردن یک دمبل یا هالتر کار سختی است؛ اما بندهای کششی کوچک هستند و بسیار سبک و انعطاف پذیر بوده و به راحتی در کیف شما جای می‌گیرند. شما می‌توانید آن‌ها را به مسافرت برده و در حین سفر نیز ورزش کنید.

انواع بندهای کششی ورزشی

بندهای کششی در انواع مختلف و یا مقاومت‌های گوناگونی ارائه می‌شوند.

بندهای کششی سنتی: این بندها به صورت کش‌های لوله‌ای با دسته‌ای پلاستیکی در انتها هستند. آن‌ها از نظر ضخامت متفاوت‌اند و این ضخامت میزان سختی و دشواری کار با آن‌ها را مشخص خواهد کرد.

بندهای کششی مسطح: بندهای کششی مسطح به صورت دایره‌ای و دور تا دور طراحی شده و به دور ران پا یا قسمت‌های دیگر بدن قرار می‌گیرد که متناسب با میزان مقاومت خود دارای درجه دشواری معینی هستند.

برخی بندها نیز به صورت بافته شده و تودر تو ساخته شده و برای افراد مبتدی‌تر مناسب‌اند.

کدام بند کششی ورزشی برای من مناسب‌تر است؟

اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که یک بند کششی ورزشی با یک دمبل قابل مقایسه نیست. یعنی نمی‌توانید بگویید که یک بند کششی با رنگ خاص متناسب با فشار یک دمبل چند کیلویی است.

هنگام بالا بردن وزنه‌هایی مانند دمبل، گرانش نقش مهمی دارد. شما در حین بلند کردن وزنه بر جاذبه غلبه می‌کنید. اما در استفاده از این کشش‌ها نیروی گرانشی وجود ندارد و تنها مقاومت این بند کششی در برابر حرکت شما، عضله‌ها را تحت تأثیر می‌گذارد.

یکی از مهم‌ترین مزایای این بندهای کششی، افزایش و تقویت الگوهای حرکتی طبیعی افراد در فعالیت‌های روزمره است

در انتخاب بندهای کششی باید بندی را انتخاب کنید که بتوانید با آن یک حرکت را ۸ بار به صورت کاملاً صحیح انجام دهید. بنابراین اگر در حین حرکات ورزشی با یک بند کششی بعد از تکرار ۸ تا ۱۲ بار متوجه شدید که فشار کمی به بدن شما وارد شده است و می‌توانید حرکت را ادامه دهید؛ یا باید از کشش قوی‌تری استفاده کنید و یا زمان استراحت بین حرکت‌های خود را کاهش دهید.

البته این نکته را در نظر داشته باشید یک بند کششی ممکن است برای همه ماهیچه‌های شما مناسب نبوده و به همه آن‌ها فشار یکسان وارد نکند. به طور مثال اگر پاهای قوی‌تری دارید؛ باید از بندهای کششی قوی‌تر استفاده کنید؛ اما برای حرکت‌های دست شاید به یک بند کششی ضعیف‌تری نیاز داشته باشید.

در هنگام خرید متناسب با نوع برندی که می‌خرید از میزان مقاومت بند کششی‌تان آگاهی پیدا کنید. به طور مثال برخی بندهای کششی با درج اعداد روی بسته بندی خود میزان مقاومت را نشان می‌دهند و برخی نیز با ارائه رنگ‌های مختلف، کشش‌های ورزشی با مقاومت کم تا زیاد ارائه خواهند داد. در بیشتر رنگ‌بندی‌های بندهای کششی ورزشی رنگ سیاه سخت‌ترین بند کششی و رنگ‌های زرد و سبز آسان‌ترین آن‌ها به‌حساب می‌آیند.

1 نظر
  1. Malihe می گوید

    من زیرنویس فیلم رو با برنامه به فیلم چسبوندم ولی تو تلویزیون زیرنویسشو نشون نمیده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.